Hi
TBV een Delta Elektronika Lab Power Voeding (type D 050-10), wil ik een setje Power Thyristors RCA Type 2N3669 matchen : zie Datasheet Bijlage 1).
Deze 2N3669 Thyristoren (2 stuks) worden gebruikt in een Graetzbrug (2 dioden, 2 Thyristoren, Bijlage 2) , als voorregeling voor de opvolgende eigenlijke voedingsregeling (V 0-> 50V en I 0 -> 10A) regeling).
Ik heb een 10 tal 2N3669 Thyristoren in de Dump gevonden en zou deze nu zo goed mogelijk (twee aan twee) willen matchen qua ontsteek gedrag.
Ik heb eerder advies (van Blackdog) gekregen hoe matching onder actuele condities van Stroom te doen bij powertorren (bv MJ21194G).
(Bij deze "Black Dog Methode" worden een tweetal labvoedinkjes en verschillende Multimeters gebruikt.
Deze methode werkte prima voor mij.
IK vraag me af hoe zo iets te doen met thyristoren.
NB
Ik heb een PEAKTECH DCA-55 Halfgeleider tester en
kan ook met een scoop (HAMEG 605) de karakteristiek van een thyristor bij lage stroomcondities zichtbaar maken (nog niet geprobeerd!).
(Maar ik heb geen professionele Tektronix Curve Tracer tot mijn beschikking).
Alle advies welkom!
Matchen is niet nodig. De ontsteek karakteristieken hebben een enorme spreiding. Deze spreiding is van allerlei factoren afhankelijk. Maar neem de amplitude van de ontsteekpuls (stroom), de stijgtijd en de lengte (tijd) gewoon groter dan de worstcase waarde in de datasheet. Dan gaat het ontsteken altijd goed. T.o.v de netfrequentie is de schakelsnelheid zeer kort. Verschillen hierin hebben geen invloed op de werking van de voeding. En Delta zal zeker rekening met de grenswaardes gehouden hebben.
In mijn werkzame leven heb ik meerdere thyristor regeling ontwikkeld. Met vermogens tot boven de 1 Megawatt. En ik heb daarbij nooit thyristoren gematched.
Piet
benleentje
Golden Member
Volgens mij is als ze net niet gelijk ontsteken dat allemaal lastig voor de trafo i.v.m. ongelijke belasting maar ook daar zal door Delta over nagedacht zijn en zal de trafo dat gewoon aankunnen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (12%)]
Hallo Piet en Ben,
Bedankt voor het antwoord. Matchen van de thyristorenis dus niet nodig.
IK heb twee Delta D050-10 voedingen (beide net gereviseerd) die prima werken.
Ik heb enkel enige 2N3669 's op de kop getikt als back up.
Maar mijn interesse naar "Matchen van Thyristoren in een Graetz brug) was gewekt door een eerdere discussie op CO: zie
https://www.circuitsonline.net/forum/view/134621/9
Member : AOBP11.
Albert (AOBP11) stelde voor voor om 2N3669 Thyristoren te matchen omdat hij een sterk asymmetrische belasting van de nettrafo in zijn D 050-10 voeding opmerkte;
Maar ontdekte later dat een 2N3669 thyristor beschadigd was.
2 nieuwe (niet gematchete, vervangingsthyristoren (BT152-800) leverden een veel beter schakelgedrag opleverde (maar nog niet helemaal symmetrisch );
https://www.circuitsonline.net/forum/view/134621/10
Maar zijn D 050-10 voeding werkte nu prima.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Hi Roland,
Bedankt voor de suggestie!
Maar ik zie dat in de Delta D050-10 Power Supply de 2 thyristoren met de kathoden aan elkaar verbonden zijn.
In dit Semikron blokje is dat niet het geval (Kathode van Thyristor #2 verbonden met Anode Thyristor #1.
A) Kun je (in dit blokje) deze interne doorverbindingen wijzigen (of juist niet?).
