Welke opladers en oplaadkabeltjes zijn brandveilig voor smartphones?

Welke merken opladers en oplaadkabeltjes zijn brandveilig? Deze vraag gaat over het opladen van Android smartphones met een USB-C-aansluiting.

Ik heb gelezen dat Li-ion accu's van smartphones heel soms spontaan in brand vliegen tijdens het opladen, door een onveilige oplader of door een onveilig oplaadkabeltje.

Zijn bijvoorbeeld de opladers en oplaadkabeltjes van het merk Kruidvat brandveilig?

Persoonlijk zou ik alle zorgen van wat wel en niet brandveilig is compleet links laten liggen en alleen laders plus (USB-C) kabels van de betere merken kopen.
Ondersegment Chinese laders kunnen ook nog onderpresteren en/of de kabels zijn niet PQ/PD geschikt waardoor je niet verder dan 5V/2A met laden komt.

revado

Honourable Member

Eens, een goed merk kopen.
Zelf koop ik het gewoon origineel, in mijn geval Samsung.
Mensen piepen wel eens over de prijs, kopen wel een toestel van vele honderden euro's maar een fatsoenlijke kabel is dan te duur...

Op donderdag 19 september 2024 07:54:00 schreef T-sec:
Persoonlijk zou ik alle zorgen van wat wel en niet brandveilig is compleet links laten liggen en alleen laders plus (USB-C) kabels van de betere merken kopen.

Bedankt. Is het merk Kruidvat hierbij volgens jou brandveilig?

Onzin, accu's van telefoons gaan niet in brand van slechte kabeltjes of laders, naar de kabeltjes of laders zelf kunnen wel in brand gaan, en slechte laders kunnen voor elektrocutie gevaar zorgen.

Big Clive heeft talloze laders onderzocht, en degene die er structureel goed uit komen, zijn de laders van Ikea (naast de dure originele van Apple en Samsung etc.). Volgens mij zijn de laders van de Lidl kwalitatief ook goed.

Laders van AliExpress zijn niet te vertrouwen; er zullen best goede tussen zitten, maar ook hele slechte, en aan de buitenkant zie je het verschil niet.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op donderdag 19 september 2024 08:22:36 (23%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Henk H.

Golden Member

Kruidvat zou ik zelf niet inschatten als veilig, grote kans dat die groot inkopen in China en daar hun naam op laten zetten.

Kruidvat of Action zou niet mijn eerste voorkeur zijn. Allemaal gestickerd spul waarbij de kwaliteit per OEM dus kan verschillen

Baseus, Anker, Xiaomi zijn een paar merken waar ik wel goede ervaringen mee heb.

Als het om het standaard spul gaat heb ik ook goede ervaringen met het Ikea assortiment.

https://www.ikea.com/nl/nl/cat/usb-laders-40844/

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op donderdag 19 september 2024 09:09:21 (12%)

Naar mijn ervaring zijn er ook merkkabels die niet deugen of snel stuk gaan. Zelfs Belkin en Apple. Vaak zijn die ook stug, waardoor breuk optreedt bij de aanhechting van de plugjes.
Draadloos is ook niet is ook niet echt handig omdat de accuduur te kort is. :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
fzwart

Golden Member

Door niet snel te laden als dat niet hoeft. Zo gebruik ik een "oude" lader die niet verder gaat dan 1 A. Duurt dan wel twee uur maar er word niets warm.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Gezien het beperkte aantal incidenten komt het mij voor alsof de gewone consument die bij een normale winkel de juiste accessoires aanschaft van een bekend merk en deze direct wegwerpt zo dra er iets mee is hier nu nog niet van wakker hoeft te liggen.

Dat gezegd hebbende laad ik zelf niets op terwijl ik er geen zicht op heb, en heb in huis ook niets op stand-by. Net iets te veel incidenten meegekregen. Het scheelt voor mij bandbreedte daar niet over na te hoeven denken.

Sine

Moderator

Op donderdag 19 september 2024 08:20:16 schreef SparkyGSX:
Onzin, accu's van telefoons gaan niet in brand van slechte kabeltjes of laders.

Dat inderdaad, als er iets mis gaat (en dat is extreem zeldzaam bij telefoons ... tenzij je een note 9 hebt) dan is dat de accu zelf die problemen maakt.

Als je je daar druk over maakt leg dan de telefoon op een vuurvaste plek of schaal.
Die aanbeveling kreeg ik ooit van een brandweerman tijdens een training.
Het elektrische apparaat wat de meeste binnenbranden veroorzaakt is overigens de klassieke (niet warmtepomp) wasdroger. Dat soort machines nooit onbeheerd laten draaien.

Ik heb de 5v 1a laders van de Action opengesloopt. Die zijn gewoon geheel in orde. Voldoende afstand tussen primair en secundair, klasse Y onstoorcondensator, dubbele isolatielaag om de primaire en de feedbackwinding in de transformator.

Action koopt in China in, dat klopt. Maar alle grote telefoonmerken doen dat ook.

De laders van de Daily Style en die ik ooit op het waterlooplein kocht, die waren wel bloedlink. Minder dan 1mm scheiding, conventioneel beige keramisch condensatortje tussen prim en sec.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Sine

Moderator

Oeh, laders is een ander verhaal, action heeft er in het verleden wel verkocht met problemen.

En dat zijn zeker NIET de zelfde als de telefoonboeren zelf mee leveren!

Blijf daar het liefst bij de bekende merken, en bestel die niet bij de Chinees, wat daar krijg je rustig een doosje waar Samsung op staat wat gewoon gevaarlijk is.

Allicht, maar ze zijn zo goedkoop dat je ze prima kan openmaken en destructief kan inspecteren.
De kleine 5v 1a modelletjes die ze op dit moment verkopen, zijn dus helemaal prima en bovendien doordat ze maar 5w leveren, laadt je telefoon trager op wat batterijslijtage vermindert en de telefoon en kabel koeler houdt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

In rust zonder last en dan voelen of de lader warm wordt is een simpele indicatie hoe het met de binnenwereld is gesteld. Warmtebeeld cam is ook leuk om te zien waar de hotspots zitten. Voor zowat alle telefoontjes zijn opzetstukjes te koop die hetzelfde doen. Wil je een goede met uitgebreide apps dan is Flir hét merk.

Sine

Moderator

Op donderdag 19 september 2024 10:41:37 schreef Ledlover:
Allicht, maar ze zijn zo goedkoop dat je ze prima kan openmaken en destructief kan inspecteren.

Eh, deels, en vaak alleen maar destructief, en dan nog weet je dingen als isolatieafstanden in de trafo niet.
Ofwel, gewoon niet doen, dan maar 2 euro meer uitgeven voor een "echte" lader.

En zo duur hoeft dat niet te zijn, ikea laders bijvoorbeeld zijn gewoon goed en goedkoop. De kabeltjes ook trouwens.
Sterker nog, de goedkoopste lader is daar 3 euro, en hoewel die bruikbaar is voor telefoons zou ik zelf een stapje hoger nemen.

https://www.ikea.com/nl/nl/p/smahagel-usb-lader-met-1-poort-wit-705387…
https://www.ikea.com/nl/nl/p/smahagel-usb-lader-met-3-poorten-wit-6053…
https://www.ikea.com/nl/nl/p/sjoss-30w-1-poorts-usb-oplader-snel-oplad…
https://www.ikea.com/nl/nl/p/sjoss-usb-lader-met-2-poorten-snellader-s…

https://www.ikea.com/nl/nl/p/rundhult-usb-c-naar-usb-c-donkergrijs-005…
https://www.ikea.com/nl/nl/p/sittbrunn-usb-a-naar-usb-c-lichtgeel-8053…

Die eerste lader is ook perfect voor projectjes en dingen die 5V nodig hebben.

Deze is universeel misbruikbaar:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/lorby-usb-lader-met-klem-zwart-10381966/
Daar zit een 24V adapter aan die 3x USB maakt, in het 'blokje' zit een DCDC converter.
Die kun je perfect voeden met 24V (Ik heb ze al op een din-rail adapter geschroefd en in een kast geplakt ;)) en werkt ook prima op 12V.

Nee, ik heb geen aandelen ikea ;)

Een jaar geleden overgegaan naar een smart telefoon.
Mijn oude gewone mobiel was na ongeveer 15 jaar wel aan vervanging toe.
Bij mijn nieuwe telefoon moest natuurlijk een nieuwe lader.
De prijs van samsung ongeveer €25.-.
Bij de action €2.99.
Heeft twee usb aansluitingen usb A en usb C is 2.4A 12watt.
Voorzien van CE, tuv en GS symbool.
Word een beetje handwarm en laad van 20% naar 100% in ongeveer 1.5 uur.
Mijn advies is wel laad het niet onbeheerd opladen maar blijf in de buurt.
Maar dat geld eigenlijk voor alle laders.

Op donderdag 19 september 2024 10:59:11 schreef Sine:
[...]

Eh, deels, en vaak alleen maar destructief, en dan nog weet je dingen als isolatieafstanden in de trafo niet.
Ofwel, gewoon niet doen, dan maar 2 euro meer uitgeven voor een "echte" lader.

Die trafo's kan je ook gewoon uit elkaar halen en vaststellen of ze wel of geen dubbel geïsoleerde wikkeldraad hebben gebruikt voor primair en feedback, en of de primaire bedrading niet over de secundaire heen loopt zonder isolatiefolies en dergelijke.
En dat heb ik dus specifiek benoemd in mijn eerdere berichtje.

