Het print hier 'as expected'. (altijd wel even een fijn schuurpapoiertje erover halen of een Scotchbrite pad)

Ik heb wel liggend geprint, 'staand' printen is onzinnig en vragen om moeilijkheden.
(een heel dun en lang iets vertikaal printen is nooit aan te raden als het ook anders kan)

Daarbij moet de printer dan ook (onnodig) supports voor de windows maken.
En ironing gaat alleen goed bij horizontale vlakken: de printkop kan nu eenmaal geen 90 graden draaien... :) )

Daarbij beweegt een lang en dun object ook veel meer (zeker bij een XZ printer, omdat het object continu heen en weer gaat)
Dat zorgt voor allerlei bewegingen in het object, vooral bij hoge printsnelheden.

Tenslotte duurt staand printen ook langer: hier duurt dat 52min, en liggend printen maar 30min...

De onderzijde is (als je een 'textured' bed hebt) natuurlijk wel textured.
Als je dat niet wilt moet je een 'smooth' PEI plaat nemen.

Hoe klein is dat huisje? (Ik kan op mijn telefoon de stl niet openen)

In Bavelt’s print:
- is de print niet kromgetrokken / wellicht zelfs van het bed losgekomen? Dat kan gebeuren als een groot vlak geprint wordt. Dat de afwerking op verschillende plekken anders is kan een leveling probleem zijn.
- ‘stringing’ in de raampjes zou vochtig filament kunnen zijn (of verkeerde temperatuur, of…)
- als zowel de raampjes als de deur helemaal open mogen dan kun je de voorkant als onderkant printen.
- met welke lijndikte / laagdikte print je hier? Je zou eens kunnen proberen met een kleinere laagdikte te printen, bijvoorbeeld 0.12 mm.

Het huisje is 5 x 50mm grondvlak en 85mm hoog, dat 'vraagt' om loskomen bij vertikaal printen.
De raambovenzijde vormen dan 'bridges', wat tot stringing kan leiden.
(in Creality Print kun je de filament flow bij bridges instellen)

Op maandag 27 april 2026 16:42:03 schreef Arco:
Het huisje is 5 x 50mm grondvlak en 85mm hoog, dat 'vraagt' om loskomen bij vertikaal printen.
De raambovenzijde vormen dan 'bridges', wat tot stringing kan leiden.
(in Creality Print kun je de filament flow bij bridges instellen)

Arco, de print die Bavelt laat zien is toch ook liggend geprint? Dan is die stringing wel een symptoom dat er iets niet helemaal optimaal gaat.

Ah,

Dat zie ik nu... ;)
Dan is er inderdaad wat mis met de instellingen, ironing lukt hier prima...
Ik zou wat met de filament flow spelen (wat 'magerder' afstellen...)

Nozzle temperatuur kan ook aan de lage kant zijn...

[Bericht gewijzigd door Arco op (14%)]

Ik heb het huisje ook even door de 3D printer gehaald, Bambu met nieuwe auto-flow calibratie. Het resultaat is niet zo best, op de linkerhelft van de print heeft de ironing goed gewerkt, op de rechterhelft niet. Daar moet ik zelf maar eens goed naar kijken. De rol PLA die ik hier gebruikt heb is erg oud, dat is wellicht ook een puntje. Het is grijs filament en strijklicht, daar zie je echt alles mee.

De 'vakken' in de ramen zweven t.o.v. de lagen eronder, dit is dus een 'overhang'. Dat is waarschijnlijk de reden dat er wat diagonale 'stringing' in zit.

Ik heb even wat nabewerking gedaan (tweede foto), maar niet afgemaakt. EDIT: op de tweede foto komt het licht bijna recht van boven.

Als dit voor modelbouw is dan zou ik dit ontwerp zelf iets anders doen, op 1 van onderstaande manieren:
- De voorkant als onderkant printen, de openingen door-en-door, en de achtekant apart maken; of
- De kruizen van de ramen door laten lopen tot de onderste laag; en/of
- kozijnen (en middenkruis?) diepte geven t.o.v. de muur (omhoog laten komen of juist iets verdiept). Dat kan alleen goed als het de bovenste laag is.

EDIT2: Ik zie nu dat ik geprint heb met hele 'minimale' instellingen (overgenoment van een ander project): slechts 2 wall loops en 5% sparse infill. Dat zal niet helpen om de bovenste laag mooi vlak te krijgen.

Juist instellen van de 'Retraction' parameters kan ook aanzienlijk schelen...

Wat grappig, er worden meer huisjes geprint nu. Na dit topic is er een hele woonwijk ontstaan...:)

Ik had het huisje inderdaad later op de vlakke kant geprint De bouwplaat is textured.
Maar de eerste laag (dus helemaal onderaan op de plaat is het huisje juist spiegelglad.
Het ging mij om de laatste laag.

Ik heb een beetje ge-AI-ed op instellingen. Je kunt daar best nog veel mee spelen.
Een van de suggesties was juist om de nozzle-temperatuur niet te hoog in te stellen.
Het is geprint met grijs PLA filament, waar op staat 200-230gr. Ik had hem op 220 gezet.
Kortom: nog maar eens een poging!

De 'spinrag' in de ramen zal waarschijnlijk minder of weg zijn als je de 'retraction' settings bijtuned...
Met de 'flow ratio' kun je ook nog veel tweaken...

[Bericht gewijzigd door Arco op (20%)]

Op dinsdag 28 april 2026 12:14:40 schreef Arco:
De 'spinrag' in de ramen zal waarschijnlijk minder of weg zijn als je de 'retraction' settings bijtuned...

Voorlopig heb ik er weer een rommeltje van en gaat het klonteren en ipv een huisje een bal gehakt of zoiets..
... :'(

Op dinsdag 28 april 2026 12:14:40 schreef Arco:

Ik heb een Nederlandse Cura versie maar zie die Retraction (terugtrekking?) daar niet staan

Tip 1, laat Cura op Engels staan. veel tutorials op Internet zijn in het Engels. Dan heb je geen gedoe met verkeerde vertalingen.
Tip 2, op Youtube staan veel tutorials om diverse proefprints te maken. Ter controle van diverse instellingen, zoals temperatuur en snelheid.

Op maandag 27 april 2026 18:03:18 schreef HarmP:
EDIT2: Ik zie nu dat ik geprint heb met hele 'minimale' instellingen (overgenoment van een ander project): slechts 2 wall loops en 5% sparse infill. Dat zal niet helpen om de bovenste laag mooi vlak te krijgen.

Je ziet vooral dat er boven de "infill" wel genoeg is, in de overhang er tussen niet. Een paar extra lagen "top solid" en hij wordt wel mooi.

Ook "gyroid infill" kan helpen: dan is de infill zelf massiever.

Ik heb vannacht twee "plankjes"(*) geprint. Voor het eerst met "ironing" aan. Printttijd verdubbeld! Maar wat mij betreft geen verschil: volgende ochtend klaar. De ene was 1.5mm dik, die is klote geworden. Klonten en andere ongein. De andere was 3mm dik en is perfect geworden. Ik snap nog niet waarom dit gebeurt.

(*) Met vernuftige uitsparingen, montage gaten enz.

Bij Creality Print zit Retraction onder Printer > Edit > Extruder1
Het stelt in hoever het filament moet worden teruggetrokken (en hoe snel) bij 'oversteken' van lege ruimtes...

Op dinsdag 28 april 2026 15:29:45 schreef Arco:
Bij Creality Print zit Retraction onder Printer > Edit > Extruder1
Het stelt in hoever het filament moet worden teruggetrokken (en hoe snel) bij 'oversteken' van lege ruimtes...

[bijlage]

Ik heb Cura verwijderd en opnieuw geinstalleerd in het Engels.

Maar ik zie dit bij Extruder 1

en verderop:

Wat ik ook een beetje lastig vind: als de print klaar is gaat het bed met bouwplaat helemaal naar achteren. Dan kun je de plaat er niet goed uithalen (sterke magneet) en de kop zit in de weg.
Ik kan hem handmatig wel met Move-Y verplaatsen, maar dat gaat in heel kleine stapjes en ben je lang bezig met draaien aan de knop.
Het mooiste zou zijn als hij helemaal naar voren komt. De Home knop brengt ook geen verbetering.

Op dinsdag 28 april 2026 15:52:21 schreef Bavelt:
[...]
Ik heb Cura verwijderd en opnieuw geinstalleerd in het Engels.
Maar ik zie dit bij Extruder 1
[bijlage]

Ik had het ook over Creality Print... ;)

Mijn vorige printer (Anet A6) had ook een A-frame met dat probleem.
Daar draaide ik het bed naar beneden door direct aan de schroefspindels te draaien, ging best snel...

De K1 laat na het printen automatisch het bed zo'n 12cm zakken voor makkelijke toegang.

Het zit in Cura bij je print settings.
De settings waar je nu kijkt moet je niet aankomen, dat staat goed.

De regel:

G1 X0 Y{machine_depth} ;Present print

in jouw end script zou de plate naar voren moeten brengen.
Je zou het kunnen veranderen in:

G1 X0 Y220 F1000

[Bericht gewijzigd door marcob op (44%)]

Cura opnieuw geinatalleerd.
Maar het is nu echt bagger, niet leuk meer. :/

Op dinsdag 28 april 2026 16:09:59 schreef Arco:
[...]
Ik had het ook over Creality Print... ;)

Ik werk nu met Cura omdat ik vanaf daar direct vanaf de PC kan printen via de USB kabel.
Creality print ondersteunt dat niet.

Op dinsdag 28 april 2026 16:49:59 schreef Bavelt:
End Script? :?

Ik bedoel 'End G-Code.' Di in de laatste scherm afdruk van je staat.

Daarom is het verstandig om te beginnen met een aantal test prints.
Je kunt vanuit de marktplace in Cura, Calibration-Shapes installeren. Dan heb je een aantal modelen die je kunt gebruiken om je instellingen te checken. https://github.com/5axes/Calibration-Shapes

[Bericht gewijzigd door marcob op (42%)]

Ik heb de plugin geïnstalleerd en ga nu een test-cube printen.
Maar ik zie toch helemaal geen G-code? Ik print het object rechtstreeks vanuit Cura .

Dit is touch jouw schermafdruk?

Hier staat jouw End G Code

De start en end code voegt Cura toe aan elk ontwerp.

Ik heb inmiddels een testkubusje geprint. 20*20*20 mm.
Het resultaat gáát, maar de bovenste laag is ook hier wel ruw.

Ik zou hem kleiner kunnen maken voor een sneller resultaat.
Welke instelling is nu het meest kansrijk om hem overal mooi glas te krijgen? Met name de laatste laag.