het ontwerp en de bouw van mijn tweemeter tranciever

Aan het einde van het jaar in 2025 had ik mijn ontwerp gereed van mijn tweemeter ontvanger, maar het zag er verschrikkelijk lelijk uit, het was echt een experimentele opzet. Maar het werkte goed. Daarna ben ik bezig geweest met een verhuizing, van Lisse naar Noordwijkerhout, waar ik nu woon. Uiteraard wilde ik wel verder gaan met dit project, ik heb overwogen om alles op een geëtste print over te zetten, maar daar zitten twee nadelen aan. Allereerst is dat een hoop werk en ten tweede is het ontwerp nog steeds experimenteel. Waarvan sommige schakelingen ik niet weet hoe ik die heb opgebouwd, ik heb niets op papier gezet als referentie. Ik haal de schakelingen uit elkaar en zet deze weer netjes (en veel mooier) op een andere print. Om snel te kunnen bouwen en bovendien ook nog de mogelijkheid te hebben om het ontwerp toch eventueel te kunnen veranderen, heb ik gekozen voor "eilandjes" op een kale pcb, dus geen geëtste pcb want daar kun je later niets meer aan veranderen, mocht dat nodig zijn.
De ontvanger, zo zou ik het beter kunnen noemen want het zendgedeelte heb ik nooit gebouwd, bestond uit verschillende printen. Ik had een audio pcb een NBFM detectie pcb, een front-end en een aparate pcb voor de spanningstabalisators en de VFO als local oscillator. Overal zitten draden aan en dat is niet praktisch, daarom heb ik nu alles op één pcb gezet, behalve de VFO en de schakelingen om te kunnen zenden, want dat komt later wel. Als ik eerst de onvanger werkend krijg is dat al een hele grote stap in de bouw, want het zendgedeelte is minder complex als het ontvangst gedeelte.
Ik heb een groot stuk printplaat opgezocht, waarbij de laatste keten van de ontvanger op is gebouwd, dat is de audio versterker. Ik prefereerde een TDA2030 versterker, want daar heb je maar weinig componenten voor nodig. Om te kijken waar ik dit ic kon kopen, kwam ik een complete versterker tegen met de TDA2030 er op. Dat kleine pcb'tje is opgebouwd met SMD componenten, kijk dat scheelt een hoop werk door een complete schakeling te gebruiken. De TDA2030 wordt gevoed vanuit 12 Volt, terwijl de rest van de ontvanger op 5 Volt werkt. Daarvoor heb ik bij de audioversterker een 5 Volt regelaar gemonteerd.

Voor het HF gedeelte, het front-end heeft een symetrische balans versterker, als préselectie versterker. Daarachter komt een symetrische actieve mengtrap. In deze twee schakelingen komt als transistor de BFR90A. Ik overweeg om deze transistor in het MF gedeelte ook te gebruiken. Eerder gebruikte ik voor alle MF schakelingen de BF199, maar ik denk dat een BFR90A het beter zal doen op 10,7MHz.
Voor de mengtrap gebruik ik boven menging, dus de VFO werkt tussen 154,7 tot 156,7MHz.
Deze VFO is een gewone VFO welke tot mijn verbazing zeer stabiel op de frequentie is te krijgen.
Schema's moet ik nog tekenen, die houden jullie van mij te goed.
Tot zover even deze start post.

Ik bouw ook alles in modulevorm, vfo, af versterker, mixer enz.Zo kan je altijd experimenteren met andere modules.Gewoon op gaatjesprint.

Inderdaad Mel, zo had ik het ook, maar het nadeel ervan is dat alle printplaten met elkaar bedraad moeten worden en dat is ook een heel gedoe. Nu heb ik bijna alles op één printplaat.

Dit is het resultaat van een dagje solderen.
Getest heb ik het nog niet, maar ik ga ervan uit dat alles werkt zoals verwacht.

De eerste trap is de préselectie versterker, alle trappen hebben een 50 ohm in en uitgangsimpedantie. De opgerolde coaxkabel is hier een stroombalun die van asymmetrisch naar symmetrisch transformeerd.
Dit is dus een balansversterker, op de uitgang ervan wordt met zelf gewikkelde breedband transformatortjes 16:1 getransfomeerd, van 400 ohm collector impedantie, naar tweemaal 25 ohm symmetrisch, dat is bijelkaar dus 50 ohm getransfomeerd.

