Op donderdag 21 november 2024 20:57:47 schreef nonius:
Ik zou niet verbaasd zijn als ik een dergelijke dactylo-adapter in de winkel tegenkwam mèt CE-conformiteitsverklaring op de verpakking.'t Is behoorlijk nietszeggend, meer een 'verklaring op erewoord'. Papier is geduldig, toch zeker als er niet gehandhaafd wordt. Veroorzaakt eigenlijk meer verwarring dan het wegneemt, de meeste consumenten denken volgens mij dat het een keurmerk is en dat het 'dus' veilig is.
Voor OP: koop gewoon een originele oplader en kabel van de fabrikant van uw telefoon (blijkbaar Samsung), via het officiële kanaal. Dan heeft u (bijna) 100% zekerheid.
Scope 10 afkeur 
Maar dat ding is echt te koop ( geweest) blijkbaar.
nonius
set SCE to AUX.
Revado, niet alles geloven wat je op het internet leest 
Bij mijn weten niet echt te koop geweest (alleen een CAD-ontwerp met gerenderde afbeeldingen; zoektermen 'Art Lebedev Vitkus Daktylo adapter').
Maar vergeleken met sommige onveilige Chinese rommel mèt CE-labeltje ('death daleks' van BigClive bijv.) nog niet eens zo heel ver gezocht.
Patrick de Zeester
Golden Member
Als u zich ernstig zorgen maakt over dit soort zaken zou ik niet zelf op zoek gaan op internet, maar er over praten met een deskundige. Waarbij in het midden gelaten wordt of dat over de producten of over de zorgen moet gaan.
(met dank aan Aart voor dit advies)
RAAF12
Golden Member
Zeehond vrijlating in de Waddenzee live https://www.youtube.com/watch?v=rqa5QEEeFcw
Op zondag 13 oktober 2024 07:41:15 schreef Erik Baas:
[...]
Maar soms wel: dit is er een van Ali, ooit geleverd bij een via USB oplaadbare aansteker. Het begon opeens te gloeien en te roken, en ik heb de aders (aluminium?) zien wegsmelten. Moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als ik er niet bij geweest was...[bijlage]
NB.: De oorzaak was dus kortsluiting in de kabel, geen overbelasting oid.!
Enige zekerheid geeft het geheel in een glazen schaal te zetten of niet onbeheerd te laden. Maar bij goed merkspul is de kans erg klein dat er iets in de fik gaat.
Op zaterdag 30 november 2024 23:35:48 schreef Patrick de Zeester:
Als u zich ernstig zorgen maakt over dit soort zaken zou ik niet zelf op zoek gaan op internet, maar er over praten met een deskundige. Waarbij in het midden gelaten wordt of dat over de producten of over de zorgen moet gaan.(met dank aan Aart voor dit advies)
+1
En zorgen om ontploffende blenderbekers...
TS, koop gewoon een merk, bv de zelfde als uw telefoon, dan geeft dat wat meer rust hopelijk.
Hier steeds vragen of een of andere, zo goedkoop mogelijke, kabelof lader veilig is heeft geen enkele zin.
Op zondag 1 december 2024 00:23:27 schreef revado:
[...]+1
...
Hier steeds vragen of een of andere, zo goedkoop mogelijke, kabelof lader veilig is heeft geen enkele zin.
+2 en 100%
Extra tip:
Koop goed en nieuw. Volgens mij ging het om Samsung.
Vervolgens registreer je het product (er zit vaak zo'n kaartje bij).
Mocht Samsung nou merken dat er bij hun miljarden opladertjes in de wereld er toch iets mis kan gaan, dan krijg je vast bericht.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kopp is een vrij bekend merk, dus waarschijnlijk wel goed.
Maar een merk alleen zegt ook niet alles, alle maken ze zo nu en dan wel eens een 'gammel' product...
Op zaterdag 15 maart 2025 09:07:05 schreef Arco:
Kopp is een vrij bekend merk, dus waarschijnlijk wel goed.
Maar een merk alleen zegt ook niet alles, alle maken ze zo nu en dan wel eens een 'gammel' product...
