fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op maandag 22 december 2025 12:15:50 schreef bprosman:
[...]
Schema is inmiddels al gemaaktStap (Kicad?) naar de PCB is nu niet meer zo groot.
Tadaah!
Op maandag 22 december 2025 13:16:54 schreef fatbeard:
[...]
Tadaah!
[bijlage]
Wederom 
Zou het niet handig zijn om die proximity sensors met een Phoenix printkroonsteen aan te sluiten?
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op maandag 22 december 2025 15:10:22 schreef Herms:
Dan hoef ik helemaal niets meer te doen. ?
Behalve de PCBs en onderdelen bestellen en bouwen. De maten heb ik gegokt vanaf de foto's, dus als je een specifieke maat wilt ff doorgeven.
Het staat in Eagle 5.12 (wat niet importeerbaar is in KiCad*), dus als je er zelf verder mee wilt zul je het moeten overtekenen. Of PE9SMS moet zich geroepen voelen
...
Op maandag 22 december 2025 19:20:35 schreef PE9SMS:
[...]WederomZou het niet handig zijn om die proximity sensors met een Phoenix printkroonsteen aan te sluiten?
Goed idee, maar dat kost wel veel ruimte, zowel in oppervlak als hoogte; ik weet niet of die ruimte beschikbaar is. De layout heb ik dicht bij het origineel gehouden om geen verrassingen in het veld te creëren.
De LEDs zouden wat zuiniger mogen, de stroom is wel erg hoog voor hedendaagse (3mm) LEDs. Voor de groene zou ik als voorschakelweerstand 2k2 nemen en voor de rode 1k.
De weerstanden zijn nagerekend op dissipatie, 'standaard' 0.6W weerstanden zijn voldoende (behalve voor R1, die moet minimaal 2W zijn: PR02 ofzo).
Wat blijft is de overmatige dissipatie van de transistoren in de foutsituatie van twee actieve sensoren, daar kan misschien een verhoging van de 47Ω weerstanden tot 100Ω uitkomst brengen.
Die foutsituatie wordt door de meld-contacten op pin 2&3 van de connector overigens correct afgehandeld, dus het hele gebeuren met die kruisverbindingen is volgens mij geheel overbodig.
*) Ik wil nog wel een XML exporter bouwen, maar dat is toekomstmuziek; nu nog ff teveel andere zaken aan het hoofd...
Herms
Golden Member
en ja, ik voel veel voor de Phoenix printkroonsteen. Maar ik ga dan eerst de beschikbare ruimte boven de print opmeten, dat wordt begin januari.
[Bericht gewijzigd door Herms op (84%)]
fatbeard
Honourable Member
Herms
Golden Member
jullie allemaal prettige feestdagen, en ontzettend bedankt voor alle medewerking. Ik wil binnenkort de printjes bij onze Chinese printenboer gaan bestellen.
Op maandag 22 december 2025 19:34:11 schreef fatbeard:
[...]
Behalve de PCBs en onderdelen bestellen en bouwen. De maten heb ik gegokt vanaf de foto's, dus als je een specifieke maat wilt ff doorgeven.
Het staat in Eagle 5.12 (wat niet importeerbaar is in KiCad*), dus als je er zelf verder mee wilt zul je het moeten overtekenen. Of PE9SMS moet zich geroepen voelen...
Als ik ervaring met Kicad zou hebben dan had ik dat graag gedaan, maar helaas. Staat nog wel op de agenda.. maar daar staat wel meer op
Er is wel een Eagle import optie in Kicad 9 zie ik, die vraagt (inderdaad) om XML (.sch en .brd) files. Is er geen route via een recentere Eagle versie...?
@Herms: leuk om met het uitpluizen van het schema een kleine bijdrage te leveren aan het tramlijntje van het Nom, ben er afgelopen zomer toevallig geweest, was erg leuk
En dankzij @fatbeard dadelijk ook gerberfiles voor een nieuwe PCB.
Prettige feestdagen!
Eventueel wil ik die omzetting naar Kicad wel doen maar dan liever wel meteen met de definiteve maten (in Januari).
Voor zover ik weet kan Kicad gewoon .SCH en .BRD bestanden inlezen.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (23%)]
fatbeard
Honourable Member
Even voor alle duidelijkheid: wordt hier de 'gewone' zoals de WR-TBL1337 of de losneembare zoals bijvoorbeeld de WR-TBL 3527 bedoeld?
Die laatste heeft aanzienlijk meer hoogte nodig...
fatbeard
Honourable Member
Op dinsdag 23 december 2025 00:16:57 schreef bprosman:
Eventueel wil ik die omzetting naar Kicad wel doen maar dan liever wel meteen met de definiteve maten (in Januari).
Voor zover ik weet kan Kicad gewoon .SCH en .BRD bestanden inlezen.
... vanaf Eagle versie 6, inderdaad. Eagle versie 5 gebruikte nog binair gecodeerde files waar ERG weinig over bekend is en derhalve door geen enkel ander PCB-pakket kan worden ingelezen...
Probeer het maar eens met dit projectje.
Op dinsdag 23 december 2025 00:40:44 schreef fatbeard:
[...]
... vanaf Eagle versie 6, inderdaad. Eagle versie 5 gebruikte nog binair gecodeerde files waar ERG weinig over bekend is en derhalve door geen enkel ander PCB-pakket kan worden ingelezen...
Probeer het maar eens met dit projectje.
Zo iets ? (Alleen geimporteerd , niets aangeraakt verder of gemapped)
Dat is niet heel gek. Aan de ratslijnen te zien zal er op de PCB een gnd (en vdd?) plane ontbreken. En het schema is wat spaghetti maar dat is wel op te schonen natuurlijk.
Op dinsdag 23 december 2025 11:07:45 schreef PE9SMS:
Dat is niet heel gek. Aan de ratslijnen te zien zal er op de PCB een gnd (en vdd?) plane ontbreken. En het schema is wat spaghetti maar dat is wel op te schonen natuurlijk.
Ja er zullen vast nog wel wat layers teveel aan staan en zo, ik heb ze ook niet echt gemapped maar <Ok> gedaan bij default.
fatbeard
Honourable Member
Ik ben stomverbaasd, viel bijna van mijn stoel.
Dat is inderdaad lang niet gek, nu alleen nog de pin- en gateswap functies en ik ben over. En ja, die gebruik ik, heel vaak zelfs.
De 'ontbrekende' planes zijn waarschijnlijk het gevolg van het niet-importeren van de desbetreffende lagen (het is een 4-layer board), in Eagle is het ratsnet compleet geroute.
De spaghetti moest inderdaad nog worden opgeruimd, je had de eerste versie met 4 zestien pins headers moeten zien 
Herms
Golden Member
Eventueel wil ik die omzetting naar Kicad wel doen maar dan liever wel meteen met de definiteve maten (in Januari)
De eerste vole week van januari kan ik de hoogte van de printklemmen opmeten, eerder niet. Dus geen haast!
Eagle, Kicad of iets anders: alles wat geschikt is om rechtstreeks in China te bestellen is prima.
fatbeard
Honourable Member
Geniet van je break...
Logisch nadenkend hebben de standaard schroefklemmen geen hoogteprobleem: er zit er al een op! Wat ik heb gebruikt is het ding wat vrijwel overal verkrijgbaar is (deze zijn dan van de Baco, EOO is nu ff offline):
en dan twee aan elkaar. Die dingen van Phoenix (MKDS1.5) passen ook wel, de grotere broer voor 2.5mm² is alleen 2mm hoger.
Ik kom op de volgende layout (op maat):
Ben nu doende om mbv simulaties alle weerstanden te herberekenen zodat onder alle omstandigheden de componenten heel blijven (dat is met de 'oude' waardes niet het geval).
Op dinsdag 23 december 2025 11:23:33 schreef fatbeard:
Ik ben stomverbaasd, viel bijna van mijn stoel.
Dat is inderdaad lang niet gek, nu alleen nog de pin- en gateswap functies en ik ben over. En ja, die gebruik ik, heel vaak zelfs.De 'ontbrekende' planes zijn waarschijnlijk het gevolg van het niet-importeren van de desbetreffende lagen (het is een 4-layer board), in Eagle is het ratsnet compleet geroute.
De spaghetti moest inderdaad nog worden opgeruimd, je had de eerste versie met 4 zestien pins headers moeten zien
Uwes bedoelt deze ? :
https://www.youtube.com/watch?v=igQWdVGZGpI&t=1335s
fatbeard
Honourable Member
Nou, nee.
Pinswap in Eagle is: select pinswap functie, click op de eerste pin, click op de tweede pin, klaar. Maakt niet uit waar je het doet (schema of PCB), het andere designdeel volgt geheel automatisch.
De pinswap moet wel gedefiniëerd zijn in het component, maar dat is alles.
Gateswap gaat essentieel hetzelfde, al kun je dat alleen in het schema doen (de PCB volgt automatisch). Ook dit moet in het component zijn gedefiniëerd.
Het is zelfs mogelijk om gates van verschillende parts te swappen (als de condities gelijk zijn).
Enige cleanup nadien is onvermijdelijk, maar nog steeds aanzienlijk minder werk dan de getoonde manier in KiCad...
Ik heb een slordig anderhalf uur van het filmpje gevolgd, maar hij vertelt mij nix nieuws 
fatbeard
Honourable Member
Jaja, komt ie weer: 
Omdat ik het niet kan laten om even te dubbelchecken (beroepsdeformatie): de labels BU (Blue) en BN (Brown) staan verkeerdom bij X2 t/m X5.
Zie ook hier: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2625994#2625994
en dat komt volgens mij overeen met de foto's van de oude pcb.
fatbeard
Honourable Member
Nu is het mijn beurt: 
Met als ondertitel 'komt-ie nou mee' 
Ik heb om calamiteiten te voorkomen de foute ZIP weggehaald, wordt aan gewerkt.
--o--o--o-- working --o--o--o--
Done.
Geheel herzien, aangevuld en van nieuwe fouten voorzien*:
* met een knipoog naar Battus' Opperlans! 2e druk
[Bericht gewijzigd door fatbeard op (33%)]
fatbeard
Honourable Member
Op dinsdag 23 december 2025 09:53:44 schreef bprosman:
[...]
Zo iets ? (Alleen geimporteerd , niets aangeraakt verder of gemapped)
[bijlage]
Dan doet jouw versie iets wonderbaarlijks, want ik krijg dit: