rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De website van Ome Ali is sinds vandaag sterk verbeterd: Ik prefereer hem in het engels wegens dat de nederlandse vertaling nooit leesbaar is. Maar kom ik een keer "kaal" op aliexpress (b.v. via een link hier op CO) dan zit ie direct weer op nederlands en moet ik dat DIRECT wijzigen anders staan binnenkort m'n mailtjes ook weer op NL.
Sinds vandaag valt me op dat de instelling "verzenden naar NL, taal: English" blijft staan!
Op woensdag 30 juli 2025 08:46:57 schreef rew:
[...]Mijn strategie is om zo veel mogelijk voor "choice" items te kiezen. Die worden dan door (een onderbedrijf van) Aliexpress naar schiedam vervoerd en daar aan postnl overgedragen. Dit gaat altijd goed.
Bij Choice is verzending ook (altijd?) gratis boven de 10€. Vaak kan ik de 1,99€ verzendkosten ontlopen door iets van 1€ erbij te bestellen 
Gisteren een verpakking gekregen vanuit ("FROM") Schiedam met één boostconvertertje (in een gesealed antistatisch zakje) erin EN een tweede verpakking in de eerste verpakking met een tweede artikel (dit zakje had Chinese tekens erop.
Toch even bestelling nagekeken en ik had toch echt 5 boostconvertertjes besteld. Er zit netjes een sticker op de antistatische verpakking waarom staat 5pc maar er zit (en kan) er toch echt maar ééntje in... Eens kijken hoe dit afloopt. Een refund is eigenlijk geen goede optie, want als ik alleen de 5 stuks opnieuw bestel (4,19€), ben ik vanwege die 10€ grens een stuk meer kwijt of moet ik er weer meer zooi bijkopen. Per 5 zijn ze qua stuksprijs het goedkoopst
maar da's wel vaker niet logisch bij Ali. (overigens is de prijs sinds bestelling vorige week flink omhoog gegaan: van 4,19 naar 6,09)
[Bericht gewijzigd door Sine op (0%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Zojuist zag ik direct na het bestellen dat ik een FPC connector 1.25mm pitch had besteld, terwijl ik 2.54mm wilde hebben. Oeps. Dus ik heb die direct gecancelled. Dan krijg je je geld terug.
Mogelijk kom je daar mee weg als je eerst gratis verzenden hebt gekregen en na "refund" daar niet meer voor in aanmerking komt... (ik weet dat ze lastig te krijgen zijn, dus was al blij dat ik er 1 gevonden had).
Ze gaan inderdaad het geld terugstorten (4,29 niet 4,19 zoals ik uit mijn hoofd had getypt). Gratis boostconverter voor mijn projectje, maar ik had er liever 5 voor 4,29 gehad (1 stuks was ~1,85 en 10 stuks 10,xx€ dus per 5 waren ze ruim onder 1€ per stuk en nu niet meer.)
rew
Over "prijs omhoog". Enerzijds kan dat de dollar-/chinese yen koers zijn. De leveranciers op ali geven de prijs op in dollars of yen. Aliexpress software maakt daar voor ons euros van, en telt er de BTW bij op.
Anderzijds willen sommige verkopers denken dat klanten letten op XXX verkocht die er bij staat. Dus dan doen ze de eerste paar onder de kostprijs de deur uit pm maar wat verkopen te krijgen.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
per 5 waren ze ruim onder 1€ per stuk en nu niet meer.
Dit heb ik vaak mee gemaakt, in mijn optiek komt de Chinees na je order tot de conclusie dat hij voor die prijs helemaal niet kan leveren. Dus verstuurd hij er maar 1 met de gok dat velen niet eens een geschil starten, en hij waarschijnlijk met terugbetalen minder verliest dan ze alle 5 te sturen met verlies.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
ik heb recent ook al gehad dat ik meerdere stuks bestel en dat er dan maar 1 toekwam.
bij elke pakket dat ik open van ali, neem ik fotos.
en die fotos gebruik ik dan om het aan te tonen, en krijg dan telkens een deel van het geld (van niet geleverde stukken) mooi terug.
nooit gedacht dat er misschien een logica achter zat.
bij ali valt het de laatste maanden wel op dat ik een bulk pakketjes ineens krijg, en zit er altijd iets tussen dat ik niet bestelde (een waardeloze sleutelhanger ofzo).
ik merk dan dagen later pas op dat een bepaalde artikel nooit aankwam, maar op ali dan als 'afgeleverd' staat. en als ik dan naar de pakjes krijg die op dezelfde dag geleverd stonden, was het dus die 'sleutelhanger' die ze in plaats van pakweg een camera stuurden.
fotos doorgestuurd naar ali, maar zij vinden het niet genoeg bewijs omdat ik die sleutelhanger er zelf kan gelegd hebben.
