Vraagje ECC85 FM zendertje

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

LOL nou hij deed het in een keer! Het is dit schema maar wel wat aangepast :
https://www.circuitsonline.net/forum/file/88070/forum-post
.
Daar gaan we,
De 2 X 22pF is nu bij mij 2 X 10pF. ( deze Ctjes zijn Ceramisch en 500V )
De trimmers zijn twee(2) vaste condensatortjes OOK van 10pF. ( deze Ctjes zijn Ceramisch en 500V )
De 1K in de plus is bij mij 150R – ook de 1nF in de plus is bij mij 3nF – SM is 6 Gats 5X doorgehaald.
( zie ook voltage Voeding? )
De spoel is eigenlijk een beetje per ongeluk 7WDG – 1,5MM DRD – Diameter 8,5.
( Eerlijk niet echt opgelet wat ik met die spoel deed, en dit is het geworden )
Het Modulatie systeem heb ik even achterwegen gelaten!
( ik heb ook geen BA102 maar prop er gerust een andere in als ik wil moduleren )
HF uit heb ik met een knutsel metertje gemeten ( er komt HF uit klaar! ) dus ook hoeveel Watt???
De Dipmeter vertelde me dat ie op 108MHz stond.
.
De voeding is geen 400V maar 200Volt
nu omlaag krijgen, hoe doe ik dat het beste? ( 10pF naar origineel 22pF misschien??? )
EN LET OP!!! ik wil nu het uiterste uit de kan!!! Kwil ongeveer 1KW PWR uit die ECC hebben! :+
Nee dole, MAAR kwil wel kijken of ik er…. Meer dan 1 Watt uit kan halen???
.
ik het zeker Watt HF en andere regels overtreden! OOK de schoonheidsprijs zal er wel niet in zitten.
Ik zal nog ff kijken voor fotootjes van het geknutsel.

Heel even weer tot zo ver!
VrGr Rob

HOOWWwww is waar ook, brommen doet ie niet, NOG NIET! :7
( Er zit ook nog geen LF/FM/Modulator deel aan! )
Vanwege die voeding, dat valt tot nu toe behoorlijk mee. :S
HOOWWWww en nog wat, ook de gloei 12,5V door de twee(2) buisjes en de HS heb/houd ik los van elkaar! ook niet NAAR ELKAAR ontkoppeld!!!
Wel op de aktieve buis 10nF over 4 en 5 over de gloei...

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Fototjes van ECC85 op 108MHz experimenteel:
kzal nog ff kijken voor filmpje!
Heel ff kijken hoor, kweet nie of ut werkt, daar gaan we, zie link:
https://youtu.be/UX_XixjI7Ig
Wat ik wou zeggen over die 10pF is dat in het schema het je er twee van 22pF die ik nu 10 heb.
ik zat te denken om die als eerste terug naar 22pF te maken,
uiteraard met de gedachte dat de oscillator dan (hoop ik) omlaag gaat?

VrGr Rob

Vergeet nog watt, ik zal voor de LOL het FM modulatie deel van het andere schema er in prutsen ff kijken wat ie doet!

[Bericht gewijzigd door rob007 op maandag 21 oktober 2024 19:03:08 (13%)

Ha rob007,

Dat buisje aan de linkerkant is dat je reactance buisje ?
Ik heb nu een Hartley oscillator met ECC88 1/2 en een 6L7 als L-reactance buisje.
Maar het is heel diep nadenken ik zou 75 kHz zwaai willen bereiken maar daar kom ik nog niet bij in de buurt :'(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Nee Nee Henk, dat is ook een ECC85( een tweede ) die misbruik ik om de gloei goed te krijgen!
Ik heb het gemeten 12,5 er in en op elke buis 6,1 ongeveer er uit.(alleen voor de gloei!)
de pootjes waar ie mee vast zit zijn het midden schot poot 9 en gloof 8 ( kan toch geen kwaad? Dacht ik! )
MAAR Henk dit is gepruts he! Jij hebt het over zwaai! ( ik welke zwaai! :+ 8)7 |:( )
.
MAAR? Ik moet omlaag? Help me eens Henk? Nu zijn alle Ctjes 10pF ook die van poot 1 naar 7 –
En van 6 naar 2 maar in dat schema hier:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/88070/forum-post
zijn ze 22pF, ik neem aan dat ie dan omlaag zou moeten gaan?

