Vraagje ECC85 FM zendertje

rob007

Yarr, Matey!

Denk er om, het is alleen maar een vraagje? Ik ga um niet bouwen of zoow!
Dit schema:
https://www.uploadarchief.net/files/download/ecc85sch.jpg

https://www.circuitsonline.net/forum/view/161591

Waarvoor doen ze 2 buis helften gebruiken voor het zelfde?
Geeft dat meer…? Watt? Gaat het daar om?
.
( ik zeg / vraag maar wat ) En als die 2 helften dan niet helemaal hetzelfde zijn?
.
Ik ben/was gwoon nieuwsgierig, that it.
.
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Parallel kan je de dubbele anodedissipatie gebruiken. Kortom, alleen maar voor extra vermogen dus.

Het is wel dom. Beter gebruik je één helft als oscillator en de ander als eindtrap. Dat maakt alles veel stabieler.

Stel je de eindtrap in in klasse C, en zorg je voor écht goed ontworpen filtering, dan kan je wellicht hetzelfde vermogen er uithalen als met die twee buishelften parallel - maar dan met alle voordelen van een aparte oscillator. Ik kan niet echt zien in welke klasse dit ding zou moeten oscilleren en versterken, maar vuil is het zeer waarschijnlijk.

Als ze niet allebei hetzelfde zijn, tsja. Geen idee wat er dan gebeurt. Misschien werkt de ene helft wat harder dan de ander, misschien raakt één helft overbelast. Meestal gaat dat echter wel goed, buizen worden wel vaker parallel gezet.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Deze werd héél veel gebruikt in het 'gouden' 3m tijdperk... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob007

Yarr, Matey!

Dankjewel LED, Ik ga met jou schrijven mee slimmer om er een trapje van te maken –
( lijkt mij ook! ) dus osc. Trapje en dan er opvolgen met nog een buisje of zo…
MAAR misschien zijn er nog mensen met andere gedachtes? Kan altijd natuurlijk.
HOOWWww Kijk kwam ook dit nog tegen:
https://de-radio-amateur.nl/een-stabiele-vfo

https://www.google.com/imgres?q=buis%20fm%20oscillator&imgurl=http…
.
Arco ik kon hem in de 3 meter tijd niet, wel die andere hoe noem je hem?
PP oscillator? Ook ECC . . dit soort:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/48216

VrGr Rob

https://www.google.com/search?sca_esv=1c0ac0d7d847f924&sca_upv=1&a…

Ha rob007,

Ik ben toevallig met een versterker bezig voor iemand anders (onderzoek) daar gebruik ik ook buisjes in,
op verzoek van de gebruiker....
Mijn eerste trap is ook een dubbel triode ECC88 misschien in cascode ik moet zeggen dat is toch weer even er in komen is wel heel lang geleden :o

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op zondag 22 september 2024 13:25:31 schreef Ledlover:
Parallel kan je de dubbele anodedissipatie gebruiken. Kortom, alleen maar voor extra vermogen dus.

Dat zou je denken, maar als je dan vervolgens 10k in serie met de voeding zet, dan gaat het alsnog niet zo hard met het vermogen. ;)
Bovendien verdubbel je nu de buiscapaciteiten, dat is zonde.

Als iemand een vrijlopende oscillator met een dubbelbuisje zou willen maken, dan zou dat voor VHF beter een balansoscillator kunnen zijn. Dan halveer je de buiscapaciteiten die over de kring hangen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Die 10k was om het vermogen bescheiden te houden en de boel niet te ver op te stoken. (frequentiestabiliteit, minder/zachtere harmonischen)

Met de 2 parallelle buishelften was de buis beter bestand tegen de bij 3m gebruikelijke (langdurige) mis-aanpassingen van de antenne... :+

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

En dat schotje zit er niet voor niks tussen, dat mist in de schema's hierboven.

Geldt ook voor de ECC88 (en de pro E88CC)
@Ledlover

Beter gebruik je één helft als oscillator en de ander als eindtrap.

Als het allemaal buis moet zijn, dan ook dat schot aarden. Veel keramische buisvoeten hebben een centraal busje in het midden wat prima als ground kan dienen. Maar ik zit niet meer zo in de buizen en het best zijn dat moderne buisvoeten dat niet hebben.

Arco

Special Member

Met beide helften parallel heeft schotje aarden niet veel nut...

Ha Arco,

Dat is een scherpe opmerking :D maar het parallel schakelen is zoals @Frederick E. Terman al aangeeft niet wenselijk en,
enigszins de buis misbruiken.

