marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op dinsdag 28 april 2026 18:03:27 schreef Bavelt:
Ik heb inmiddels een testkubusje geprint. 20*20*20 mm.
Ik zou hem kleiner kunnen maken voor een sneller resultaat.
Maak hem alleen een stuk lager, kleiner wordt een gepriegel en geeft eerder problemen.
Ik zou als test eerst de flow ratio wat lager zetten (5% minder of zo) om te kijken of er wat verandert.
Ik heb overal lopen speuren maar kan bij flow nergens een waarde invullen, wel ritsen checkboxen aan/uit..
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb het testkubusje geprint.
De flow ratio kon ik niet vinden in Cura.
Ik heb daarom nu 'ironing' aangezet en de printsnelheid van 180 teruggebracht naar 150.
Het is nu een stuk beter:
Nu is het natuurlijk wel een klein ding (20x20x5).
Ik heb het gevoel dat de witte filament iets betere resultaten oplevert. Een echt minpunt van deze TM3D rol is dat de draad steeds zichzelf 'opknoopt' en de extruder er hard aan moet trekken om input te krijgen. Je moet er eigenlijk steeds bij blijven en het spul 'losmaken'.
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (35%)]
Arco
Special Member
Op woensdag 29 april 2026 00:42:01 schreef Arco:
Cura en Creality slicer zijn nagenoeg identiek...
...
Met dien verstande dat ik vanuit Creality Print via die SD-kaart de G-code moet overzetten. In Cura kan dat 'online'. Bovendien zie je dan op je scherm de voorgang/temp etc.
En zoals Arco al zegt, met een fijn stukje schuurpapier na afloop kun je het ook al een stuk verfraaien.
Ook de Z-offset heb ik weer opnieuw gedaan. Met het A4-tje levert dat een extra offset van 0.0 op.
De totale waarde was -1.34, maar met -1.37 nu gaat het net wat beter.
En dan nog even een klein bolletje (diameter 2mm) proberen te printen.
Maar dat is denk ik teveel van het goede om dat van dit apparaat te vragen...
HarmP
Golden Member
Hierboven al eens genoemd: Je zou ook eens kunnen kijken naar Orca slicer. Daarvoor is de set en volgorde van calibraties goed beschreven, en de bijbehorende stl’s meegeleverd.
Verschillende merken en kleuren filament kunnen inderdaad een ander resultaat geven. Voor testprints zou ik bij voorkeur een redelijk nieuwe, verse rol PLA gebruiken. Zelf gebruik ik daarvoor meestal lichtgrijs, daarmee zie je alles (wit of zwart camoufleren sommig problemen). Filament waar je letterlijk naast moet blijven staan zou het voor mij niet zijn.
Wat voor soor prints denk je vooral te gaan maken? Dingen waar het uiterlijk het meest belangrijk is (huisjes voor modelbouw) of meer functioneel (zoals de ‘camera houder’)?
Ik vind het resultaat wat je nu hebt heel behoorlijk. Als (aanname) dit voor modelbouw is dan wil / moet je toch nog nabewerken, schilderen e.d. Dan is een klein beetje extra werk om oppervlakken echt glad te krijgen geen probleem. Zelf maak ik vooral functionele voorwerpen, dan zijn kleine probleempjes in het uiterlijk niet zo belangrijk.
Terzijde: de laatste paar foto’s zijn niet scherp, de camera lijkt scherpgesteld te hebben op de tafel in plaats van de bovenkant van de blokjes. Velletje egaal papier er onder?
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Op woensdag 29 april 2026 01:03:36 schreef Bavelt:
En dan nog even een klein bolletje (diameter 2mm) proberen te printen.
Maar dat is denk ik teveel van het goede om dat van dit apparaat te vragen...
Dat wordt inderdaad een uitdaging. Het contact met de plate is minimaal, dus denk dat het ontwerp loskomt. Of je moet support gebruiken, je hebt veel overhang.
Tot slot 3D printen blijft een leer traject, in het begin is het veel uitzoeken wat juiste instellingen zijn.
Je kunt veel leren van YouTube filmpjes kijken, zeker waarin de verschillende instellingen worden uitgelegd.
Er is geen universele instelling wat werkt voor iedereen.
flowrate staat onder het kopje material.
Arco
Special Member
Op woensdag 29 april 2026 00:44:46 schreef Bavelt:
[...]
