nonius

set SCE to AUX.

Een foto van de andere kant van het label, met de 'kleine lettertjes', kan mogelijk helpen. Ik ken dit Bison-product verder niet specifiek.

Voor zover ik het in het flesje kan zien is het een witte vloeistof? Heeft het een licht-zurige, beetje azijnachtige geur?

Dan was het waarschijnlijk gewoon een PVA-lijm (poly-vinyl-acetaat), oftewel 'gewone witte houtlijm'. Is nog steeds te koop, zelfs bij de Action in watervaste klasse D3. En kan eenvoudig dunner gemaakt worden door naar believen aan te lengen met water. Hij is inderdaad waterdun te maken en zo in de kleinste kiertjes te krijgen. Bij mijn weten worden speakerconussen ook gewoon met PVA-lijm gerepareerd.

Witte houtlijm kost ca. 3 euro voor een 250 gram flesje bij de Action.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

't Is geen gewone houtlijm, want deze droogt blauw op...
En gewone houtlijm doet niet veel voor borgen van moertjes...

nonius

set SCE to AUX.

Inderdaad, dat blauw komt niet overeen met PVA-lijm. Voor borgen van schroefjes vermoed ik trouwens dat PVA ook wel gaat werken, maar normaal gebruik ik daar zelf nagellak voor. (tsja, dat verklaart dat flesje rode nagellak in m'n gereedsschapskoffer).

De opmerking 'lijmresten direct verwijderen met een vochtige doek' suggereert in elk geval wel dat het een water-oplosbare lijm is.

Een ander kenmerk van PVA-lijm is dat het staal doet roesten. Misschien een druppeltje van uw lijm op een stukje staal druppelen en kijken hoe het staal er na een paar dagen uitziet?

Evt. contact opnamen met de klantendienst van Bison en vragen welk vervangend product zij aanbevelen?

[Bericht gewijzigd door nonius op zaterdag 6 juli 2024 18:49:09 (22%)]

revado

Honourable Member

Zou dit een vervanger kunnen zijn?

henri62

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

@Arco: Emailtje sturen naar Bison om te vragen wat de vervanger is?

Ik heb nog een torx T20 bitje/schroevendraaier nodig met zo'n gaatje er in? Hoe vind ik zo'n ding?
Ik vind natuurlijk op T20 torx van alles maar geen idee of er zo'n anti-frustratie schroevendraaier tussen zit.

nonius

set SCE to AUX.

Ik heb nog een torx T20 bitje/schroevendraaier nodig met zo'n gaatje er in? Hoe vind ik zo'n ding?
Ik vind natuurlijk op T20 torx van alles maar geen idee of er zo'n anti-frustratie schroevendraaier tussen zit.

https://www.gamma.nl/assortiment/irwin-schroefbitset-mixed-25-mm-31-de…

Of evt. zelf zoeken op 'veiligheid torx' of 'security torx'.

henri62

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ja dat zijn ze, had ik even niet aan gedacht om daar op te zoeken, bedankt voor de tip. Soms kan het zo makkelijk zijn...

rew

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Voor de volledigheid en "makkelijk zoeken" volgende keer, het heet "security torx". edit: Verrek. Beter kijken: stond er al bij. Sorry.

Op zaterdag 6 juli 2024 18:39:33 schreef nonius:
(tsja, dat verklaart dat flesje rode nagellak in m'n gereedsschapskoffer).

Vertelt ie nu pas! Ik dacht altijd dat het iets met jou "na vrijdag middag" activiteiten te maken had. :+

revado

Honourable Member

tamper resistant torx
Die naam word heel vaak gebruikt.

nonius

set SCE to AUX.

Ik dacht altijd dat het iets met jou "na vrijdag middag" activiteiten te maken had.

Nee, daar heb ik andere kleurtjes voor, rood komt niet zo mooi uit bij de kleur van m'n ogen.

revado

Honourable Member

Op zaterdag 6 juli 2024 19:36:54 schreef henri62:
Ja dat zijn ze, had ik even niet aan gedacht om daar op te zoeken, bedankt voor de tip. Soms kan het zo makkelijk zijn...

Kijk even in het topic over bladel!

Ik wil een SEM35 transceiver verbinden met een SEM25 tuner.

• Welke kabel heb ik hiervoor nodig?
  • Waar vind ik die?
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk dat mijn vrees klopt. Ik heb een niet bestaande verloopkabel nodig. Op de SEM-35 transceiver zit voor de sturing van de antennetuner een nr. 22 connector, op de SEM-25 antennetuner een nr. 10.

Overigens staat er bij de 10-10 kabel dat deze bedoeld is voor de "SEM 35 portable transceiver on vehicular mounting", terwijl er op mijn sem35 geen nr 10 connector zit.

benleentje

Golden Member

Ik heb een niet bestaande verloopkabel nodig.

Dat is toch niet zo heel erg, maar bestaan de connectors die je ervoor nodig hebt nog wel?

Ik denk niet dat je die connectors makkelijk los gaat vinden, ik weet niet eens of die ooit los verkocht zijn. Ik kan natuurlijk gaan knippen, maar dan ben ik 20 euro verder, dat vind ik veel voor een kabeltje. Ik weet ook niet hoe de pinout is, maar dat is misschien wel te vinden.

