Je kan ook verhuizen. Heb je geen last meer van die helikopters en vliegtuigen.
Je kan ook verhuizen. Heb je geen last meer van die helikopters en vliegtuigen.
Golden Member
Smartlappen in de cockpit lijkt mij niet fijn en is gewoon gevaarlijk. Vooral tijdens het landen en opstijgen gaat dat ten koste van de concentratie van de piloot.
Dat is echt gebeurd volgens dit item.
https://www.oost.nl/nieuws/322392/nieuw-sanctiestelsel-tegen-zendpirat…
Nog een verstoring in een vliegtuig https://www.oost.nl/nieuws/160675/etherpiraten-steenwijk-storen-vliegv…
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 28 oktober 2024 01:02:25 (16%)
Piraten die storen moeten ook uit de lucht gehaald worden. Piraten die storen komt tegenwoordig niet vaak meer voor, is eerder uitzondering dan regel.
Dat klopt, maar er moet wel even als kanttekening bijgezet worden dat het oude soort piratenschakelingetjes zoals we op pagina 1 zagen, compleet spectraal onzuiver zijn. Voordeel is wel dat de harmonischen niet in de vliegtuigband terecht komen, 2x 87 = 154MHz.
Misschien komen de harmonischen dan wel in een of andere digi communicatieband terecht. Maar harmonischenonderdrukking is niet zo moeilijk, met een afgestemde loopantenne haal je al 40dB met een beetje net werk.
Ik weet nog van lang geleden dat Westcoast uit de lucht geplukt was, die zat ergens tussen 3800 en 3900. Had hij het bandplan geïnspecteerd, had hij kunnen weten dat daar dus kortegolf-vliegtuigkanalen zitten en was hij niet gepakt.
Volgens mij zitten zo rond de 6400 ook weer vliegtuigkanalen, maar dat weet ik niet meer zeker. Bandplan staat online op de site van de RDI
Toevallig is dat ook een stukje waar de piraten graag zitten. Daar zitten ze tegenwoordig nog, en als je daar dus op de verkeerde plek gaat zitten, kan je problemen veroorzaken.
Het lullige is dat je die vliegtuigen hier op de grond gewoon bijna niet hoort. De transatlantische verkeersleiding heeft forse antennes staan ergens in Ierland. In Europa gaat alles gewoon via VHF.
Uiteindelijk kun je als muziekpiraat beter een LPAM vergunning aanvragen. Met een 1w vergunning en een omgebouwde halvegolf CB spriet op een hoog dak kom je al een goeie 3km met goede ontvangst, nog veel meer als je een echt goede antenne maakt.
Met de 100w uiteraard tientallen kilometers maar dan gaan de kosten alweer omhoog.
Zijn uiteraard strenge voorwaardes aan stabiliteit en zuiverheid, maar als jij een spectrogram kan overleggen en alles volgens de regeltjes meet, is het bést te doen.
Ik geloof dat het uiteindelijk goed met Westcoast is afgelopen. Papiertje gehaald, zender (een mooi professioneel buizentoestel) teruggekregen, niet meer als piraat in de lucht gehoord - althans, niet onder dezelfde naam.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 28 oktober 2024 10:51:54 (15%)
Dat meten doet het AT al voor je. Tegen betaling, jaarlijks. Ik denk dat muziekpiraatjes meer heil zouden zien in LPFM, mits een beetje betaalbaar qua 'mee eters' voor vergunningen frequentie, antenne en kosten van buma, sena enz. Ambtelijke bemoeizucht t.a.v. de content kan ook beter achterwege gelaten worden.
De FM band is helaas nagenoeg geheel vol, en te commercieel waardevol om voor 350 tot 1000 euro per jaar te verhuren.
Het LPAM project kwam denk ik alleen maar van de grond, omdat AM frequenties totaal niet meer op commerciële interesse konden rekenen, allesinds niet in de vorm die de middengolf had - vermogens van 10 tot 300kW met bijbehorend energiekostenkaartje en onderhoud aan masten van 50 tot 250m hoog.
Samen met het afnemen van het aantal middengolfzenders in onze directe buurlanden, die geen hinder mochten ondervinden van de 100w zenders in de grensgebieden.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 28 oktober 2024 12:53:18 (66%)
Nog wel te waardevol. De 3 meter band wordt ook uitgefaseerd heb ik begrepen. Men wil iedereen over hebben op DAB omdat dit beter controleerbaar is. DAB is ook goedkoper omdat er meerdere zenders in 1 fysieke zender kunnen. Een 100kW FM zender plus bijbehorende antenne-installatie is net zo goed duur in onderhoud en verbruik. Hoewel er meerdere kW FM zenders op 1 antenne aray zitten, wat dan wel weer 'iets' bespaart. De installatie die dat mogelijk maakt is ook weer een specialistisch geval wat de kosten dan weer opjaagt.
