Condensator in naaimachine voetpedaal

Nee. Je zet nu een 40% te grote spanning op die condensator. Die condensator is daarnaast geen X type, en mag bij doorslag dus in kortsluiting vallen.
Het ging niet direct stuk omdat Wima erg goede condensatoren maakt die bestand zijn tegen kortstondige overbelasting, maar vroeger of later gaat ie wél stuk en omdat het geen X2 type is, mag dat met enig geweld gebeuren.

Meestal is de AC rating van een 250vdc condensator ca. 160 volt.

Gewoon effe ergens een 27nf X2 condensator vandaan plukken.

Wat je foto's betreft: die gele DAIN en MEX condensatoren zijn zeer onbetrouwbaar, ze falen door capaciteit te verliezen. Je krijgt dan het 'senseo syndroom'.
Niet hergebruiken dus.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Oke, duidelijk.
Maar er zit niets tussen op de foto’s die ik kan gebruiken?

Die je zegt komt weer neer op die ik erin gemaakt heb?

https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/ontstoringscondensator_x2_…

1 condensator ergens bestellen kan natuurlijk, kost nog geen euro maar verzending maakt het zo duur.

Als je zoekt op bv die Arco aanraad, dan staat er een afbeelding bij, maar dat is meestal maar een voorbeeld, wat zou er dan echt op moeten staan?

[Bericht gewijzigd door TYPE ONE op zaterdag 12 oktober 2024 15:34:53 (43%)

Je moet niet naar de foto's kijken, maar naar de specificaties. Die van je link is prima. X2, 27nf, 305v AC is gewoon helemaal prima.

Je kan even zien of je toevallig een elektronicazaak in de buurt hebt. Volgens mij zit er nog wel eentje in Utrecht.
Daarnaast levert Okaphone ook per brievenbuspakje, wat geld bespaart.
Ten slotte kan je zien of je nog andere dingen kan bestellen bij de webshop van keuze. Bijvoorbeeld batterijen, gereedschap, ander spul dat je in en om het huis nodig hebt, want vaak hebben ze veel meer dan alleen onderdelen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Nogmaals, dat is dezelfde als die ik er nu heb ingezet.

Op het moment heb ik verder niets nodig.

De Reichelt-link verwijst naar een MKP en X2 condensator.

Wat u erin heeft gezet is een MKS en niet-X2 condensator.

Zoals gezegd, de huidige condensator (100n/250Vdc) die u erin heeft gezet is volstrekt ongeschikt voor deze toepassing.

set SCE to AUX.

Oke duidelijk. Maar kan iemand mij dan zeggen welke tekst ik moet aantreffen op de condensator? Dan kan ik kijken of ik die nog heb.

Er dient minimaal op te staan: X2 (X1 mag ook), 275Vac (275V~), maar hogere spanning mag ook. De eigenlijke waarde van de condensator is niet zo belangrijk, ik zou zelf alles met een waarde die ligt tussen de helft en het dubbele van het origineel prima vinden. Het origineel was 25nF, dus alles tussen 10nF en 50nF (47nF in de praktijk, als standaardwaarde).

10-47nF, 275Vac of hoger, en X2.

(en bij voorkeur geen RIFA of WIMA papier-condensators, de beruchte 'rookbommen').

set SCE to AUX.

Het liefst heb je er 1 met een X1 rating. X-rated is wat er in hoort, en X1 is dan de hoogste rating binnen "X". X2 is ook goed genoeg. Waar arco eerst naar linkte was als ik het me goed herinner precies X2.

De blauwe schijfjes in de fotos zijn meestal Y condensatoren. Y1 en Y2 worden zwaarder getest dan X condensatoren. Ik dacht eigenlijk dat het verschil was dat de ene gevaarlijk werd als ie "OPEN" ging en de andere dat het gevaarlijk werd als ie "kortlsuiting" zou worden. Dus dan moet de ene door constructie "indien hij faalt, dan gaat ie open" en de andere: "indien hij kapot gaat dan wordt het een kortsluiting".

Maar Die Y condensatoren zijn ZEKER gevaarlijk als ze kortsluiting worden. Dus die "falen naar open". Lijkt me niet erg.

Dus... Ook Y1 en Y2 condesatoren mogen volgens mij als je wil gebruiken wat je kan vinden. Ik zie een "332" = 3300 pF = 3.3nF is prima. F*** Weer vergeten dat de initiele waarde die er in zat 25nF en niet 2.5nF is geweest. Verder eens met nonius: een factor twee moet je niet zo moeilijk over doen. Close enough! :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Y-condensatoren in die hoge waardes vind je niet zoveel. Gewoon bij de X-condensatoren blijven.

Op zaterdag 12 oktober 2024 16:25:07 schreef TYPE ONE:

Zoals iemand al eerder opmerkte is dat niet dezelfde. Altans, niet dezelfde als die je gefotografeerd hebt. Het blokje is rood en van Wima, maar Volkswagen maakt ook rode Golfjes die er identiek uitzien maar dat niet zijn. Het is alleen nogal een verschil of je met een Golf GTI het circuit op gaat, of dat je dat doet met eentje met een 1,2 liter stadsmotortje. Onderhuids geheel verschillend, en dat herken je aan het embleempje en de gegevens op het kentekenbewijs. Als er Golf 1.2 op het embleempje staat, zou ik er niet mee gaan racen. Staat er Golf GTI of R32 op, dan zeker wel >:)

Bijna niet te lezen die minitekst, maar dit lijkt erop.
Qua waarde kan deze dan wel?