VrGr Rob

hij staat nu op 84.8MHz geeft nog Watt meer ook :)
(Niet door die 2 X 22pF( die is al weer 10P) maar over de kring 8P2

rob007

Yarr, Matey!

sorry maak weer een fout! 8)7 |:(

[Bericht gewijzigd door rob007 op maandag 21 oktober 2024 21:20:23 (93%)

Ha rob007,

Oooo ik dacht een FM modulator met buisjes, ik zou die condensatoren even zo laten en 1 wdg aan beide kanten er bij,
hebt je wel 600 Volt condensatoren ?
Maar ik zie in jou schema een varicap dus jij maakt een hybride ;) _/-\o_

Even voor de duidelijkheid net als uit het verleden jou experimenten met kristal.
Ik geef dus op 4 MHz 3 kHz zwaai daarna 3 x verdubbelen en 1 x verdrievoudigen is 96 MHz bij 72 kHz zwaai.
Ik denk dat direct op VHF niet stabiel te houden is met buisjes....

Groet,
Henk.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,

ik zat er eigenlijk meer aan te denken om van zo’n ECC85 een trapje te maken! ( naar de QQE toe )
MAAR nu nog ff prutsen, ik ga die modulatie er ook op maken maar dan net ff wat anders.
Ik leen het stukje modulatie schema van dit schema:
http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/FM-zend12Watjes.jpg
Zoals in het schema maar dan er aan denken dat ik met 200Volt zit en dat schema met 300Volt.
Ik zie een weerstand van 3M9 ik maak daar denk ik 2M7 ongeveer van maar dan niet met 1 weerstand maar met 2 of 3 zoals 1M5 met een elko(waarde? Wat denk? Een lage waarde? 47UF ? ) en Ctje 10nF naar de min en dan daarna 1M2 ongeveer???
En dat dan naar de kruising 220nF en 1K de rest blijft het zelfde op dat Ctje van 3P3 na,
ik denk dat ik daar twee Ctjes van maak zo iets als 2 X 10pF in serie zit ik wat hoog 5pF ff kijken maar.
( Of 3 weerstandjes 820K 2X en 1X 1M )
ik zou dit OOK doen om van die 200V lijn weg te komen ( ik bedoel dan uit de buurt van die 200V )
wat ontkoppeling naar de min en dat is dan gelijk ook mijn ondersteuning ter versteviging voor het zevend bouwen anders word het slap en gaat het sluiting maken.
.
En als dat lukt ga ik plaatjes draaien!

VrGr Rob

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allen,

Tis maar goed dat ik wil kijken om er een trapje van te maken,
op de een of andere manier valt het me tegen om er met een varicap modulatie er op te zetten!
ik kreeg er wel modulatie op maar echt van harte ging het niet.
Ik dacht dat ik ook geen BA102 had dus de BB105 en daarna de bb112 gebruikt.
met 2 X 10p(in serie) ceramisch 2KV het was/is niet zo hard als wat ik gewend ben,
niet echt een succes dus ook geen piraten muziek vandaag ;)
.
misschien maar gaan kijken of het als trap zou kunnen werken.

VrGr Rob

Ha rob007,

Plaatje draaien op welke frequentie ben je aanbeland :?
Je kunt maar een klein beetje zwaai geven met de oscillator.

Groet,
Henk.

rob007

Yarr, Matey!

Mogu Henk,

heel ff kort want tis nog vroeg 5:45 ( moet zo naar mijn werk ) :)
85 MHz en het zou WFM moeten kunnen zijn.
( dat van dat plaatjes draaien das voor de LOL ) MAAR, zou wel moeten kunnen!

Zo naar mijn werk Henk, Groetjes!
Rob

Dat hebben van te zachte modulatie, kan komen dat je werkgebied van je varicap ergens ligt waar die amper meer een varicap kan heten.

Belangrijk waar je ook rekening mee moet houden, een varicap is ook nog steeds een diode (half wave rectifier jouw opzet).
Deze diode hangt aan een signaalbron, waardoor hij uit zichzelf ook al voorspanning opbouwt met de capaciteit op dat punt.

Meet dus eens wat de voorspanning is op je varicap, die bepaald namelijk zijn werkgebied.
Als er bijv. 20V staat ... ja, dan valt er maar weinig meer de vari cappen :+

Wat we vroeger vaak deden om de diode werking te dempen (Ref #2), twee varicap tegengesteld plaatsten. Dan op het middenpunt de instelling doen, plus je modulatie plakken.

Wist je dat je met een 1N400x ook als varicap gebruikt kan worden?

Ref: https://youtu.be/Sz0-cUxC2NI?si=yv8to2-m9Wd5ABHw
Ref #2: https://youtu.be/TaaRaWHT7QY?si=DcBosOLl8rRRBmIE

rob007

Yarr, Matey!

