Het kost was wennen om dingen wat "lomper" te maken dan zoals je ze commercieel zou zien: Omdat het constructie-materiaal minder sterk is dan wat je kan spuitgieten, heb je iets meer nodig.

De opstaande rand laat los. Dat zal wel het zwakke punt zijn bij printen.

Op naar de bouwmarkt voor een aluminium gootje..

Hoe simpel kan het leven soms zijn..

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (15%)]

Om het ideaal te maken heb ik een beugeltje bedacht, die ik aan de uiteinden kan vastmaken en over de steun hang.
Het ontwerp is wel gelukt, maar kan de printer dit wel goed printen? De 2e ring hangt volgens mij voor de printer in de lucht.

Fietsdrager_Beugel.stl

Edit het is de printer wel gelukt, zij het met wat steundraadjes en een beetje vervorming.

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (14%)]

Het beugeltje begint al aardig vorm te krijgen.
Maar wat het lastige is, in welke richting ik het ding ook print, er is altijd wel een zwevend gedeelte.
Met als resultaat door de printer gespannen hulpdraadjes etc.

Hoe los je zoiets nu op?

Als ik in mijn slicer zeg : Minimize support komt hij hierop uit :

Zo te zien is die slicer CrealityPrint.
Ik heb die ook even geprobeerd.
Maar het was redelijk wat breekwerk om de support er af te krijgen.
Daarnaast is het wel een ruw eindproduct geworden.

Zou zoiets niet gewoon mooi strak te krijgen zijn?
Of wellicht ligt het aan het (zwarte) filament, het is glimmend.

Is die sleuf in de boog noodzakelijk voor de werking van het onderdeel? Dit ding wordt denk ik het sterkst als je m op zn zij kan printen. Ik probeer zelf altijd om alleen bogen in het xy vlak te ontwerpen.

Een denkrichting die je ook nog kan proberen is of dit onderdeel ook nog werkt als je de boog vervangt door een halve achthoek. Dan kan hij met sleuf op zn zij met een paar kleine supports op de hoeken.

Op de zijkant gelegd heb je tijdens het printen geen support nodig, is de print zelf veel sterker.

Op donderdag 11 juni 2026 09:11:15 schreef Harm J Seef:
Op de zijkant gelegd heb je tijdens het printen geen support nodig, is de print zelf veel sterker.

Zoals leime al zegt: Dan moet die sleuf weg.

Maar dan nog. Als je support aanzet (aan laat staan) en hem op z'n kant legt wordt ie mooier en steviger.

Ik heb een keer een video gezien van iemand die zich realiseerde: Een hoop vormen zoals we die gewend zijn, bijvoorbeeld deze:

De mensen hebben de neiging om die te ontwerpen zoals ze ook "in het echt" uit aluminium gemaakt zijn. Maar omdat je een 3D printer hebt, kan/moet je gebruik maken van JUIST wat een 3D printer goed kan.

Dus hij heeft twee zijkanten en de rest hol, omdat dit dan voldoende stevigheid en zo min mogelijk materiaal kost.

Met een 3D printer kan je het ding "massief" maken, en met "infill" regelen om "minder materiaal" te gebruiken.

Die sleuf in bavelt z'n pijp-houder is waarschijnlijk bedoeld om "minder pastic" te gebruiken.

Ik zou zoiets doen:

$fs = .1;
$fa = 2;

module pijphouder (d=100, w=30)
{
  t = 2;
  rotate_extrude (angle=180)
  difference () {
    union () {
      translate ([d/2,    0]) square ([2*t, w*2/3], center=true); // (*)
      translate ([d/2,  w/3]) circle (d=w/3);
      translate ([d/2, -w/3]) circle (d=w/3);
    }
    square ([d, w+2], center=true);
  }
}

De "vleugels" moet ik nog maken....

(*) Oh.... Ik had eerst w ipv w*2/3 staan. Dan krijg je een klein richeltje aan de zijkant. Dat helpt enorm bij het "op z'n kant printen". Maar zo vond ik hem mooier. :-( Ik ben bang dat het:

translate ([d/2,   -w/12]) square ([2*t, w*5/6], center=true); 

moet worden.

Op donderdag 11 juni 2026 10:50:05 schreef rew:
[...]Zoals leime al zegt: Dan moet die sleuf weg.

Die sleuf in bavelt z'n pijp-houder is waarschijnlijk bedoeld om "minder pastic" te gebruiken.

Die sleuf past links en rechts precies in het fietsenrek. En is daarom noodzakelijk vermoed ik.
Maar laat de ontwerper dat zelf toelichten.

Zelf print ik met een 1mm nozzle vaak. Als je dan een laagjes van 0.1mm gebruikt dan kan deze boog waarschijnlijk zonder support geprint worden, dus platte kanten op bed en dan bolling omhoog.
Anders op zijkant en met support in de open sleuf

Hier is een afbeelding waarop te zien is hoe het zit. (of moet zitten).

De sleuf is nodig vanwege een nokje in de houder. Ik heb de sleuf al gehalveerd.
De eerste print heb ik inderdaad op de zijkant gedaan, maar ook dan heeft hij gedeeltelijk een zwevende boog.
Het resultaat was dat hij een boel kleine boogjes ging spannen (het leek op een moderne brug a la Zaltbommel).
Dat was overigens wel in Cura gedaan.

