Help...
Een beetje overmoedig ben ik begonnen aan project "55PUS8503/12". Dit toestel lijkt helemaal dood. Die waarneming gaf mij het idee dat er dan wel iets met de power-supply aan de hand zou zijn. Maar (zo lijkt het) nee dus. In tegenstelling tot mij bekendere Philips-modellen levert de PSU hier aan het SSB uitsluitend 12V. En de 12V die uit de PSU komt lijkt prima in orde. (Er wordt op de PSU dus geen aparte standby- spanning gemaakt t.b.v. het SSB).
Verder zoeken dus, de fout zit dan wellicht op het SSB?
Chassis: TPM18.1E_LA volgens de sticker op het toestel. Als ik de service manual van dat chassis doorlees, dan kom ik dit model TV echter niet tegen. Kan iemand mij een beetje op weg helpen? Waar vind ik informatie specifiek over dit toestel? Is de service manual van het TPM18.1E_LA chassis dat ik heb gedownload wellicht verouderd?
Idealiter zou ik willen beginnen met het checken van de buck-converters op het SSB. Iedere "pointer" is welkom. Dank.

In de laatste versie van het service doc zou toch informatie moeten staan. In ieder geval wordt het model op de voorpagina genoemd. Zie je mailbox.

Groeten, Ron.

@Ron: Dank!
Inmiddels heb ik de service manual goed doorgenomen. Duidelijk is dat er nogal wat onvolkomenheden in de docs zitten. Zo vind ik in het schema van het SSB een verwijzing naar een 3.5V-SB signaal dat over pin 1 van connector C9101 vanuit de PSU binnen zou komen.
In het schema van die PSU is echter niets terug te vinden met betrekking tot een 3.5V-SB signaal. Daarnaast zou pin 1 van de kabel naar C9101 "N.C." zijn...
Anyhow - er ligt nog een uitdaging.

Je moet toch echt wel een standby spanning hebben als referentie hoor, ik heb al veel voedingen gerepareerd en als die er niet is zou ik op de voeding het standby ic vervangen (na eerst natuurlijk de zekering(en), gelijkrichter diodes en fets te checken).

De foto van de voeding lijkt geen aparte standbytrafo te tonen. Dus of de hoofdvoeding wordt teruggeschroefd door het standbysignaal van het mainboard of als daar niet in voorzien is gaat hij zelf in discontinuous mode als de stroomafname wegvalt.

@Maarten en zo is het i.d.d. in dit specifieke geval; de PSU wordt teruggeschroefd door een standby-signaal van het mainboard.
Inmiddels druk bezig om het schema van het SSB te doorgronden om uiteindelijk (hopelijk) uit te vinden wat er aan scheelt.

Opnieuw een roep om hulp.
De TV is dus helemaal dood. De PSU levert (zoals dat hoort) 12V aan het SSB. Op het SSB is de 3.5V-STB spanning in orde. Het lijkt erop dat het SSB - in standby - alleen die 3.5V-STB spanning nodig heeft én een spanning genaamd "AVDD1V0-STB', die wordt gemaakt vanuit de 3.5V-STB.
In het service-manual vind ik géén lay-out afbeeldingen van de PCB's. En hoe ik ook zoek, ik kan de electronica/hardware die in het schema terug te vinden is rond de productie van "AVDD1V0-STB" niet terugvinden op de SSB PCB.
Nu mijn vragen aan de ervaringsdeskundigen op dit forum:
1. kan het inderdaad zo zijn dat dit toestel, in standby, alleen genoemde spanningen nodig heeft om uit standby te komen?
2. er lijkt behoorlijk wat hardware onder het grote witte koellichaam te zitten. Weet iemand of de hardware t.b.v. de aanmaak van "AVDD1V0-STB" inderdaad onder dat koellichaam zit?
3. in het schema worden m.b.t. een aantal spanningen handige testpunten "TPxxx" getoond. Waaraan herken je zo'n testpunt op de PCB?

Ik hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen.
Tnx alvast!

Nogmaals een roep om hulp...

Philips 55PUS8503/12.
Chassis: TPM18.1E_LA

ALs de TV in "standby" staat, welke voedingslijnen zouden er op het SSB dan actief moeten zijn?
Mijn vermoeden:

• 3.5V-STB
  • AVDD1V0-STB

Graag feedback/commentaar van een materie-deskundige :) .

Ik heb ook de nieuwe versie van de service manual nodig. Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij dit zou kunnen sturen. Bedankt!

Vervolg...

Als ik het schema bestudeer dan zie ik dat het toestel in STANDBY uitsluitend de spanningen "3.5V-STB" en "AVDD1V0-STB" op het SSB maakt.
De "3.5V-STB" gaat naar tal van circuits op het SSB waaronder de IR-ontvanger van de AB. De "3.5V-STB" en de "ADD1V0-STB" gaan naar het deel van de schakeling genaamd "SOC-EMMC", opgebouwd rond (een deel van) de MT5596UGIJ BGA chip. In het schema staat dat deel van de MT5596UGIJ gemerkt als "U9400-7".
Het toestel is dus helemaal "dood". De "3.5V-STB" is aanwezig. Of de "ADD1V0_STB" aanwezig is heb ik nog niet kunnen checken omdat ik het IC waar deze spanning wordt aangemaakt nog niet heb kunnen lokaliseren.
Mijn vermoeden is dat "U9400-7" een specifiek deel van de MT5596UGIJ is, namelijk de "standby"processor. Kan iemand daar iets over zeggen?

Start de voeding wel als je de pwron verbindt ? SOms moet je die aan massa leggen soms kan j m starten met een 3 volt volt platte batterij als je m wilt testen. ZOniet dan is t toch de power ic van de voeding. Soms zit deze verborgen onder een koelplaat nl. (Oa. bij de tmp14.1e chassis van de pfk series bijv)

Geef Moederbord weinig hoop, Ook EMMC issue??

Dag SMD.
Ik vermoed inmiddels dat het inderdaad een eMMC-probleem is.
En omdat dit niet mijn eerste TV is waar een eMMC-gerelateerd probleem aanwezig lijkt heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een RT809H- programmer met bijbehorende BGA153 adapter besteld. Op basis van (behoorlijk gedateerde) posts van William 1967 die ik tegen kwam op badcaps.net snap ik nu ook hoe ik de eMMC - nog op het PCB - kan uitlezen. Ook daarvoor heb ik een adapterprint besteld.

Het (netjes) uitsolderen van zo'n BGA153 IC gaat mij inmiddels aardig af. Insolderen is een ander ding, maar oefening baart kunst (hoop ik).

To be continued.

P.S. in de "eMMC-queue" staan hier ook
1. 49PUS7909
2. 55PUS7101

Maar wel leuk als het gaat werken!! Mar wel schandalig dat alle EMMCs het begeven..

In afwachting van de programmeer-hardware nog een vraag aan de deskundigen.
Als dit chassis (TPM18.1E_LA) in "standby" staat, dan zijn by design alleen de "3.5V-STB" en "ADD1V0_STB" aanwezig. Er staat in "standby" géén spanning op (o.a.) de eMMC. Genoemde spanmingen gaan o.a. naar "U9400-7", wat naar ik vermoed de on-chip standby-processor is van de Mediatek MTK5596.
Kan iemand mij vertellen waar de opstart-code voor de standby-processor vandaan komt? Is er bijvoorbeeld een EEPROM die bij cold-boot wordt uitgelezen?

De standby processor word wel gevoed??

Op de EMMC moet altijd spanning staan als de netkabel is aangesloten. Zo niet dan de voeding van de EMMC nazien en dan kom je waarschijnlijk richting processor uit vermoed ik want die hebben dezelfde voeding als ik me herinner. Een EMMC met sluiting heb ik nog nooit gezien, processoren daar in tegen wel.

Ik heb het schema van dit chassis (TPM18.1E_LA) grondig bestudeerd, maar als de TV in standby staat dan staat er - volgens het schema althans - géén spanning op de eMMC. Er staat in standby wél spanning op de (vermoedde) standby-processor (U9400-7, MT5596UGIJ).
Als de eMMC in standby spanningsloos is, dan kan het niet anders dan dat de standby-processor zijn bootcode ergens anders vandaan haalt. Ik denk dan gelijk aan een EEPROM, maar die kom ik in het schema nergens tegen?
Overigens zou dit niet de eerste keer zijn dat een schema incorrect blijkt te zijn en dat er in standby wel degelijk spanning op de eMMC staat (hoort te staan). Maar voor nu is dat gissen.
Ik zal zodra ik tijd heb gewoon eens meten rond de eMMC en zien wat ik daar in standby aantref. Wordt vervolgd.

Update
@smd: ja, de standby-processor krijgt (ook in standby-mode) spanning.
@william1967: ik herinnerde mij dat er in de service-docs van het QFU2.1E- chassis flowcharts zitten die het hele boot-proces beschrijven. En nu betreft het hier een ander chassis, maar het is niet ondenkbaar dat het opstartproces bij dit chassis op een soortgelijke manier gaat. En die manier is dat er, bij een cold-boot, een tussenfase is tussen "uit" en "standby" genaamd "semi-standby". In die tussenfase krijgt de eMMC spanning. Ik vermoed dat de standby-processor in die fase zijn bootcode uit de eMMC leest om in de standby-mode te komen (waarbij de AB en de knoppen worden gemonitored), om de (spanning op de) eMMC vervolgens weer af te schakelen tot het toestel uit standby komt.
Het is een hypothese, maar toch.
Ik heb inmiddels een RT809H met een ISP-interface, en ga proberen de eMMC on-board uit te lezen. Gelukkig vond ik wat oudere postings o.a. van william1967 die beschrijven hoe dit moet.
Wordt vervolgd.