RIght. Volgens mij zie ik "x1" er op staan, dus dat zou doen vermoeden dat ze X1 rated zijn. Die eerste is 222M, ik lees dat als 2.2nF (+/- zoveel procent, kan me niet schelen). Beetje te klein als vervanger voor 25nF.

Die onderste twee lees ik 101K, 100pF (weer plusofmin een ander percentage, kan me nog steeds niets schelen). Veel te weinig als vervanger voor 25nF.

Als deze codering gebruikt blijft worden, dan zoek je dus iets van 223 of 333.

Het zou best kunnen dat jou "sloop-kandidaten" allemaal een VEEL lagere waarde nodig hebben in X-Rated condensatoren.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 12 oktober 2024 21:46:48 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op zaterdag 12 oktober 2024 20:19:50 schreef TYPE ONE:
Bijna niet te lezen die minitekst, maar dit lijkt erop.
Qua waarde kan deze dan wel?[bijlage][bijlage]

222 staat voor '22 met 2 nullen picofarad' ofwel 2,2nF. 10x te laag.

Die blauwe druppeltjes ga je zo goed als niet vinden in 22 of 27nf in consumentenapparatuur. Keramische X2 condensatoren bestaan wel, heb die bij Sinuss/farnell besteld.
Het type is prima (voldoet aan X1 Y1 of Y2) maar de waarde wijkt teveel af.

Bestel gewoon bij Farnell, en bestel dan meteen wat batterijen/lampjes/naaimachineolie/schoonmaakmiddelen mee. Er is gewoon geen andere manier om die dingen in handen te krijgen zonder verzendkosten of benzinekosten, tenzij je nog een TV reparateur in je stad hebt, die bij de groothandel bestelt en wel even een onderdeel voor je mee wil bestellen met zijn reguliere bestellingen. Dat doet Top Electronics hier in Zaandijk wel eens voor me, als ik één maf dingetje nodig heb.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 12 oktober 2024 22:06:25 (31%)

Op vrijdag 11 oktober 2024 16:31:16 schreef TYPE ONE:
[...]

Snap je beredenering, maar wordt toch zo genoemd…

https://www.google.com/search?q=voetpedaal&ie=UTF-8&oe=UTF-8&a…

Die zoekresultaten tonen alleen maar aan dat er meer mensen moeite hebben met taal. Heel veel meer... Een pedaal wordt altijd met de voet bediend, daarom heet het juist zo.

Het merk Pedalist, oftewel een trapauto....

Vroeger had je ook naaimachines die je met je knie kon bedienen. Hoe zou die kruk geheten hebben?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Op zondag 13 oktober 2024 14:36:25 schreef maartenbakker:
Vroeger had je ook naaimachines die je met je knie kon bedienen. Hoe zou die kruk geheten hebben?

Genulist?... :) (genu is een latijnse knie)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hoeben

Golden Member

Op zaterdag 12 oktober 2024 16:56:12 schreef rew:
Maar Die Y condensatoren zijn ZEKER gevaarlijk als ze kortsluiting worden. Dus die "falen naar open". Lijkt me niet erg.

Begin dit jaar heb ik nog wat surge testen gedaan bij Whirlpool in Noord-Italië:

Die Y condensatoren overleven gewoon en gaan verder met hun werk. Ze sluiten nooit kort, dat is de veiligheid. Er brandt dan intern een stukje weg, dat is alles. De condensator verliest slechts een klein beetje capaciteit. Als je bij die testen staat hoor je pats, pats, pats. Dat is intern in die Y condensator. Alleen als je heel veel pulsen achter elkaar doet gaat hij warmer worden.

In deze applicatie is een X2 goed genoeg. Ik zou minimaal 275V AC nemen.

Het gevaar van de huidige condensator is dat hij kortsluit, dan helpt je stoppenkast wel maar dat lijkt me niet de bedoeling. Nog groter gevaar is brand.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zondag 13 oktober 2024 14:57:08 (14%)

Even een OPROEP tussendoor:

Ik zoek mensen, die een en ander weten van naaimachinens.
Dit pedaal van een Bernina machine zou ik willen gebruiken om wat gereedschap motortjes mee te bedienen.
Ik weet hem alleen niet open te krijgen. De twee schroeven verwijderen helpt iig niet
De machine was een vroege computer gestuurde machine, die niet reparabel is van wege obsolete componenten. Printen en andere dingen (stappen motoren) zijn inmiddels naar elektronicamarkten gegaan. Mogelijk nog resten in het volgend seizoen.

Als iemand me kan helpen, dan maak ik een nieuw tpopic aan.

>>> Klik oop foto's om te vergroten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beetje flitsend, maar ik kan eens kijken.

Voor zover bedankt

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Arco

Special Member

Je kunt toch pauzeren en hervatten met de spatiebalk?

Beetje flitsend, maar ik kan eens kijken. Ik ben alleen bang dat die koolbaan niet veel kan dissiperen. Regeling zal wel via de interne hard/firmware gaan.
't Zou jammer zijn, want het is een mooi en degelijk pedaal.
Het verklaart in ieder geval waarom er maar twee contacten in de stekker zitten.

Voor zover bedankt

Arco

Special Member

Op zondag 13 oktober 2024 20:19:36 schreef Tidak Ada:
Beetje flitsend, maar ik kan eens kijken.

Zoals ik al zei: even op pause drukken, dan kun je desnoods de hele dag naar een beeld kijken... :+