Hallo allemaal,
ik dacht probeer het nog eens met die EL84 en ja eerlijk gezecht door onkunde denk ik dat het me vaak niet lukte.
Nou dan, heb ik voor de LOL nog maar eens zitten prutsen met die buis en vaak werd er ook gezegd daar komt niet veel uit op FM en ik zit nu dan natuurlijk te prutsen op 85MHz maar nu komt er in ene toch watt uit?

Ik zit rond de 265Volt en er gaat ongeveer 150mW in en komt er 4,5Watt uit? ( niet de moeite gedaan om het uiterste er uit te knijpen, is niet nodig! )
Eindelijk Watt uit een buisje (even de 6C4 niet meegerekend! Ook de QQE03/12 van 100 jaar geleden niet meegerekend! )
alles is zo’n beetje de schuld van Bert Jan die deelde zijn tekeningetjes en daardoor ben ik nu dus op het… Goeie? Of Verkeerde Pat terecht gekommen?
https://www.circuitsonline.net/forum/file/118667
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2552337#2552337
Ben hem er dankbaar voor! Want ik heb hem gekopieer en op die manier…
En er is een schema van ergens weet ik maar is eigenlijk dat achter die EL84 de QQE03/12 zou moeten komen.
Ga ik ook nog proberen!
Niet echt een vraag, maar gewoon een praatje pot, watt gezwets van mijn kant.
TIPS lieve mensen? Altijd graag! ( ja jaaa we blijven een prutsert!
)
VrGr Rob
benleentje
Golden Member
Ik vind hoe jij werkt wel bijzonder en ook mooi. Tegengesteld aan hoe ik werk. Ik denk eerst dagen na over hoe en wat voor dat ik maar 1 stap bouw en jij bouwt lekker maar wat en denkt er een stuk minder bij na.
Daar heb ik wel bewondering voor.
Bij mij komt er weinig uit mijn handen en bij jouw heel veel met hetzelfde resultaat, het werkt niet hahahahah. 
Hallo Benleentje en Mel
Ha Ha Ha HAAAaaaa LOL, jahaaa maar het is inderdaad wel zo! De waarheid is hard.
Jaaa hier ook wel meer dan un doosje Hi Hi Hiiiiii En ik zeg het sla mijzelf watt dat betreft niet hoog aan!
( met recht een echte prutser! En spring ook van de hak op de… Die gozer is gek hoor jongens!
)
VrGr Rob
nonius
set SCE to AUX.
Mijn hobbyhok staat vol met dozen waarop "mislukt"staat..
Op mijn dozen staat 'Projecten in uitvoering'.
Maar het komt per saldo inderdaad wel op hetzelfde neer....
Och wat maakt het uit we hebben er toch LOL van gehad
( Ja tuurlijk liever dat het werkt! )
.
MAAR!!! we/ik heb nu nog een succesje joepieieiei door het ene succesje heb ik nu met die –
EF80/184/183 ook een succesje! 
Ik denk dat ik te voorzichtig ben geweest ook en toch OOK een fout heb gemaakt! En wel met/in de voeding.
Bij het schema van klompenboertje De trap : https://www.klompenboer.nl/Techniek/Schema/Buizenzenders/2xef80%20qqe0…
daar staat nogal een laag voltage 176V maar ik had daar… ik dacht 125Volt en dan nog een fout is op pootje 8 staat 12K ik heb daar 1K.
En dat komt omdat… DENK IK ik, weerstanden in het verkeerde zakje heb zitten terug doen!!! 
Dus in het zakje van 10K heb ik 1K zitten proppen!!! ( ZUCHT! Tja kweet ut, kword een ouwe L . L
) word er zo moe van mezelf.
Het komt omdat ik even die print weer terug aansloot, denk nu moet ik toch nog even eens weer kijken hoor want… kan het niet UIT staan! 
.
Dus al bij al… alles is mijn ijgen schuld, MAAR heb het zelf ook weer gevonden nu ( Kben ook zo’n peenvogel HE
) Wel beetju blij nu! 
ff tot zo ver beste mensen!
VrGr Rob
nonius
set SCE to AUX.
