Ik heb ooit de Elektuur Very Simple Clock uit 2007 gebouwd. Die heeft heel lang goed gewerkt. Ik ben verhuisd en probeer nu die klok weer aan de gang te krijgen. Dat lukt tot nu toe nog niet:
Het signaal uit de DCF77 -ontvanger is sterk en stabiel, elke seconde knipperen de minuten - LEDS zoals de bedoeling is, alleen springt de klok niet op de juiste tijd. Niet na 2 minuten en ook niet na 20 minuten. De zelftest - routine die alle LEDs om beurten laat branden werkt normaal.

De microcontroller, een PIC16F628, bevat alle logica. Is het mogelijk dat er in het geflashte programma iets is stuk gegaan?
Ik heb geen ervaring met dat soort dingen, vandaar mijn vraag.

zo op de gok, zit er een geschakelde netadapter voor? wissel die eens voor een andere adapter. best kans dat die adapter na afkoelen een gare elco heeft ( verre van zeldzaam na 10+ jaar ) en de klok daar teveel "ruis" door binnenkrijgt..

Storing is de grootste kans, of antenne niet goed uitgericht.
Storingsbronnen als spaarlampen, ledlampen, switcher voedingen, DECT telefoos, enz... uit de buurt houden.

Ik heb een paar, niet zelfgemaakte, dcf klokken in huis en na een batterijwissel moet ik een bepaalde procedure volgen om de klok weer te laten synchroniseren. Wijzers in bepaalde stand zetten en dergelijke. Is dat bij jouw klok ook aan de orde?

Met alle respect voor nostalgie en andere vormen van jeugdsentiment: om te weten hoe laat het is gebruike men in de 21ste eeuw NTP :)

DCF kan een leuke hobby zijn, in dezelfde sfeer als buizenversterkers en stoommachines, meer niet.

Op zaterdag 19 april 2025 21:44:57 schreef Paulinha_B:
Met alle respect voor nostalgie en andere vormen van jeugdsentiment: om te weten hoe laat het is gebruike men in de 21ste eeuw NTP :)

Ik gebruik een polshorloge.

Hier ook een DCF77 klok en de batterij gaat jaren mee. Beproefde draadloze techniek. Voor de fout kan ik geen oplossing aandragen, helaas.

Op zaterdag 19 april 2025 22:06:55 schreef ohm pi: