Er is geen verbinding meer, is echt doorgebrand.
Het is de Shunt die naar de massa van de aan te sluiten Loop gaat, die loop is vaak 1 tot 2 ohm. Zo wordt de uitgangstroom gemeten.
De stroom zal zo'n 2 a 3A RMS zijn en de piek stroom wel wat hoger.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Dan is er vermoedelijk ook geen beveiliging tegen een kortgesloten loop.
Is er iets bekend hoe het (probleem) is ontstaan?
[Bericht gewijzigd door vergeten op (26%)]
Op maandag 19 februari 2024 17:36:30 schreef vergeten:
Dan is er vermoedelijk ook geen beveiliging tegen een kortgesloten loop.
Is er iets bekend hoe het (probleem) is ontstaan?
Is binnen gebracht als defect... succes!
Komt weer uit een of andere kerk, misschien een veel te zware loop kabel.
Het kan een langzaam proces zijn geweest, totdat het koper los van de print is gekomen en helemaal geen koeling meer van de PCB heeft gekregen.
Dus gewoon overbelast, dat verklaart ook meer dat de eindtrap nog gewoon werkt, meestal branden de eindtorren door, zo krijg ik ze meestal binnen.
Maar dit type heb ik nog niet gehad.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Ik ben benieuwd, als je ‘m opmeet en invoert in de link van ‘vergeten’, hoe dichtbij Arco met z’n inschatting zit.
(Of met de pcb calculator in kicad ofzo. Of desnoods met ρ*L/A)
Zou er met fatsoen een 2512 oid SMD weerstand overheen te solderen zijn nadat je het verbrande deel van de print schoon/weg gekrabt hebt?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik kom op ca. 36mOhm
Spoorbreedte is 1.3mm. Zoals op de foto is het 0.9cm breed en 1.3cm hoog (zonder de 2 halve "windingen")
De dikte van het koper kan ik echt niet meten helaas.
Wat een slecht idee deze print oplossing, waar ga je 36 milliOhm vinden, normaal is dat een dikke draadbrug dan wel in een zigzag vorm met specs van spanning bij een bepaalde stroom
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op maandag 19 februari 2024 19:29:04 schreef Arco:
Dat zal wel 0.9cm zijn? (breedte horizontaal is zeker geen 0.9mm...)
Ja, jemmig wat stom van mij. ik heb het aangepast.
Na schoonmaken is dat van de print over
[Bericht gewijzigd door nijhuisr op (26%)]
Arco
Special Member
Het 'draadbrugtype' is er standaard in 0.03 en 0,04 Ohm
https://nl.farnell.com/tt-electronics-welwyn/oar3-r040fi/resistor-1-0r…
Arco
Special Member
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Dikte van het koper is hooogstwaarschijnlijk 35 micrometer.
Die 2 halve ‘windingen’ tellen ook mee voor de lengte natuurlijk, evenals de stukjes hoe de segmentjes aan elkaar zitten… en het stukje ernaartoe en terug. Waar wordt de gemeten spanning eigenlijk afgetakt? Tot daar telt het mee… eigenlijk ook het brede spoor maar misschien is dat verwaarloosbaar?
Als de spoorbreedte 1.3 mm is dan schat ik die tussenstukjes op ‘meer dan 2.6 mm, zegmaar 3 mm’ maar de tussenruimte is misschien meer dan 0.4 mm en dan is het dus ook meer dan dat. Maargoed. Jij hebt de print en kunt het in het echt nameten.
Dat zijn 11 tussenstukjes, als ik goed geteld heb. Dus al 3.3 cm totaal (of meer)
Dan 10 zigzags van 0.9 mm en nog 2 halve, dus 9.9 cm voor 11 zigzags.
Dus totaal zo’n 13.2 cm printspoor. Daarmee kom ik op net iets boven de 50 mili-ohm. (Bij 30 graden celsius, misschien warmt het nog meer op?)
Maar ik denk dat die tussenstukjes ook wel eens 3.5 mm zouden kunnen zijn, en dan wordt het 13.8 cm printspoor. Hum. Dat maakt weinig verschil, temperatuur maakt meer uit als ik zo wat met die calculator speel. (https://www.eeweb.com/tools/trace-resistance/)
Maar 36 mili-ohm lijkt me dus te weinig.