Visueel denker als ik ben, hunker ik eigenlijk naar foto's.... hint hint....
(nonius vertelt er niet bij dat de punt van z'n rode potlood al vlijmscherp is geslepen en hij ermee in de aanslag zit om Rob007's bouwsels af te zeiken van constructieve kritiek te voorzien
]
Zonder flauwekul, Rob, een foto zegt meer dan 1000 woorden, en vooral bij RF-projecten geeft het veel meer info dan sec een electronisch schema.
benleentje
Golden Member
Dus in het zakje van 10K heb ik 1K zitten proppen!!! ( ZUCHT! Tja kweet ut, kword een ouwe L . L
) word er zo moe van mezelf.
JE bent echt niet de eerste en ook niet de laatste die dat overkomt. Ik heb mezelf aangeleerd om alles wat ik uit een bakje pak nog eens te controleren via e kleurcode of opdruk. Ik had een paar maanden gelden ook een bakje waar 3k3 en 3M3 inzaten.
Maar ook dan gaat het nog wel eens mis en zit er toch een verkeerde weerstand op.
Richard2000
Transistors are Cool Tubes are Hot
Hier hetzelfde hoor, printje voor m'n HS voeding projectje, 18K ipv 1K8, en nou weet ik niet eens meer of ik nou dacht dat het 18K moest zijn bij het bestuken, of dat ik een verkeerd Rtje heb gepakt uit het bakje..
Hallo Richard2000 , Leen en Nonius,
Heb ik wel de vraag of je me niet al te hard wil aanpakken?
Ik wou het afbreken en ben eigenlijk zo weer ingestapt ofwel… Afijn zie Foto’s ?
.
Ik wou daarnet eerlijk gezecht er nog wat bij schrijven! En dat was:
HOOWWWwww Wacht ff? Want ik heb mijn twijfels over die laatste spoel?
7WDG om 8MM – 1MM ???
.
MAAR nu ging ik kijken kwam ik voor de spoel op: 175,4nH + 20pF = 84.975MHz
.
Alhoewel ik toch eerder voor 5WDG – 8MM – 1MM zou gaan???
.
Hoowww en nog watt! ( ik vergeet nooit iets! )
https://www.klompenboer.nl/Techniek/Schema/Buizenzenders/2xef80%20qqe0…
Van +HS naar pin8 die 12K, ik heb nu ongeveer 1,25Watt als ik daar 10K doe heb ik Watt meer!
.
VrGr Rob
Ieder project krijgt zn eigen doosje(een leeg ijsbakje van de Plus) maar ik weet nooit meer welk project het was.. Is dat Altzheimer light? 
Heb het zelf niet in de gaten maar wou schrijven: Mel wat ben je weer Snel! 
( En hier zo ie zo het geheugen van een poffertje!
)
.
ik heb eerlijk gezegd zitten jokken over wat er uit die EF183 kwam, sorry daarvoor!
ik zij 1,8 maar is 1,25 ongeveer! en daarom begrijp ik die keuze van buis niet zo, nu is 4...6Watt ook weer niet nodig maar...
( ik denk dan aan het aansturen QQE03/12 in dit geval... )
er zullen waarschijnlijk wel mooiere buisjes zijn maar daar heb ik het verstand niet van.( en heb ze niet! )
.
zoals gezegd ik vind die EL84 echt ongelofelijk die doet het (VIND IK!) best heel erg goed op 85MHZ!
Doe er geen moeite voor, plak de zooi aan elkaar en hoppaaaaa (klinkt ook wel lekker lomp! LOL
)
EN die 6C4 is ook zo'n leuk buisje vind ik.
VrGr Rob
benleentje
Golden Member
Op maandag 3 november 2025 14:26:29 schreef rob007:
Hallo Richard2000 , Leen en Nonius,Heb ik wel de vraag of je me niet al te hard wil aanpakken?
Snap het even niet?
Ik zeg toch juist dat iedereen dit wel een keer overkomt. We maken allemaal vergisdingen** dat is heel menselijk.
**is een type foutje maar ik vind hem wel leuk.
nonius
set SCE to AUX.
