of deze; https://nl.aliexpress.com/item/1005004057899943.html?spm=a2g0o.product…
deze doet 1500 watt en 10 ampere continu
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Een PWM controller zal de spanning op de motor proberen te regelen. de motor heeft dan de neiging om een bepaalde snelheid te gaan draaien. So far so good.
Uit jou beschrijving van het originele ding begrijp ik dat daar echter een compensatie in zit voor de interne weerstand van de motor.
Dus als je de boel naar 1000RPM draait dan moet de motor zeg 100V hebben.... als ie onbelast loopt. Maar als je dan gaat snijden is de benodigde spanning voor 1000 RPM zeg 110V, dus met die terugkoppeling in het originele ding wordt de spanning dat ook, terwijl zonder die terugkoppeling het toerental zal zakken naar ongeveer 900RPM.
Oh. Wow! De laatste in ieder geval lijkt die Ri compensatie te hebben....
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
1500W uit een 10cm x 11cm printplaatje. Zijn die dingen tegenwoordig zo klein ? Ik heb er nog een voor 230V in de opslag die grofweg 30x40cm is. Die stuurde als ik het goed herinner een 600W motor aan. Die wil ik nog een keer op mijn Emco monteren zodat ik makkelijker RPM kan regelen. (komt uit de industrie, is geen hobby ding)
Deze is identiek, zelf het filmpje is gelijk. Alleen geven ze die voor 500/1000W. Is dat 500W continu en 1000W piek ?
Something smells fishy
Ook deze maar ander filmpje, nu 375/750W maar ook weer het identieke specs lijstje waar bij allemaal 10A en 0-220V bij staat.
Ze zijn gelijk, zelfs het partnummer, overal 115/230DR10AL-02
Dat wordt gokken welke het minste liegt. Als je op dat nummer zoekt krijg je een enorme list van steeds dat nummer, zelfde specs lijstjes en prijzen tussen 46 en 88 euro. Per 10 of 20 zijn ze goedkoper. Dan kun je er alvast wat op reserve hebben als ze maar 350W blijken te zijn. 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Fred, als je zo'n ding ontworpen hebt, dan kan je er "goedkope" mosfets SCRs op zetten om zeg 2.5A aan te kunnen, of duurdere om 5 of 10 te kunnen. Welke mosfets SCRs er opzitten kan je niet zien op de fotos (en ze gebruiken toch de fotos van de goedkoopste of duurste.
Of inderdaad, de "hogere specs" jongens zitten te overdrijven. Ik weet het niet bij deze dingen.
Ik zie wel verkopers die een -02, -03, en -04 blijken te hebben. Dat zou zoiets kunnen zijn als 2, 3 en 4 parallelle power-elementen.
benleentje
Golden Member
Die een na laatste dat zal ongeveer ook zijn wat er nu al inzit. Waarschijnlijk niet echt een verbetering. OP die een na laatste zie je ook dat het 5 potmeters heeft en dat verwacht ik dat die er bij jouw ook inzitten.
Voordat je iets gaat kopen moet je eigenlijk eerst weren wat er aan de hand is.
De controller lijkt voor de hand te liggen maar het kan ook een sensor of de motor zelf zijn. Of dat de controller gewoon goed afgeregeld moet worden.
Een PWM controller zal de spanning op de motor proberen te regelen.
TS heeft het steeds over een PWM regelen maar een SCR regelaar is veel meer voor de hand liggend
Dus ipv dat je eerst een 320V gelijkspanning maakt en die daarmee de motor gaat regelen maar je met de SCR brug gewoon gelijk de goede spanning
[Bericht gewijzigd door benleentje op (28%)]
nou mannen, jullie bijdragen worden iets te technisch voor mij, en wat is nu weer een SCR regelaar, pffff 
ik zal morgen ff een foto maken van wat er in zit want heb de hele zooi toch maar uit elkaar gehaald want wachten op hbm kan misschien erg lang, of weken duren en ik wil de bank wel op korte termijn gaan gebruiken, dus morgen krijgen jullie de fotos.
fotos van controller, elektronica en toerental meter.
ik zie op de controller 5 potmeters waar benleentje het over had, die kan je afstellen/draaien, zou met die potmeters eventueel nog wat af te regelen zijn ?