Hallo DDSFM ,

Leuk/fijn dat je ook even reageert! _/-\o_
Ja dit is mij bekend maar ik zit nu natuurlijk met een buisje
http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/FM-zend12Watjes.jpg
en weet niet hoe ik een dubbele varicap kan toepassen in dit geval.
Het lijkt er ook op dat de varicap het niet fijn vind ( ik heb een BB105 en gloof BB112 geprobeerd.
Oscillator lijkt er ook niet blij mee te zijn, kweet niet wat het is in dit geval.
.
EN!!!
nu was het niet de bedoeling om een ECC85 oscillator te gaan gebruiken hoor,
MAAR ik vind het wel leuk om te proberen te prutsen dus als je iets voorstelt,
ik kan er nu nog mee knutselen het staat er nog eventjes voor.
.
ik ,oet wel eerlijk zeggen ik heb HEEL eventjes geprobeerd met die 3M9 – bij + 300V –
in mijn geval 2M9 bij + 200Volt.
Als ik ook 68K er op zetten en ook met die 47K dan werd het alleen maar minder.
( had ook het gevoel dat ik die variekapjes deed opblazen of zo? Kweet ut niet! )
.
maar watt mij wel leuk leek is om te proberen om die ECC85 als trap te gebruiken!
OF ook als een soort PP en of anders als twee trapjes in een buis???
dat wou ik eigenlijk van af het begin proberen? Kan dat? Een beetje zoals de Qqie…?

VrGr Rob

Ha rob007,

Als ik het goed begrijpt staat er 8,2 pF over je kring dan doet de varicap maar een heel klein beetje |:(
Wikkel je spoel met symmetrisch 2 wdg erbij.....

Groet,
Henk.

rob007

Yarr, Matey!

Niet bij nagedacht he Henk, zal het eens proberen! 8)7 ( hier ging ik nog mee in de fout! )
|:(
.
we maken een denkfout Henk! ik doe zonder na te denken wat jij schrijft!
( het was 84.5MHz met 8P2 )
nu zit ik zonder die 8P2 op bijna dezelfde frequentie!!! :+ :o ( Tis nu rond de 85.8MHz )
.
Dus zou het minder windingen moeten worden met meer pF eens?

VrGr Rob
ben benieuwd,
kun je die ECC ook als trap maken?
PP of twee trapjes achter elkaar?
.
Heb ik nog een ander vraagje?
LET OP dit ga ik NIET doen, ik vraag het mij gewoon af?
https://a11.veron.nl/ecc82/
als ik hier de ECC82 verwissel voor een ECC85?
Zelf denk ik dat je/ik er mee weg zou komen ALS je dit zou doen,
Weet alleen niet of de 85 het zelfde zou geven als de 82 en daarbij dat schot kan toch geen kwaad?
( nogmaals ga dit niet doen, ben gewoon nieuwsgierig! )

[Bericht gewijzigd door rob007 op woensdag 23 oktober 2024 19:35:22 (30%)

Ha rob007,

Welke conclusie kan je trekken uit je experiment ?
Ik dacht dat je omlaag in frequentie wil gaan dat betekend een grotere L en/of een grotere C maar,
het mooiste is beiden te veergroten.
Het zal duidelijk zijn dat dit in verhouding moet gebeuren met respect tot de nieuwe centerfrequentie.

Dus welke Fo hebt je in gedachte en wat is je afstembereik naar boven en naar beneden ?
Dit bepaald de Q van je kring en daarmee de verhouding tussen de spoel en de condensator.
Ten tweede op de frequentie die je wil gebruiken is de interne capaciteit belangrijk om rekening mee te houden (trouwens ook de inductie)...

Groet,
Henk.

rob007

Yarr, Matey!

