Hallo Martin,
HOOWWWwwwwJa sorry dat was echt een schrijffout van mij! Ik bedoelde de kathode Sorry daarvoor.
En ja begrijp ook dat daar die trimmer moet maar wil ff proberen om het zo te doen met eventueel verwisselen van C waarde.
( ff kijken of het iets/of wat wil doen, het is niet blijvend! )
.
( nu even de kans niet gekregen om te prutsen, werk ik was/ben kapot! )
.
ik heb misschien ook nog EL86 moet ff kijken, is dat ook nog wat?
En ja van die EL84 begrijp ik is niet echt een buis er voor maar is misschien lekkerder(Wat Beter) als die EF.
Zou een ECL805 ook nog watt kunnen zijn? Ik kom nu allerlei buisjes tegen hier.
.
Dat zendertje waar ik mee instuur is een oscillatortje, trapje S9018 en een 2N2219 –
MAAR volgens mij is die 2N2219 een neppert gloof een BD139 het zelfde afgeeft.
Kweet ut, moet ff rond kijken voor betere onderdeeltjes!
.
VrGr Rob.
De pl 84 is een el 86 met andere gloeispanning.
Snap nog steeds het hele gedoe niet met dit buisje proberen dat proberen.
Je hebt toch een goed schema ,bouw dat nou eens compleet op,daarna kan je altijd nog wat veranderen.
Ef 80 of 183/84 maakt niet veel uit.
Hallo Saturnus,
Het zal best zo zijn maar ik krijg er niet veel goeds uit dus ik maak dat schema niet af.
( En jaaa zal aan mij liggen, en dit meen ik, ik maak fouten bij de vleet, nou ja wat zal ik zeggen? Sorry!? )
Maar zoals een paar keer eerder ik vind het leuk om te kijken wat doet het? En daarna sloop ik het weer.
Zit er iets goeds bij dan kan ik altijd nog zeggen… MAAR nogmaals niks moet.
.
VrGr Rob
PS Gestel dat ik nu echt iets perse wil ( Zal ff in de spiegel kijken, en das schrikken kweet ut!
)
Dan denk ik dat ik het nog niet eens zelf bouw, Omdat simpelweg mijn brouwsels over het algemeen rommel/puin en gepruts zijn! ( zelf kennis
)
Maar als ik iets perse wil, komt het er,
Maar ben vaak te gierig voor mijzelf, maar vind het goed, Ik heb kinderen en kleinkinderen daar steek ik mijn geld in. Niet omdat het moet, maar...
nonius
set SCE to AUX.
Harde woorden van Saturnus, maar wel herkenbaar.
Ik vind je bouwsels er op zich niet verkeerd uitzien. Ze voldoen nu in elk geval grotendeels aan de HF 'regels der kunst', in tegenstelling tot wat ik eerder heb zien voorbij komen
En ook het feit dat er schemaatjes gepost worden is een opluchting. Dus ik zie wel vooruitgang....
Enige wat mij opvalt is dat je nooit tevreden bent: als op een gegeven moment een schakeling gewoon goed werkt, wat maakt het dan uit of er 0.5W uitkomt, 1W of 1.5W? Dat zit allemaal tussen de oren! Bouw er een kastje omheen, stop er een voedinkje bij en rond het project gewoon af, zou ik zeggen.
'Het betere is de vijand van het goede'.
Eén van de grootste lessen die ik heb geleerd is het concept van 'satisficing': 'goed genoeg'. Dit in tegenstelling tot 'optimizing': altijd alles maar beter willen hebben, 'alleen het beste is goed genoeg'.
Enfin. Geen van *mijn* bouwsels is perfect, het kan altijd beter, maar op een gegeven moment zeg je 'het doet wat het moet doen en dat is voldoende'. Inbouwen, voeding, labels op het frontje en gewoon gebruiken. Trots zijn op je prestatie, en de vruchten van je inspanningen een prominent plekje in de woonkamer geven op de schouw, zodat anderen ook in de gelegenheid zijn om verbaasd te staan over je vaardigheden met de soldeerbout. En dat al die uurtjes in het hobbyhok toch nog een tastbaar eindresultaat opleveren.... 