[Bericht gewijzigd door benbijcircuitsonline op (59%)]
rew
Op maandag 15 juli 2024 21:09:12 schreef benleentje:
Dus ipv dat je eerst een 320V gelijkspanning maakt en die daarmee de motor gaat regelen maar je met de SCR brug gewoon gelijk de goede spanning
De controller die hij linkt op aliexpress is inderdaad een SCR ding.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Het gaat al fout bij het transformatortje van 220V/9V terwijl we al jaren 240V hebben, en afhankelijk waar je woont (zonnepanelen) nog meer.
Aan potmeters draaien zonder te weten waar ze precies voor zijn terwijl dit een garantie geval is lijkt me niet slim.
Op maandag 15 juli 2024 19:13:22 schreef fred101:
1500W uit een 10cm x 11cm printplaatje. Zijn die dingen tegenwoordig zo klein ?
Toevallig heb ik vorige week een prototype gemaakt van zo'n regelaar met een Mosfet. Hier kun je een seriemotor mee regelen via PWM.
Hier stuur ik voor de test een 150W gleoilamp en een stofzuiger van 1000W mee aan. Print is 150 X 95mm, had nog kleiner gekund als het koelblok over de voeding gekund had.
De gebruikte fet is een SPW47N60C3 met een IR4427 driver. Vrijloop diode is een UGF12JT. De brugcel is een GBPC2506A 600V - 25A.
Ik stuur voor de test de regelaar aan met Profilab, is eigenlijk bedoelt voor de aansturing van een frequentie regelaar. Maar ik moest even snel een PWM signaal hebben. 
Als je hier nog de stroom meet, kun je IR compensatie toepassen wat ook in de draaibank van de TS gebeurt.
Op dinsdag 16 juli 2024 11:39:06 schreef benbijcircuitsonline:
fotos van controller, elektronica en toerental meter.
ik zie op de controller 5 potmeters waar benleentje het over had, die kan je afstellen/draaien, zou met die potmeters eventueel nog wat af te regelen zijn ?
Ja, daar kun je de regelaar mee afstellen. Maar daar zou ik even mee wachten, het is een garantie gevalletje.
Op dinsdag 16 juli 2024 14:50:02 schreef Lambiek:
Ja, daar kun je de regelaar mee afstellen. Maar daar zou ik even mee wachten, het is een garantie gevalletje.
hmm, heb de hele bank nu toch al helemaal uit elkaar liggen dus de hbm garantie zal nu wel verlopen zijn (als hbm het hard wil spelen).
waar dienen die 5 potmeters voor, doen ze alle 5 hetzelfde of hebben ze allen een verschillende functie ?
doet 1 van de potmeters het toerental regelen in zijn achteruit, zoja, welke ?
want dan ga ik daar wel aan draaien om het toerental hetzelfde te maken als in zijn vooruit, misschien doet ie dan niet meer zo raar ?
en die halve snelheid in zijn achteruit vind ik toch al onlogisch en flauwekul want elke draaibank ZONDER vario regeling gaat net zo hard vooruit als achteruit.
[Bericht gewijzigd door benbijcircuitsonline op (29%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zorgt de regelaar dan voor de andere kant op draaien (tenzij het een H brug is)? Is het niet gewoon een schakelaar die de motor andersom aansluit (zo werkt mijn draaibank). In dat geval heeft de regelaar er niks mee te maken.
Vreemd dat je een splinternieuwe machine uit elkaar gaat trekken om dan via Ali wat vage electronica te willen bestellen wat waarschijnlijk langer duurt dan deze naar HBM terug brengen. Zeker als je nauwelijks verstand van electronica hebt.
Ik zou niet zo maar aan die potmeters gaan draaien.
Nonius hieronder: Ik werd al afgeschoten toen ik wat zei over de Chinese kwaliteit. Deze zou goed zijn volgens de TS. Ik denk dat hij alleen de electronica open heeft liggen. Ik denk niet dat hij letterlijk de hele bank uit elkaar heeft want de gemeten mechanische waarden waren allemaal perfect.
nonius
set SCE to AUX.
