Ik heb ooit de Elektuur Very Simple Clock uit 2007 gebouwd. Die heeft heel lang goed gewerkt. Ik ben verhuisd en probeer nu die klok weer aan de gang te krijgen. Dat lukt tot nu toe nog niet:
Het signaal uit de DCF77 -ontvanger is sterk en stabiel, elke seconde knipperen de minuten - LEDS zoals de bedoeling is, alleen springt de klok niet op de juiste tijd. Niet na 2 minuten en ook niet na 20 minuten. De zelftest - routine die alle LEDs om beurten laat branden werkt normaal.

De microcontroller, een PIC16F628, bevat alle logica. Is het mogelijk dat er in het geflashte programma iets is stuk gegaan?
Ik heb geen ervaring met dat soort dingen, vandaar mijn vraag.

zo op de gok, zit er een geschakelde netadapter voor? wissel die eens voor een andere adapter. best kans dat die adapter na afkoelen een gare elco heeft ( verre van zeldzaam na 10+ jaar ) en de klok daar teveel "ruis" door binnenkrijgt..

Storing is de grootste kans, of antenne niet goed uitgericht.
Storingsbronnen als spaarlampen, ledlampen, switcher voedingen, DECT telefoos, enz... uit de buurt houden.

Ik heb een paar, niet zelfgemaakte, dcf klokken in huis en na een batterijwissel moet ik een bepaalde procedure volgen om de klok weer te laten synchroniseren. Wijzers in bepaalde stand zetten en dergelijke. Is dat bij jouw klok ook aan de orde?

Met alle respect voor nostalgie en andere vormen van jeugdsentiment: om te weten hoe laat het is gebruike men in de 21ste eeuw NTP :)

DCF kan een leuke hobby zijn, in dezelfde sfeer als buizenversterkers en stoommachines, meer niet.

Op zaterdag 19 april 2025 21:44:57 schreef Paulinha_B:
Met alle respect voor nostalgie en andere vormen van jeugdsentiment: om te weten hoe laat het is gebruike men in de 21ste eeuw NTP :)

Ik gebruik een polshorloge.

Hier ook een DCF77 klok en de batterij gaat jaren mee. Beproefde draadloze techniek. Voor de fout kan ik geen oplossing aandragen, helaas.

Op zaterdag 19 april 2025 22:06:55 schreef ohm pi:
[...]Ik gebruik een polshorloge.

Als dat er eentje is met dat uitgevreten fruit dan zal die ook wel - rechtstreeks of onrechtstreeks - NTP raadplegen.

Voor de meesten is NTP jeugdsentiment, stamt uit de jaren 80 van de vorige eeuw. GPS is trouwens ook een goede bron.

Maar het werkt nog steeds uitstekend, en heeft geen last van stoorzenders en lekke elco's en fm-piraten in de buurt. Zoals wel meer diensten uit de Unix-sfeer is het van in den beginne goed doordacht, en gaat inderdaad al decennialang mee met slechts minimale aanpassingen.

En ja, om de tijd juist te hebben op nanosecondeniveau kan men de GNSS-satellieten raadplegen, niet alleen die van GPS hoor. Maar ik ben al dik tevreden met milliseconden ... :)

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (25%)]

Ik heb zoiets. Werkt +2 jaar op een D(Baby)cel (1.5v), moet ik +/- 3 keer per jaar een minuutje bijstellen. Loopt wat achter. En het rare is dat wanneer de batterij bijna leeg is de klok voorloopt. Een mooie batterij indicator er gratis bij.

En als je met pensioen bent voldoet deze:

[Bericht gewijzigd door eSe op (18%)]

Op zaterdag 19 april 2025 22:21:49 schreef Paulinha_B:
[...]

Als dat er eentje is met dat uitgevreten fruit dan zal die ook wel - rechtstreeks of onrechtstreeks - NTP raadplegen.

Niks geen aangevreten fruit. Een gewone met een grote en kleine wijzer. Maar loopt wel op een batterijtje en zonder overbodige elektronica. Als je merkt dat hij niet goed loopt moet je hem zelf met een draaiknopje op de juiste tijd zetten.

Op zaterdag 19 april 2025 23:04:27 schreef ohm pi:
[...]Een gewone met een grote en kleine wijzer. Maar loopt wel op een batterijtje en zonder overbodige elektronica.

Zo eentje had ik ook altijd, sinds een jaartje op advies van de cardioloog zo'n smart watch, kan om de dag aan de lader. |:(

Ik heb zoiets

Nieuwerwetsche brol!

Er gaat niets boven puur mechanisch. Elke dag even opwinden. Synchroniseren doe ik helemaal zelf, elke paar weken, met het polshorloge als referentie. Daar is geen NTP voor nodig.

Als een mechanische klok (met een ontbrekende wijzer) goed genoeg was voor Joshua Slocum om als precisietijdsreferentie te dienen tijdens z'n solo zeiltocht rond de wereld, dan is 't toch zeker ook goed genoeg om mij 's ochtends wakker te rinkelen.

En Unix.... dat was toch wat de Arabieren gebruikten om hun harems te bewaken?.... Snap efkens niet wat dat met klokken te maken heeft....

Nieuwerwetsche brol!

Helahola, dat ding is meer dan 25 jaar oud :)

Op zaterdag 19 april 2025 20:31:18 schreef Hans 007:
De microcontroller, een PIC16F628, bevat alle logica. Is het mogelijk dat er in het geflashte programma iets is stuk gegaan?
Ik heb geen ervaring met dat soort dingen, vandaar mijn vraag.

