Hoe werkt nu een dynamo?

Dus eigenlijk is er weinig verschil mbt de verliezen, door het circuit uit te zetten of kort te sluiten?
Voordeel van het kortsluit principe is dat je de regelaar op die wijze veel simpeler qua constructie kan houden?

@SparkyGSX

Lees net dat bij het doorbreken van het circuit het Voltage heel hoog kan oplopen en dat dit een probleem kan geven mbt isolatie van de draden in de spoelen?
Of is daar het amperage dan te laag voor?

Immers is bij een permanent magneet dynamo het spel continu tussen stroom en spanning. Maar ja, geen gesloten circuit, dan een zeer laag amperage.

Ghia,

Dit is al eerder uitgebreid besproken.

Onbelast loopt de spanning van zo'n PM (permanent magnet) alternator op tot wel zo'n 80V AC @ 6000 rpm.

Als de accubedrading losschiet (of de accu plots een onderbroken cel heeft), wordt meteen de Ducati Energia regelaar en de ECU door de hoge AC spanning om zeep geholpen).

Daarom staat uitdrukkelijk op de Ducati Energia regelaar maar ook op het frame van de motorfiets (BV Ducati 900SS), dat onder geen beding de accu losgenomen mag worden met draaiende motor.

De (serie regelaar) Silent Hektik heeft als extra beveiliging een zgn. Crowbar schakeling (sluit kort boven 22V AC als bescherming).
De oude Ducati Energia (serie) regelaar had deze bescherming niet.

De shunt regelaars zoals de RR51 of ESR510 (zie youtube filmpje) in post van 21 Aug 2023 17:30 uur begrenzen op zo'n 22-24 AC in.

https://www.youtube.com/watch?v=FAwFNo4lVbU

Vergelijk het met je brommer vroeger:

Als de dim/grootlicht schakelaar van de 6V 25W koplamp even haperde (onderbreking tijdens overschakelen van groot- naar dimlicht), brandde meteen het 3W achterlichtje van je brommer door, omdat de spanning enorm opliep door te geringe belasting (een Kreidler of Zündapp had destijds geen Accuutje en zeker geen spanningsregelaar).

Allen hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Het is voor mij nu voldoende duidelijk om het eea in de praktijk te gaan testen. Er rijden immers al genoeg personen rond met een lithium accu.
Neemt niet weg dat de stroom, spanning en temperatuur in de gaten houden niet schaadt ;-)

Ghia,

Zeker de laadspanning in de gaten houden!

Je hebt tegenwoordig, goedkope, maar nauwkeurige voltmeters die je op je balhoofd kunt monteren.Zou ik zeker doen.

bv

https://japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=905_128…

Maar persoonlijk zie ik meer nadelen dan voordelen met LiFePo4 accu's.
Als ze in brand vliegen is het niet meer te blussen, en als dan je benzine systeem vervolgens ook in brand vliegt (gevolgd door de benzinetank) is je motor Total Loss.

In ieder geval kun je nog vlug afstappen; Dat kan in een vliegtuigje niet.

De gewichtsbesparing van deze LiFePo4 accu's weegt, in mijn optiek, niet op tegen de hogere risico's, (behalve als je ze in een Racer gebruikt).

in ieder geval zou ik de fabrieks Regelaar van de motor vervangen door een regelaar die speciaal ontworpen is voor dit type accu's en die ook een bewezen "track record" heeft (geen "Ali" regelaar).

Ik denk dan weer aan "Silent Hektik": zeker niet goedkoop, wel goed!

https://www.silent-hektik.de/UL_R_912.htm

Hoi redguuz,

Klopt helemaal.
Voltmetertjes (ali) heb ik genoeg, monteer ze meestal overal. Ten eertse omdat metertjes leuk zijn en je op die manier heel wat
aankomende storingen aan kan zien komen.
Al blijft bij mij al dat oude spul gewoon lang draaien ;-)

LiFePo4 zou ook niet mijn eertse keuze lithium zijn, maar ik heb aardig wat goede ervaringen met Lithium Titanate Oxide.
Maar de verhalen op internet zijn bijna allemaal positief. Nadeel is in die samenstelling gewicht en prijs.
In mijn visie is het echter een prima vervanger voor een loodaccu.
Met een nieuwe type regelaar zou een oude motorfiets weer up to date zijn en vervallen er veel laad perikelen.

Maar ik zat even met het probleem hoe het laadsysteem er op zou reageren. Zulke accu's kunnen nogal wat stroom aan.
Immers is een groot voordeel van een lood accu dat ie (meer) weerstand kan bieden.

Maar weinig mensen passen dit toe, dus wordt het zelf testen. Volgend jaar de motor vol hangen met metertjes en maar eens kijken.