HOOWWWwww je hebt ook al weer gereageerd Henk, LOL geeft niet!
MAAR,
wat ik uit jou schrijven begrijp dat je die waarde van 8P2 erg klein/te laag vind –
wat ik waar ik wel in mee ga want alles wat je dan doet heeft een grote inpakt op de frequentie.
Nogmaals rond de 85MHz is goed ( dus 84 tot 86MHz is prima is het doel )
ik heb gedaan wat je zij en heb die spoel vergroot, het nadeel is dat ie nu op ietsjes hogere – frequentie staat zonder die 8P2.
En ik dacht juist jij wil die C die condensator van 8P2 een grotere waarde maken *zeg rond de 30pF* MAAR –
dan moet ik dus de spoel kleiner maken in plaats groter Ha Ha HAAaaaa LOL ( minder windingen dus! )
.
interne capaciteit belangrijk om rekening mee te houden (trouwens ook de inductie)...
( kan het interne capaciteit totaal ongeveer 15pF zijn? )
.
ik begrijp jou schrijven, en de oscillator zat wat betreft frequentie dus goed en ik had al zo iets van ik ben er!
Alleen de varikap WFM of breed FM laten maken dat deed ie ook maar wat ik gewend ben bij transistor of FET oscillators is dat deze aan de zachte kant is met die buis ( LET OP! Hij deed het wel! Maar WAT, zacht )
.
ik kan verder gaan en de spoel weer kleiner, zeg... 4... 5WDG dan word die 8P2 inderdaad een grotere waarde
VrGr Rob.

Hallo Rob,

ik zie dat je druk doende bezig bent met de ECC85, balans oscillator, maar ik wil graag even reageren op een paar dingen.
Ten eerste die koppelcondensatoren van 8,2pF zijn precies goed, groter maken in capaciteit zal voor de werking niets uitmaken en de schakeling gaat er echt niet beter op werken, eerder slechter. Wanneer je een vastere koppeling wil hebben met het rooster, dan kun je beter de roosterweerstanden verhogen naar zeg 47k. De koppelcondensatoren kunnen dan kleiner worden gekozen, ik denk dat 4,7pF ook nog wel lukt in waarde. Dan die twee in serie geschakelde condensatoren die over de spoel staan is niet goed. Gebruik één condensator van 22pF, niet naar de ground maar over de spoel. Je hoeft dan niet bang te zijn dat die 22pF doorslaat want er staat geen DC overheen, plus het werkt dan een heel stuk stabieler. Eigenlijk moet daar een tronsor trimmer overheen maar een vaste C kan natuurlijk ook.

Dan je probleem met de modulatie, daarvoor dien je niet een halve buis, zoals in het schema staat te moduleren maar beide buis helften tegelijk. En dan ook niet op 300 Volt voor die arme varicap dioden maar gewoon 12 Volt uit een gestabiliseerde voeding. Overigens heb je die 12 Volt ook nodig voor de buizen te laten gloeien, dus die heb je toch al in gebruik. Ik heb een schema getekend hoe je dat kunt doen.

Voor de varicaps gebruik je de BB409 of 809, geen BB112 want dat is een 500pF varicap diode, leuk voor een middengolf oscillator maar niet voor een FM oscillator.
De koppelcondensatoren tussen de varicaps is 18 tot 10pF per stuk, gebruik twee gelijke waarden hiervoor en dezelfde typen. Wanneer je dit probeert zul je een goede modulatie hebben.

De koppelspoel is bij jouw aan de zijkant van de oscillatorspoel geplaatst, dat is niet goed. Zo belast je één buis wel en de andere buis niet. Je moet een symmetrische belasting hebben want het is een balans schakeling. Die koppelspoel moet in het midden van de oscillatorspoel komen. Die is daarbij in de spoel of over de spoel van de oscillator geplaatst. Het aantal wikkelingen maakt niet zoveel uit 2 windingen is prima, maar het mogen er ook 3 zijn, voor de werking maakt het niet veel uit.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin,

Fijn dat je even reageert! ;)
Eerlijk gezegd hoopte ik al dat iemand met een oplossing zou komen.
Zelf had ik inderdaad ook al zo iets van op 300( ik mijn/ons geval 200Volt Martin )
ik zat er eerlijk gezegd zelfs aan te denken om het even met een 9Volt blokje te gaan doen,
MAAR, ik ga jou oplossing proberen!
En ik weet het niet 100% zeker maar inderdaad ik geloof dat ik een paar varikapjes hebt gesloopt!
( ze deden op gegeven moment inderdaad wat raar! )
.
dat van dat balans dat wist ik wel maar moet eerlijk zeggen daar gaf ik niet echt om,
ik denk er komt Watt uit en das voor mij voldoende.
Aleen dat ik het nu weer niet FM gemoduleerd kreeg vond ik minder leuk!
We/Ik ga ff kijken later Martin, ik zal bevinding laten zien.

