Welke opladers en oplaadkabeltjes zijn brandveilig voor smartphones?

Op donderdag 19 september 2024 20:31:17 schreef High met Henk:

En die FLIR
Heb ik ook.
Werkt prima op elke telefoon:

Xiaomi 11T
Een gare Sony
Doogee s68pro

Nada problemos, maar ding is wel TRAAG met verbinden..

Even updaten?

Hier zoekt ie ook wel even voordat het gebruiksklaar is. De telefoon introductie was sept. 2021.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 21 september 2024 19:01:14 (14%)

Op zaterdag 21 september 2024 07:25:50 schreef blanka:
Ik draai hier volledig op Microsoft Lumia laders, maar zoals de Duitsers zeggen "Das war einmal".
Ik ben nog nooit beter tegengekomen.
Ze gaan niet kapot, stevig, geen irritante pieptonen, ze worden niet warm, en ze doen wat de moeten doen. OK 10W USB-micro en 15W USB-C is niet meer het allersnelste, maar dat is misschien maar goed ook.

Staat er op van welke fabrikant die zijn? Dat kan interessant zijn. Nokia deed vaak zaken met Friwo en Salcomp.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hartelijk bedankt voor jullie uitgebreide informatie. Zijn USB-opladers van het merk Q-Link veilig?

keebrev

Special Member

Hier heb je een laadkabel die je ook als sleepkabel voor je auto zou kunnen gebruiken. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Spreek uit ervaring.

Ieder (Mini)Wattje is er een...
Arco

Special Member

Wel vreemd dat bij die kabel geen max toegelaten vermogen staat... (de Action look-alike is 60W)

De kabels zijn trouwens zelden de starter van brand, meestal de lader of de accu...
(bij slechte kabeltjes wordt meestal de laadstroom gewoon lager ingesteld door de spanningsval over de kabel)

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 12 oktober 2024 10:30:31 (23%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op vrijdag 11 oktober 2024 23:59:36 schreef Joop3:
Hartelijk bedankt voor jullie uitgebreide informatie. Zijn USB-opladers van het merk Q-Link veilig?

Goedkope USB-opladers van het merk Q-Link worden onder andere verkocht via bouwmarkten.

Dat is dan meteen het antwoord op je vraag.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op zaterdag 12 oktober 2024 10:19:32 schreef Arco:
De kabels zijn trouwens zelden de starter van brand

Maar soms wel: dit is er een van Ali, ooit geleverd bij een via USB oplaadbare aansteker. Het begon opeens te gloeien en te roken, en ik heb de aders (aluminium?) zien wegsmelten. Moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als ik er niet bij geweest was... :-(

NB.: De oorzaak was dus kortsluiting in de kabel, geen overbelasting oid.!

Zijn smartphoneladers van het merk Xssive brandveilig?

De door u gestelde vraag heeft helaas geen antwoord.
Als u zich ernstig zorgen maakt over dit soort zaken zou ik niet zelf op zoek gaan op internet, maar er over praten met een deskundige. Waarbij in het midden gelaten wordt of dat over de producten of over de zorgen moet gaan.

Wíj zijn hier de deskundigen. Je gaat geen Consumentenbond vinden die laders geheel tot op de trafowindingen uitelkaar sloopt.

Maar het merk zegt me niets.

Als het via Ali, Amazon & co uit china komt -> nee
Als het uit een echte nederlandse winkel komt -> waarschijnlijk ja, maar geen garanties totdat iemand 'm opensloopt.
Dat, en kijken op de CE website (ze doen steekproeven!) kan inzicht opleveren. Zoek zélf even naar de CE website en naar keuringsrapporten.

CE is een markering die de importeur op het product mag zetten als het aan de eisen voldoet, maar de mensen achter CE doen dus ook steekproeven. Daarbij geven ze ook duidelijk aan, dat de stortvloed aan rommel zó groot is, dat ze maar een klein percentage als steekproef kunnen testen.

Staat er géén CE of UL markering op, dan kan je er sowieso van uitgaan dat het chinese rommel is.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op donderdag 21 november 2024 07:57:43 schreef Ledlover:kijken op de CE website (ze doen steekproeven!) kan inzicht opleveren. Zoek zélf even naar de CE website en naar keuringsrapporten.

CE is een markering die de importeur op het product mag zetten als het aan de eisen voldoet, maar de mensen achter CE doen dus ook steekproeven. Daarbij geven ze ook duidelijk aan, dat de stortvloed aan rommel zó groot is, dat ze maar een klein percentage als steekproef kunnen testen.

Bedankt voor de tip. Waar vind ik de keuringsrapporten op de website van Certification Company?

Je moet even grondig google'en (ik weet het, google is niet meer wat het geweest is).

Het is een officiële website van de EU, geen commerciële derde partij.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op donderdag 21 november 2024 07:57:43 schreef Ledlover:
CE is een markering die de importeur op het product mag zetten als het aan de eisen voldoet,

CE is een markering die de importeur of fabrikant* op het produkt moet zetten om aan te geven dat het aan alle (wettelijke) eisen voeldoet.

Staat er géén CE of UL markering op, dan kan je er sowieso van uitgaan dat het chinese rommel is.

Staat er geen CE op, dan mag het binnen de EU niet verkocht of verhandelt worden.

*Fabrikant als de fabrikant in de EU zit. Dan is er natuurlijk geen importeur. Belangrijk detail is dat alleen een EU-burger de CE verklaring kan afgeven die verplicht bij het CE logo hoort.

