Vanmorgen om 09.25 uur stond ik ( deze keer zonder mijn zwager maar met mijn goede vrouw) voor de deur en precies op half tienwaaren de beide zalen geopend.
Heel praktisch dat er geen kaartjes werden verkocht ( die na 2 meter lopen weer worden ingenomen) maar een jong mens gewapend met een stempeltje voorzag iedere betalende bezoeker van een ,,brandmerk".
Veel oude meuk (-logisch natuurlijk) maar ook veel radiomarktwaardige spullen.
De al op internet geplaatste fotos laten veel zien.
De buit was gering- ik heb al zoveel- maar toch een rol solteertin ( 60/40) gescoord voor € 2.50 en drie originele Belzer gereedschappen. Een zakje sma connectoren voor 0,50.
Enige collegae ontmoet zoals Revado, tidak, nonius, haasje en een muzikale collega van revado waarvan ik de naam alweer kwijt ben.
Vermoedelijk heb ik genoemde collega op zijn tenen gestampt ( figuurlijk, dat dan weer wel) toen ik hoorde dat hij geen co lid was en hij opmerkte: ,, dan hoor ik er zeker niet bij" en ik dat beaamde.
Revado....wil je hem uitleggen dat pietplof wel bot overkomt maar de goedaardigheid zelve is en dus zijn opmerking betreurt.
Verder vond ik het een zeer de moeite waard zijnd bezoek.

Na wat strubbelingen met de NS (die weer eens een defecte trein had op een kritiek punt) en het juiste station vinden met Harry64 en zijn vrouw meegereden, we waren er om pakweg 11 uur.
Op de beurs nog lekker staan kletsen met revado, nonius en tidak; Heer Plof wel in de verte gezien maar verder niet gesproken.

Sfeer was uitmuntend, aanbod zoals verwacht mocht worden van een vintage electronica beurs. Wel veel vinyl geluidsdragers, maar ach...
Zoals heer plof al zei: veel ouwe meuk, maar toch ontzettend interessante zaken gezien op het metrologie-vlak.

De score:

Trafo voor een voedinkje wat ik aan het bouwen ben voor een vriend, twee verloopjes om de haalbaarheid van internet over coax te testen (test geslaagd: ik ga met RG179 naar zolder) en een ultrasoon transducer/detector voor het leuk.

Ondanks de lange reis 3 uur enkele reis vandaag naar Nieuwleusen geweest.
Enkele bekenden gezien en gesproken.
Helaas geen co leden wel nog even gesproken met Jelle Boss waarvan de hele grammofoon verzameling naar het grammofoon museum is gegaan.
Een paar jaar geleden de hele verzameling bij hem thuis nog gezien.
De score een soort condensator box en voor de fun een kindergrammofoon op batterijen.
Het hoorntje is afgebroken maar nog wel te lijmen.

Het was Heel erg leuk om al die oude spulletjes en onderdelen te zien. Revado en nonius ontmoet en Tidak weer even gezien. Trafo van bavelt overhandigd en benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Er was even een sabotage poging van de NS en wat verwarring omtrent de station locatie waar fatbeard was uitgestapt. Maar het was zeer zeker alle moeite en meerwaarde waard om hem mee te nemen.

Ik heb mij met enige moeite kunnen beperken uit de overdosis aan "hebbe dingetjes", zoals, buizen, varco's, mengpanelen, radio's, meetapparaten, enz., tot 1 lief swr/pwr metertje (AEC SWR-50A) die ik al 3x had zien liggen en de 4e keer dan maar geadopteerd heb.

Het was voor mij i.i.g. letterlijk en figuurlijk een adembenemende ervaring. :P

Op zaterdag 21 februari 2026 07:13:30 schreef mel:
Ik ga denk ik zelf maar een radiomarkt houden. Ik heb zoveel zooi waar ik vanaf wil.. O-)

Herkenbaar in zoverre dat ik er eigenlijk niet vanaf wil maar helaas wel moet. ( :'( ) Op deze beurs dat ook even kort met Revado en fatbeard besproken en besloten dat ik een (aanzienlijk) deel wel wil doneren aan CO. Moet ik alleen nog even zien hoe ik dat ga organiseren.