VrGr Rob

zie achter af misschien een probleem ik heb de 12Volt niet geaard.
omdat die HS word gemaakt MET die 12V dus toen dacht ik,
ik zal de 12V voor de gloei ook maar apart houden.
.
dus ik kom aan met die 12V en die gaat naar dat omvormertje om er HS 200V uit te halen -
daarna gebruik ik die zelfde 12V ook voor de gloei.
en daarvoor durfde ik het niet te aarden die 12Volt.
.
Ik had al zitten denken ik heb nog een kapotte buis radio,
om die te kannibaliseren in de hoop dat de voeding daar in nog te gebruiken valt.
( moet even kijken daarvoor! )

Hoi Rob007

Hoorde net dat er al 3 amateurs zijn opgepakt die op de 3.5 meterband die
muziek zaten te draaien dus wees alert.
Weet niet hoe hoog de boete is

Ja Rob er gaat niets boven een zelfgemaakte voeding met een trafo uit een buizenradio, ik ben bang met dat ding wat je nu gebruikt daar één keertje kortsluiting mee maakt die voeding dan kapot is.
Ik hoop dat die 12 Volt voedingsspanning "schoon" genoeg is want daar voedt je die omvormer ook mee en dat kan wat rimpel/spikes op de voedingsspanning veroorzaken, wat ook in de varicaps van de modulatie terecht komt.

Piraatjes welke plaatjes draaien opgepakt?
Kijk maar uit dus, de boete is een dwangsom van 5000 per keer met een maximum van 25.000.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin en vraag1,

JAHAAaaa LOL ik begon ijgenlijk ook met deze tekst:

Denk er om, het is alleen maar een vraagje? Ik ga um niet bouwen of zoow!

En:

Ik ben/was gwoon nieuwsgierig, that it.

En nogmaals dit wat ik nu doe is en blijft een experimenteren!
Kwil gewoon eens even kijken of… maar ik heb er voor de rest niets aan! ( Tis echt voor de LOL! )
.
Maar wat Martin schrijft is wel waar ik moet een andere manier van voeden hebben,
dit word ut um niet!
Ik heb onder een boel rommel nog twee voedingen staan dus zal het moeten opgraven.

MAAR eerst ga ik nu ( Heelaas in de regen strakjes ben ik bang! )
met de kleinkinderen naar sprookjeswonderland Enkhuizen.
Kreeg trouwens de hele tijd ook de kans nog niet om ff lekker te prutsen! :'( ;)

VrGr Rob

3 amateurs zijn opgepakt die op de 3.5 meterband die
muziek zaten te draaien dus wees alert.

is dit trouwens echtwaar!
.

Ja heb dit via etherpiraten.com
Had gelezen dat er 1 was opgepakt en dacht zal eens na gevraagd hoe nu zat met de boete op de 3.5 meterband
Na bericht van etherpiraten.com kreeg te horen dat er 3 waren opgepakt 2 die muziek aan draaien was ik zie dit vaker op de 3.5 meterband
Ik luister vaak op sonyleiden.nl
Het schijnt in de staatscourant te staan over de hoogte van de boete maar kan het niet vinden.
Verder doe ik zelf niks op 3.5 meterband maar vind wel leuk om te luisteren als ze grote afstand verbindingen maken.
Doe me denken aan de tijd van de 3 meter dat was toen te doen met een boete van 500 gulden echter nooit opgepakt hihi
Maar vermogen waar ze mee werken is ook niet mis

Op zaterdag 26 oktober 2024 17:08:06 schreef vraag1:
....
Weet niet hoe hoog de boete is

Is gewoon via de site van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) te vinden.
Hoofdlijnen van het sanctiebeleid bij illegaal FM-gebruik

Ze zoeken ook nog mensen die lekker 'storing' willen zoeken, wie weet mag je dan ook een keer bij rob007 op de koffie :+

Rob007, goed en lekker bezig met weer een nieuw experiment.

Ze zoeken ook nog mensen die lekker 'storing' willen zoeken [...]

Misschien iets voor zendamateurs die dol zijn op vossenjagen?.... Betaald worden voor je hobby, en je mag op bezoek gaan bij de ware 'amateurs' :)

Voor het overige trouwens draconische sancties. Staat wat mij betreft in geen enkele verhouding tot de (vermeende) schade. In de tijd dat ik vroeger in mijn jeugd nog wel eens een 3m-zender bouwde (zenden deed ik niet, afgezien van de bouwsels eventjes uittesten), was er sprake van inbeslagname van de apparatuur en een waarschuwing (bij een eerste overtreding). Tegenwoordig lijkt er weinig vergevingsgezindheid te vinden te zijn bij het RDI c.q. de overheid. Over 'verharding van de samenleving' gesproken....

set SCE to AUX.

Ik woon vlakbij bij een vliegveld en een ziekenhuis met helicopterplatform van mij mogen ze die piraatjes keihard aanpakken.