Hallo Saturnus en Nonius,
ik zal niet zeggen dat Saturnus of jij Nonius ongelijk heeft en heb ook geen zin in welles nietes.
En Nonius ik kan HEEL erg veel hebben dus ook de worden van Saturnus ( er zit ook een stukje waarheid in! )
Durf ik wel toe te geven, MAAR dat laatste stukje het stukje teleurstelling daar ben ik (denk ik!) ongevoelig voor geworden.
Er zijn schema’s die werken maar (voornamelijk bij mij natuurlijk) veel die niet werken, now and so what…
ik maak mij daar niet meer zo druk om en kan er mee leven, MAAR trek jou zelf dat ook niet te veel aan alsjeblieft?
LET WEL ben altijd blij met de raad die jullie mij geven maar blijf mijn ding doen, ik blijf dat gepruts leuk vinden,
en inderdaad er lukt veel niet, nu trouwens ook! Die EL84 lijkt tot nu toe niet op te starten NOU EN!!!
ik pruts lekker verder en zie wel waar dit eindigt niks moet.
.
Gisteren de hele dag zitten prutsen, en niks werkt! MAAR ik heb er nog steeds LOL in en jaaa gooi het misschien strakjes in de hoek -
het komt er een andere keer misschien weer uit en wie weet wat er dan… ( het Buis KG FRM zendertje is zo’n voorbeeld! het lag 3 jaar in de hoek... )
Kan zijn dat ik dan weer mijn NIET WERKENDE buis FM ontvangertje op pak, en, wie weet…
( Rare vogel HE! Die Rob!?
) Nog steeds dankbaar voor jullie antwoorden, dankjewel! 
VrGr Rob
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op donderdag 24 april 2025 16:57:39 schreef Martin V:
[...]
De EL84 is bijna nergens verkrijgbaar of tegen een astronomisch bedrag.
??
https://www.jj-electronic.com/en/el84-6bq5.
(De 6p14p-ev (NOS) is ook nog goed leverbaar als directe EL84 vervanger...)
De EL90 en EL95 doen het zoals eerder gezegd ook prima...
Hallo allemaal,
Goeie INFO!
Die EL90 / 95 is daar een goeie en betere van?
En dan heb ik het er over als trap voor 100 / 85MHz?
Arco gebruikte deze vroeger ook:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2262894#2262894
gaat het mij niet om veel pwr maar versterking.
.
En even een zijspoor vraagje?
Een 6BZ6 (6GM6) hij word hier gebruikt als ontvanger voor FM :
https://www.youtube.com/watch?v=QOhNPLT8R10&t=159s
gestel dat je daar een EF183 of… 184 of EF80 voor gebruik? Of zou dat fout zijn?
( dit is voor later, vind ik ook leuk! )
.
VrGr Rob
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je ogen goed openhouden op markten dan zijn er nog voldoende buizen te krijgen.
Zeker de p types,wel andere gloeispanningen nodig vaak.
En bij de ouwe radio clubs,waar,zoals bij iedere club het wemelt van de grijze/kale mannetjes die van hun verzameling af willen voordat het nageslacht alles in de container kiept.
@Rob,zeker niet kwaad bedoelt maar je pakt een klein stukje van een schema,gaat daarmee experimenteren met de componenten en zegt dan dat het niet werkt...
Dan denk ik ja maak dan het complete plaatje, een RC vliegtuig bouw je toch ook niet met 1 vleugel?
Het bouwen zelf geeft veel plezier maar als het uiteindelijk werkt toch nog veel meer?
Hallo Saturnus,
ja je hebt absoluut gelijk natuurlijk! Als het werkt is het leuker maar echt:
Als ik in mijn hokje zit met mijn soldeerboutje en tegelijk luister naar KG piraatjes of soms naar iets anders zoals FM piraatje of ook nog wel CB dan ben ik net het vieze mannetje ECHT heerlijk! 
En als je dan in dat hokje zou kijken, het zijn geen plaatjes van blote vrouwen maar VOL met troep! ( soort van malle pietje
)
Ik kan er zelf nog maar net in zitten en alles staat vol met voornamelijk Elektronica bij veel kan ik al gewoon niet meer komen ZO VOL!!! ( ik ben een verwende rare tuineend, klopt! )
.
