het ontwerp en de bouw van mijn twee meter transceiver

Knap gedaan! Dat heeft wat geduld gekost. Wat me opvalt is dat je quad loop antenne zo horizontale polarisatie heeft. Dat is niet optimaal, repeaters werken verticaal. Je kan de loop eventueel aan de zijkant voeden. Moet wel db -tjes schelen.
Of een verticale spriet gebruiken.

ik heb een vraag over deze modules wat is het en waarvoor wordt het gebruikt:
https://nl.aliexpress.com/item/1005007912365769.html?spm=a2g0o.product…

Dat zijn (bijna) complete zendontvangers voor VHF. Er is ook een versie voor UHF.

[Bericht gewijzigd door PG3R op (17%)]

Op dinsdag 17 februari 2026 05:49:15 schreef Martin V:
Een S170 is mij onbekend is dat een deler? Bij het zoeken op google kom ik uit op een robot grasmaaier machine, maar dat bedoel je vast niet.
Ohja nu weet ik het weer, het zal zón ding zijn:
https://www.youtube.com/watch?v=8j3mi4IXi90
https://www.youtube.com/watch?v=5WI_bfMMxXg
https://www.youtube.com/watch?v=UJxLweB0MAQ
https://www.youtube.com/watch?v=vVNwcXYVZGM

Dat was een typefoutje, Het is de S187
Een synthesizer die maar tot 2,5MHz gaat (uit het stenen tijdperk, kost me verder niks en gemakkelijk mee om te gaan), samen met een S89 prescaler tot 250MHz.

Ik zou een meng VFO kunnen toepassen, waarbij een lagere freq. VFO gemengd wordt met een hoge kristal freq. Zoiets heb ik ook overwogen voor 2mtr waarbij ik een stabiele freq. van 160MHz met 4MHz VFO om zo 156MHz te krijgen, maar nu gebruik ik een vrijlopende VFO direct op 156MHz. Het lijkt mij nogal moeilijk om dat zo te doen, er onstaan vele ongewenste mengproducten om dat zo te doen, je moet er net de juiste uit zien te halen.
Maar andersom kan het ook als PLL (lijkt me veel beter), met een VCO op 156 mengen met 160 is 4MHz uit en die locken met een PLL de regelspanning stuurt de VCO aan op 156.

Ik heb geen ongewenste signalen gezien. Ik probeer ook zoveel mogelijk de orginele circuits te gebruiken om dat te voorkomen. Het moeilijkste is de oscillator zelf omdat deze 40-50MHz hoger oscilleert dan orgineel. Zoals het nu staat ga ik die op 220,35-225,35MHz zetten met een verdubbelaar naar 440,7-450,7MHz, en dat weer mixen met 10.7MHz (FM/SSB modulatie) naar 430-440MHz.

Nog makkelijker is een TSA5511 PLL direct op 156MHz. Maar daar moet weer een arduino voor gebruikt worden, daar heb ik geen verstand van.

Voor een paar kanalen kan je de S187 met diodes instellen, ik ga een Arduino gebruiken.

Die tweede heb ik op Alie voor een tientje gekocht, gaat tot aan 1,3GHz.
[bijlage]

Die heb ik ook, werkt opzich goed.

Als detector gebruik ik de MC3361, die heeft wel aardig wat signaal nodig er staan drie MF trappen ervoor en ik gebruik drie trappen als préselectie versterker, anders ontvang ik niets.
Volgens de datasheet moet de ingang van de MC3361 maar liefst 1mV zijn, dat zal wel het maximale signaal zijn, wat er nodig is. Maar dat staat allemaal in de datasheet.

Ik lees 2,6µV voor -3dB limiting. Het is een prima IC voor de toepassing, ik ga ook zoiets gebruiken.

Op dinsdag 17 februari 2026 16:05:57 schreef Martin V:
ik heb een vraag over deze modules wat is het en waarvoor wordt het gebruikt:
https://nl.aliexpress.com/item/1005007912365769.html?spm=a2g0o.product…

Ik heb eentje geprobeert, het werkt, de modulatie was toendertijd wat tricky.

Hartelijk dank voor de info Sine.

Ik heb eentje geprobeert, het werkt, de modulatie was toendertijd wat tricky.