Wat mij overigens enigszins verbaasde toen ik onlangs een moderne bus huurde is dat er op de geïntegreerde radio in de bus LG en MG zat naast FM en DAB.
Golden Member
Misschien dat er in Oost (en zuid ) Europa nog veel MG zenders zijn?
Yarr, Matey!
Ik heb het momenteel ff te druk om een stoorzender te bouwen,
MAAR, als ik weer de tijd heb zal ik ut ff doen!
.
ik had het nog niet gehoord dat er piraatjes gepakt waren op 3.5mTr.
Is er ergens een link van? Wil ut altijd zelf ook ff lezen.
.
Jah weet je hebt altijd mensen die voor en altijd mensen die tegen ik ben wat dat betreft een stouterdje
het verandert voor mij niets, ga als ik ff de tijd heb ff kijken voor een voeding!
.
VrGr Rob
Ja heb dit via etherpiraten.com
Had gelezen dat er 1 was opgepakt en dacht zal eens na gevraagd hoe nu zat met de boete op de 3.5 meterband
Na bericht van etherpiraten.com kreeg te horen dat er 3 waren opgepakt 2 die muziek aan draaien was ik zie dit vaker op de 3.5 meterband
vraag1 mag ik de/die link van jou hebben? ik vind het niet?
.
Trouwens Raaf12 ik keek naar die linkjes maar das ff niet van gisteren?
Smartlappen in de cockpit lijkt mij niet fijn en is gewoon gevaarlijk. Vooral tijdens het landen en opstijgen gaat dat ten koste van de concentratie van de piloot.
Breedband-FM dat op een smalband-AM VHF luchtvaartontvanger (tegenwoordig met 8.33kHz kanaalafstand) binnenkomt en hoorbaar is? Ik heb er mijn ernstige twijfels over. Misschien op de kortegolf? Maar dat wordt bij mijn weten niet tijdens start-en landingsprocedures gebruikt, daar gaat alles op de VHF.
Verkeersvliegers en jachtvliegers zullen zich trouwens niet snel uit het lood laten slaan wanneer plots de Zangeres zonder Naam uit de headset klinkt, die zijn wel wat gewend.
Smartlappen
in de cockpitlijkt mij niet fijn
Dáár ben ik het volstrekt mee eens. Laat de Zangeres zonder Naam alsjeblieft in vrede rusten. En wie haar toch de ether durft in te slingeren: dat valt onder de noemer 'misdaden tegen de menselijkheid'. Gelijk de maximale boete geven. Daar ben ik unaniem in.
Radio luister ik trouwens alleen nog in de auto en dan nog slechts ca. 10% van de tijd. Voor de rest heb ik m'n eigen muziekselectie, met alleen maar muziek, zonder onnozel gezever en hippe reclames.
Ach, en als Rob007 is zoals ik vroeger was, dan zal het 99% van de tijd zender-bouwen zijn en 1% kijken of het werkt, waarna de lol er weer af is en er gebouwd gaat worden aan het volgende project. Op die manier ben ik in een jaar tijd van een één-transistor FM-oscillatortje dat nog nét te horen was achterin de tuin, naar een 45W PLL-gestuurde FM-stereo zender gegaan met 1/4L groundplane antenne. Het werkelijke zenderbereik heb ik nooit geweten, na 17km in de winter door de kou fietsen met een radiootje in de hand, terwijl thuis m'n broer de antennemast overeind hield, vond ik het wel genoeg en ben omgekeerd; het signaal was na 17km nog niet echt veel zwakker geworden.... RDS helaas nooit werkend gekregen, en de 300W 4CX250 buizenamp is gelukkig ook nooit afgekomen ('angels fear to tread where fools rush in'). De HSP-voeding, mét zelfgewikkelde hoogspanningstrafo, werkte alvast wel prima.
Voordat je de zender kon afregelen moest er eerst ook nog een dummyload gebouwd worden en een SWR-meter. Ook een audiogenerator was nodig, dus weer zelfbouw (XR2206). Bij een audiogenerator hoort een frequentieteller, dus zelf iets in elkaar geprutst met 7490-delers, 74141's en 6 nixies (met dank aan Pietje Quakkelstein) voor de uitlezing. Ging tot 1MHz (en iets meer, als je de overflow correct interpreteerde). En RF-filtertjes leren ontwerpen en bouwen, om harmonischen te onderdrukken. Etc. etc.