Ik ben net weer thuis :)

Vanmorgen 7,45 vertrokken naar Amersfoort daar bij het station muziekmaatje Jan opgehaald, daarna door naar de mcDonalds waar Tidak en Nonius al klaar stonden, die zijn ook bi ons ingestapt waarna we richting Nieuwleusen zijn gereden.
Toch maar de A1-A50 genomen, dat gaf de navi ook aan, die wel de afsluiting van de A28 wist ( volvo navi, geen google).
Bij het gebouw een gruwelijk volle parkeerplaats bij de Spil en ook bij de sportvelden, dus maar in het dorp geparkeerd waar een plakje was met een minuut of 5 lopen.
Na het stempeltje bij de entree de flink volle eerste hal betreden.
Eerst een leuk praatje gemaakt met de duitse meneer die duitse spelers verkoopt met eindeloze bandjes er in.
Een heel grappig systeem waar een rode band a la 8 track eindeloos loopt.
Op die band staan meerdere sporen boven elkaar , maar dat zijn groeven net als een LP, er zit dan ook een grammofoonnaald in als aftaster.
Ik wist net dat het bestond, geniaal systeem, het heet Tefifon.

Daarna de rondes begonnen.
Ik had voor 2 oude orgels een EZ81 nodig, de EZ80 is een makkelijke, die heb ik zelf ook liggen, maar de EZ 81 is wat zeldzamer.
Oude wilde ik niet, uiteindelijk toch 2 nieuwe weten te scoren.
Een bakelieten draaischakelaar, splinternieuw.
Muziekmaatje Jan scoorde nog een zooi chassisdelen en wat montagemateriaal.
Een aantal bekenden gesproken en wat "ruilhandel" gedaan, ik had eea meegenomen, en heb de lijntrafo voor Bavelt van Harry64 meegekregen.

Staan praten met waarde heer Pieter Plof en kennis gemaakt met zijn goede vrouw die mee was deze keer.( en nee waarde Pieter, Jan is niet boos hoor :) die heeft er om gelachen)
Fatbeard, Harry64 met zijn vrouw gesproken , en Winands gezien ( en nog geroepen en gezwaaid) vanaf een bankje vlakbij de koffiehoek waar we koffie zaten te drinken.
Ook nog even staan praten bij de NPO / Beeld en geluid stand waar Niels, die ik ken van Beeld en geluid Hilversum , stond voor de live uitzending.
Harry S, we hadden je al gemist vandaag, beterschap!

Na de beurs zijn we ( tidak, Nonius en muziekvriend Jan nog even doorgereden naar Oldenzaal waar de collectie bekeken kon worden en Jan en ik wat muziek gemaakt hebben op orgels en drums :)
Na een gezamenlijk etentje weer naar Amersfoort om de medereizigers weer af te zetten bij auto en trein waarna ik weer naar Den Haag ben gereden.
@Harry, Bavelt was niet in de buurt maar komt de lijntrafo binnenkort halen in Odenzaal, dus dat verhaal krijgt ook wel een update!

Het was een lange maar hele leuke dag!

Yep, was een gezellige en leerzame dag. En had de hele dag een privé-docent (Tidak Ada) die op de meeste van mijn domme vragen ('wat is dit?', 'waar is dat voor?', etc.) antwoord wist. Ben erin geslaagd mezelf toch in te houden met kopen en niet met teveel rommel naar huis te gaan. Merendeel gereedschap: wat snelle 1.5ns Philips 8927 1:10 scopeprobes, een Vessel striptang, een Sievert slijpsteendresser (voor de werkbankslijpmachine), een leuke gelijkrichtbuis (uit Röntgenapparatuur) en een Duits RF-buisje, allebei gekocht vanwege 'het mooi' voor op het dressoir, en een hoogohmige hoofdtelefoon waar ik al heel lang naar op zoek was, en nog wat neon-lampjes.

En dankzij Revado nu ook de gelukkige eigenaar geworden van een serieuze electriciënstang. Op het gereedschap kan ik nu de schuld niet meer schuiven.... :+

De 'Tefifon' was ook compleet nieuw voor mij: een eindeloze kunststof band die met een naald (!) zijdelings werd afgetast.

(Tidak Ada: dat ene ronde houtbewerkingsmes voor kuipers (waarvan de verkoper dacht dat het om te kleien was), heet eigenlijk een 'Foxmes'. Zie bijlage. Ik wist wel wat het was en voor diende, maar de naam vond ik zojuist pas terug).

Het eten was goed, het gezelschap plezierig en leerzaam. En excuses dat ik mezelf niet even heb voorgesteld aan Harry64 en Fatbeard, maar ik dacht eigenlijk dat we al snel weg zouden gaan en ik wilde die paar minuten nog graag even gebruiken om zoveel mogelijk van de rest van de tweede hal te zien. Ik hoorde/begreep achteraf pas wie jullie waren.... Net als Winands, met wie ik eigenlijk graag even had gesproken over een mogelijk gezamenlijk verleden (in Breda?)