Het zal wel niet zo makkelijk zijn om zón module ingebruik te nemen ik zie heel wat aansluitpunten, maar het is wel verleidelijk, altands voor mij dan om zón module ingebruik te stellen. Maar ik ben bang dat veel ervan boven mijn pet gaat. Wat is er allemaal nodig om zón module ingebruik te stellen, zal wel een processor aan moeten en dan houdt het voor mij al op. Is er op internet meer info te vinden van die module? Een PLL zit er al in hoop ik. Ah bij de zoekterm DRA818v vindt ik een hoop info.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-e&q=dra818v
https://www.hobbytronics.co.za/Content/external/996/razzies_article.pd…
Ik kan echter geen sketch vinden voor een arduino met de DRA818v. Met een rotary encoder voor de besturing ervan.
PI3UTR ontvang ik nu met 100% sterkte met het plaatsen van de ant. op een 3mtr hoog mastje.
Of is het nu PI4UTR, vanaf IJselstein en PI3UTR vanaf Hilversum?

Die tsa5511 is geen goed plan ding is gemaakt voor tv ontvangers beter een dual modulus pll tje nemen

Op zondag 22 februari 2026 14:52:54 schreef Martin V:
Hartelijk dank voor de info Sine.
[...]
Het zal wel niet zo makkelijk zijn om zón module ingebruik te nemen ik zie heel wat aansluitpunten, maar het is wel verleidelijk, altands voor mij dan om zón module ingebruik te stellen. Maar ik ben bang dat veel ervan boven mijn pet gaat. Wat is er allemaal nodig om zón module ingebruik te stellen, zal wel een processor aan moeten en dan houdt het voor mij al op. Is er op internet meer info te vinden van die module? Een PLL zit er al in hoop ik. Ah bij de zoekterm DRA818v vindt ik een hoop info.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-e&q=dra818v
https://www.hobbytronics.co.za/Content/external/996/razzies_article.pd…
PI3UTR ontvang ik nu met 100% sterkte met het plaatsen van de ant. op een 3mtr hoog mastje.
Of is het nu PI4UTR, vanaf IJselstein en PI3UTR vanaf Hilversum?
[bijlage]

Hier in Hilversum gooit die repeater m'n ontvanger plat als ik die niet 25dB verzwak aan de ingang. Dat was met binnenhalen van de ISS plaatjes soms wel eens een probleem.

Op zondag 22 februari 2026 16:30:50 schreef paulp:
Die tsa5511 is geen goed plan ding is gemaakt voor tv ontvangers beter een dual modulus pll tje nemen

Dat klopt paulp, dual modus PLL kun je dat nader toelichten, afijn ik kijk wel even op google.
Ik zelf zit te denken om 156MHz uit een VFO op 4MHz te mengen met een vaste kristal oscillator op 160MHz, hier ben ik al eens mee aan de gang gegaan. Alleen kwam ik destijds niet verder als de 160MHz oscillator maar mengen is het probleem niet zo. Of een Si570 dan maar? Maar de PLL van Sine is ook een mooie manier.

Op zondag 22 februari 2026 18:03:00 schreef harry64:
Hier in Hilversum gooit die repeater m'n ontvanger plat als ik die niet 25dB verzwak aan de ingang. Dat was met binnenhalen van de ISS plaatjes soms wel eens een probleem.

Ja wat wil je de antenne staat op dacht ik 70mtr hoogte en de van ijslestein op 259mtr dacht ik, dus dat wil wel stralen op die hoogte. Maar waar ik veel last van heb is fading van het signaal, soms is het 100% anders weer 20%. Maar het is ook een lineaire transponder die zet de frequentie lineair om ipv. een gewone repeater. Zit je dus met enige ruis dan stuurt deze de ruis mee en een lager zendvermogen, het is dus een lineaire frequentie omzetter, heb ik zo het vermoeden.

Op dinsdag 17 februari 2026 15:16:49 schreef Bert jan:
Knap gedaan! Dat heeft wat geduld gekost. Wat me opvalt is dat je quad loop antenne zo horizontale polarisatie heeft. Dat is niet optimaal, repeaters werken verticaal. Je kan de loop eventueel aan de zijkant voeden. Moet wel db -tjes schelen.
Of een verticale spriet gebruiken.

Goed idee ik wist nog niet dat de polarisatie verticaal is.