Benleentje, ik denk dat Rob007 eigenlijk mij en mijn vlijmscherp geslepen rode potlood bedoelde 
Rob, dank voor de foto's!
Zie dat je op een 'echt' geëtst printje de zaak hebt opgebouwd, netjes. En tegelijk bent overgestapt naar SMD-montage met through-hole components. Eigenlijk wel slim, dan ben je gelijk van dat ellendige gaatjesboren af.
Is dat Altzheimer light?
Alleen als het light-ijs was....
Hallo Leen en Nonius,
Jaaa bedoelde wat Nonius zegt! Dus niet voor jou hoor Leen!
.
MAAR Nonius? Wat vind jij van die spoel? Hij haalt het volgens zeggen wel maar…
ik heb aan die spoel een condensator(ik dacht 220of330pF gedaan NAAR de trimmer naar de min)
ik kan hem trimmen maar geloof er eerlijk gezegd niet veel goeds van?
Ik kwam aan de (7WDG) 175.4nH en met 20pF kom je naar de 85MHz
Met 5WDG = 115.8nH kom ik er met rond de 30pF.
Dit omdat je al snel allerlei capaciteit van de omliggende onderdeeltjes heb…
.
ik zat me te bedenken als je dit voor NOG hogere frequentie zou moeten hebben…
lijkt me niet kloppen?
.
en dan nog anders! ik zou die EF vervangen voor... een EL84 of 6C4... ?
Niet omdat er 100Watt uit moet komen maar vind die EF ... HELEMAAL NIKS!
.
Verhaaltjes praat ( MAAR wel waar! )
Ik heb vroeger een paar pogingen gedaan met schema's uit het FRM en het bouwen alleen al daar kreeg ik een kik van
(heerlijk vond ik dat!)
MAAR werken HOOWWWWwww MAAR!!! ik kreeg het steeds maar niet aan de praat! het was een oscillator de EL84 en dan de QQE03/12. ( Zonder twijfel, natuurlijk allemaal onkunde! )
Wel kreeg ik met alle domme geluk van HEEL de wereld een QQE03/12 aan de praat met daarvoor een 4trapper dat schema wat ik op internet hebt gezet!
Hoe ik het ben kwijtgeraakt??? het werkte als een speer. ( er zaten echte butterfly trimmers in! ) https://elektrodump.nl/3511-pdt_540/draaicondensator-2x20pf-750v-butte…
ik had echt ook de goeie waarde van die butterfly trimmers...
VrGr Rob
nonius
set SCE to AUX.
MAAR Nonius? Wat vind jij van die spoel? Hij haalt het volgens zeggen wel maar…
Heb je een griddipper? Dan zou ik kijken op welke frequentie de dip zit. Dit soort problemen is DE bestaansreden voor griddippers.
Mogelijk dat het ook valt te meten met een nanoVNA en een oppiklusje?
Hallo allemaal,
Jaaa heb ze alle twee! Dus kan wel kijken, MAAR, die EF trap bevalt me zoals gezecht niet, kwil ook nog ff kijken met die 6C4.
Ik gooi dit ook nog even opzij en zoek even dat printje voor/met die 6C4 op, nog ff kijken wat die deed.
En ook ff kijken ik heb er gloof ik meer dan 1 wil ik ff kijken dat als ik er eentje stuk maak of ik rezerve heb.
( ik denk dat ik kijk of ik daar een trapje voor kan maken naar die QQE… )
.
jammer maar ik ben ook dat schema uit het FRM kwijt, ut was met een ???buis osc. – EL84 – QQE03/12.
Lijkt dacht ik ook veel op die hier staat: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2262894#2262894
.
al bij al ik zit aan Nonius te vragen maar wil iets anders gaan doen! Sorry ik blijf onduidelijk en vaag weer. 
Ik ga graven en maak desnoods ook nog foto als ik het gevonden heb mensen!
VrGr Rob
Heb net die 6C4 gevonden maar een teleurstellende ontdekking gedaan!
die 6C4 staat te oscilleren!
ik dacht zal de voeding er eens op zetten zonder de sturing, dat was schrikken!!!