Vreemd dat je een splinternieuwe machine uit elkaar gaat trekken
Zo heel erg vreemd is dat niet als je de kwaliteit van Chinese machines kent. Over de HBM draaibank weet ik niets, maar ik ben in het verleden eigenaar geworden van enkele houtbewerkingsmachines van Chinese makelij. Om teleurstelling te voorkomen: beschouw ze niet als een bruikbare machine maar als een onderdelenpakket/bouwpakket. Nadat ze uit elkaar zijn gehaald en helemaal opnieuw bewerkt, gewijzigd en nauwkeurig terug in elkaar gezet, dan werkt het acceptabel. De zaagtafel is klaar, de schaafbank en vlakvandiktebank is 'onderhanden werk' momenteel.
Om één klein voorbeeld te geven: holle ruimtes in de gietijzeren onderdelen zaten nog vol met vorm-zand. Leuk als dat er tijdens het gebruik langzaam uitkomt en in draaiende onderdelen, lagers e.d. terecht komt. Zo waren er tientallen mechanische en bedradingsproblemen, die voor het merendeel redelijk simpel te corrigeren waren. De machines geschikt maken voor (effectieve) afzuiging was een ander paar mouwen....
Dus dat OP de machine demonteert en weer goed opbouwt komt op mij niet zo vreemd over. Voor mij in elk geval nooit meer Chinees, ik koop liever tweedehands een goede machine, dan krijg je meer waar voor je geld, naar mijn mening. Mijn metaalbewerkingsdraaibank bijvoorbeeld (met Nortonkast) is een gebruikte industriële machine, met de nodige accessoires, stamt uit de jaren '70 en is een degelijk en nauwkeurig apparaat dat mij wel gaat overleven.
Dat OP dubieuze onderdelen van zijn machine probeert te vervangen door andere dubieuze onderdelen van Ali... dat is een filosofie die afwijkt van de mijne, maar ieder het zijne. In elk geval, met de nodige tijd, energie en uitgaven zal ook van die draaibank best iets bruikbaars te maken zijn, verwacht ik.
rew
Als je die Ri compensatie (die op het ali-ding zit, en waarschijnlijk ook op deze) net te ver draait dan wordt de boel onstabiel. Te weten je geeft een beetje gas en hij gaat voluit draaien. Mogelijk met mechanische gevolgen (schade).
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op dinsdag 16 juli 2024 17:10:09 schreef nonius:
[...]
Zo heel erg vreemd is dat niet als je de kwaliteit van Chinese machines kent.
Het is maar hoe je bekijkt een machine van € 2000,00 die in de garantie zit uit elkaar trekken vind ik niet heel slim.
En een telefoontje naar de leverancier kan al meer info oplevern.
fred101
Golden Member
Precies, 2k is goedkoop voor een bank als deze met vario en DRO maar het is nog steeds een hoop geld.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
In elk geval, met de nodige tijd, energie en uitgaven zal ook van die draaibank best iets bruikbaars te maken zijn, verwacht ik.
Precies, en met een gebruikte industriële machine ben je mi beter af, al kost deze in aanschaf meer.
Motor met koolborstels neem ik aan ?
Ik ken deze regelaar niet specifiek, maar zie wel 4 potmeters met een logische naam, 5de bovenin is niet te zien.
Min = Minimaal toerental.
Max = Maximaal toerental.
IR = IR compensatie, voor laag toerental stroom compensatie.
om nog een beetje koppel over te houden bij laag toeren.
Cl = Closed Loop regeling om je toerental stabiel te houden, werkt met
sensor die in de foto niet is aan gesloten.
5de = ?
Wees voorzichtig met IR compensatie, te hoog instellen en motor rookt/defect.
benleentje
Golden Member
Op maandag 15 juli 2024 22:39:29 schreef benbijcircuitsonline:
nou mannen, jullie bijdragen worden iets te technisch voor mij, en wat is nu weer een SCR regelaar, pffff
SCR = silicon controlled rectifier. Dus eigenlijk een gewone diode brug waarvan er 2 diodes zijn vervangen door een thyristor. De thyristor zelf word soms ook wel SCR genoemd. Een diode brug maakt uit een wisselspanning een vaste niet regelbare gelijkspanning. Een SCR maakt vanuit de wisselspanning een regelbare gelijkspanning. En op die gelijkspanning kan je dan de motor laten draaien.
https://en.wikipedia.org/wiki/Silicon_controlled_rectifier
PWM is net even iets anders. Voor PWM heb je eerst een gelijkspanning nodig en van die gelijkspanning maak je dan een soort variabele gelijkspanning.
