Hoi,
Ben begonne met een LM317 voeding.
Ik heb een DC voeding 19.5V 6.9 A die heb ik op input van de LM317.
Tussen Adjust en Output een 2.7Ohm 7 Watt resistor. zou me 0.46 Ampere moeten geven
Tussen Adjust en GND een 4.7 K resistor
Output is rond de 10.5V
Echter zodra ik een led aansluit op output - 1K -led dan zakt mijn output naar 4V.
Haal ik de led weg weer 10v en sluit ik een buck converter aan dan gaat de output naar 2V nieteens inimale input van de buck.
Hoop dat het een beetje begrijpleijk is. zo niet kan ik nog wat info geven 
Heb ook al een Electrolyt Capacitor van 100nf van dc naar input geprobeert maar dat hielp niet.
Ook niet met een 100nf of de output probleem blijft hetzelfde.
Andere LM317t geprobeert zelfde probleem.
Groetjes Hemant
paulp
I thought, I thought of everything
Denk dat je even een goed schemaatje moet zoeken, met wat je nu verteld begrijp ik wel dat het niet werkt,succes
Op zaterdag 7 februari 2026 12:13:53 schreef hemant_5400z:
Tussen Adjust en Output een 2.7Ohm 7 Watt resistor. zou me 0.46 Ampere moeten geven
Tussen Adjust en GND een 4.7 K resistor
Zet die 2.7Ω eens tussen output en gnd i.p.v adjust.
En een derde weerstand van pak-em-beet 22k tussen output en adjust.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Electrolyt Capacitor van 100nf
Zo één heb ik nog nooit gezien. Dus dat lijkt me sterk.
En 2.7 Ohm tussen output en adjust gaat ook niet werken.
Zo zou het moeten werken.
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/32/voedingen/lm-317-voedin…
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het kan wel maar niet zoals hij beschrijft. Die weerstand van adjust naar gnd moet weg. hij beschrijft de LM317 in stroombron mode. Daarbij wordt de hoogte van de spanning bepaald door de verbruiker, hier de Vf (en een 1k weerstand ?) 1,25V/2,7 = 460 mA . Maar 0,46A en 1000ohm gaat niet werken. Als er bv 16V-3V=13V over de weerstand valt kan er max 13mA lopen.
Teken het schema eens, dan weten we wat je bedoeld
Hoi,
Mijn R1 is inderdaad 2.7 ohm.
Heb heb naar het schema gekeken waar naar verwijst wordt echter probeer ik het eerst zonder condensators.
R2 is 5k ohm.
Output is dat 10v
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
LM317's kunnen erg onverwacht reageren, zeker op een breadboard, zonder condensators. Die zijn niet voor de sier maar zijn echt nodig.
Maar als ik jou verhaal goed begrijp gebruik je dus een fantasie schema. Er zijn 2 basis manieren van gebruik. Als stroombron voor bv LEDs zoals in mijn vorige post of als spanningsbron, maar in dat 2e geval dan moet je die 460mA en 2,7 ohm weerstand gewoon vergeten, die hoort dan niet, de stroom wordt dan bepaald door de load en kan 1,5A max worden, daarna gaat hij in protectie.
Edit er is zoals Maarten hieronder schrijft ook nog een mix die wel werkt met een stroombegrens weerstand maar die gebruikt 3 weerstanden, geen 2,. Dat is een lader schakeling.
Spanningsbron, R1 moet daar 240 ohm zijn:
Jij lijkt een mix van die 2 te gebruiken en dat werkt idd niet. Daarom willen we een schema van jou zien.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (12%)]
Effe kijken hoor, volgens bij heb ik r1 eerst naar adjust en dan naar ground.
Had alles losgetrokken ga straks weer opnieuw proberen.
Bedankt alvast
marcob
Golden Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Hier staat een schema en uitleg.
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/97/voedingen/mini-lm317-vo…
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@fred101: Texas Instruments is het niet met je eens op de voorpagina van hun datablad. Een mix van schakelingen kan wel werken, maar is alleen voor zeer specifieke doelen. Zie https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317.pdf
fred101
Golden Member
Dat is de lader schakeling die gebruikt 3 weerstanden. Hemant gebruikt er volgens mij maar 2 maar zijn schema is blijkbaar zwaar geheim.
Hoi fred101, zeker geen geheim sta te vissen had een schema gebruikt van het internet zl hem effe opzoeken als ik weer thuis ben
Groetjes