Hehe, bouten M7 zijn alhier op voorraad, weliswaar maar in een enkele lengte. Een exotisme, inderdaad, maar standaard voor een bepaalde drager van 8 mm koperen gasbuis.

De oude lasdozen en centraaldozen tot ergens jaren 70 zit 5/32 draad.
Maar die blauwe zijn al M4.

[Bericht gewijzigd door revado op (11%)]

er zitten ook geen 4 schroeven in die ABB dozen, 2 diagonaal tegenover elkaar en idd M4. de dozen die nog die afwijkende draad hadden waren de stalen doosjes welke ook ingebouwd werden tot in de 60's. zelfs de bakkeliet centraaldozen hadden al M4.

Ok,M4 dus.Inmiddels 2 M4 boutjes van de juiste lengte gevonden en 2 gaatjes in het beugeltje voor de lamp geboord.Hoef ik morgen maar 1x het trapje op met lamp,kroonsteentje,striptang en schroevendraaier.Ophangen en klaar is Kees..

Of een M3.5... (ja, dit is een genormeerde metrisch-grof draad; en de enige M3.5's die ik in m'n leven ben tegengekomen zaten in Philips apparatuur. Net als M7 trouwens (geen grap)).

M3.5 zit in het oudere schakelmateriaal als aansluitschroef.
M7 werd/wordt in Frankrijk veel gebruikt, mijn Peugeot brommertje zat er indertijd redelijk vol mee.

Op maandag 14 oktober 2024 20:45:06 schreef fatbeard:
[...]
M7 werd/wordt in Frankrijk veel gebruikt, mijn Peugeot brommertje zat er indertijd redelijk vol mee.

bij oa gira is M2,5 gebruikt voor het wcd plaatje.

Op maandag 14 oktober 2024 20:45:06 schreef fatbeard:
[...]

Ik heb zelfs ergens een tap voor M7. Op mijn Honda VF750F zit ook nog wat M7.

Op maandag 14 oktober 2024 21:31:08 schreef Roetzen:
[...]

dankzij de erfenis van een slooppand LTS heb ik nog wat exotische tapjes liggen, UNC , G1/4 en G1/8, en nog wat andere exoot tappen.

exotische schroefjes kom je in antieke pc's of amerikaans spul wel vaker nog tegen, UNC draad enz.

Op maandag 14 oktober 2024 19:49:21 schreef revado:
De oude lasdozen en centraaldozen tot ergens jaren 70 zit withworth 3/16.
Maar die blauwe zijn al M4.

Vroeger vrijwel zeker 5/32 draad (net als de grondplaatjes van opbouw materiaal). Dat is kwa diameter net wat dunner als M4 en uiteraard grover.
Ik heb er in het verleden genoeg gebruikt.

Blauwe klopt, die zijn M4.

[...]

Zelfs in een oude Golf MKII voor de koppelingsplaten (of de distributieketting, weet het zo niet meer) zat ergens M7 in.

M7 komt mt nog veel voor bij fietsen (“fietsenmakersdraad”). Waarom ? Geen idee. Misschien omdat M6 te zwak is en M8 te dik….

Ik zal voor m'n inbouwdozen (rond, in de muur) in Delft dan inderdaad 5/32 BSW nodig hebben, ik ben niet de eerste die daar M4 in heeft proberen te worstelen..... 3,9mm zijn die dan als het goed is. Ik vraag me af of de centraaldozen (vierkant, in het plafond) uit die tijd niet toch weer een ander schroefje gebruiken. Weet iemand dat toevallig zo op te lepelen?

Computerschroefjes zijn trouwens 6-32 UNC, dat komt op 3,5mm uit dus helaas niet uitwisselbaar.

het is altijd leuk als er bij nieuwbouw het plafond gespoten wordt.. dan zitten altijd die schroefdraden vol zooi.. dan moet je de 2 andere overhoekse gaten pakken met een parker..

Op dinsdag 15 oktober 2024 03:17:10 schreef maartenbakker:
Ik zal voor m'n inbouwdozen (rond, in de muur) in Delft dan inderdaad 5/32 BSW nodig hebben, ik ben niet de eerste die daar M4 in heeft proberen te worstelen..... 3,9mm zijn die dan als het goed is. Ik vraag me af of de centraaldozen (vierkant, in het plafond) uit die tijd niet toch weer een ander schroefje gebruiken. Weet iemand dat toevallig zo op te lepelen?

Computerschroefjes zijn trouwens 6-32 UNC, dat komt op 3,5mm uit dus helaas niet uitwisselbaar.