Maar het is ook een lineaire transponder

Dat denk ik wel niet; daar zouden we zéker van gehoord hebben.
Lees ook hier: https://hobbyscoop.nl/status/pi3utr/

Met een verticale antenne zul je wel hogere, en minder variabele, signaalsterkten hebben. Met je momentele kruispolarisatie ben je erg gevoelig voor toevallige reflecties.

Ik heb nog een vrij ernstig probleem in de nbfm detectie. Die klinkt vervormd zoals een overgemoduleerd signaal klinkt. Met de stem van de repeater valt het nogal mee, maar amateurs zijn meestal een stuk harder gemoduleerd en hebben dus ook een grotere frequentie zwaai. Het ligt allemaal aan het keramische filter wat in de detector (MC3361) wordt gebruikt Ik heb daar een LTM455FW inzitten en die is dus eigenlijk veel te smalbandig, wat ik nodig heb is een filter van 15kHz breedte dat is dus 30kHz bandbreedte. Die heb ik besteld inmiddels in China, jammer dat dit weken gaat kosten voordat ik die eindelijk heb. Als ik het uit mijn hoofd gok ik op type LTM455BW.

LTM455W.pdf

Dat is de op één na breedtste filters welke op Aliexpress geleverd kunnen worden (na een hoop zoekwerk kunnen vinden een geschikt filter welke ook nog eens leverbaar is).
Jammer dat ik dit probleem nu heb, het is niet aan te horen als twee amateurs een QSO met elkaar hebben, het is kompleet onverstaanbaar en mijn s-meter zwaait mee met de modulatie van nul naar 40% of andersom. De stem van de repeater zelf is daartegen uitstekend omdat die niet zoveel zwaai heeft.

Weet je zeker dat de bandbreedte van het filter (30 kHz) nodig is? Misschien is je detector de boosdoener. En een beetje vervorming bij NBFM heb je altijd. Een grotere filterbandbreedte maakt de ruisbegrensde gevoeligheid slechter.
Het blijft een compromis.

Je zou pin 10 en 11 van de MC3361 even kunnen overbruggen met 10nF om te kijken of daarna wel de vervorming weg is.

Je zou pin 10 en 11 van de MC3361 even kunnen overbruggen met 10nF

Goed idee, maar je bedoelt 3 en 5. Tussen 10 en 11 zit een versterkertje dat bijv. voor een squelchfilter gebruikt kan worden.
Er is nog wel kans dat je het filter toch ook van poot 4 moet losmaken om van alle vervorming af te zijn (als die door het filter veroorzaakt wordt).

30 kHz (±15 kHz, dat betekent dus niet 'ongeveer' :)) was ook voor het 25kHz-raster al veel te breed. 16 kHz was gebruikelijker.
Tegenwoordig heb ik hier de set altijd op 'smal' staan, dat is 12 kHz. Het gebeurt eigenlijk nooit dat iemand daarbuiten zwaait zodat je daardoor vervorming hoort.
Het 'F'-filter zou dus geschikt moeten zijn.

Wat je beschrijft is eigenlijk ook wat je ziet als je niet goed op frequentie staat. De zwak gemoduleerde repeaterstem gaat dan nog net, maar van de normale modulatie wordt dan aan één kant een stuk afgekapt. Dát vervormt wel al snel.
Ook is het mogelijk dat je filter niet goed aangepast is, maar omdat je meestal deze filters rechtstreeks aan dit soort IC's ziet hangen neem ik aan dat dat gewoon zou moeten werken.
En is je 1e middenfrequentfilter goed aangepast, zonder rimpels in de doorlaat? Juiste frequentie?

Je zou natuurlijk gewoon even de meetzender kunnen optuigen, dan weet je alles. ;)

Op maandag 23 februari 2026 17:06:02 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Goed idee, maar je bedoelt 3 en 5. Tussen 10 en 11 zit een versterkertje dat bijv. voor een squelchfilter gebruikt kan worden.
Er is nog wel kans dat je het filter toch ook van poot 4 moet losmaken om van alle vervorming af te zijn (als die door het filter veroorzaakt wordt).

30 kHz (±15 kHz, dat betekent dus niet 'ongeveer' :)) was ook voor het 25kHz-raster al veel te breed. 16 kHz was gebruikelijker.
Tegenwoordig heb ik hier de set altijd op 'smal' staan, dat is 12 kHz. Het gebeurt eigenlijk nooit dat iemand daarbuiten zwaait zodat je daardoor vervorming hoort.
Het 'F'-filter zou dus geschikt moeten zijn.