Bedankt voor je antwoord. Bouwmarkt Praxis verkoopt nu een dubbele smartphone-oplader/stekkeradapter van merk Kopp voor E 18,49. 5 V, 2x 2,1 Ampère, USB-A. Kan ik die kopen?
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
Schroef 'm open, doe een destructief onderzoek, trek je conclusie, koop er eentje die je intact laat.
Dat is letterlijk de enige manier om zekerheid te krijgen. Kopp is een bekend merk maar ook die zullen dingen inkopen, want ze zijn bij mijn weten een fabrikant van installatiemateriaal en niet van voedingen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ledlover: Zolang het huidige model 5v 1a lader wordt verkocht, is het aannemelijk dat het binnenwerk daarvan hetzelfde blijft en dat het dus een prima lader blijft.
Edit, Ledlover heeft zo te zien zijn post gewijzigd terwijl ik dit typte.
Dat is dus niet het geval. Chinezen maken het uiterlijk na, niet het innerlijk, dat moet zo goedkoop mogelijk en ook de inkopers van de action houden de druk erop want die moeten met Ali concurreren.
Ik had op de kringloop twee identieke oplaadbare lampen. De ene had rudimentaire laad electronica, de andere was ronduit gevaarlijk. De 13,8V adapter werd direct op de 6V accu aangesloten. Zelfs het voorschakelweerstandje voor de gesneuvelde LED was weggelaten.
Ik heb koelboxen gezien van het zelfde model en merk en leverancier. De ene van binnen goed, de andere, bedoeld voor de binnenlandse markt in China (tegenwoordig ook buiten China te krijgen via Ali/Temu) en die was echt tranentrekkend slecht. Er was per ongeluk een partij tussen de bestelde terecht gekomen.
Ik heb 15 jaar geleden eens met een man van de keuringdienst van waren (of zo iets) gesproken die in de winkel kwam kijken of we geen illegale dingen verkocht mbt gas bedoeld voor kamperen. Die zat te klagen over bouwmarkten, supermarkten waar ongekeurde dingen werden verkocht als aanbieding-partij, maar ze waren altijd te laat (dankzij de burocratie). Een supermarkt had een aanbieding in ski's. Waardeloze dingen en mega goedkoop. Deze partij kwam vanuit het Duitse moederbedrijf, daar moesten ze uit de winkel worden gehaald omdat de binding onveilig was (de partij was bedoeld voor Oost Europa maar via via "in handen gevallen" van een bekende Duitse supermarkt keten) Deze partij werd toen in NL gedumpt. Het ding was zo slecht dat de fabrikant toen deze partij heeft terug gekocht en laten vernietigen om de merknaam niet te schaden. Maw, de inkopers van bouw/supermarkten zijn alleen geïnteresseerd in de prijs, de rest is bijzaak en met onveilige/fake/ongekeurde partijen hebben ze geen problemen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zaterdag 15 maart 2025 09:01:07 schreef Joop3:
Is een smartphonelader (stekkeradapter) van het merk Kopp veilig?
Het is een soort vragen naar de bekende weg. Niemand kan hier definitief antwoord op geven zonder onderzoek. En jij bent dan weer de enige die het kan onderzoeken, een ander gaat hem niet voor je kopen.
Dat is onafhankelijk van welk onbekend merk je in je vraag invult. Alleen als het merk de telefoonfabrikant zelf is heb je zonder onderzoek redelijke zekerheid. Sommige accessoiresfabrikanten die zelf produceren en dan hun eigen naam erop zetten zullen ook wel goed zijn... Kopp is alvast een productvreemd merk. Wel een redelijk bekend merk, maar die lader is gegarandeerd niet door henzelf gemaakt. Je kunt dus niet verwachten dat je puur op de merknaam een oordeel kunt uitspreken.
Als je meer wilt weten over de veiligheid zul je dat dus zelf moeten onderzoeken, tenzij je het geluk hebt dat DiodeGoneWild of BigClive een identieke lader heeft onderzocht.