Maar je ziet hoe grof het onderdeeltje is geprint. Nu is dat voor een drager niet zo'n probleem, maar soms wil je natuurlijk wel iets moois maken.
Ik heb de snelheid al lager gezet, temperatuur van het PETG filament 245 Graden, bed 70 Graden. De infill stond op 20%. De laag is standaard 0,2mm.

Nu weet ik niet of de kwaliteit van het filament een rol speelt. Deze was van 3D Jake en kostte € 18,19.

Oh Wat ik nu pas zie (en kennelijk als eerste) is dat de twee platte kanten niet in 1 vlak zitten!

Dat klopt, die ene (kleine) ligt 10mm hoger!

Op donderdag 11 juni 2026 12:06:17 schreef Bavelt:
De sleuf is nodig vanwege een nokje in de houder. Ik heb de sleuf al gehalveerd.

Kun je niet gewoon een brede enkele boog maken met alleen een gaatje voor het nokje erin?
(bij 3d printen moet je jezelf altijd afvragen "wat vindt de printer het fijnst?...")

Daar heb ik ook aan gedacht.
Om het verhaal compleet te maken: de ontwerper van de deze drager ging er duidelijk van uit dat je de fiets loodrecht op de steunen plaatst.
Dat klink leuk voor een lichte fiets, maar met een e-bike met zo'n 25-30 kG is dat niet te doen. Vandaar dat ik hem eerst met het voorwiel op de ene steun plaats.
Maar ja, je kunt die niet doorrijden omdat er een kloof gaapt tussen de steunen. (bij sommige dragers loopt de goot door tussen de steunen).

Dus vandaar mijn oplossing met een zelf gemaakte goot.

Eigenlijk zou het nog veel mooier kunnen. Ik zit nu met 2 schroefjes waar de band over moet. Daarbij: het wiel moet nog over de ronding van de steun. Ik dacht daarbij aan een soort 'opritje' naar de 2e steun, waarbij de montageschroefjes dan ook niet meer de band raken (of zelfs niet meer zichtbaar zijn).
Dan zou de print dus moeten worden uitgebreid.

(NB ook hier zie je dat de steun erg ruw is geprint),
Wat op de foto niet is te zien, de geprinte beugel rust op de onderkant op 2 uitstekende nokjes van de dragersteun. Hij 'hangt' er dus niet aan.

De nok-opening kan ook in de beugel worden opgenomen als een nok-holte. Je moet daarvoor gebruik maken van een uitkraging, die je even later weer terug laat lopen.

Ik had een vergelijkbaar probleempje met een zonnekap voor mijn navigatie.

ZonnekapB.stl

Na wat puzzelen ben ik overgestapt naar dit model.
De steuntjes leiden de wielen zo naar/van de goot.

De onderkant van deze prints worden tot de bodem gevuld.
Er zijn behalve de 'nokjes' ook 2 andere ringvormige uitsteeksels, die gebruik ik om de brug te fixeren. daarvoor moet ik nog kleine stukjes uitvijlen.
De boutjes laat ik nog wat verzinken en dek het af met zwarte tape.

Fietsdrager_Schuin.scad

Houdt er wel rekening mee dat bij een probleem (fiets valt eraf e.d.) de verzekering waarschijnlijk niets uitbetaalt.
(omdat het zelfgemaakte, niet originele onderdelen bevat...)

Dat is hier niet van toepassing, ik gebruik de beugel alleen maar voor het opzetten en afhalen van de fietsen.
Hij gaat dus nooit mee tijdens het rijden!

Ik heb een toetsje van mijn laptop stuk. Dat wil zeggen het schaar-plasticje dat onder de knop zit.
Dat zou betekenen een gang naar de Winkel waarbij ik het apparaat waarschijnlijk een aantal weken kwijt ben.

Op Thingiverse kwam in een .stl tegen van een ander type. Ik printte hem met 0.05 mm laag, maar weet niet of mijn nozzle van 0,4mm dat wel aan kan.
Wellicht heeft iemand wel eens zo'n ding geprint?

Dit is mijn toetsje:

Het gaat om dit onderdeeltje. aan weerskanten zit een klein nippeltje, die is blijkbaar (deels) afgebroken.

Ben benieuwd of zoets is te maken.

3d printers zijn eigenlijk niet gemaakt om microscopische onderdelen te maken... ;)
Als je een kans wilt maken zou ik de kleinst mogelijke nozzle gebruiken. (volgens mij is dat 0.1mm...)

Als het van die plastic 'scharnieren' heeft is de soort kunststof en printrichting ook heel belangrijk.
( anders heeft 't geen lang leven, meeste kunststoffen houden er niet van constant heen en weer geknikt te worden)

Ik zou er zelf niet eens aan beginnen...

Ik kwam nog een heel eindje.
Maar om het ding secuur te printen...
Wat er uit komt lijkt er een beetje op maar veel te grof. Ik heb infill op 100%, layer 0.05 mm, speed 100

Ik denk dat de kans op een goedwerkende en lijkende kopie vrij kansloos is...