Arco zijn Foto: als ik dat zie dan moet ik huilen! Je zult het niet geloven maar ik heb een boel van die ontvangerblokjes gewoon gesloopt!!! NU achter af jah… 
gekker nog ik heb meermaals vroeger met PL(zoals PL519) buizen lopen gooien, TOEN wist ik niet… ( vroeger sloopte ik echt alles! )
.
( Arco? Heb je het schema nog van die zender? https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2262894#2262894 )
Nee niet om te maken maar leuk om te zien want het ziet er echt HEEL LEUK uit! 
En, als je er zin in hebt kun je vertellen hoe en of het enigszins werkte? Je hebt het zelf gebouwd?
.
jaaa ik weet het, zit op mijn praatstoel ( borreltje op! ) kga weer in de tuin zitten, nog un borreltje er bij en ff in de zon.
VrGr Rob
Arco
Special Member
Schema zal ik eens moeten kijken of dat nog ergens is. (zal ook wel in FRM gestaan hebben...)
Ja, buizen werden toen niet echt 'respectvol' behandeld. Een vriend van me had een Lafayette tester en werkte bij Stuut & Bruin.
Die nam regwelmatig wat buizen mee van zijn werk om ze thuis te martelen... 
(hij probeerde hoever je de boel op kon draaien voor de buis het opgaf, vond 'ie leuk)

Die tunerblikjes heb ik nog wel, ik heb ooit het restant bij Twenthe opgekocht...
De PL500/504 heb ik genoeg, de PL519 niet meer...
Hallo Arco… allemaal,
Leuk ding, die tester!
Jaaa ik heb vroeger veel dome dingen( Ja Ja EN NOG! ) gedaan, kan verhalen vertellen…
veel schokken gehad man man man… mijn moeder vroeger was af en toe niet blij met mij!
( lieve mensje is nu dood ) geld hadden we toen niet maar toch VEEL LOL gehad,
dat was trouwens begin van mijn 3 meter piraten tijd och jees… LEUK HO ZO LEUK toen.
Ook van die tijd kan verhalen vertellen sjemig…
.
MAAR!!! ik daarnet nog ff borreltje in de tuin gedaan, denk schiet nog ff ut hokje in,
En HEEJJJJjjjjjj Saturnus!!! 2,5 Watt uit de EL84 HA HA Haaaaa LOL ongeveer 200mW in en op ongeveer 270...80Volt.
Soms zit het in kleinu dingetjus dat ie ut niet doe. ( natuurlijk mijn foutjes… )
( moest de voeding ook iets opschroeven nu! )
Dus denk dat als ik dat printje met die 6C4 er weer op zet dat ie nog meer geeft.
MAAR dat hoeft niet, tis goed zo!
.
Mensen moet mee met de bazin, moet mee uit eten.
Dus tot zo ver weer heel eventjes.
VrGr Rob.
Hallo allemaal,
Het was ff leuk succesje geboekt kwam over de 3 Watt maar tis wel goed zo.
Nu strakjes weer uit elkaar en op naar het volgende en dat is weer even terug naar de 6C4
volgens de gegevens kon die MAX 250Volt hebben: https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_6c4.html
kzal eens kijken wat die dan nog wil doen, misschien ook wat meer?
.
FM RX:
ik had eerder ook nog gevraag of een EF183 of… 184 of EF80 die 6BZ6 kon vervangen:
https://youtu.be/QOhNPLT8R10?t=1338
Hier kun je zien dat een EF95 volgens hem ook nog van toepassing is.
( in een ander filmpje werd die buis( de EF95 ) weer als slecht voor FM RX bestempelt? )
Dus ook hier moet je/ik het zelf uitvissen merk ik wel.
( R3 de 100K potmeter, moet dat een zwaarder model zijn? )
VrGr Rob
LOL, Buis FM RX doet het nu ook 
Een PCF82 en nog niet eens slecht moet ik zeggen! 
En hier komt het stukje waar ik zo van hou, ik zat het verkeerd te doen zoals gewoon,
Nou jammer dan! verbeter en gewoon weer door, niks stuk geen probleem...
voorbeeldje zat met een VEELLLLlll te lage gloei tjah jammer dan... 
[Bericht gewijzigd door rob007 op (18%)]