Groet,
Henk.

Buizen parallel schakelen mag wel, maar dan is het wel netjes om elke buis z'n eigen kathode-weerstand te geven, zodat de belastingen gelijkelijk verdeeld worden. In dit ontwerp wordt trouwens helemaal geen kathode-weerstand benut.

Maar zoals reeds gezegd, óf een balansoscillator, óf één helft van de buis als oscillator en de andere als buffer c.q. eindtrap gebruiken, om de belasting (i.e. de antenne) te isoleren van de oscillator.

Balansoscillator en versterkertrappen met Lecherlijnen.... ik voel me plots zo oud. Maar dat waren gangbare technieken destijds voor bijv. de 2m-band (145MHz).

set SCE to AUX.
RAAF12

Golden Member

Op zondag 22 september 2024 23:08:09 schreef Arco:
Met beide helften parallel heeft schotje aarden niet veel nut...

En dat is dan de reden om het schot niet in de tekening te zetten? Vreemd. In alle buizenboeken staat het scherm tussen beide triodes duidelijk vermeld.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 22 september 2024 23:44:15 (14%)

Het schot zit voor het overgrote deel tussen de twee anodes van de twee triodes. Wanneer de twee anodes van de twee triodes aan elkaar worden gekoppeld (gelijke potentialen hebben) dan heeft het aarden van het schot minder nut dan wanneer beide triodes elk een andere anode spanningen hebben (AC/DC) en beide triodes voor andere doeleinden worden gebruikt zoals bijv. bij osc. en buffer gebruik van de buis om overspraak tussen de twee anodes te voorkomen.

rob007

Yarr, Matey!

Leuk Henk, een buis versterkertje, altijd leuk!

Over het schotje durf ik niet veel te zeggen,
er is mij vroeger wel eens verteld door iemand dat zo’n –
( hoe mocht ik het noemen? ) mag ik het PP oscillator noemen?
https://www.google.com/imgres?q=ecc%20buis%20oscillator&imgurl=htt…
Dat je dus beter GEEN ECC85 gebruikt voor zo’n oscillator. ( of het klopt… ik weet dat niet! )
Kzal eens kijken of ik nog ergens zo’n ECCtje hebt!
.
Een ander vraagje daarbij nog? Kun je zo’n ECC ook als PP trap maken voor zeg 100MHz?
Dus ongeveer net zoals de QQE/0312 maar dan als trap of buffer of hoe het maar wilt noemen...
( zelf denk ik van wel maar... )

VrGr Rob

Arco

Special Member

Bij een zender met ECC85 en QQE03/12 werd daar meestal og een extra buis tussen gezet (de EL90/EL95 werden vaak gebruikt, die deden het op 100MHz prima)

Op maandag 23 september 2024 13:23:31 schreef rob007:
.
Een ander vraagje daarbij nog? Kun je zo’n ECC ook als PP trap maken voor zeg 100MHz?
Dus ongeveer net zoals de QQE/0312 maar dan als trap of buffer of hoe het maar wilt noemen...

VrGr Rob

Je bedoeld een balans oscillator?
Natuurlijk kun je van die ECC85 ook een balans versterker maken, net zoals dat wordt gedaan bij de QQE03/12.
Je kan er dan een transistor oscillator ervoor zetten, die werkt op een lage spanning van 12 Volt.
Wat ik ook wel eens zag dat voor de oscillator een EF80 werd gebruikt.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Ik denk dat @rob007 met een PP oscillator een Push Pull bedoeld.
Maar ik weet niet naar welk ontwerp/schema ik zou moeten kijken :?
Een Push Pull versterker/oscillator heeft als eigenschap dat er altijd een actief element aanstaat,
hierdoor is de efficiëntie groter....
Dus in het geval van een dubbel triode is er altijd 1 helft actief.
Ik heb voor @rob007 nog wel een paar 6L6G buisjes die metalen dat is een tetrode goed voor 50 Watt op MG wel je kristal koelen >:)

Groet,
Henk.

rob007

Yarr, Matey!