Ik heb enigszins moeite met het vinden en interpreteren van informatie. Ik ben geheel nieuw in de wereld van militaire transceivers. In deze tekst staat bijvoorbeeld dat ik een nr. 10 kabel nodig zou hebben, maar die past alleen op de tuner.

Is er hier iemand die een werkende opstelling heeft met een SEM-25 tuner + SEM-35 transceiver?

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op amateur-radiomarkten wordt wel eens het een en ander aangeboden, vaak voor weinig.

Je zou ook eens kunnen kijken bij de Army Radio Club.

Op zaterdag 6 juli 2024 18:33:10 schreef Arco:

[bijlage]

Je zoekt bijvoorbeeld dit: https://www.henkel-adhesives.com/nl/nl/product/threadlockers/loctite_2…
met inderdaad je blauwe kleur. Andere merken bevatten waarschijnlijk hetzelfde. Bij Ome Ali is hiervan ook een rip-off te koop.

Het is te koop in verschillende diktes: https://www.henkel-adhesives.com/nl/nl/zoekresultaten.html?searchText=…

Bison zal dit vast bij Henkel gekocht hebben.

nonius

set SCE to AUX.

Ik denk niet dat je die connectors makkelijk los gaat vinden, ik weet niet eens of die ooit los verkocht zijn

Op amateur-radiomarkten wordt wel eens het een en ander aangeboden, vaak voor weinig.

Dat klopt, op onze locale VERON-afdelingsverkoop (VERON afd. 51, BOZ) eind vorig jaar stond er een grote doos vol met dit soort kabels en connectoren. Dure AMPHENOL-connectoren, als je ze nieuw moet kopen... ik had er ooit ééntje nodig voor de afstandsbediening van m'n lasapparaat en dat deed toen behoorlijk pijn in de portemonnee.

In elk geval, u zou eens kunnen navragen bij Matthé (PD1AJZ), deze stond toen met onder andere deze doos op de verkoping. Ik had begrepen dat alles wat aan het eind van de avond niet verkocht was naar het oud-ijzer ging, maar hopelijk heeft hij deze (dure) connectors & kabels toch nog bewaard. U zou even contact met hem kunnen opnemen. Email is z'n callsign, gevolgd door [apestaart]veron[punt]nl

Het vreemde is, dat soort ex-militaire apparatuur kom ik altijd tegen zonder de bijbehorende kabels. En soms kom je dan weer dozen vol met alleen maar dit soort kabels tegen....

nonius

set SCE to AUX.

Je zoekt bijvoorbeeld dit: https://www.henkel-adhesives.com/nl/nl/product/threadlockers/loctite_2

Dit is weer wat anders, dit is (standaard) thread-locker, op methacrylaat-basis. Zelf gebruik ik ook Loctite 638, voor als het nooit meer los hoeft te komen. En Bison verkoopt ook zijn eigen, blauwe threadlocker in kleine tubetjes in de bouwmarkt.

Maar de lijm van Arco droogt blauw op maar wordt uiteindelijk weer doorzichtig als hij volledig droog is, zoals op de achterkant van zijn flesje vermeld is. (ook PVA eindigt doorzichtig trouwens). Bovendien is dit soort thread-lockers (borgingsmiddel) bij mijn weten niet geschikt om hout mee te lijmen, zoals de lijm van Arco dat wel is.

Daarnaast zijn de thread-lockers die ik ken ook behoorlijk visceus (stroperig), terwijl de lijm van Arco waterdun zou zijn.

Arco

Special Member

Dat Bison spul heeft ook vullend vermogen ("expanderende vloeistof").
Ik zal wel eens bij Bison informeren.

Op zondag 7 juli 2024 18:03:35 schreef nonius:
[...]

[...]

Dat klopt, op onze locale VERON-afdelingsverkoop (VERON afd. 51, BOZ) eind vorig jaar stond er een grote doos vol met dit soort kabels en connectoren. Dure AMPHENOL-connectoren, als je ze nieuw moet kopen... ik had er ooit ééntje nodig voor de afstandsbediening van m'n lasapparaat en dat deed toen behoorlijk pijn in de portemonnee.

In elk geval, u zou eens kunnen navragen bij Matthé (PD1AJZ), deze stond toen met onder andere deze doos op de verkoping. Ik had begrepen dat alles wat aan het eind van de avond niet verkocht was naar het oud-ijzer ging, maar hopelijk heeft hij deze (dure) connectors & kabels toch nog bewaard. U zou even contact met hem kunnen opnemen. Email is z'n callsign, gevolgd door [apestaart]veron[punt]nl

Het vreemde is, dat soort ex-militaire apparatuur kom ik altijd tegen zonder de bijbehorende kabels. En soms kom je dan weer dozen vol met alleen maar dit soort kabels tegen....

Kijk eens aan. Ik hoor 'm regelmatig op de ronde. Bergen op Zoom is ook niet zo ver weg.

//edit
Nu nog wel de pinout uitzoeken, en kijken of de signalen überhaupt hetzelfde zijn.

ik ben voor een project op zoek naar de female crimpconnectors met huls van deze afmetingen

https://www.amazon.nl/Breadboard-Bestlus-Exclusive-Mannelijke-Vrouweli…

de breadboard jumperwire connector voldoet uitstekend maar ik kan deze crimpconnector niet goed vinden.
heeft iemand een idee of hint
mvg Anne

top, bedankt en besteld.
ik kan weer verder. mvg Anne