Mogelijk, maar onwaarschijnlijk. Flashgeheugen kunnen bits in omvallen, maar microchip specificeert minimaal 40 jaar dataretentie (voor zowel flash als EEPROM, tabel 17-1)

https://ww1.microchip.com/downloads/en/devicedoc/40044f.pdf

Dus, toch controleren of het DCF-77 signaal goed is. Dat is te zien aan de bitjes die uit de ontvanger komen: Als er 'een-of-andere vage storing' is maar er komen alsnog de juiste bitjes uit, is er geen probleem.

Dat een LED op de uitgang van de ontvanger knippert is geen garantie dat de ontvangst goed is. De timing van het knipperen moet kloppen: 100 ms voor een 0, 200 ms voor een 1. En elke seconde een puls van die lengte(n). Misschien met een geoefend oog te zien*, maar handiger met iets als een logic analyser, datalogger of digitale oscilloscope (of iets dat dergelijk trage signalen goed kan laten zien anyway).

DCF-77 is zelfs met pen-en-papier nog wel te decoderen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/DCF77

*)Nuja, op zijn minst of het een regelmatig knipperpatroon is van "iets" en "dubbel iets" elke seconde, en de 59ste seconde niks (of de 60ste als je bij 1 begon met tellen).

Ik zou de 16 MHz klok van de PIC controleren, kristallen zijn als elektromechanisch component relatief complex en kwetsbaar. Verder kan aan deze schakeling (E. Jan. 2007, 7805, DCF ontvanger, PIC18F628, led matrix) inderdaad weinig stuk.
Gebruik liefst een actieve probe, of programmeer een PIC met de juiste fuses en iets simpels er in dat een 8 MHz output geeft op een pin en bemeet die.

Ook hier goede ervaringen met DCF. Met de gebruikelijke voorbehouden ook op lastige locaties, in stalen koepels etc. over de jaren zeer betrouwbaar.

DCF kan een leuke hobby zijn, in dezelfde sfeer als buizenversterkers en stoommachines, meer niet.

DCF werkt nog steeds prima, en doet zeker niet onder voor NTP, zeker niet met een stoommachine te vergelijken. (anders had 't nu ook al lang niet meer bestaan ... :) )
Ik heb 4 DCF klokken + horloge, werken altijd prima. (je moet ze goed gericht ophangen, meestal gaat daar wat fout)

DCF horloge is ideaal: loopt altijd goed en nooit problemen. Casio heeft nog heel veel modellen in het programma. (Waveceptor)
https://www.casio.com/nl/watches/casio/waveceptor/

Daarbij zie ik een horloge met NTP ook geen 5-10 jaar met één CR1620 coincell doen... (die moet je elke week opladen... :+ )

Op zaterdag 19 april 2025 22:54:29 schreef Sine:
Unix ... daar krijgen we in 2038 nog last van.

Ik denk dat het heel erg mee gaat vallen. Ik vroeg chatgpt naar een makkelijke oplossing om in een virtuele omgeving even te kunnen spelen als root zonder m'n host systeem te beinvloeden.

In die omgeving deed ik:

Ik heb de tijd door de Dinsdag 9 jan 2038 03:14:08 heen laten lopen en dat ging goed.

Toen ik het screenshot moest saven bleek dat m'n hele systeem nu op jan 2038 staat. Dus nu heeft m'n systeem ECHT het gevoel dat het 2038 is (voorbij het kritieke moment!) en er is niets aan de hand. Alleen chatgpt wil niet meer met me babbelen. Nou dat is wederzijds!

P.S. Bestands-timestamp van het screenshot gaat ook goed.
Conclusie: Linux is al heel lang aan het voorbereiden. De standaardtools gaan er nu al zonder problemen mee om. Alle apps die netjes geprogrammeerd zijn (=time_t gebruiken voor timestamp-in-sec-sinds-1970) zouden moeten blijven werken.

Op zaterdag 19 april 2025 23:57:31 schreef Lucky Luke:
Mogelijk, maar onwaarschijnlijk. Flashgeheugen kunnen bits in omvallen, maar microchip specificeert minimaal 40 jaar dataretentie (voor zowel flash als EEPROM, tabel 17-1)

En als je chip niet "onverstandig heet" is, dan zal het nog eens iets van 100x meer zijn. Denk aan 40 jaar bij 85 graden, en een factor tien meer voor iedere 20 graden lager.

[Bericht gewijzigd door rew op (11%)]

Alle moderne Unix/Linux varianten gebruiken inmiddels een groter dan 32 bits getal voor de secondes sinds 1970 dus denk dat het net zo'n microdebacle wordt als het Y2K probleem.. :-)

De Windows kalender is wat dat betreft iets logischer, die start op 1-1-1601. (omdat de Gregoriaanse kalender in 400 jaars blokken is opgedeeld)

Nou, het is hier echt gezellig geworden!

Dank voor de serieuze antwoorden:

Ik heb geen probes, scope o.i.d. Omdat de klok wel gewoon z'n test programma afwerkt en reageert op het DCF77 signaal, kan ik verder niks zien;
Een andere voeding maakt niets uit. Het signaal is, zoals ik al schreef, strak en stabiel: elke seconde een duidelijke knipper, elke minuut 2 seconden geen knipper. Heel regelmatig, geen vaag geknipper e.d.

Huh..? Als ze nu bij DCF de stekker eruit trekken ligt heel het O.V. in DL en NL plat.Hoezo nostalgie?