Update
Vandaag vastgesteld dat de standby-processor U9400-7 alle spanningen die volgens het schema in "standby" aanwezig moeten zijn daadwerkelijk ook krijgt. En mt de oscilloscoop vastgesteld dat de XTAL-oscillator van de standby-processor "loopt".
Volgende stap: de eMMC checken.
Ik vrees het ergste. Dit toestel is helemaal "dood", geen boot-loop. Als het de eMMC is die defect is, dan lijkt het erop dat de BOOT1 en BOOT2 files op de eMMC defect/niet uit te lezen zijn. En die heb ik nodig om een nieuwe eMMC te kunnen programmeren.
Ik houd mij natuurlijk aanbevolen voor andere/aanvullende zienswijzen. Wie oh wie?

Maar kreeg je EMMC wel spanning??

Jazeker, ook de eMMC krijgt de benodigde spanningen, namelijk +3V3-EMMC en +1V8-EMMC-IO.
Vandaag een hele tijd aan het uitpluizen geweest hoe ik de eMMC met mijn RT809H "in-circuit" kan uitlezen. En inmiddels met heel dun geëmailleerd koperdraad aansluitingen gemaakt voor:
1. EMMC-CMD
2. EMMC-CLK
3. EMMC-D0
4. GND
5. +1V8-EMMC-IO
6. +3V3-EMMC

Nu nog het (minuscule) XTAL van de standby-processor aan GND zien te leggen om te voorkomen dat de standby-processor gaat "lopen" en het eMMC benadert terwijl ik van buitenaf met de RT809H de eMMC poog uit te lezen. Maar jemig - wat is het allemaal klein?! Afgelopen week mijn nieuwe bril opgehaald en dat is maar goed ook...

Heeft er iemand trouwens nog suggesties hoe/waar ik aan een eMMC-dump voor dit toestel (55PUS8305/12 / chassis TPM18.1E_LA) kan komen?

UPDATE
Alvorens te pogen om de eMMC in-circuit uit te lezen, wilde ik eerst weten of het niet de standby-processor is die "dood" is. CPU-problemen schijnen bij dit chassis namelijk nogal eens voor te komen.
Om te kijken of de standby-processor okay is (lijkt) heb ik mijn oscilloscoop aangesloten op de "EMMC-CLK" lijn (zie foto). Als de standby-processor okay is, dan verwacht ik hier leven te zien als de TV wordt aangezet, de standby-processor probeert dan immers de eMMC uit te lezen. En jawel; kort na het aanzetten van het toestel is hier activiteit te zien (video).
Mijn voorlopige/voorzichtige conclusie: de standby-processor is okay, het probleem zit hem in de eMMC.
Volgende stap: het XTAL van de standby-processor kortsluiten (zodat de standby-processor stilligt) om vervolgens de eMMC in-circuit uit te lezen. Wordt vervolgd.

P.S. Heeft er iemand trouwens nog suggesties hoe/waar ik aan een eMMC-dump voor dit toestel (55PUS8305/12 / chassis TPM18.1E_LA) kan komen?

Update
Omdat ik toch ook al draadjes had liggen naar eMMC-CMD en eMMC-D0 toch ook even naar de signalen op die lijnen gekeken. En tot mijn verbazing leeft bij het booten óók eMMC-D0 wat erop duidt dat er data uit de eMMC gelezen wordt. En toch start de TV niet op?! Is het dan toch wat anders dan de eMMC?
Op suggestie van "een professional uit de reparatietechniek" een laptop met terminal-programma (Putty) en voorzien van een geschikte USB-RS232-adapter aangesloten op de 3-pins SERV-U port van de TV. Op die port wordt tijdens het booten (normaalgesproken) allerlei relevante informatie getoond. Ook ERRORS, zo is het idee.
En jawel; er verschijnt iets op het scherm (foto 1). Een klein deel is leesbare tekst. Misschien is er nog iets mis met de instellingen van de seriele verbinding (115200bps, 8 databits, 1 stopbit, geen pariteitsbit, geen flow-control)?
Heeft iemand op dit punt nog tips/aanwijzingen wellicht?

Wordt vervolgd...

N.B. Voor info over het uitlezen van de Serv-U poort:
https://toengel.net/philipsblog/2020/12/09/philips-logs-am-tv-service-…

Als je de TV langere tijd aan laat staan, meer dan 30 min, gaat er dan geen LED knipperen?? Anders is de Main CPU de boosdoener of de spanningsregelaars daarheen worden niet geschakeld vanuit standby processor of defect..