Met dien verstande dat ik vanuit Creality Print via die SD-kaart de G-code moet overzetten. In Cura kan dat 'online'. Bovendien zie je dan op je scherm de voorgang/temp etc.
Creality Print is de opvolger van Creality Slicer en een heel ander programma.
Of Creality slicer via USB kan printen heb ik nooit geprobeerd. (vind ik te lastig omdat de PC aan moet blijven)
Printen van zulke kleine zaken als een bolletje van 2mm met een 'gewone' 3d printer gaat niet.
(die is daar veel te grof voor en de bedhechting is veel te laag zonder brim, zelfs met een 0.1mm nozzle)
Nabewerken met fijn schuurpapier of Scotchbrite pad zul je alttijd moeten doen voor een perfect resultaat.
(of kort in een oplosmiddel dopen)
Op woensdag 29 april 2026 10:08:43 schreef Arco:
[...]
Creality Print is de opvolger van Creality Slicer en een heel ander programma.
Of Creality slicer via USB kan printen heb ik nooit geprobeerd. (vind ik te lastig omdat de PC aan moet blijven)
Creality Slicer ken ik niet, heb ik ook niet gebruikt.
Momenteel gebruik in Cura. Veel voorbeelden gebruiken dit programma ook.
Creality Print wordt ook aanbevolen door Creality, maar vindt zijn eigen printer niet via de USB.
Beetje apart.
De PC moet inderdaad aanblijven. Dat is een nadeel, maar op dit moment niet zo'n probleem; ik ben er vrijwel altijd bij als ik print. Daarbij moet ik met dat grijze filament er wel bijblijven, om een grommende printer te bevrijden van zijn 'getouwtrek' met het filament. Die rol met zijn plastic haspel is het niet echt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 28 april 2026 16:00:23 schreef Bavelt:
Wat ik ook een beetje lastig vind: als de print klaar is gaat het bed met bouwplaat helemaal naar achteren.
Dit soort dingen komt uit de "start" en "end" gcode, de "END" gcode in dit geval.
Die kan je instellen in je slicer.
Bij mij staat er:
De "G1" op regel 2 is waar ie heenmoet als de klus geklaard is.
Maak daar iets als G1 X195 Y5 van om hem naar een andere plek te sturen. De ingewikkelde constructies zijn nodig om dit "geschikt te maken" voor verschillende printers. Jij weet je printer maten, dus kan gewoon direct getallen invullen.
Volgens mij probeert ie bij mij ook nog een heel stuk omhoog te gaan Daar zou ik de "ingewikkelde constructie" laten staan: Anders loop je het risico dat je hem naar beneden stuurt en hij de zojuist geprinte job verminkt.
Wat de ingewikkelde constructees betreft, dat zijn dingen in je slicer, dus het kan zijn dat jou slicer die iets anders implementeert.
Ik gebruik prusaslicer, gebaseerd op Slic3r, creality slicer is op cura gebaseerd. Oh, lees net dat je gewoon cura gebruikt. Ook goed. Mogelijk iets anders dus.
Op woensdag 29 april 2026 07:33:05 schreef HarmP:
Hierboven al eens genoemd: Je zou ook eens kunnen kijken naar Orca slicer. Daarvoor is de set en volgorde van calibraties goed beschreven, en de bijbehorende stl’s meegeleverd.Verschillende merken en kleuren filament kunnen inderdaad een ander resultaat geven. Voor testprints zou ik bij voorkeur een redelijk nieuwe, verse rol PLA gebruiken. Zelf gebruik ik daarvoor meestal lichtgrijs, daarmee zie je alles (wit of zwart camoufleren sommig problemen). Filament waar je letterlijk naast moet blijven staan zou het voor mij niet zijn.
Wat voor soort prints denk je vooral te gaan maken? Dingen waar het uiterlijk het meest belangrijk is (huisjes voor modelbouw) of meer functioneel (zoals de ‘camera houder’)?
Wat ik wil printen?
Tja, het begon met een natuurlijke belangstelling voor zo'n apparaat.
Toen ik in een andere post zag dat Harry64 onderdelen voor een trafo maakte, vond ik dat al geweldig.
Later toen ik met een oude radio bezig was en een wieltje op een asje moest worden vervangen, heeft iemand dat met zijn 3D-printer in no-time gemaakt. Een waar kunstwerkje en de radio werkt weer.
