de stekker van die sensor heb ik er afgehaald, zit normaliter gewoon netjes aangesloten.

Ik zou dan met CL beginnen. Ik zou hem eerst helemaal linksom draaien en dan eens kijken wat de motor doet en dan steeds iets meer open draaien.

Staat er iets van tekst bij de 5de potmeter, of maak er een duidelijk foto van.

Motor, als dit een type met koolborstels is, denk het wel.
Dan kan het ook zijn dat de koolborstels in een ideale lijn staan voor de vooruit richting en voor achteruit minder ideaal waardoor de motor minder toeren wil draaien in deze stand.
Of koolborstels moeten nog gewoon inslijten voor achteruit richting.

Ander dingetje, kun je een foto plaatsen van de aansluiting van de schakelaar die gebruikt wordt voor voor en achteruit ?

Denk dat deze gewoon de ankerspanning onpoolt om de draairichting te veranderen, instellingen gelden dan voor beide draairichtingen.

@hd13, ik zal morgen ff een foto maken want had de elektronica kast alweer dicht geschroefd, en zal ook ff een foto van het motorplaatje maken maar ik dacht dat ie brushless was maar weet niet zeker.

@benleentje, in zijn vooruit maakt ie 1900 rpm, ik vraag me af als ik aan die cl ga draaien dan beïnvloed ik toch de vooruit als zowel de achteruit ?
daarom vraag ik af (maar schiet me niet af want geen verstand er van) of die 5e potmeter van de achteruit is of visa versa, dus 1 potmeter voor de vooruit en 1 voor de achteruit ? want hoe wordt dat anders gescheiden gehouden ?

@benleentje, in zijn vooruit maakt ie 1900 rpm, ik vraag me af als ik aan die cl ga draaien dan beïnvloed ik toch de vooruit als zowel de achteruit ?

Als cl Closed loop betekend dan heeft dat geen invloed op het toerental.

Closed loop betekend weer dat er ergens in de keten een feedback signaal zit waarom de controller kan zien dat de juiste snelheid is bereikt. Dat feedback signaal komt bij jouw van de sensor. VBia je potmeter stel je dan de snelheid in en aan het eind bij de sensor moeten die snelheden overeen komen.

Jij spreek van oven compenseren en dan kan het zijn dat de feedback mu te snel en heftig reageert. Ergens doet het ook wat het moet doen. Want jij houd de motor tegen en de regelaar reageert daarop door de spanning naar de motor te verhogen zodat deze weer sneller zou moeten gaan draaien. Nu laat je de motor ineens los en de regelaar regelt weer terug. Dus eigenlijk doet de regeling het goed het doet wat het doen moet. Alleen bij jouw gaat die n te langzaam en dan alleen nog in zijn achteruit. Ik heb geen idee wat CL precies regelt maar dat kan ook de snelheid van het regelen zijn dus een trage of snellere regeling. HEt kan ook wat anders doen maar dat merk je vanzelf wel als je eraan gaat draaien

Maar goed lang verhaal kort.
Noteer eerst de huidige stand van de potmeters en begin gewoon ergens aan te draaien je kan altijd weer terug. Wees ook niet bang dat er iets kapot gaat want dat kan (als het een goede regelaar is) niet gebeuren. Zo een motor die gaat echt niet snel kapot dat gaat hij eigenlijk pas als die echt te warm word. Ik verwacht dat de regelaar eerder defect gaat dan de motor bij een verkeerde instelling. Maar de kans daarop is erg klein.

Of de motor warm word of te warm dan merk je normaal pas na ca 30 minuten ermee te werken. Na 30 minuten draaien zou de motor hand warm mogen zijn.

Maar door steeds kleine veranderingen per keer te doen zie je snel of het beter of slechter word of geen enkele verandering. Bij dat laatste stel de potmeter dan weer in zo als die in het begin stond want soms reageren potmeters op elkaar.

Maar als datwel zou gebeuren dan stel je cl weer in zoals die was en probeer je een andere

@hd13,

hier de gevraagde foto,s.

1; potmeters, bij de 5e potmeter staat accel.
2; forward/reverse schakelaar is zwart omlijnd met pijl, de 2 geel omlijnde zijn een noodstopschakelaar en een aan/uit schakelaar.
3; motor gegevens, het is een koolborstel motor.