.
ik zal nog ff door prutsen maar... zucht... ik dacht dat ik een mooi buisje gevonden had, niet dus!
( ENNNNNNN JAAAA onkunde! )
VrGr Rob
benleentje
Golden Member
( ENNNNNNN JAAAA onkunde! )
Wees een beetje lief voor jezelf.
IK denk dat je genoeg weet maar gewoon iets te gehaast aan het werk ben. Maar als dat je karakter is dan doe je daar weinig aan. Maar toch probeer het iets rustiger te doen.
Hallo Leen,
ja het viel me echt tegen! Ik dacht echt ik heb een goed buisje dat lekker pruttelt, maar nee dus MAAR ben nog niet klaar er mee.
Ik zal(niet nu!) er ff foto van maken dus komt ook nog hoor, de fout is waarschijnlijk dat ik bij de ingang een spoel direct naar de min hebt gezet ( hoe ik daar aan gekomen ben… kweet ut niet meer… )
MAAR als dit het hem niet is heb ik nog een prutsje en als dat um niet is val ik terug op de EL84 zo heb ik ook nog de EL86???…
zet er wat minder voltjes op en kan de QQE ingestuurd worden…
VrGr Rob
Hallo Saturnus, hijs weer aan het kloten hoor! 
.
ben inmiddels wel nog even aan het klooien geweest maar tis het nog niet vind ik, maar denk/begrijp wel ik heb me hier verkeken.
er staat wel 2.5W at 150MHz maar dat zal ik maar ff los laten:
https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_6c4.html
.
Beloften maken... ( zie afbeeldingen? )
ik moet er nog wat meer mee knoeien want het nu ook bijvoorbeeld geen trimmer aan de spoel enz....
( ik had dat rode spoeltje direct aan het roster gezet, en als ik dan het stuurzendertje uit deed bleef ik signaal houden...
Tjaaa en dat klopt dus ff niet...
nu zit het met 10pF in die naar 120pF naar rooster enz... maar laat ik als ik ff kan eerst nog ff ...
.
XXX Rob
ik ken t buisje niet maar ik zie dat het een soort halve ecc is.
probeer anders een schotje tussen in en uitgang zodat de spoelen elkaar niet zien.
wat een grote weerstanden gebruik je trouwens,is toch niet nodig daar loopt toch niet veel stroom?
Saturnus iedereen hallo!
Hoop dat het jou iedereen goed gaat!
.
Nou krijg het niet voor elkaar hoor!
( flink irritant dat ik dit moet zeggen, ik kan wat dat betreft niet tegen mijn verlies!
Zal ook maar niet zeggen welke lelijke woordjes er dan in mijn hoofd opkomen! ) Gloeiende Gloeiende…
En al schelden jullie mij uit voor rotte vis, dan zou ik zeggen ja! Is helemaal goed! Maar dit…
.
ik heb gisteren nog zitten klooien tot laar maar… zucht…
ik zal als ik kan vandaag nog een poging doen en dan laat ik het echt los ( ga ik het ritueel in de brand steken!
.
Want dan is die EF80, alhoewel… de EF183 is BETER die geeft dan toch Watt meer…
MAAR, de EL84 wint het tot nu toe!( als ik het niet fout doe en meet! )
.
En ja klopt wat je zegt over die weerstanden(ik ben altijd bang dat ze in de fik vliegen!)
maar inderdaad die rooster weerstanden heb jij het dan neem ik aan over.
.
Maar ik had een spoel direct op pootje 6 gezet en daardoor ging ie oscilleren:
https://www.incbtech.com/images/sampledata/telecom/tel0045_0001.jpg
nu 56K naar min en dan iets van 120p naar 10pF waar het signaal in gaat.
Tussen de 120 en 10pF een spoel naar de min.
( ik zit me te bedenken zal ook even met alleen een condensatortje en weerstand op Pootje 6 zetten, zoals schema. )
ik zie +500V daardoor bedenk ik mij dit schema zal ook wel rammelen!( niet goed zijn! )
er staat wel 4W bij maar...
https://www.incbtech.com/articles/14-telecom/687-how-high-frequency-am…
VrGr Rob