Daar zoveel van geleerd dat, toen ik jaren later (om puur administratieve/juridische redenen) m'n zendamateurmachtiging (F) gehaald heb, het een fluitje van een cent was. Ik wist alleen niet dat er ook een apart boekje 'voorschriften' was, dus dat heb ik nooit gelezen. Desondanks had ik ook daar veel vragen goed van. Leuke was wel: de enige 3 fouten die ik had in het examen zaten allemaal in 'Voorschriften'. 't Is allemaal maar om te zeggen dat ik v.w.b. RF het meeste in de 3m-tijd heb geleerd. M'n broer, die ook wel een beetje met RF speelde (maar vooral met HIFI audio-schakelingen zich vermaakte) heeft een paar jaar na mij ook z'n machtiging (C) gehaald. Ook voor hem was het een peuleschil, dankzij eerder opgedane kennis en vaardigheden. Dus met de kennis en ervaring die Rob007 nu opdoet fietst 'ie volgens mij ook zo door z'n examen, als hij ooit die ambitie krijgt.
Enfin, lang verhaal kort, ik lees de capriolen van Rob007 met veel plezier, het roept herrinneringen op aan een leuke en leerzame tijd. Maar s.v.p. geen ZZN draaien, Rob....
Golden Member
Tis ook in mijn eigen belang dat ik zo tegen de piraatjes ben, ik zie de gele ANWB heli's elke dag op het dak van het ziekenhuis landen en opstijgen.
Je hoeft ook weer niet door te draven he. Je moet dingen echt wel flink fout doen voordat de luchtvaart ergens last van heeft.
We hebben hordes zendamateurs (en anderen!) rondlopen met Baofeng's waarvan we donders goed weten dat ze hopeloos veel spurieuze signalen uitstralen. Toch hoor je niet veel over daadwerkelijke overlast die daardoor wordt veroorzaakt.
Een helicopter valt ook niet zomaar uit de lucht, bovenop jouw huis, als er even geen communicatie mogelijk is.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 28 oktober 2024 18:36:14 (14%)
Golden Member
Dat is ook weer zo maar dingen als instraling door piraten op de coaxmantel heb ik ook last van gehad dus ik heb geen vriendelijke relatie met dit soort wetsovertreders.
Tsja, dat heb ik ook gehad met legale zenders. M'n eigen legale zender, of telefoons van mensen die knetteren op een of ander apparaat. En ik heb zelfs Radio 10 Gold met 300kW op ca. 45km afstand door willekeurige dingen met een versterker er in kunnen horen.
We leven niet meer in de jaren 70 he. De kans dat er in een woonwijk een piraat met onredelijk vermogen bezig is, is gering. En als je met fatsoen aanklopt bij je lokale zendamateur, is de kans groot dat die wel bereid is te helpen.
Yarr, Matey!
Jongens, Jongens, … wacht even? … Even niet door elkaar schrijven alsjeblieft?
.
Ben momenteel in QSO met Rotterdam airport!
.
JA, JA,kan ju mu horen verkeerslijjert? Dit is de RAAF12!
Ja, ja ik kan u horen!!! JAH ik ben de RAAF12 OVER!!!
( sorry wat zeg je gele ANWB heli? Er zit wat ruis door je heen! )
...
Wat ik niet begrijp is waar die Heksenjacht in ene vandaan komt?
Mensen die eerder raad geven/gaven draaien in ene om als het blad van een…
Zitten hier tegenwoordig ook toedelewokie mensjes?
Kom op he mensjes!? Tis nu zo’n puinzooi…
MAAR sluit dit Topic maar gerust, heb er geen moeite mee hoor
( En stilletjes ga ik nu huilend in een hoekje… ) LOL
rob007
Maakte een foutje het is Piratenzenders.com
Daar stond een bericht dat er een amateur op 3.5 meter aan het zenden was en werd opgemerkt door de RDI die metingen aan doen waren en kwamen langs.
Het verhaal van muziek draaien op 3.35 meterband dat heb ik via mail contact gekregen van Piratenzenders.com
Als ze nu eens een goed gekeurde zender zouden verkopen en dan een vergunning
voor 3.5 meterband is er toch geen problemen meer.
Maar als burger mag je niks ja belasting betalen en bang gemaakt worden
Volgens mij is het ook voornamelijk een economisch delict: men maakt gebruik van frequentieruimte zonder dat de overheid z'n deel krijgt....
En stilletjes ga ik nu huilend in een hoekje…
(nonius biedt Rob007 z'n zakdoek aan)
En om hem wat op te vrolijken: https://www.youtube.com/watch?v=cFve5jhkLPA
(het mag, want het is geen ZZN!)
(maar ik hou op met off-topic; een gekheidje op z'n tijd moet kunnen, maar zou jammer zijn als de thread op slot gaat).