Probleem: die lader kan van binnen identiek zijn maar er staat een ander merk op dan bij jou. Vandaar dus dat ik het een vraag naar de bekende weg noem.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Moderne kabeltjes met geweven mantel kunnen veel hebben...
De Sologic bijv. kan dacht ik minimaal 25000+ bewegingen hebben: https://www.action.com/nl-nl/p/3202364/sologic-laad-en-datakabel-usb-c…
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
't Gaat niet alleen over bewegingen, maar ook om de buigradius. Die houdt je, net als indertijd bij stofzuiger en strijkijzers (met die platte apparaatstekkers) met zo'n veer in toom.
RAAF12
Golden Member
Zeehond vrijlating in de Waddenzee live https://www.youtube.com/watch?v=rqa5QEEeFcw
Op zaterdag 15 maart 2025 15:03:33 schreef Tidak Ada:
Beetje OT:Misschien is hewt een tip:
Veel kabeltjes scheren en breken nabij de aanhechting van het connectortje.
Ik heb hiervoor gevonden dat een passend spiraalveertje uit, bijvoorbeeld een ballpoint, heel geschikt is om er een effectieve knikbeveiliging mee te maken:[bijlage]
Broddelwerk, gewoon goeie kabels kopen, zelfs Zeeman verkoopt betere dan Apple. Dikke kabel met goede knik&trek ontlasting. Keuze te over en in vele lengtes verkrijgbaar.
Die witte is the bad Apple
RAAF12
Golden Member
Op zaterdag 15 maart 2025 16:23:32 schreef Tidak Ada:
't Gaat niet alleen over bewegingen, maar ook om de buigradius. Die houdt je, net als indertijd bij stofzuiger en strijkijzers (met die platte apparaatstekkers) met zo'n veer in toom.
Moderne kabels knikken niet meer en hebben een goeie radius. Je voelt het gelijk aan de kabel dat die erg stug is. Check!
Tidak Ada
Toch heb ik problemen met o.a. die kabels van Action. Na verloop van tijd weigeren die het laden toe te laten en dan is je telefoon leeg als je hem van je lader haalt.
Ook kabels van Belkin hebben problemen met scheuren en knakken, vooral omdat ik vaak met zo'n HUB-je werk, dat tegelijkertijd kan laden en luisteren met je oortjes toestaat.
Die goedkope touwtjes hebben sowieso een slechte vergulding van de contsacten of zelfds helemaal geen. Ik ben er zelfs tegen gekomen (Action), die in het geheel niet laden. 
Verder stoor ik me ernstig aan het stugge van die 2nd-source snoertjes.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zaterdag 15 maart 2025 16:29:26 schreef RAAF12:
[...]Broddelwerk, gewoon goeie kabels kopen, zelfs Zeeman verkoopt betere dan Apple. Dikke kabel met goede knik&trek ontlasting. Keuze te over en in vele lengtes verkrijgbaar. [bijlage]
Dik zegt niet alles. Wel vaak meer plastic isolatie dan koper, of copper-cladded aluminium als geleider.
Een beetje belasten en ze vallen door de mand, teveel spanningsverlies.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (10%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Mooie tip Tikak, ga ik ook doen. Mijn laatste dikke, stof om-mantelde kabel ging te snel kapot, precies in de buigzone. Was idd dik plastic en nauwelijks koper. Ik heb nu een dure en die wil ik zo lang mogelijk goed houden.
Arco
Special Member
Kabeltjes van Action zijn prima, soepel, en hebben een minimale buigradius van een paar cm. Ze kunnen 60W laden.
Met te ver buigen (wat behoorlijke inspanning vergt) gaat alles op den duur kapot, ook de duursten of een met een veertje.
(zo'n balpenveertje is trouwen erg slap en helpt weinig, echte beschermveertjes zijn strak aaneen gewikkeld.

Kabeltje op de foto is aan de vergeelde kleur te zien ook al oud; dit soort kabeltjes heeft nu eenmaal niet 't eeuwige leven...
Ik koop liever een paar keer een nieuw kabeltje, als dat ik moet verder modderen met een (duur) gammel merkkabeltje... 