Hierna volgt een balans mengtrap, met een breedband transformator van Coilcraft, type WB36-1, deze verzorgt de aanpassing van de uitgang van 1800 naar 50 ohm. Waarvan hier de datasheet van deze transformatoren.
De uitgang van de mengtrap is net zoals bij een passieve ringdiode mengtrap breedbandig. Hierachter staat een diplexfilter welke de aanpassing voor 50 ohm bij de MF van 10,7MHz verzorgd. De seriekring is een instelbare spoel van 3,6 - 5,4µH, typenummer SLOT TEN 1-05 van Coilcraft. De serie C is 47pF.
De prallelkring is een instelbare spoel van 390 - 540nH, typenummer 146-10J08L van Coilcraft en een parallel C van 470pF.
Dit gaat naar de eerste MF versterker RC gekoppeld in de collector en een monolitisch kristal filter type 10M30A daar achter. Het kristal filter is 30kHz bandbreedte, binnen 6dB.
Tot zover ben ik vandaag gekomen, er komt nog een 2e MF versterker achter, dat wordt een differentieel versterker met twee transistoren. Een schema van dit bouwsel moet ik nog optekenen, dat komt een volgende keer.

Dankje Mel. Intussen weer een hoop bij gebouwd op de pcb. Ik kan het pas gaan testen als ik een VFO heb, de oude lelijke opzet van de VFO heb ik nog, ik zal kijken of ik die werkend kan krijgen, alleen maar om even te kijken wat het resultaat is van de nieuwe opstelling.

Even off topic, ik wil jullie graag mijn nieuwe werkkamer laten zien, voorheen had ik een bureau in de huiskamer staan en nu staat alles in een aparte kamer.

Deze foto is een gedeelte van mijn voorraad magazijn, ik heb ook nog een kast in de muur die helemaal vol zit, genoeg op voorraad, alhoewel je kan nooit teveel hebben ;)

Teveel hebben kan wel. Of i.i.g. zoveel hebben dat je het geen je nodig hebt op dat moment niet meer terug kan vinden. :P

Mooi werkplekje!

Ik sprak eens iemand die tientallen draaicondensatoren (2x500 pF, die vroeger zo gewoon waren) bewaarde. Hij deed er he-le-maal niets mee, maar wilde ze niet kwijt, 'omdat ze steeds moeilijker te krijgen zijn'. Tja, hoe zou dat nou komen? Die liggen bij hem en anderen die er net zo over denken.
Zo beschouwd zou je kunnen zeggen dat zij 'te veel' draaicondensatoren hebben, wat voor actievere knutselaars dan jammer is. ;(

Ik heb mijn draaicondensatoren ook een tijdje zo bewaart. Niet dat ik dacht dat zelfzaam waren maar gewoon omdat het een mooi stukje mechanisch wonder ding is. Maar ze ongeveer 2 jaar allemaal verkocht. Ik dacht voor iets zo tussen 1 en 2,5- afhankelijk van de uitvoering maar er was toch heel weinig animo voor toen. Maar er stond dan ook helemaal niets op en ook geen idee van welke spanning en hoeveel pF. Uiteindelijk toch iemand die ook wat anders kocht het er maar bij nam. En nam de doos voor 15,- mee.
Het lag mij in de weg en ik had ook liever dat er iemand iets aan heeft.

Er zaten wel leuke tussen met logaritmisch bereik en andere met net niet helemaal ronde platen maar ook net niet logaritmisch. Ook een hele grote met 3 secties verbonden met tandwielen.

Op maandag 2 februari 2026 20:22:42 schreef Frederick E. Terman:
Mooi werkplekje!

Ik sprak eens iemand die tientallen draaicondensatoren (2x500 pF, die vroeger zo gewoon waren) bewaarde. Hij deed er he-le-maal niets mee, maar wilde ze niet kwijt, 'omdat ze steeds moeilijker te krijgen zijn'. Tja, hoe zou dat nou komen? Die liggen bij hem en anderen die er net zo over denken.
Zo beschouwd zou je kunnen zeggen dat zij 'te veel' draaicondensatoren hebben, wat voor actievere knutselaars dan jammer is. ;(

Ik ga maar eens nadenken over zo'n draaicondensator 3D printen en dan de platen van alufolie of PCB.

Frees je die eilandjes er met een dremeltje in?
Wel een slim idee zo met die eilandjes.

Teveel hebben kan wel. Of i.i.g. zoveel hebben dat je het geen je nodig hebt op dat moment niet meer terug kan vinden.

Mijn probleem is inderdaad dat ik ergens een doos vol met variabele condensators heb, maar sinds de verhuizing kan ik hem niet meer vinden. Ik heb al een paar keer zo'n condensator nodig gehad voor projecten en elke keer is het project niet doorgegaan omdat ik de verdraaide condensators niet meer kan vinden....

Revado: volgens mij zijn die eilandjes kleine stukjes print die op de groundplane gelijmd zijn.