Op zaterdag 26 oktober 2024 17:08:06 schreef vraag1:
Hoi Rob007Hoorde net dat er al 3 amateurs zijn opgepakt die op de 3.5 meterband die
muziek zaten te draaien dus wees alert.
Weet niet hoe hoog de boete is
Dat moet je niet doen natuurlijk!
Dan mist BREIN hun inkomsten. Die zenders moeten dus plat.
Volgens mij mag je op geen enkele amateurband muziek draaien. Vind ik ook wel logisch want zendamateurs gaat het om de techniek. Dat verschil tussen techneuroot (HF en audio) en radiomaker (plaatjesdraaiers en kletskousen)
was er vroeger ook al.
@RAAF12, kijk eens wat afleveringen van Aircrash Investigation. Dan zie je dat de vliegtuigindustrie helemaal geen piraatjes nodig heeft om neer te storten. Die industrie kan dat prima zelf regelen met brakke vliegtuigen, brak onderhoud, brakke piloten enz.
Op maandag 28 oktober 2024 20:17:13 schreef nonius:
Volgens mij is het ook voornamelijk een economisch delict: men maakt gebruik van frequentieruimte zonder dat de overheid z'n deel krijgt....[...]
(nonius biedt Rob007 z'n zakdoek aan)
En om hem wat op te vrolijken: https://www.youtube.com/watch?v=cFve5jhkLPA
(het mag, want het is geen ZZN!)
(maar ik hou op met off-topic; een gekheidje op z'n tijd moet kunnen, maar zou jammer zijn als de thread op slot gaat).
Jaaahaaa! Jij bent ILLEGAAL aan het reaguren in deze draad.
Yarr, Matey!
Ik ben aan het zoeken naar de HS voeding ( word vervolgt! )
Vlieger met een draadje tijdens onweer oplaten.
Mvgr Benjamin F.
Geintje. Staan er bij de Ali en anders Eleshop kant en klaar.
Voor zelfbouw ideeën staan er diverse draadjes op dit forum.
En je heb niet eens een zender oid nodig om de boel te verstoren, mijn eerste zelfgebouwde gitaarversterker heeel lang geleden stoorde ook op de TV van de benedenburen..
Wist ik veel toen, dat een versterker ook kon oscilleren..
Yarr, Matey!
Och lieve beste mensen laten we onszelf niet te druks maken?
Nogmaals het is echt de moeite niet het gaat hier over een ECC85 oscillator,
En JAHAAAAAAaaaaa je kunt er mee storen maar dan kun je je beter druk maken –
om andere dingutjus en ik zou toch van de pot gerukt zijn als ik….
( de rest van dit verhaal kun je wel raden toch?! )
.
ik ga gewoon verder met mijn schuurtje opruimen en als ik dan de HS voeding vrij heb dan –
maakt ik mijn op 118.205MHz Tower Oscillator af en maak een QSO met die verkeerslijder –
en doet um de groetjus van RAAF12 en dan is het klaar! ( sorry! Kon ut weer ff niet laten Raaf! )
.
Nee jullie weten het niet maar er zit een 50R dummyload achter dat zelfknutsel metertje
2 weerstanden van ik geloof 1 Watt ( ze worden niet eens warm! )
En ja de uitstraling via de voedingsdraadjes enz… ( zou kunnen, maar denk niet ver hoor! )
ik zal voor jullie zo nog even kijken hoe ver zo…
.
VrGr Rob.
maakt ik mijn op 118.205MHz Tower Oscillator af en maak een QSO met die verkeerslijder
Je kunt ook gewoon een luchtvaartporto kopen, dan kun je naar hartelust QSO's maken met de verkeersleiding. En op 121.500 heb je een *nog* groter publiek....
Heb jaren geleden mijn luchtvaartporto verkocht met de specifieke eis dat de koper aantoonbare reden voor het bezit/gebruik ervan moest hebben (vliegbewijs bijv.), precies om misbruik te voorkomen. Er reageerden aanvankelijk iets teveel vreemde snuiters op de advertentie....
Nee jullie weten het niet maar er zit een 50R dummyload achter dat zelfknutsel metertje 2 weerstanden van ik geloof 1 Watt ( ze worden niet eens warm! )
Dit was m'n eerste dummyload, zelfbouw met ingebouwd vermogensindicatortje. En is afgeschermd, zoals een dummyload hoort te zijn, zodat je niet (of nauwelijks) RF uitstraalt. Afkomstig uit het Veron 'VHF-UHF-SHF handboek'. Kan mijn zelfbouw-exemplaar momenteel eventjes niet terugvinden, maar hij werkte goed.