Er hoeft maar één persoon een lader van dat type open te slopen om die kennis te verkrijgen. Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen ;)

Idd en het type Mylar (gele) folie vermelden. Zeg maar op forensisch nivo bezig zijn. Leuk! Soms kan je zelfs het type en merk blikplaatjes
achterhalen waarmee een fabrikant een trafootje heeft gemaakt dat zit dan ergens in het Verre Oosten :-)

Sine

Moderator

Op donderdag 19 september 2024 11:07:56 schreef Ledlover:
[...]

Die trafo's kan je ook gewoon uit elkaar halen en vaststellen of ze wel of geen dubbel geïsoleerde wikkeldraad hebben gebruikt voor primair en feedback, en of de primaire bedrading niet over de secundaire heen loopt zonder isolatiefolies en dergelijke.
En dat heb ik dus specifiek benoemd in mijn eerdere berichtje.

Er hoeft maar één persoon een lader van dat type open te slopen om die kennis te verkrijgen. Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen ;)

Dan weet je dat die specifieke adapter (niet dat type!) wellicht goed was, maar bij ali weet je niet of de adapter van je volgende bestelling hetzelfde is als de voorgaande. Het doosje wellicht wel, maar de inhoud blijft gokken.
En voor alle onzekerheid, en niet eens een echte besparing ... waarom zou je die ellende vrijwillig opzoeken?

Voor mezelf heb ik het simpel gemaakt, ik koop GEEN adapters bij de Chinees, en als ik iets koop waar een adapter bij zit dan gaat die de kliko in.
Een enkele keer mep ik met een hamer op zo'n ding voordat ik hem boven de kliko los laat ... en dat bevestigd (meestal) weer waarom ik dat doe. 80% is gewoon bagger.

Ik ben geen fan van opdonders of roetschade, dus voor die paar euro snap ik echt niet waarom je ellende zou gaan zoeken?

Ik zeg overigens niet dat er geen goede adapters te krijgen zijn. Ik heb in het verleden zelf wat spul van Ugreen, Blitzwolf en meanwell gekocht, en over beide merken ben ik nog steeds te spreken.
Maar ook daar, bij ali weet je niet wat je krijgt. Ik had laatst een namaak meanwell voeding in handen, incusief gratis koude soldeerverbindingen.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 19 september 2024 11:30:49 (11%)

mel

Golden Member

En apparaten met Semtex niet kopen.. >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Die zijn alleen voor speciaal geselecteerde klanten. ;)

Op donderdag 19 september 2024 11:25:31 schreef Sine:

Maar ook daar, bij ali weet je niet wat je krijgt. Ik had laatst een namaak meanwell voeding in handen, incusief gratis koude soldeerverbindingen.

Ik heb het hier toch ook nergens over Ali? Ik heb het over een legitieme europese importeur van elektronica.
Grijze import vanuit China is altijd verdacht en mijn ervaringen daarmee zijn ook bar slecht, van dramatische isolatieafstand tot extreme hoeveelheiden radiostoring.

En het is vrij simpel waarom je bij action zou willen kopen: er zijn zo goed als geen elektronicawinkels meer, en als ze er zijn verkopen ze vaak grofweg dezelfde soort producten ofwel merkproducten tegen een opslag die flink méér dan een paar euro is.
Een Action, daar zit er eentje van in bijna iedere stad met meer dan een paar tienduizend inwoners.

Bestellen op internet kan, maar dan ben je ook weer 7 euro verder (en een ritje naar het pakketafhaalpunt als je niet overdag thuis bent).

Kritisch en skeptisch zijn is in veel gevallen prima, maar je hoeft het niet door te trekken tot in het extreme. Zolang het huidige model 5v 1a lader wordt verkocht, is het aannemelijk dat het binnenwerk daarvan hetzelfde blijft en dat het dus een prima lader blijft.
Voor de zwaardere? Effe eentje opentikken, en de rest van Nederland met de resultaten verblijden.
Ik ken ook mensen die een originele Apple telefoonlader hadden waarbij de vonken er letterlijk uitsprongen bij het defect raken, en eentje die gesmolten was. Bij het originele spul heb je ook geen garanties.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 19 september 2024 12:16:03 (50%)

een originele Apple telefoonlader hadden

Laat maar zien dan hebben we de beelden uit eerste hand. Want dat is het probleem met YT, hoe betrouwbaar zijn de beelden. Is de voeding eerst flink mishandeld in de klimaatkamer bijvoorbeeld, you never know.

In God we trust, the rest we monitor.

Hartelijk bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden. Dit is heel nuttige informatie.