@benleentje,

"Jij spreek van over compenseren en dan kan het zijn dat de feedback mu te snel en heftig reageert. Ergens doet het ook wat het moet doen"

mijn punt is dat ie heel anders reageert in zijn achteruit als in zijn vooruit, in zijn achteruit hoor je de motor veel meer bromgeluid maken en de compensatie in zijn achteruit is veel heftiger/onstabiel.

maar misschien ligt dat wel aan het feit dat ie halve toeren draait in zijn achteruit ? ik zeg maar wat, weet het ook niet.

Op woensdag 17 juli 2024 11:32:48 schreef benbijcircuitsonline:
maar misschien ligt dat wel aan het feit dat ie halve toeren draait in zijn achteruit ?

Dat heeft niets met de achteruit stand of halve toeren te maken, in de achteruit stand moet hij precies het zelfde reageren.

Ik ken deze regelaar ook niet, maar zou CL niet voor Current Limit staan?
Ter bescherming van de motor.

Op woensdag 17 juli 2024 17:33:50 schreef StijnN:
Ik ken deze regelaar ook niet, maar zou CL niet voor Current Limit staan?
Ter bescherming van de motor.

Zou heel misschien kunnen maar verwacht dan eerder een Imax. aanduiding.
Kan natuurlijk verloren zijn gegaan in de vertaling van de chinese frabrikant..,

5de = accel, hoe snel de motor accelleleert, hoe snel hij op het gewenste toerental is.

Instellingen op de print gelden voor zowel voor vooruit als achteruit.
Schakelaar bepaalt alleen of de motor voor danwel achteruit loopt.

Op de motor zitten 2 zwarte kunsttof schroeven, hierachter zitten de koolborstels.

Haal deze eens los en kijk eens hoe de koolbortels er uitzien, foto voor topiclezers/volgers aub.
Wel met een beetje beleid loshalen, en let op er zit een veer in die de koolborstel aanduwt.

mijn punt is dat ie heel anders reageert in zijn achteruit als in zijn vooruit,

Dat snap ik wel. Maar ik bedoel alles lijkt gewoon te werken maar net niet goed genoeg.

Maar wees dus niet bang en stel gewoon die potmeters in daar zijn ze voor.

Accel is de tijd dat de motor vanaf 0 rpm naar maximaal mag optoeren.
Min zal denk ik de snelheid zijn in negatieve zin. Achteruit dus
Max de snelheid in positieve zin.
Ir IR compenstatie? denk men
Cl closed loop? OF current limit?

JE kan dus gewoon overal aan draaien en kijken wat er gebeurt.
Maar CL lijkt voor mij de meest logisch om mee te beginnen en dan met Ir.

Volgens mij is min niet de achteruit snelheid maar het minimale toerental. In dit geval 50. De specs geven 50-2000rpm. Met max zet je de boven grens op 2000.

Zover ik kan zien en uit info op het www haal, en collega's hier ook aangeven, heeft de draairichting niks met de speedcontrol te maken. Dat is gewoon een schakelaar die de draairichting omdraait door de bedrading te schakelen zoals ook op mijn draaibank zonder vario gebeurd.

De regelaar weet het RPM dus in theorie ook de draairichting maar zo te zien is dit gewoon een analoge regeling is. Dan kan hij daar niks mee doen. Tenminste niet me zo weinig onderdelen (Of er moet nog een berg electronica aan de onderkant zitten).

Het probleem zit volgens mij, zoals anderen ook aangeven, in de motor die de andere kant uitdraaien mogelijk niet zo leuk vindt.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (23%)]

Het probleem zit volgens mij, zoals anderen ook aangeven, in de motor die de andere kant uitdraaien mogelijk niet zo leuk vindt.

Dat is ook altijd mijn vermoeden dat her ergens anders aan ligt.

Maar goed TS moet gewoon maar eens aan de potmeters draaien zolang hij dat niet doet komen we nu niet veel verder.

TS zou als dat heeft liggen wel een andere motor kunnen aansluiten. En dat mag ook een oude 230V boormachine zijn. Want die draaien ook gewoon op gelijkspanning. Als die oude boormachine hetzelfde reageert dan ligt het aan de regeling en als die op vooruit en achteruit normaal doet ligt het aan de motor die in de draaibank zit.

Je kunt ook even de motordraden omdraaien en kijken of het probleem
dan precies andersom om is.

Dat is een goede lambiek.

De specs geven 50-2000rpm.

Dat heeft me aan het denken gezet en op de een of andere manier weet de regeling dat het in de achteruit staat en dat daarbij een ander toerental hoort.

Er zou dan een draad moeten gaan vanaf de schakelaar waarmee je vooruit of achteruit doet.