Hoi Ghia,

Ken Lithium Titanate LTO accu's niet;

Dit is wat ik zo snel vind:

Lithium Titanate (LTO) technology:

https://www.tycorun.com/blogs/news/lithium-titanate-battery#:~:text=Th….

NMC and LiFePO4 battery solutions cannot be deeply discharged and have a life cycle of around 3,000 cycles before they fall below the 70% threshold. Thus, they last about 8 to 10 years in a solar system assuming they are not used every day and their discharge is limited.

Why is lithium titanate so expensive?

Lithium Titanate cells have twice the material of NMC or LiPo cells and this makes them more expensive to manufacture.

Is lithium titanate safe to use?

As Lithium Titanate batteries are entirely free of carbon, they avoid thermal runaway or overheating which is a main cause of fires in traditional energy storage systems. Without the risk of fires or explosions, Lithium Titanate technology allows for safe, user-friendly and low-risk energy storage in any application.

PS

1)
Waarom wil je een LTO accu in een motor toepassen?
(behalve wetenschappelijke nieuwsgierigheid) ?

LTO lijkt mij een extreem duur alternatief met weinig voordelen.
In ieder geval kun je schijnbaar geen "Run away" reakties krijgen met deze LTO technologie,dit itt LiFePO4.

2)

Wat is er mis met moderne Lood Accu's, bv AGM ?

NB

Blijkbaar zijn er ook accu's in ontwikkeling waarin de voordelen van Lood en LiIon Technology gecombineerd worden.
De lood accu is nog niet dood!

https://www.spaceflightpower.com/advancements-in-lead-acid-battery/#:~….

1)
Naast die nieuwsgierigheid heeft het ook voordelen mbt de hogere startspanning.
Motor kan langer weggezet worden zonder te hoeven 'bijladen'.
Voor hetzelfde gewicht, veel meer stroom aan boord.
Zou zo'n 30 jaar plus (nog) mee moeten kunnen gaan.

2)
Niets, gezien zijn voordelen vs nadelen.
Immers blijft een groot voordeel van de loodaccu de wijze waarop hij energie kan omzetten ('koken') en zo het laadsysteem meer kan 'beschermen'.
In hoeverre een LTO dat kan?

Gezien sommige personen ook condensatoren gebruiken als 'accu' wilde ik wel meer weten mbt techniek achter een motorfiets laadsysteem.
Dat viel dus even tegen.
Ondanks zijn leeftijd ;) blijft de loodaccu nog steeds een prima systeem.
Maar als je die nadelen kan wegnemen zonder ten kosste van de voordelen, tja waarom dan niet.

Een manier om de spanning in de dynamo met permanente magneten te regelen is ,door een gelijkstroom door extra wikkelingen te sturen om ze meer of minder in verzadiging te sturen zodat de magnetische koppeling beïnvloed word.
Ik heb dit wel gezien, maar vraag me niet bij welk merk. Meestal bij de betere regelingen is dit extern , met een vorm van een lab-voeding om de stroom en spanning te beteugelen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Die regeling mbt magnetisme en het verzadigen van de wikkelingen is wat het zo ín-gewikkeld maakt ;-)
Welke invloed het heeft op die werking als je een andere type accu monteerd?
Wel heel toevalig dat bij iemand na het plaatsen van led verlichting rondom, de connector bij de regelaar begon te smelten.
Immers moet de regelaar de wikkelingen dan vaker verzadigen omdat er dan een groter overschot is?

In ieder geval de contacten tussen de kabels end goed schoon en voldoende klemmend houden en hier en daar een extra (massa) kabel leggen.

[Bericht gewijzigd door Ghia op 14 september 2023 07:04:19 (77%)

Helemaal mee eens Ghia.

Bij Moto Guzzi had men de massakabel tussen regelaar en accu maar helemaal weggelaten, die de fabrikant van de dynamo/ regelaar juist uitdrukkelijk had voorgeschreven.

De Ducati Energia dynamo stator had ook een brakke aansluit stekker die vaak door te hoge contactweerstand smelt.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen met LiFePO4 andere accu's.
Houdt ons svp op de hoogte!

De motorfiets die ik hiervoor wil gebruiken staat ingebouwd in de garage, dus dat zal volgende zomer worden.
Door alle spookverhalen op het internet durf ik het niet zo aan met mijn dagelijkse fiets.

Zat er over na te denken om (mede) voor de lol er een hoop metertjes aan te hangen.
Temperatuur meting aan de regelaar (en lithium accu) om te kijken of deze warmer wordt mbt verschil in accu techniek.
Maar ook (ac) metertjes aan de 3 fasen en (dc) metertjes aan de
andere kant van de regelaar om direct te zien of daar wat veranderd.

Bij ali gaan die helaas 'maar' tot 500 Volt, dat is wel wat krapjes.
Mbt dat nog even wat uit zoeken.