Jaaaa ik denk dat Martin mij begrijpt! Ik bedoel de oscillator van dit schema:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/48216
( moet je nog uitkijken of het 100 of 50MHz is! ) en ja met die EF80 was gloof ik uit het FRM ook:
https://www.klompenboer.nl/Techniek/Schema/Buizenzenders/Stuurtrapjes%…
.
Kijk uit Henk, kom ik die 6L6G buisjes ophalen! LOL :+ maar nee…
ik zag 6L6G is te vergelijken met EL34 die heb ik in mijn modulator die is wel PP dan!
Deze: https://www.uploadarchief.net/files/download/el34%20amp.gif
ik heb hier nog een EF86 voor staan. ( AM modulator is voor KG EL84 – 807 )

VrGr Rob

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2548186#2548186

revado

Honourable Member

Ik kan mij uit eind jaren 70 , ik was iets van 16-17 jaar, nog wat expirimenten herinneren met de 807 of Philips PE06/40.
Dat kwam mooi ver :)
En was de baas over menig radio in de omgeving...
Zo'n "frame met een ECC85", in Den Haag waren die geliefd... heeft mij nog eens een flinke optater gegeven.
Die toltrimmers moet je met een stukje 5/8 pvc wat warm op maat is gemaakt draaien en niet met de blote hand 8)7
Ik had al nooit zo veel op met HF, maar toen al helemaal niet meer.

Op maandag 23 september 2024 13:23:31 schreef rob007:
Leuk Henk, een buis versterkertje, altijd leuk!

https://www.google.com/imgres?q=ecc%20buis%20oscillator&imgurl=htt…
Dat je dus beter GEEN ECC85 gebruikt voor zo’n oscillator. ( of het klopt… ik weet dat niet! )
Kzal eens kijken of ik nog ergens zo’n ECCtje hebt!
.

VrGr Rob

Deze buisjes zijn dacht ik speciaal gemaakt om in het gebied van die 100MHz te functioneren. In de buizen fm ontvangers worden altijd deze buisjes gebruikt om die 100MHz te versterken, te mengen en als local oscillator. Het doel was niet vermogens versterking. Dat kan hij wel maar beperkt.

In het schema is de linker triode een voorversterker voor 100MHz. De rechter triode is local oscillator en mengbuis.

Het buisjes is prima geschikt voor die 100MHz.

Houd er rekening mee dat ecc85's niet meer gemaakt worden en inmiddels ofwel duur, ofwel moeilijk te krijgen beginnen te worden. Het is een populair buisje omdat ze ook in hun normale toepassing vrij pittig worden belast, en juist de FM van een radio wordt veel gebruikt dus weglaten kan ook niet.

Zorg dus dat je ze niet 'opstookt' door er erg veel van te vragen in een zender vermogenstrapje.

Dit geldt overigens voor alle spanroosterbuisjes. ECC82's worden nog gemaakt, maar de 83 en 85 bijvoorbeeld niet meer. En je kan de 85 niet door een 82 vervangen helaas - teminste niet in de radio's waarvoor ze ontworpen waren. Geen idee of VHF werk te doen is met een ecc82.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 23 september 2024 19:59:49 (14%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
revado

Honourable Member

Ome Ali heeft ze.
Maar pas op... er is iets mee >:)

Is niet écht een ecc85. Geen idee of dat gaat werken op VHF. Voor de prijs het proberen waard.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

ik ben nog laat op voor mijn doen! Laat opblijven, ik kan het niet meer zo goed!
( wil ik soms toch nog ff 3.5mTr piraatjes luisteren moet ik echt vechten tegen de slaap )
.
shokken jaaa hier ook revado meermaals natuurlijk maar op de een of andere manier doet het mij (tot nog toe!) niet zo veel.
Geen HF? HE das nou weer jammer! Luisteren misschien dan? Via SDR Twente revado
.
Ex-fietser ja ik haalde ze vroeger inderdaad juist uit bij die buis ontvangers,
en erger nog! Die PL519s gooide ik kapot!!! kijken of ze ploffen.
( wist ik veel! MAAR we praten dan over HEEL lang geleden hoor! ) als ik dat/het toen geweten had…
.
ja LED net als die transistortjes waar ik zo graag mee deed spelen, tis allemaal onbetaalbaar aan ut worden inderdaad.
En Revado komt met Ali dus ik dacht zal eens kijken op Amazone maar daar staan ze ook –
( ik denk de neppers? ) Ik weet het niet! 2 stuks 5670 6N3 voor 13€ ) dus geen ECC maar…Keramische buisvoetjes ook maar dan gelijk 10 stuks voor 14€ gratis verzenden, Hmmmm misschien…

Zoals LED al aangeeft de *echtere* ECCs zijn schrikbarend duur!

Tot zo ver weer heel eventjes.
VrGr Rob

@revado & ledlover In een bestaande tuner gaat het geloof ik niet helemaal 1:1 maar voor een zelfbouw RF schakeling zijn ze dacht ik prima

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."