Het enige actieve onderdeel op de controller is een LM324 opamp. Tenzij er een hoop intelligentie aan de onderkant zit lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat hij weet in welke richting hij draait en er iets mee kan doen. Ik zou Lambiek zijn test proberen.

Tenzij er een hoop intelligentie aan de onderkant zit lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat hij weet in welke richting hij draait en er iets mee kan doen.

Daar is geen enkele intelligentie voor nodig enkel een draadje vanaf de schakelaar. En de schakelaar voor de draairichting zou dan bv een extra condensator of weerstand kunnen bij of afschakelen. Niet zou heel moeilijk.

Die 50-2000rpm lijkt mij de complete toerental range, voor beide draairichtingen.

Op woensdag 17 juli 2024 20:31:24 schreef Lambiek:
Je kunt ook even de motordraden omdraaien en kijken of het probleem
dan precies andersom om is.

zijn die motordraden die je bedoeld L1 en L2 op de printplaat ?

Op woensdag 17 juli 2024 23:05:06 schreef benleentje:
[...]
Daar is geen enkele intelligentie voor nodig enkel een draadje vanaf de schakelaar. En de schakelaar voor de draairichting zou dan bv een extra condensator of weerstand kunnen bij of afschakelen. Niet zou heel moeilijk.

uit nieuwsgierigheid, doet die condensator of weerstand dan het toerental verlagen (doe maar een simpel antwoord hoor, niet te technisch want dat snap ik dan toch niet).

Op woensdag 17 juli 2024 23:05:06 schreef benleentje:
[...]

Wil je dat uitleggen want ik heb geen idee wat je daarmee bedoeld. Motoren is niet mijn forte, ik beperk me tot regelaars maar die hebben meestal een berg meer electronica en zijn ietsje groter en leer graag bij, jij bent daar meer in thuis (zoals deze )

Schakel je dan 230V via die ene draad in serie met een weerstand om het vermogen te beperken ? Zoja, wat is daar het voordeel/nut van ? Motor beschermen ?

Op donderdag 18 juli 2024 09:40:33 schreef benbijcircuitsonline:
zijn die motordraden die je bedoeld L1 en L2 op de printplaat ?

Nee, dat is de voeding voor de regelaar. De motor draden zijn toch rood en zwart? Even kijken wat voor kleur er aan de motor zit en die draai je op de print om.

Waarom niet de geinstalleerde motor even in test op een externe voeding hangen, met V en A meting in beide richtingen?
Of/en metingen aan de motor met originele print?

En waarom moet de reverse eigenlijk zo hard?

Het lijkt een beetje op de onwetendheid bij opa's tweede auto: "De Mercedes gaat lang niet zo hard achteruit als vooruit, mijn vorige, een truttenschudder met jarretelaandrijving (DAF variomatic), deed dat wel, dus die moffenbak deugt niet!" :)

@Bianca Mooie formulering. Ik mag dat wel.

er aan de motor zit en die draai je op de print om.

Of, als bij de motor ook van de schuifklemmen zitten: Bij de motor. Minder kans op fouten.

Ik denk trouwens dat de "achteruit" schakelaar gewoon een "dubbel om" schakelaar is en daarmee gewoon de motor ompoolt.

Hiermee komen we ook direct op het idee: De motor kabels zullen alletwee dus naar die ompool-schakelaar gaan, en niet direct naar de print. Dat maakt het "bij de motor ompolen" ook aantrekkelijker.

Ik zie trouwens verrassende overeenkomsten tussen de HBM-motorcontorller en die van Aliexpress . Goed Fysiek zijn er verschillen maar twee lompe weerstanden, 1 14 potig chipje en 4 of 6 power-elementen op een koelvin. En precies dezlefde bijschriften bij de vijf potmeters. Dat is gewoon zelfde schema, andere uitvoering.

[Bericht gewijzigd door rew op (64%)]

Op donderdag 18 juli 2024 12:52:57 schreef Bianca:

En waarom moet de reverse eigenlijk zo hard?

Het lijkt een beetje op de onwetendheid bij opa's tweede auto: "De Mercedes gaat lang niet zo hard achteruit als vooruit, mijn vorige, een truttenschudder met jarretelaandrijving (DAF variomatic), deed dat wel, dus die moffenbak deugt niet!" :)

het gaat mij niet om de snelheid/rpm in zijn achteruit, het gaat om het onvoorspelbare/heftige gedrag in zijn achteruit, dat doet ie namelijk NIET in zijn vooruit, de vooruit reageert normaal.

maar dat had je kunnen weten als je het topic had gevolgd....