jammer dat de post in belgie ook niet een foto + gewicht meet van het pakket, want dan zou ik wel kunnen aantonen dat die 20gr sleutelhanger niet die 200gr camera was.
even opgezocht, was dus een sonoff smart plug. in de reviews waren er nog personen die slechte reviews gaven over niet levering, maar ali doet er niks mee. je zou dan kunnen denken dat de post ermee weg is, maar als diezelfde store dat verschillende keren in de reviews heeft, zijn het gewoon oplichters.
store had 21 000 reviews en die paar dat negatief zijn, zijn allemaal dure stukken. en de 'goedkope' rommel werd allemaal correct geleverd.
en HEEEEL jammer dat je geen winkels kan blacklisten op ali. de volgende keer krijg ik dus weer diezelfde verkoper bovenaan te zien als beste koopjes.
de verkopers hebben ook geen verlies ermee
1) ofwel moeten ze het geld terug geven
2) ofwel krijgt de koper ongelijk en mogen zij het geld houden.
het zou anders worden bv als de verkoper 10x de waarde moet terugbetalen als schadevergoeding als de fraude bewezen wordt.
want dat bewijs heb ik WEL al geleverd.
ik kocht toen voor 150€ een laser graveerder en kreeg een pakketje met 1 pin erin.
ik geef melding dat het niet geleverd werd, verkoper toont screenshot dat het afgeleverd werd aan mijn huis.
ik stuur dan foto van het pakketje MET DE TRACKING code erop dat overeenkomt met de screenshot van die verkoper. kreeg ik mijn geld gewoon terug.
als die dat 30x doet, en 20mensen krijgen ongelijk, heeft die 3000€ verdient.
verder geven ze soms tracking code van andere pakketjes (ooit gehad dat royal mail het pakket in 'belgie' had geleverd). met 17track dan kunnen aantonen dat het pakket al onderweg was voor ik mijn aankoop had gedaan.
pakketten die naar totaal een ander land gaan en die ze zogezegd laten doorgaan als mijn levering
....
rew
Als ik een zending ontvang met zeg 5 bestellingen, dan click ik op het zendingsnummer, en dan op 5x "open in new tab" naar de ali-bestelling. Dit kan zo in mijn tracking systeem. Vervolgens click ik op "ontvangen", maar niet voordat ik even gescrolled heb: "Heb ik dat ding ook daadwerkelijk in m'n handen gehad?"
Op dinsdag 5 augustus 2025 15:19:40 schreef rew:
De website van Ome Ali is sinds vandaag sterk verbeterd: Ik prefereer hem in het engels wegens dat de nederlandse vertaling nooit leesbaar is.
Dat komt door mensen die het URL niet opschonen, of een nl.ali link (van mensen die ali WEL in het NL bekijken ... mij een groot raadsel waarom een weldenkend mens dat vrijwillig zou doen)
Als ik ze tegenkom wil ik ze wel eens opschonen.
Sinds vandaag valt me op dat de instelling "verzenden naar NL, taal: English" blijft staan!
Ik hoop het, want dat automatisch switchen is ZWAAR irritant, ik snap ook niet dat ze daar niet gewoon een profielinstelling van maken.
-edit-
Net even getest met de veel te lange en als bonus ook nog 'nl.ali'-link van r-p hierboven ... en het blijft nu inderdaad op engels staan. Ein-de-lijk!
En linkje meteen even opgeschoond 
fcapri
ik moet 3x klikken om die in standaard engels te houden.
en zonder klikken springt die weer op NL.
als ik dan echter een common engelse link open klik, krijg ik nog altijd NL te zien. ik zie de pagina eerst in het engels en dan is alles ineens vertaald. ook al staat er dan www.aliexpress.com/.... bovenaan.
het lukt niet om van NL weer op engels te springen. blijkbaar nu gefixed. idd EINDELIJK
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Geldt ook voor andere dingen:
Als ik per ongeluk vergeet mijn VPN (ingelogd via server in Zwitserland) uit te zetten, dan geeft Ali mij de prijzen in Chf (zwitserse franken)...
(neemt dan aan dat ik een Zwitser moet zijn...
. In mijn instellingen staat toch duidelijk: Euro)
rew
Ik wilde wat ESP32 bordjes kopen. Dus voor totaal 13 euro aan dingen uitgezocht. Ik click op "betaal 13 euro". Dan "bankieren heet tegenwoordig ING, welkom in de ING app" weggedrukt, scanner en op het moment dat ik betaald heb zie ik dat ik iets meer dan 7 euro betaald heb. Een paar keer op refresh gedrukt totdat "verifying payment" weg was en ineens zijn de prijzen aangepast.... ???
