Welke opladers en oplaadkabeltjes zijn brandveilig voor smartphones?

revado

Honourable Member

Op donderdag 21 november 2024 20:57:47 schreef nonius:
Ik zou niet verbaasd zijn als ik een dergelijke dactylo-adapter in de winkel tegenkwam mèt CE-conformiteitsverklaring op de verpakking.

't Is behoorlijk nietszeggend, meer een 'verklaring op erewoord'. Papier is geduldig, toch zeker als er niet gehandhaafd wordt. Veroorzaakt eigenlijk meer verwarring dan het wegneemt, de meeste consumenten denken volgens mij dat het een keurmerk is en dat het 'dus' veilig is.

Voor OP: koop gewoon een originele oplader en kabel van de fabrikant van uw telefoon (blijkbaar Samsung), via het officiële kanaal. Dan heeft u (bijna) 100% zekerheid.

Scope 10 afkeur >:)
Maar dat ding is echt te koop ( geweest) blijkbaar.

Revado, niet alles geloven wat je op het internet leest ;)

Bij mijn weten niet echt te koop geweest (alleen een CAD-ontwerp met gerenderde afbeeldingen; zoektermen 'Art Lebedev Vitkus Daktylo adapter').

Maar vergeleken met sommige onveilige Chinese rommel mèt CE-labeltje ('death daleks' van BigClive bijv.) nog niet eens zo heel ver gezocht.

set SCE to AUX.

Zijn USB-laadstations van het merk Tronic brandveilig? Ze worden verkocht via de webshop van Lidl.

Patrick de Zeester

Golden Member

Als u zich ernstig zorgen maakt over dit soort zaken zou ik niet zelf op zoek gaan op internet, maar er over praten met een deskundige. Waarbij in het midden gelaten wordt of dat over de producten of over de zorgen moet gaan.

(met dank aan Aart voor dit advies)

Op zondag 13 oktober 2024 07:41:15 schreef Erik Baas:
[...]
Maar soms wel: dit is er een van Ali, ooit geleverd bij een via USB oplaadbare aansteker. Het begon opeens te gloeien en te roken, en ik heb de aders (aluminium?) zien wegsmelten. Moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als ik er niet bij geweest was... :-(

[bijlage]

NB.: De oorzaak was dus kortsluiting in de kabel, geen overbelasting oid.!

Enige zekerheid geeft het geheel in een glazen schaal te zetten of niet onbeheerd te laden. Maar bij goed merkspul is de kans erg klein dat er iets in de fik gaat.

revado

Honourable Member

Op zaterdag 30 november 2024 23:35:48 schreef Patrick de Zeester:
Als u zich ernstig zorgen maakt over dit soort zaken zou ik niet zelf op zoek gaan op internet, maar er over praten met een deskundige. Waarbij in het midden gelaten wordt of dat over de producten of over de zorgen moet gaan.

(met dank aan Aart voor dit advies)

+1

En zorgen om ontploffende blenderbekers...
TS, koop gewoon een merk, bv de zelfde als uw telefoon, dan geeft dat wat meer rust hopelijk.
Hier steeds vragen of een of andere, zo goedkoop mogelijke, kabelof lader veilig is heeft geen enkele zin.

Op zondag 1 december 2024 00:23:27 schreef revado:
[...]

+1
...
Hier steeds vragen of een of andere, zo goedkoop mogelijke, kabelof lader veilig is heeft geen enkele zin.

+2 en 100%

Extra tip:

Koop goed en nieuw. Volgens mij ging het om Samsung.
Vervolgens registreer je het product (er zit vaak zo'n kaartje bij).
Mocht Samsung nou merken dat er bij hun miljarden opladertjes in de wereld er toch iets mis kan gaan, dan krijg je vast bericht.