Tidak Ada
Op zondag 16 maart 2025 12:21:52 schreef Arco:
Kabeltjes van Action zijn prima, soepel, en hebben een minimale buigradius van een paar cm. Ze kunnen 60W laden.
Met te ver buigen (wat behoorlijke inspanning vergt) gaat alles op den duur kapot, ook de duursten of een met een veertje.
Hangt allemaal van de gebruikssituatie af. Als je er allen mee laadt is zo'n Action ding redelijk, zolang de contacten goed schoon blijven, of zoals ik al eerder zei: dat hij niet via de kabel wilde laden of dat wil doorgeven. Dat merkte ik juist bij lange kabels, die je ver van de lader gebruikt (bijvoorbeeld op de bank).
Als het om je oortjes gaat is het een heel anderezaak. Daaar komen meer krachten op te staan, zeker als je de telefoon vor navigatie gebruikt (zowel in auto als bij een natuur wandeling).
(zo'n balpenveertje is trouwen erg slap en helpt weinig, echte beschermveertjes zijn strak aaneen gewikkeld.
Je moet natuurlikj wel een goed veertje opzoeken.
(ik heb eeb doos vol veertjes uit gesloopt spul, waarme ik al memige reparatie heb kunnen doen 
Al eens aan je snoerje blijven hangen?
Kabeltje op de foto is aan de vergeelde kleur te zien ook al oud; dit soort kabeltjes heeft nu eenmaal niet 't eeuwige leven...
Nee, dat is een combimnatie van kunst- en daglicht, waar de kleurtemperatuur een gemiddelde is tussen 6000 en 3000 K. Als ik het gecorrigeerd had, was de foto òf te blauw òf te geel geworden[/quote]
Ik koop liever een paar keer een nieuw kabeltje, als dat ik moet verder modderen met een (duur) gammel merkkabeltje...
Kabels van 1m zijn moeilijk te krijgen; 50cm is te kort en 1,50m en langer, blijf je overal aan hangen.
Zie ook de ervaring van @fred. Mantel beschadigt meestal vlak bij de tule van het plugje vlak bij de telefoon.
RAAF12
Golden Member
Daarom een goede kabel kopen met trekontlasting. Leef je uit en bezoek eens een Action of Zeeman winkel. Echt hoor dat zijn goede kabels. Maar je moet ze wel in het echt zien én voelen, want je raakt op een forum daarvan niet overtuigd.
Extra sterke kabels in diverse lengtes
https://www.allekabels.nl/lightning-kabel/22271/3835031/lightning-kabe…
Neem maar even aan dat je een ouwe Iphone hebt zonder USB-C. Gedoe met kabels herken ik niet. Thuis en in de auto laad ik draadloos op zowel iPhone als Android. Maar meer omdat het makkelijker is en een stekker insteken meer werk is. Ons ben lui....
RAAF12
Golden Member
Op zondag 16 maart 2025 00:12:13 schreef vergeten:
[...]Dik zegt niet alles. Wel vaak meer plastic isolatie dan koper, of copper-cladded aluminium als geleider.Een beetje belasten en ze vallen door de mand, teveel spanningsverlies.
Rotte kabels gaan natuurlijk retour winkel, dat spreekt vanzelf. Maar in de grote winkels wordt dat niet verkocht zo dom zijn ze nu ook weer niet. En een beetje telefoon of laptop laat zien hoe snel er wordt geladen. Windows klaagt zelfs als er een langzame lader wordt aangesloten.
@TA
Al eens aan je snoerje blijven hangen?
De betere laptops hebben daarvoor iets slims bedacht een magnetische aansluiting die er vanaf valt als er wordt gevallen of anderszins kracht op komt te staan. En bij draadloos laden van een telefoon blijft de port ook intact als er een ongelukje gebeurd. Vallen is trouwens een belangrijke doodsoorzaak bij oudere mensen. Wij als 70 plussers moeten daarom extra voorzichtig zijn.
magnetische Surface laptop voeding. Ze zijn er ook in het Apple segment.