5/32 is die draad inderdaad, ik schreef 3/16( aangepast).
In mijn flat, bouwjaar 1968, zitten die dozen (eigenlijk lasdozen) ook achter het schakelmateriaal.
Zijn van bakeliet.
De schoefjes zijn vrij korte bolkopjes.
De bakelieten centraaldozen zijn wel M4 hier, daar zit zo'n metalen deksel met haakje op met een rubber tule en aan de binnenkant een pertinax plaatje.
Die zitten meestal deels onder de stuclaag die je er dan eerst af kan krabben.
Hier zijn de muren en plafonds eerst uitgeraapt met een cementmortel en daarna een laag gips, dat spul brokkelt er meestal zeer ruim zo af...
Een beetje stevige parker kan piepend in die dozen, maar ik heb al zat afgebroken nokjes met montagebusjes gezien.
En vlak naast de doos boren geeft geen houvast, daat wordt een raar gat.
Daar een stukje hout in meppen en daar een parker in werkt dn het beste >:)

[...] Op mijn Honda VF750F zit ook nog wat M7.

Zuipt die VF750F intercepter net zoveel als een VF750 Sabre?
mijne verbruikte 1 op 8 bij rustig rijden

en een frame wat wel van rubber leek....
Was geen fijne brommer.

Op dinsdag 15 oktober 2024 07:03:32 schreef mel:
het is altijd leuk als er bij nieuwbouw het plafond gespoten wordt.. dan zitten altijd die schroefdraden vol zooi.. dan moet je de 2 andere overhoekse gaten pakken met een parker..

Of je zorgt dat de deksels er op zitten als ze gaan spuiten.

Op dinsdag 15 oktober 2024 11:00:16 schreef KlaasZ:
[...]Of je zorgt dat de deksels er op zitten als ze gaan spuiten.

dat word meestal gedaan NA het afmonteren, dan is het plafond al gespoten..

Ik kom nog wel eens schroeven tegen, die mertisch, noch standaard BSW, noch UNC zijn.
Bovendien hebben Witworth en UN(X) nog een uitvoering met fijne draad. Van Witworth ken ik de typering niet, maae de Amerikanen hebben dus UNF (= fine) tegenover UNC (= course) draad.
Ook moet je soms rekening houden dat de diepte en/of de hoek van de spoed afwijkend kan zijn.
Pas nog gevochten met een stel van die zamac® zadels. Die zijn ook geen gewoon BSW.

Wie weet is het wel linkse M4 draad ... 8)7

Op dinsdag 15 oktober 2024 11:30:56 schreef mel:
[...]dat word meestal gedaan NA het afmonteren, dan is het plafond al gespoten..

Dat vind ik dus een beetje dom. Dan weet je dat de dozen vol komen te zitten met witte zooi.

Op dinsdag 15 oktober 2024 11:50:40 schreef pamwikkeling:
Wie weet is het wel linkse M4 draad ... 8)7

Tja dan moet je links kunnen denken..... anders raak je de draad kwijt O-)

Op dinsdag 15 oktober 2024 07:14:41 schreef revado:
[...]

5/32 is die draad inderdaad, ik schreef 3/16( aangepast).
In mijn flat, bouwjaar 1968, zitten die dozen (eigenlijk lasdozen) ook achter het schakelmateriaal.
Zijn van bakeliet.
De schoefjes zijn vrij korte bolkopjes.
De bakelieten centraaldozen zijn wel M4 hier, daar zit zo'n metalen deksel met haakje op met een rubber tule en aan de binnenkant een pertinax plaatje.

beter ineens goed gemaakt, al die ouwe meuk eruit en moderne inbouwdoos erin. als je dat goed boort is er amper herstelwerk. vooral die stalen doosjes zijn ellende. krijg je niets meer in vastgezet, soms gat in achterwand boren en lange houtschroef erin. langs de doos in de muur boren word helemaal een zooi.

de schroeven zijn idd ellende bij die oude dozen, de juiste schroef helpt vaak, meen gipsschroeven passen goed.

Dat vind ik dus een beetje dom. Dan weet je dat de dozen vol komen te zitten met witte zooi.

Da's een probleem van de electriciën, niet van de stucadoor....

Op dinsdag 15 oktober 2024 17:44:58 schreef nonius:
[...]

Da's een probleem van de electriciën, niet van de stucadoor....

[bijlage]

daarom dat men op t werk draad trekt en meteen aflast en deksel erop voor de spacman komt. de inbouwdozen in de muren hebben stucdeksels.

Ach ja dat was altijd herrie in de bouw, lompe bouwvakkers die de PVC buizen op de vloer kapot trapten voordat er beton werd gestort. En dan later moest de elektricien de draden trekken wat niet lukte :-(

Op dinsdag 15 oktober 2024 18:01:25 schreef RAAF12:
Ach ja dat was altijd herrie in de bouw, lompe bouwvakkers die de PVC buizen op de vloer kapot trapten voordat er beton werd gestort. En dan later moest de elektricien de draden trekken wat niet lukte :-(

opstaande buizen in het dek stukje 16mm insteken met een knik erin zodat er geen beton inkomt. moffen worden in het dek vrijwel niet gebruikt, alles met schuifbuis 21,8mm en pijp, dan schopt de beton storter het niet zo 123 los.

[Bericht gewijzigd door testman op (18%)]