B) Bestaan er ook alternatieve blokjes, waarbij de Kathoden aan elkaar verbonden zijn?
C) Ik zie dat in de meer recente labvoeding Delta Elektronika E030-3, dezelfde 2 Thyristoren (2N3668) in de voorregeling (Graetzbrug) worden gebruikt:
- Hier zijn de Gates van de Thyristors niet direkt met elkaar verbonden (zoals in de oudere Delta D050-10, maar via 10 Ohm weerstanden (R31 en R32).
Levert deze verbetering in de sturing een mooier symmetrisch ontsteek gedrag op (meer onafhankelijk van de spreiding in de Thyristoren)?
MGP
LDmicro user.
Matchen is hier zeker niet nodig, de PUT bepaalt het ontsteektijdstip die volledig afhankelijk is van zijn voedingsspanning en het verbruik erop.
Het kan zelfs redelijk wat schelen als je een impuls load aanlegt.
Goede thyristoren gebruiken en u niet teveel zorgen maken.
De 100 ohm weerstanden dienen volgens mij om de PUT (D13) te beschermen want normaal gezien moet je een thyristor/triac zo hard mogelijk aansturen.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
A) Kun je (in dit blokje) deze interne doorverbindingen wijzigen (of juist niet?).
Nee
B) Bestaan er ook alternatieve blokjes, waarbij de Kathoden aan elkaar verbonden zijn?
Ja, ik heb echter niet zo 1,2,3 een merk / type nummer voorhanden, het is jaren geleden dat ik dit gedaan heb.
Ik heb wel een zgan gebruikte vhf28-08-i05 voor je.
https://nl.mouser.com/datasheet/2/240/media-3320933.pdf
Hi 575,
Dank je wel voor het aanbod!!
Erg vriendelijk van je!!
(maar ik heb al een aantal (back Up) TO3 NOS RCA thyristors (type 2N3670 400V 8A) bemachtigd, die zo in mijn Delta voedingen gebruikt kunnen worden).
Ik heb die bovenstaande vragen enkel gesteld uit nieuwsgierigheid.
Ik heb kortgeleden nl. 2 stuks Delta Elektronika D 050-10 Lab Power Supplies gereviseerd (alle elektrolytische C's vervangen)..
Een D 050-10 (ca. 1965, ex PTT) werkte nog volledig, de tweede (ca. 1969, ex Rijksuniversiteit Groningen, RUG) grotendeels ook, maar deze had een intermitterende fout in de Voltmeter (door een falend metal film voorschakelweerstandje).
Van beide voedingen waren de TO3 Power Thyristoren (resp. 2N3669 en 2N3668) nog helemaal OK.
Beide voedingen zijn nu volledig "recapped", dus die moeten toch weer zeker een langere tijd probleemloos werken.
Het zijn oude, vrij lompe voedingen, maar ik ga deze gebruiken om Audio Eindversterkers te repareren cq te testen.
Ik vind de technologie fascinerend/interessant, omdat het typische onderdelen zijn uit mijn jeugd.
(Mijn vader nam defekte printplaten mee van zijn werkgever, waar heel wat innovatieve/professionele onderdelen (voor die tijd: BV OC23) in zaten.
Dus zeker ook een jeugdsentiment issue!
Maar die Delta voedingen doen gewoon wat ze moeten doen.
Hi 575,
De interne revisie van deze Delta D 050-10 Lab voeding (serial 9191) is al gereed.
De buitenkant heb ik zo maar gelaten:
Hij heeft zo te zien, een een zwaar leven gehad in een praktikum van de RUG in Groningen.
(ze noemen dat patina, geloof ik).
Hoofdzaak voor mij is dat hij weer betrouwbaar is.
Nog bedankt voor je advies/aanbod!
Roland van Leusden
Netjes
Die grote elco's moest ik destijds ook vervangen, best hap uit m'n budget toen ook omdat ik geen surplus / vage merken wou gebruiken.