fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat is de lader schakeling die gebruikt 3 weerstanden. Hemant gebruikt er volgens mij maar 2 maar zijn schema is blijkbaar zwaar geheim.
Hoi fred101, zeker geen geheim sta te vissen had een schema gebruikt van het internet zl hem effe opzoeken als ik weer thuis ben
Groetjes
Update,het is gelukt
dze keer exact tekeing gevold.een vraag ik gebruik een dc vieding, moet ik op de input dan toch capacitors hebben? of is dat aleen bij ac input?
Volgens mij haal je wat zaken door elkaar.
Een LM317 mag natuurlijk nooit AC op...
Die condensatoren zijn er als buffer en om oscileren te voorkomen.
Advies van de anderen hoer opvolgen.
En een elco van 100 nF bestaat niet dat zal Uf zijn.
Heb meer zaken doorelkaar gehaald ?. Maar vind het wel leuk om te begrijpen. Inderdaad 100uf. Kweet niet of ik de exacte waardes in huis heb zoals op schema hierboven mogenze nog een beetje afwijken zonder negative impcact.
Ik heb ip r2 een 10k pot erin.
Dus vraag mogen de elcos afwijken in waardes spanning alleen niet.
Mijn vorige ging fout omdat ik het had opgezet als een mislukte stroombegrenzer
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zou eigenlijk zoiets als op de bijlage willen maken.
De led indicator en de spannings meter zitten er al op. Ipv 5k heb ik een 10k pot. Nu nog even kijken welke elco’s ik er tussen kan plaatsen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 8 februari 2026 11:24:09 schreef hemant_5400z:
Kweet niet of ik de exacte waardes in huis heb zoals op schema hierboven mogenze nog een beetje afwijken zonder negative impcact.
Sommige waardes "stellen iets in". Dus bij dit soort voedingen, stelt de bovenste R de stroom in door de tweede weerstand.
Kies je die te hoog, dan loopt er te weinig stroom en gaat ook de stroom door de GND pin bepalen wat je spanning wordt.
Kies je die te laag, dan ga je een deel van de beschikbare stroom opvreten met het instellings circuit.
Maar zolang je tussen die twee uitersten inzit zal het wel aardig werken.
De verhouding tussen de twee weerstanden bepaalt als het goed is de uitgangsspanning. Je bent vrij om die te kiezen het ding zal doen wat je hem opdraagt.
R1 = 2.7Ω, R2 = 5k levert een theoretische uitgangsspanning op van 2.2kV. Dat kan natuurlijk nooit als je een 19V aan de ingang hebt. Dus ook de verhouding heeft z'n grenzen.
C1 en C5 zijn geen elco's dat staat fout in het schema, dat zijn keramische 100nf condensatoren .
Die condensatoren moeten er zeker in.
Ok bedankt.
Wat betreft de aantallen elco’’s in vorige schema zie ik 1 bij input en een bij putput is dat voldoende bij de tekong die ik heb geplaats zitten er meerdere.
Wat de toegevoede waarde van bvb meerdere?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dank.
Wat is de waarde van C adjust?
Mogen 0.1 uf en 1.0 uf groter zijn of wordt de voeding dan instabiel? Die zijn ceramisch neem ik aan?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
CADJ is used to improve the PSRR, and reduce the noise on the output.
It does this by creating an low pass RC filter with the series resistor R1.
With CADJ=10uF and R1=240 Ohm, you get a 3dB cutoff frequency of 66Hz.
So if you change CADJ it will change the frequencies that can be filtered.You can recalculate it using the equation below.
fc=1/(2*π*CADJ*R1)
PSRR = Power Supply Ripple Rejection ratio
't Is een afweging: betere PSRR geeft iets tragere regeling bij grotere belastingsveranderingen.
Ga ik mee aan dr slag. Wat voor type raden jullie aan voor c0 en c1. Keramische of kan ik gewoon effe in de grabbeldoos kijken iets met zelfde waardes?
Heeft de een voordeel op de andere?
Keramisch vs polyester?
Arco
Special Member
Op zondag 8 februari 2026 11:51:06 schreef hemant_5400z:
Ik zou eigenlijk zoiets als op de bijlage willen maken.De led indicator en de spannings meter zitten er al op. Ipv 5k heb ik een 10k pot. Nu nog even kijken welke elco’s ik er tussen kan plaatsen.
Ah, weer zo'n fantastisch schema van een "tech"-tuber uit India. Dat in ieder geval niet bouwen, en als je dan toch iets moet bouwen dan niet zomaar onderdelen er in gooien die 2x zo hoog zijn in waarde.
Als je dit wilt bouwen als test-voeding voor toekomstige projecten dan zou ik voor wat uitgebreiders kijken, je mist namelijk een (instelbare) stroombegrenzing. En dat is het ding wat je onderdelen kan redden als je aan het experimenteren bent.
-edit-
Deze bijvoorbeeld, dan heb je meteen een print erbij:
https://nl.aliexpress.com/item/1005006824149563.html
Er loopt hier ergens een topic over met eventueel nog wat verbeteringen.
Deze: https://www.circuitsonline.net/forum/view/125785
Geen "super voeding", maar als experimenteer ding meer dan bruikbaar.
@Sine Er zit inderdaad geen stroombepreking op. Als R1 de stroom bepaalt zou ik daar dan eventueel een 1K pot meter kunnen zetten om die variable te maken indien nodig of overleefd ie dat niet?
Arco
Special Member
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op zondag 8 februari 2026 21:29:43 schreef Sine:
[...]Ah, weer zo'n fantastisch schema van een "tech"-tuber uit India. Dat in ieder geval niet bouwen
Als je C2 weglaat is het toch niet zo'n ramp? En C5 moet eigenlijk 1uF ipv de 100 nF, maar is "optioneel". Dus dan zal alles tussen de 0 en 1uF wel mogen. Ook 100n. Goed, de transient response wordt anders.
C3 lijkt groot maar in het datasheet-schema dat arco post staat daar ook 10 uF.
Goed, met die aanpassingen heb je zo langzaamaan het datasheetschema terug 
Arco
Special Member
Op maandag 9 februari 2026 14:31:07 schreef Lucky Luke:
[...]
C3 lijkt groot maar in het datasheet-schema dat arco post staat daar ook 10 uF.
C3 (CADJ) is zoals gezegd voor de ripple rejection, kun je naar wens aanpassen...
De negatieve voedingsspanning kun je weglaten als je niet tot nul terug wilt kunnen regelen...
[Bericht gewijzigd door Arco op (14%)]
Bedankt,
Ik ga deze eerst even bijelkaar solderen en dan eentje maken met voltage en current ben ik wel effe bezig ?. Ben niet zo snel
Op zondag 8 februari 2026 11:14:45 schreef revado:
Advies van de anderen hoer opvolgen.
Wie is je favoriete hoer die een goed advies kan geven?
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hoi, zie resultaat bijlage eerste versie hij werkt! Bedankt allemaal. Voor versie 2 met current limitation heb ik helaas de spullen niet dus die zet ik tijdelijk in de wacht. Mischien niet de mooitse maar ben tereden voor een eerste poging
Nogmaals bedank allemaal!