(En dat Arco weer ‘s spot-on is, da’s niks nieuws natuurlijk
)
Een te lage weerstand als shunt of serie-weerstand lijkt me ook erger dan een te hoge. Aannemende dat ‘teveel stroom’ meer kwaad kan dan ‘te weinig stroom’.
Edit@nijhuisr: je hebt gelijk, dat is fout, ik heb dat stukje dubbel in de bochten.
LL je bent nu dubbel kopper aan het meten in de U bochten.
Ik kwam op 10 Cm spoor lengte uit, maar 11.7 is ook prima.
De verschillende reken apps geven een andere uitkomst?
Arco
Special Member
Die online calculator geeft inderdaad 0.0432 Ohm i.p.v. 0.0572 Ohm.
(persoonlijk heb ik in de Saturn tool meer vertrouwen...)
Ok, dan zeg maar 0.005 Ohm
Is dit onbetrouwbaar of werkbaar
https://nl.aliexpress.com/item/1005006226055505.html?spm=a2g0o.detail.…
Heb geen ervaring dit soort shunts maar wel met gewone weerstanden en die zijn prima op spec
Arco
Special Member
Zal waarschijnlijk wel werken...
Ik zou wel kijken of er meer kapot is: het verkolen van een print in deze mate zie je meestal niet als alles goed werkt...
Ik zal de massa van de eindtrap eerst eens verbinden met de massa van de loop en testen. Dat lijkt mij idd een goed eerste test.
Arco
Special Member
Als je iets van wikkeldraad hebt, kun je daar tijdelijk een weerstand mee maken...
(bijv. 0.8mm draad; dan is 1.5m genoeg)
Op maandag 19 februari 2024 20:36:33 schreef nijhuisr:
Ok, dan zeg maar 0.005 Ohm
0.05Ω (50mΩ) toch?
Op maandag 19 februari 2024 21:32:54 schreef Henry S.:
[...]
0.05Ω (50mΩ) toch?
Ja, idd 0.05 Ohm
Als ik het goed heb gelezen zit de weerstand in serie met de loop. Wat maakt die kleine weerstand dan nog uit. Ik kan me hoogstens voorstellen een minimum belasting bij kortsluiting direct achter de aansluitklemmen, maar dan moet je de rest van de sporen daar naar ook in de berekening meenemen.
Als het als weerstand bedoeld is, dient die dan om de stroom te meten en waarbij de spanning die dat oplevert via de terugkoppeling de (gemiddelde) lusstroom te regelen.
Zijn er meer gegevens over de loopversterker, zoals een modelnummer?
Ik heb in het verleden wel Ampetronic loop versterkers geleverd, maar daar waren nooit problemen mee.
[Bericht gewijzigd door buzzy op (16%)]
Het gaat als feedback naar het led output PCB
Dit is dezelfde denk ik, lijkt er op
http://www.loop-systems.co.uk/et300-induction-loop-amplifier/
[Bericht gewijzigd door nijhuisr op (54%)]
benleentje
Golden Member
Er staat me iets bij dat 5mm van een pootje van een koolweerstand zo 5m ohm is. Met voeding op bv 1A zou je bij 50mΩ zo op 50mV uitkomen.
Blackdog had het in een topic eens gemeten in de https://www.circuitsonline.net/forum/view/113455#highlight=destroyer+p…
Op pagina 1 op ca 3/4 van de pagina begint hij met meten aan diverse draden.
Voor een eenmalige weerstand is dat best zelf te doen zeker om te testen om er niet nog meer defect is.
Op maandag 19 februari 2024 22:48:37 schreef benleentje:
Er staat me iets bij dat 5mm van een pootje van een koolweerstand zo 5m ohm is. Met voeding op bv 1A zou je bij 50mΩ zo op 50mV uitkomen.
dat maakt 50mWatt.. er moet abnormaal veel stroom gelopen hebben om die zig zag door te branden.
Op maandag 19 februari 2024 20:29:24 schreef Arco:
Die online calculator geeft inderdaad 0.0432 Ohm i.p.v. 0.0572 Ohm.
(persoonlijk heb ik in de Saturn tool meer vertrouwen...)
Ik heb wat gevonden in mijn "speciale weerstanden" bakje, lijkt me goed genoeg.
De beste raad is voorraad 
)