Qua aansturing van de motor maakt het weinig verschil maar als het om hele grote DC motoren gaat gebruiken ze daar nooit PWM voor gewoon omdat dat een stuk duurder is. Jouw motor is dan in vergelijk maar een kleintje.
En dat kan ook nog wel met PWM.
Zo heel erg vreemd is dat niet als je de kwaliteit van Chinese machines kent. Over de HBM draaibank weet ik niets,
Vroeger op het werk een budget quilotine schaar voor het knippen van stalen platen tot 6mm dik. De machine kwam uit Turkije en eigenlijk alleen maar ellende mee gehad. Als de aanslag ingesteld moest worden ging dat via een motor maar die schoot dan soms tot wel 5 of 6 keer toe zijn instelpunt voorbij.
De hydraulische cilinders waren enkel werkend en dus met een hele grote veer moest dat weer omhoog geduwd worden. En die veren braken nogal eens.
Dus je hoeft niet helemaal naar China om ellende te hebben
.
IK vind het dan net iets te makkelijk om maar te zeggen dat alles uit China niet goed is. Maar wat wel goed is vanuit China is bijna net zo duur als de andere goede merken.
Hier stuur ik voor de test een 150W gleoilamp
Is dat nog wel aanraak veilig
. Ziet er goed uit.
IS een gleoilamp een combinatie van een neon en een gloeilamp ?
Op dinsdag 16 juli 2024 16:49:04 schreef fred101:
Vreemd dat je een splinternieuwe machine uit elkaar gaat trekken om dan via Ali wat vage electronica te willen bestellen wat waarschijnlijk langer duurt dan deze naar HBM terug brengen. Zeker als je nauwelijks verstand van electronica hebt.Ik zou niet zo maar aan die potmeters gaan draaien.
Ik denk dat hij alleen de electronica open heeft liggen. Ik denk niet dat hij letterlijk de hele bank uit elkaar heeft want de gemeten mechanische waarden waren allemaal perfect.
beste fred, het bed en spindel heeft prachtige gemeten waarden zoals ik al eerder had gemeld, maarrrr, ik heb de hele bank uit elkaar op de vaste kop na want daar blijf ik vanaf, ik wil wil ff een fotootje maken hoor zodat jij het met eigen ogen kan zien, je denkt waarschijnlijk dat ik fantaseer ?
de reden dat ik de bank helemaal uit elkaar heb is niet om de elektronica maar alle budget draaibanken uit china uit de doos staan stijf van de slijpstof en los casting-zand in holle ruimtes.
heb toevallig net de nortonbox gespoeld met diesel en je wil niet weten wat er uit kwam, de nieuwe olie die er in zat was ook flink vervuild.
2e reden om een nieuwe bank uit elkaar te trekken is om meteen alle kinderziektes te verhelpen en alle bramen en scherpe kanten weg vijlen.
3e reden is dat je meteen de bank van voor tot achter leert kennen en dat is handig voor onderhoud in de toekomst.
en een draaibank volledig uit elkaar trekken is geen hogere wiskunde hoor, zijn maar boutjes en moertjes, je heb geeneens speciaal gereedschap nodig.
ik ben echt niet de enige die een nieuwe draaibank uit elkaar trekt, sterker nog, 90% die een chinese bank koopt trekt hem direct uit elkaar (om de redenen die ik net genoemd heb), youtube staat er vol van, als je het niet gelooft.
nou toch maar ff een fotootje voor fred (en de wagen met draadsnij-spindel gaat er ook nog vanaf maar nog niet aan toe gekomen).
fred101
Golden Member
benbijcircuitsonline: hbm heeft ook een naam hoog te houden en dat bereik je niet met alleen maar meuk te verkopen.
wat betreft draaibanken gaan de hbm draaibanken door een heel andere kwaliteitscontrole dan de bankjes rechtstreeks van aliexpress of amazone.
Als ik jou verslag hierboven lees heeft die HBM kwaliteitscontrole dus een paar flinke steken laten vallen. Volgens jou is de response en service ook niet on par. Dit is dus wel gewoon een Chinese draaibank die je dan net zo goed goedkoper op Ali kunt kopen.