Wat je beschrijft is eigenlijk ook wat je ziet als je niet goed op frequentie staat. De zwak gemoduleerde repeaterstem gaat dan nog net, maar van de normale modulatie wordt dan aan één kant een stuk afgekapt. Dát vervormt wel al snel.
Ook is het mogelijk dat je filter niet goed aangepast is, maar omdat je meestal deze filters rechtstreeks aan dit soort IC's ziet hangen neem ik aan dat dat gewoon zou moeten werken.
En is je middenfrequentfilter goed aangepast, zonder rimpels in de doorlaat? Juiste frequentie?

Je zou natuurlijk gewoon even de meetzender kunnen optuigen, dan weet je alles. ;)

Hallo Fet ja de meetzender is ook een zelfgebouwde en vrijlopend niet echt een geschikt apparaat, maar ja als je niets anders hebt. Het vreemde is wel dat als er iets niet goed zou zijn de repaterstem is wel goed, dus wat kan het zijn? Ik weet het niet helemaal zeker maar ik heb nu het type FW erin zitten die is 6kHz naar boven en beneden breed, dus 12kHz bandbreedte, vreemd dat het bij jou Fet wel goed is en bij mij niet. Kon ik dat keramische filter maar gewoon weglaten, er zit al verderop een kristalfilter direct na de eerste mf versterker. Maarja dat kan niet want achter de tweede mengtrap moet toch de frequentie van 455kHz worden geselecteerd, mischien met een parallelkring? Ik heb ook al een kleine C van 22pF over het ker. filter gezet maar zonder enig merkbaar verschil. Trouwens de call in telegrafie op de repeater is ook enigsinds vervormt. Doordat ik geen AVR op deze ontvanger heb wisselt de sterkte van het signaal nogal behoorlijk veel. De stem vervormt soms ook wel en soms ook weer niet.

er zit al verderop een kristalfilter direct na de eerste mf versterker

Niet verderop, maar juist ervoor. Dat filter bedoel ik met 1e mf-filter (ik had in de vorige post '1e' vergeten, nu toegevoegd).
Dat 1e filter, is dat breed genoeg voor FM? En klopt de frequentie?
Als je bijvoorbeeld met 10,24 MHz mengt passen 10,7 MHz en 455 kHz niet bij elkaar: dan zit je er steeds 5 kHz naast. Je zou de eerste niet zijn :).

Nog even teruggelezen, 30 kHz is ruim, en je mengt met 10,245 MHz, dus dat klopt.
Maar ik lees ook dat de VFO vrijlopend is. Je zult dus ongetwijfeld gewoon naast de frequentie zitten - een paar kHz is genoeg voor vervorming van normaal gemoduleerde signalen.
Als je op een van de SDRs kijkt waarop PI3UTR te zien en horen is (bijv. hier), zul je zien dat de bandbreedte altijd minder dan 12 kHz is. Daar ligt het dus niet aan.

In een omgebouwd mobilofoon doosje kom ik de veel gebruikte CFWLB455E (55E) tegen, ±7,5kHz. Werkt prima (met PLL).

Ja klopt .... bedoelde inderdaad 3 en 5 ( te snel gekeken in de datasheet ).

Met die test ben je in 10 minuten een stuk wijzer ....

Ik heb het project tijdelijk stopgezet, omdat ik ruimte op mijn bureau wil hebben.
Nu ben ik bezig pcb's te maken voor de RS800, dat is een 800Watt middengolfzender met een buis de GU81M in de PA. Dit project staat ook al een halfjaar in de wacht, dus tijd om daar eens aan te gaan werken.
Momenteel maak ik de geëtste pcb's van de HF driver met Mosfets en de HF interface (zorgt voor een dode tijd tussen de twee signalen van de volle brug driver).
Ik ga weer verder met met dit tweemeter project wanneer ik de keramische filters uit China binnen heb.