De verzameling orgels was mooi (waaronder de originele electrische piano van VOF de Kunst - mijn persoonlijke favoriet (de piano)), maar vooral indrukwekkend was het spel van Jan. Heb met grote bewondering (en enige afgunst) naar hem geluisterd en gekeken. Tsja, zo zie je maar wat jarenlang les en oefenen vermag....

Om 23:00 was ik weer thuis, moe maar voldaan.

De foto van mijn "oogst" van gisteren.

Een philips luidsprekerkapsel voor een telefoonhoorn uit 1965
Een Ericsson microfoonkapsel voor een telefoonhoorn uit 1963
Daar zit ik uit 1964 precies tussen in :)
Beide nieuw in het originele doosje van Nonius gekregen , waarvoor veel dank, dat zijn leuke items om in de vitrine te leggen.

De draaischakelaar is voor een renovatieprojectje waar ik er een voor zocht.
De 2 stuks EZ81 buisjes , een Mazda en een Mullard beide NOS in doosje , liggen in Oldenzaal en vergeten daar even een foto te maken.

Voor de rest een hele leuke en zeer druk bezochte beurs.
Men wist wel prijzen te vragen, er lag best wel veel spul wat echt veel te duur was.

Ik heb mij ook flink in moeten houden met zoveel leuke spullen die er stonden.
Ok ik ben aan het opruimen, er ligt zo veel oude zoou wat echt weg moet, nu maar een keer doorpakken.
Maar dat kennen wij allemaal wel als hobbyisten denk ik...

Er zijn al voorzichtige plannen om samen met Tidak Ada volgend jaar weer een paar kramen te gaan huren, het kriebelt toch weer, en dit is een leuke beurs.

Gezien de eerdere reacties van CO collegae kunnen jullie meteen wel een hele ,,straat" tafels gaan huren.
Ondergetekende heeft nog een bende antiek.

Ook gisteren de beurs even bezocht. Het was er best druk.
Veel geluidsdragers, waarvan ik zelf nog een stuk of 10 LP's gescoord heb.

Ook veel audiospullen, veel buizen in allerlei gedaantes en veel radio.

zag hier en daar wel wat oude scoopjes en enkele Delta voedingen staan, maar daar heb ik er al een paar van en voor 75 euro maar lekker laten staan.

de moeite waard, zelf had ik beperkt tijd, maar het was vlakbij, dus even heen en weer geweest.

Op zondag 1 maart 2026 11:59:44 schreef pietplof:
Gezien de eerdere reacties van CO collegae kunnen jullie meteen wel een hele ,,straat" tafels gaan huren.
Ondergetekende heeft nog een bende antiek.

Dat is nog geen eens een gek idee, misschien wil het beursteam ook wel staan?
Dan huren we een hele rij met zijn allen, aanloop is er meer dan voldoende.
En dan krijgt onze waarde heer Plof de leiding over de afdeling bootankers en andere enorm zware apparaten :)

Dank collega Revado,dank voor het grote, in mij gestelde, vertrouwen

Op zondag 1 maart 2026 13:19:42 schreef pietplof:
Dank collega Revado,dank voor het grote, in mij gestelde, vertrouwen

:)

Het was inderdaad erg druk. En de prijzen waren (veel) te hoog. Toch waren er ook wel leuke koopjes te doen. Eigenlijk alles wat ik heb valt in de categorie 'leuke koop'. Er was ook een antieke Z/W-TV voor 10 euro, een antieke Philips scope voor 10 euro. Maar anderen durfden dan weer zonder blikken en blozen 10 euro te vragen waar op een 'gewone' rommelmarkt nog geen 50 cent wordt gevraagd. Vragen staat vrij, en je hebt per slot van rekening maar één zot nodig.... De discussie ga ik met dergelijke verkopers ook niet meer aan. Graag of niet - even goede vrienden.

Viel me ook op dat veel verkopers weinig commerciëel ingesteld waren. Of, in andere woorden: slecht zakenman. Verkopers die in geen velden of wegen te vinden waren bij hun kraampje, niet of nauwelijks reageerden als je poogde hun aandacht te trekken om een prijs te vragen of antwoordden met, 'wat is het je waard?', en ook na meer aandringen geen prijs wilden noemen, en anderen voor wie zelfs slechts 15% afdingen bijna een persoonlijke belediging leek. Enfin. Gewoon doorlopen dan, er waren genoeg andere leuke dingen om je geld aan uit te geven.