Ik geloofde je wel, je eerder verhaal over hoe negatief ik het zag en ik blijkbaar poep praat over China banken geloofde ik. En dan ga je een HBM bank met zo'n geweldige kwaliteitcontrole, van een bedrijf met een goede naam, natuurlijk niet zover uit elkaar halen. Blijkbaar heb ik je onterecht geloofd. Sorry daarvoor, ik zal je nooit meer geloven
You tube geloofde ik wel, maar jij niet. Jij bleef Chinese banken verdedigen. Ik gaf je zelfs een link naar zo'n video.
Op dinsdag 16 juli 2024 18:39:08 schreef benleentje:
Is dat nog wel aanraak veilig. Ziet er goed uit.
Ja alles is aanraak veilig, er moet nog wel een kapje over de zekering. 
IS een gleoilamp een combinatie van een neon en een gloeilamp ?
Het is een normale gloeilamp plus een 1kW motor, dus samen 1150W.
benleentje
Golden Member
Uiteraard is daar iets mee af te regelen. Maar of het ook problemen oplost daar kom je alleen achter door ze ook daadwerkelijk anders in te stellen.
Belangrijkste is dat dat je daarbij:
Eerst goed opschrijven en via foto's van de huidige positie van de potmeters.
Nooit meer dan 1 instelling per keer veranderen omdat je dan makkelijker ziet welke potmeter wat doet en je dan ook makkelijker terug kan.
Normaal is helemaal naar links de laagste instelling voor bv stroom of spanning en helemaal naar rechts dan vol open.
Als je de stroom en of spanning te hoog instelt resulteert dan in een motor die zeker op lage toerentallen warm word. Dus regelmatig controleren of de motor niet te warm word.
Wat wel apart is dat er om 1 van de foto's duidelijk te zien is dat er een sensor op de as zit maar deze nergens is op aangesloten. Of heb je deze zelf losgehaald?
Nu je alles los hebt kan je ook controleren of de hoofdas beide kanten op even soepel draait. Want als daar nu al verschil in merkbaar is heeft dat ook invloed op de regeling.
Op dinsdag 16 juli 2024 19:47:34 schreef fred101:
[...]
Als ik jou verslag hierboven lees heeft die HBM kwaliteitscontrole dus een paar flinke steken laten vallen. Volgens jou is de response en service ook niet on par. Dit is dus wel gewoon een Chinese draaibank die je dan net zo goed goedkoper op Ali kunt kopen.Ik geloofde je wel, je eerder verhaal over hoe negatief ik het zag en ik blijkbaar poep praat over China banken geloofde ik. En dan ga je een HBM bank met zo'n geweldige kwaliteitcontrole, van een bedrijf met een goede naam, natuurlijk niet zover uit elkaar halen. Blijkbaar heb ik je onterecht geloofd. Sorry daarvoor, ik zal je nooit meer geloven
You tube geloofde ik wel, maar jij niet. Jij bleef Chinese banken verdedigen. Ik gaf je zelfs een link naar zo'n video.
fred, zullen we deze discussie stoppen wat betreft kwaliteit, ik word zo moe van jou.
jij wil graag alle bankjes als chinese meuk beschouwen, be my gast.
zo, en nu graag weer ontopic.
Op dinsdag 16 juli 2024 19:54:38 schreef benleentje:
Wat wel apart is dat er om 1 van de foto's duidelijk te zien is dat er een sensor op de as zit maar deze nergens is op aangesloten. Of heb je deze zelf losgehaald?
de stekker van die sensor heb ik er afgehaald, zit normaliter gewoon netjes aangesloten.
benleentje, heb je enig idee welke potmeter ik het beste kan nemen om te beginnen ? en er zouden 2 potmeters voor toerental moeten zijn vermoed ik want hoe kan die anders in zijn achteruit halve toeren lopen en vooruit hele toeren ? dat zal toch niet lukken met 1 potmeter ?
hd13 kwam met deze verklaringen van de potmeters;
Min = Minimaal toerental.
Max = Maximaal toerental.
IR = IR compensatie, voor laag toerental stroom compensatie.
om nog een beetje koppel over te houden bij laag toeren.
Cl = Closed Loop regeling om je toerental stabiel te houden, werkt met
sensor die in de foto niet is aan gesloten.
5de = ?
zou die 5e potmeter misschien van de toerenregeling zijn van de achteruit/reverse ?