Iemand een idee of de ING een "betaal maar de helft" actie heeft? (kunnen ze niet maken, bovendien dan had ali nog steeds het hele bedrag laten zien).
Of zou ali een "betaal de helft" actie hebben?
Of gewoon "foutje van de bank (*) in uw voordeel"?
----
[edit] Ik snap hem ondertussen. Ik had een bestelling van 6 euro gecancelled, dus 6 euro teruggekregen. Die stond er nog als "saldo". Er is nu dus 13-6 = 7 euro via de bank afgerekend.
(*) aliexpress in dit geval.
Op donderdag 7 augustus 2025 14:51:31 schreef Sine:
Net even getest met de veel te lange en als bonus ook nog 'nl.ali'-link van r-p hierboven ... en het blijft nu inderdaad op engels staan. Ein-de-lijk!En linkje meteen even opgeschoond
Snorry...
Zet het vaak op Engels maar doe (lang) niet altijd de moeite als ie weer op Nederlands springt om 'm terug te zetten.
Over het met opzet maar één artikel opsturen... Ik ga (als ik er aan denk) voortaan maar pakketjes wegen voordat ik ze openmaak. Want bewijzen dat iets NIET in een opengemaakte verpakking zit is... eh... lastig.
fcapri
ik heb wel al geluk gehad dat het telkens in 1 klein zakje zat of dat het gewicht erop stond.
1keer idd gehad dat er 5x op stond, met het gewicht van 5stuks, en toch maar in inzat. heel klein zakje waar er onmogelijk 5 in konden zitten.
dus vermoedelijk de labelplakker die de 2 etikketten heeft gewisseld. iemand heeft dus 1stuk besteld en er 5 gekregen. gemaild naar verkoper en erkende direct zijn fout en stuurde er nog 4 na. het zijn niet allemaal fraudeurs, soms is het gewoon een menselijke fout.
helaas zijn er wel echte fraudeurs bezig, die gaan dan ook een groot zakje nemen, correct labelen en je maar een deel opsturen. jij kan dan niet aantonen dat het aantal er niet in zat. vandaar zou het handig zijn als de EU bv ook de pakjes fotograveerd en gewicht erbij zet. kunnen ze makkelijke automatiseren op de band.
als dat chinees etiket dan spreekt over 5pcs, 210gram en zit 1 onderdeel in en EU heeft bewijs van de afleverancier dat het pakket 38gram was bij aankomst douane, heeft die chinees geen poot om op te staan
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op donderdag 7 augustus 2025 18:49:10 schreef Sine:
Jij mag toch al niet meedoen, jouw links beginnen altijd met nl.ali* (Grrrr)
Ik gebruik gewoon de links zoals ik die vind; ik heb geen zin om die om te gaan katten... 
rew
Arco
Special Member
Inkorten (verwijderen van reclamelinks) is iets heel anders als omzetten naar een andere site/taal...
Bij een Amazon warehouse kunnen ze er ook wat van.
Voor mijn moeder 3 stuks 5L emmers besteld. (Blokker is er niet meer en de Action had ze niet. Andere winkels waren te duur)
In elkaar gestapeld kunnen ze in een niet al te grote doos. Maar nee, alle drie naast elkaar in een hele grote doos. Lekker efficiënt.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Maar nee, alle drie naast elkaar in een hele grote doos.
Amazon en consorten hebben vaak een paar maten standaard dozen, die gaan geen dozen op maat maken. En grote dozen raken minder snel zoek.
Dat klopt, maar al die dozen zijn in meerdere maten te vouwen. Dan is er echt wel een kleinere maat doos beschikbaar waar deze emmers in elkaar gestapeld inpassen.
Bij de doos op de foto zie je al meerdere vouwlijnen lopen in de flappen. Deze doos is ook nog enkele maten hoger te maken.
[Bericht gewijzigd door Nightwalker op (28%)]
rew
Ter info: Op alibaba, als je iets bestelt, dan wil de verkoper nog wel eens 5 verschillende onderdelen in je winkelwagentje doen en dan zorgen dat het totaal klopt.
Zo heeft ie op zo veel mogelijk dingen dus "een verkoop".
Arco
Special Member
Dat ligt er aan.
Bij de artikelen staat:
"Verzonden vanuit"
"Verkocht door"
Bij beide kan onafhankelijk een aparte verkoper staan of Amazon zelf. En dan wordt het echt verstuurd vanuit een Amazon magazijn. Deze komen ook binnen 1 à 2 dagen aan. Als het verzonden wordt vanuit een aparte verkoper, duurt het veel langer voor het aankomt.
rew
Als je hoort hoe amazon de inpakkers uitbuit, dan kan je je ook wel voorstellen dat die gasten geen zin hebben om na te denken, maar gewoon "doos, dingen, opvullen dichtplakken" op repeat hebben staan.