[Bericht gewijzigd door Martin V op (31%)]

Even een vraag, zijn er inmiddels betere nbfm detectoren als de MC3361? Ik heb er ook één (het type weet ik even niet uit mijn hoofd) waar een complete ontvanger inzit, zou dat niet makkelijker zijn om dat ic te gebruiken. Maar ik ben benieuwd of er een nieuwe verbeterde versie van de MC3361 is. Deze vraag stel ik omdat Motorola zoveel van deze ic's op de markt brengt. Het ontbreekt mij om een totaal overzicht te krijgen wat Motorola allemaal in zijn assortiment heeft. Ik heb hier op een print bijvoorbeeld ook de MC3352, die is uitsluitend geschikt voor data ontvangst.

Ik ben fan van de TBA120 en de NE612/NE602 ...... no nonsens perfect werkend als FM detectie.

Ik zit naar aanleiding van de vervorming die Martin ervaart eens te experimenteren met een
signaalbron FM gemoduleerd met 1 Khz en een SA.

Met kleine zwaai zie ik keurig de draaggolf met de 2 mengprodukten links en rechts op
1 Khz afstand. Zou het filter 2,5 Khz breed zijn dan perfecte demodulatie.

Als ik harder moduleer - cq de zwaai vergroot - dan krijg ik meer mengprodukten. Ik moduleer
met een zuivere sinus, waar komen al die nevenprodukten vandaan? Het lijken harmonischen te
zijn van de modulatie, want als ik met een blokgolf moduleer dan is t effect veel sterker.

Maar ok .... meer bijprodukten, meer bandbreedte ... maar als ik nog steeds zou demoduleren met
een filter van 2,5 Khz breed dan staat daar nog altijd dezelfde informatie.

Waarom is er dan vervorming? Of is dat t effect van het niet ideale filter? Of ontbreekt er informatie
als ik alleen kijk naar die 2,5 Khz rondom de draaggolf?

- het zal het ontbreken van informatie zijn, maar de frequentie componenten van de modulatie zitten
al wel direct rondom de draaggolf. Zit vast een interessante verklaring achter die je kunt berekenen
in het S domein of zo.

[Bericht gewijzigd door EgbertG op (11%)]

Ik moduleer met een zuivere sinus, waar komen al die nevenprodukten vandaan?

Zoekterm: Bessel-functie. De details ken ik er niet van maar da's het 'normale' spectrum zoals ik ook altijd op m'n SA te zien krijg bij FM.

https://en.wikipedia.org/wiki/Frequency_modulation#Bessel_functions

Die meneer Bessel ken ik trouwens beter uit de werktuigbouwkunde, hij is ook de man achter de 'Besselse punten': de plekken waar je een draagbalk moet opleggen voor minimale doorbuiging bij een bepaalde belasting. (zonder veel hoofdpijn-wiskunde: op 21% van de uiteindes).

Dat berekenen heeft van de Pol al voor je gedaan en dat is op zijn minst lastig. Een Bessel grafiek is eenvoudiger.

Maar inzicht kun je wel krijgen. Kleine zwaai: de fase van de twee zijbanden is anders dan bij AM. De amplitude van het uitgezonden signaal is constant bij FM.

Repeterende signalen.
De reeks zijbanden bij hogere modulatieindex of zwaai ontstaat doordat de energie op een spectraallijn "afgebroken" wordt of steeds "aangevuld" wordt.

Ook leuk is, dat FM geen lineaire modulatie is. Dus, als je met twee tonen tegelijk moduleert, is het resultaat totaal anders dan de som van modulatie met de ene, en met de andere toon.
Kijk maar eens naar het spectrum van een modulatie met twee tonen: je ziet niet alleen spectraallijnen (zij'banden') voor elke toon, maar ook voor alle mogelijke intermodulatieproducten tussen die twee tonen. In het voorbeeld hieronder: rood is 1,2 kHz met 3 kHz zwaai; groen is 1,2 kHz met 1½ kHz zwaai plus 1,4 kHz eveneens met 1½ kHz zwaai. Je ziet daar elke 200 Hz wel wat.

Vandaar ook dat als je bijv. op een SDR naar een FM-omroepzender kijkt, je bijna nooit de loodstoon van 19 kHz in het spectrum ziet. Alleen als de zender verder even helemaal niet moduleert - vlak voor de piepjes voor het nieuws bijvoorbeeld - zie je de 19kHz-lijnen boven en onder carrier even tevoorschijn komen. De rest van de tijd worden ze samen met alle andere modulatie ge-intermoduleerd, 'vermalen', tot de totale bandbreedte van de zender. Toch is hun amplitude in de modulatie steeds constant.