Het waren trouwens niet alleen de spulletjes die 'vintage' waren. De meeste bezoekers en standhouders waren ook niet mee zo piep :)

Die Philips z/w tv met gebroken beeldbuisnek was maar 5 euro. Volgende keer vrouwlief thuislaten en een boodschappenkar meenemen. O-) :X :P

Beter laat dan nooit! Ik had nogal wat te doen in verband met mijn buit.

Na een lange rit samen met @nonius vanaf Bergen op Zoom aangekomen in NieuwLeusen.
Na betaald te hebben kregen wij bij de vleeskeuring een stempeltkje op het zwoerd, als zijnde goedgekeurd voor de toegang.

In de eerste zaal (het waren er twee), Schrokken we van de drukte. Het leek wel Rosmalen in een ver verleden.
Voor de liefhebber van oud spul was het een openbareng, behalve dat de verkopers nogal ongeïneresserd waren. Zouden ze misschien moeite hebben om afscheid van hun spullen? Prijzen lagen vaak nogal aan de hoge kant (Ze denken zeker dat ze antiek verkopen), maar er viel toch wel wat te vergaren. Geen Aduino materiaal, natuurlijk, dat is voor de toekomnst.....

Mijn buit:

Een wit porseleine gloeispannings regelaar van 6Ω

Een Philips MC1/50 Power triode voor gebruik als modulator of oscillator. Va = 10 kV engte c.a 30 cm

En last but not least eem Leybold 'Veldelektronen-Microscoop' (Geen optische. Dat is een didactische buis die een projectie van een opgewekt eletronen veld maakt op een fosfor schempje.
Mogelijk wordt dat een projectje.

Meer info: https://lampes-et-tubes.info/dt/dt024.php?l=e

Mooi spul zeg! Zo'n regelbare weerstand ligt hier, staat er een merk op de achterzijde?

Zojuist van een paar afvalstukjes van de boekenkast sokkels gemaakt voor de nieuwe aanwinsten van Nieuwleusen. Ze krijgen een mooi plekje op de schoorsteenmantel. En er is ruimte voor 2.5m groei.... >:)

(de corrumperende invloed van een niet nader te noemen forumlid laat zich gelden)

De Sievert slijpsteendresser is nieuw en ongebruikt. In tegenstelling tot m'n oude exemplaar, dat toch een beetje sleets is.... :+

V.w.b. het stempeltje op het zwoerd: zolang het bij een stempeltje blijft kan ik ermee leven. Ik trek de grens bij zo'n geel oormerkje.

Op dinsdag 3 maart 2026 19:37:07 schreef nonius:
De Sievert slijpsteendresser is nieuw en ongebruikt. In tegenstelling tot m'n oude exemplaar, dat toch een beetje sleets is.... :+

Hoe werk je eigenlijk met zo'n ding / wat doet het?

Daar maak je een slijpsteen weer mooi vlak mee door het ding er tegen te drukken
Ik ken ze als slijpsteenvlakker.
Die dingen slijten best wel, mooi te zien aan de oude van Nonius :)

En mee rond laten draaien? Ik heb die dingen vaker gezien maar nooit begrepen hoe je er weer een vlakke steen mee krijgt.

Wot? een slijpsteenslijper? :D

zie op 1:05 https://youtu.be/BkyLua8t10M

[Bericht gewijzigd door Hubie op (17%)]

Wot? een slijpsteenslijper?

Da's toch niet zo raar? Een slijpsteen bestaat uit hele kleine korreltjes, met scherpe randjes, in een matrix/bindingsmateriaal.

Na verloop van tijd worden de scherpe korrelrandjes bot. Het is de bedoeling dat de korrels dan vanzelf 'uitbreken' en er een nieuw vers en scherp korreltje tevoorschijn komt. Vandaar dat slijpstenen 'zelfscherpend' heten te zijn.

Maar soms moet je wel eens wat helpen. Of zitten er groeven/sporen in de steen omdat iemand te lang op dezelfde plek heeft zitten slijpen, i.p.v. de steen zo gelijkmatig mogelijk gebruiken.

Tegenwoordig gebruik ik meestal een diamantdressertje (midden in de foto), dat werkt sneller en makkelijker.

Op dinsdag 3 maart 2026 01:12:21 schreef RAAF12:
Mooi spul zeg! Zo'n regelbare weerstand ligt hier, staat er een merk op de achterzijde?

Ha mijn Raafje, ik had al eerder gepost, maar blijkbaar niet goed bevestigd. Helaas géén merk, ook niet op het doosje.

Krauw!