Dus daarom ook zo'n printer aangeschaft.
Ja, en dan is het waarmee doe je het?
De Creality Printer 3V3SE oogde als een goede instapper.
Later las ik dat ik beter voor een paar tientjes meer een apparaat met wifi aan boord had kunnen aanschaffen.
Maar zo gaat het vaak.
En dan de software.
Begonnen met TinkerCad en later switchen naar OpenScad.
Van beiden zijn cursussen / tutorials te vinden op internet. Toch blijkt dat lastiger dan gedacht.
in Tinkercad vliegt bij mij vaak alles naar onbestemde plekken.
Dat ligt voor het grootste deel aan mij. Zo zie ik bv mensen in Photoshop dingen maken met 5 keer klikken en ik kan na jaren nog niet wennen aan dat pakket.
OpenScad werkt leuk, maar je moet het 3D-model wel in je hoofd hebben. Zoals bijvoorbeeld het huisje.
Ik had daar nooit aan gedacht: een kubus maken en daar 2 kubussen onder een hoek bij nemen, die als 'mes' een stuk van de kubus wegsnijden (Difference commando}. En voilá, je hebt een dak op het huis.
Hoe bedenk je het..
En dan lees ik diverse andere mogelijkheden, zoals bv het gebruik van een Raspberry PI met Octoprint om zonder PC te kunnen printen. Of andere 'slicers'.
Maar omdat het allemaal zo nieuw is voor mij, ben ik al reuze blij als ik simpele dingen kan maken, met nog een leuk nut ook , zoals de camerahouder en het huisje waar er eentje in kan.
Ik houd het daarom nog maar even op OpenScad met Cura als slicer.
En vallen en opstaan hoort hier bij. Zoals met de instellingen van de printer, Z-offsets en heel veel andere dingen.
Maar wel reuze leuk, met een blij kleinkind dat 'opa' zowaar een huisje zag maken..en een gejatte Peppa Pig uit thingiverse
Ingekleurd met de viltstift hebben ze een plekje...
Op woensdag 29 april 2026 09:28:16 schreef marcob:
flowrate staat onder het kopje material.
[bijlage]
Inderdaad. Ik heb de tip van Arco opgevolgd en de flow op 95% gezet.
Dat geeft inderdaad wel een verbetering.
Het linker kubusje is met 100% flow, de rechter met 95%.
Arco
Special Member
Da's mooi... 
Bij 100% komt er in jouw geval meer filament uit de nozzle als dat er nodig is, en dat uit zich in extra ribbels e.d.
(het 'overschot' moet tenslotte ergens blijven)
[Bericht gewijzigd door Arco op (15%)]
Ik zou hier natuurlijk nog wat meer mee kunnen spelen. Die 5% is natuurlijk een aanname.
Ik ga hem ook nog eens printen met het witte filament (is ook een ander merk).
Arco
Special Member
Ik gebruik nu 92%, maar dat hangt inderdaad van vele factoren af...
O.a. merk en type filament, nozzle temperatuur, nozzle opening (een 0.4mm nozzle kan ook wel 0.39 of 0.41 zijn),...
Ik heb het huisje in het wit geprint. Het is niet alleen de kleur, maar ook dus een ander merk.
Welk merk dat is weet ik niet, het zat in een los rolletje bij de printer, zonder haspel.
Binnen no time zat het in de knoop en ik hoorde de printer grommen en was hij aan het 'touwtrekken'.
.
Dus het filament maar uit de knoop gehaald en op de andere haspel gewonden.
Dat is gelukt.
Maar op de een of andere manier 'vloeit' deze beter dan dat grijze filament (van TM3D).
.
Arco
Special Member
Op donderdag 30 april 2026 20:28:30 schreef Arco:
Wel allebei hetzelfde type filament? (ABS, PLA, PETG,...)
Ja, PLA 1,75 (tenminste, dat neem ik aan).
Kun je in OpenScad ook een lineaal bij je object tonen?
Ik heb wel getallen op de assen maar die zijn vrij grof.
Arco
Special Member
Een 'ruler' is iets wat met node gemist wordt door velen...
Er zijn wel functies voor geschreven: https://groups.google.com/g/makerbot/c/TiPMlWPqJwA