Hoeben

Golden Member

Op donderdag 21 november 2024 16:53:10 schreef blurp:
[...]

CE is een markering die de importeur of fabrikant* op het produkt moet zetten om aan te geven dat het aan alle (wettelijke) eisen voeldoet.

[...]

Staat er geen CE op, dan mag het binnen de EU niet verkocht of verhandelt worden.

*Fabrikant als de fabrikant in de EU zit. Dan is er natuurlijk geen importeur. Belangrijk detail is dat alleen een EU-burger de CE verklaring kan afgeven die verplicht bij het CE logo hoort.

In de praktijk zet de Chinees er CE op, gewoon omdat hij dan kan verkopen. En laat de importeur met de problemen zitten als er iets mis is.

CE is trouwens geen certificaat. Het betekent alleen dat je verantwoordelijkheid neemt, in geval van de Chinees dus niet. Ga maar eens naar een Chinese rechtbank.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op donderdag 21 november 2024 17:49:45 (10%)

Fysiek zal het eigenlijk altijd de fabrikant zijn die er CE op zet; het is aan de importeur om de bijbehorende conformiteitsverklaring te tekenen en daarmee de verantwoordelijkheid te nemen.

Ik zou niet verbaasd zijn als ik een dergelijke dactylo-adapter in de winkel tegenkwam mèt CE-conformiteitsverklaring op de verpakking.

't Is behoorlijk nietszeggend, meer een 'verklaring op erewoord'. Papier is geduldig, toch zeker als er niet gehandhaafd wordt. Veroorzaakt eigenlijk meer verwarring dan het wegneemt, de meeste consumenten denken volgens mij dat het een keurmerk is en dat het 'dus' veilig is.

Voor OP: koop gewoon een originele oplader en kabel van de fabrikant van uw telefoon via het officiële kanaal (officiële importeur en/of distributeur). Dan heeft u (bijna) 100% zekerheid.

set SCE to AUX.
revado

Honourable Member

Op donderdag 21 november 2024 20:57:47 schreef nonius:
Ik zou niet verbaasd zijn als ik een dergelijke dactylo-adapter in de winkel tegenkwam mèt CE-conformiteitsverklaring op de verpakking.

't Is behoorlijk nietszeggend, meer een 'verklaring op erewoord'. Papier is geduldig, toch zeker als er niet gehandhaafd wordt. Veroorzaakt eigenlijk meer verwarring dan het wegneemt, de meeste consumenten denken volgens mij dat het een keurmerk is en dat het 'dus' veilig is.

Voor OP: koop gewoon een originele oplader en kabel van de fabrikant van uw telefoon (blijkbaar Samsung), via het officiële kanaal. Dan heeft u (bijna) 100% zekerheid.

Scope 10 afkeur >:)
Maar dat ding is echt te koop ( geweest) blijkbaar.

Revado, niet alles geloven wat je op het internet leest ;)

Bij mijn weten niet echt te koop geweest (alleen een CAD-ontwerp met gerenderde afbeeldingen; zoektermen 'Art Lebedev Vitkus Daktylo adapter').

Maar vergeleken met sommige onveilige Chinese rommel mèt CE-labeltje ('death daleks' van BigClive bijv.) nog niet eens zo heel ver gezocht.

set SCE to AUX.

Zijn USB-laadstations van het merk Tronic brandveilig? Ze worden verkocht via de webshop van Lidl.

Patrick de Zeester

Golden Member

Als u zich ernstig zorgen maakt over dit soort zaken zou ik niet zelf op zoek gaan op internet, maar er over praten met een deskundige. Waarbij in het midden gelaten wordt of dat over de producten of over de zorgen moet gaan.

(met dank aan Aart voor dit advies)

Op zondag 13 oktober 2024 07:41:15 schreef Erik Baas:
[...]
Maar soms wel: dit is er een van Ali, ooit geleverd bij een via USB oplaadbare aansteker. Het begon opeens te gloeien en te roken, en ik heb de aders (aluminium?) zien wegsmelten. Moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als ik er niet bij geweest was... :-(

[bijlage]

NB.: De oorzaak was dus kortsluiting in de kabel, geen overbelasting oid.!

Enige zekerheid geeft het geheel in een glazen schaal te zetten of niet onbeheerd te laden. Maar bij goed merkspul is de kans erg klein dat er iets in de fik gaat.

revado

Honourable Member

Op zaterdag 30 november 2024 23:35:48 schreef Patrick de Zeester:

(met dank aan Aart voor dit advies)

+1

En zorgen om ontploffende blenderbekers...
TS, koop gewoon een merk, bv de zelfde als uw telefoon, dan geeft dat wat meer rust hopelijk.
Hier steeds vragen of een of andere, zo goedkoop mogelijke, kabelof lader veilig is heeft geen enkele zin.

Op zondag 1 december 2024 00:23:27 schreef revado:
[...]

+1
...
Hier steeds vragen of een of andere, zo goedkoop mogelijke, kabelof lader veilig is heeft geen enkele zin.

+2 en 100%

Extra tip:

Koop goed en nieuw. Volgens mij ging het om Samsung.
Vervolgens registreer je het product (er zit vaak zo'n kaartje bij).
Mocht Samsung nou merken dat er bij hun miljarden opladertjes in de wereld er toch iets mis kan gaan, dan krijg je vast bericht.