Ik heb ook al 1,5 jaar een Ender 3 V3 SE. Prima ding voor PLA. Tekenen doe ik in Freecad. Beetje steile leercurve, maar op Youtube is genoeg te vinden. En je bent volledig eigenaar van je modellen. Freecad is 100% open source.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op vrijdag 27 maart 2026 19:41:20 schreef Zeeuwsekees:
Freecad is 100% open source.
Openscad ook... 
Op vrijdag 27 maart 2026 19:17:57 schreef Arco:
Als je er eenmaal aan gewend bent gaat het meeste vrij eenvoudig.
Verzonken gaten voor de boutjes is ook simpel:[bijlage]
[bijlage]
als ik deze file in OpenScad inlees zie ik dus de code maar niet het ontwerp. Het 'rechte' stuk is ongeveer 7mm te kort, waardoor de camera net over de rand komt (en het M6-gat voor de schroef niet correspondeert).
Moet ik dat nu in de code aanpassen of zien dat ik het 2d_ontwerp tevoorschijn haal?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Positie is zoals in je laatst geposte code...
Of bedoel je de .STL file?
(F5/F6/F7 geeft je resp. Preview/Render/STL file)
Ja het lukt nu. Ik had de opstaande randen verschoven.
Het is inderdaad wel anders werken. Geen klik-en-verschuif maar code's gebruiken.
Hier maar eens mee stoeien!
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 27 maart 2026 16:23:00 schreef Bavelt:
Hij is net iets te klein, en het gat in het midden van de cirkel daar moet een M6 boutje in.
ik bedacht me op de fiets dat het boutje wel quarter inch zal zijn. Dat is de standaard bij camera apparatuur.
nonius
set SCE to AUX.
Statiefdraad is UNC 1/4" x 20 TPI (heb hier een schuiflade met dergelijk statiefmateriaal, waar ik ooit de moeite heb genomen om een labeltje op de lade te plakken met dia & pitch).
Tophoek is normaal gesproken 55 graden (uit m'n hoofd).
Ikzelf ben ook met een Creality ender V3 begonnen.
Na wat tweaken en aanpassen was dat een prima printer en die heb ik 4 jaar met veel plezier gebruikt.
Omdat ik zo graag printjes maakte heb ik na lang nadenken toch de portemonnee getrokken en een Bambu P2S gekocht.
Dat was bijna €800, en dat deed wel even pijn.
Maar wát ben ik blij met deze printer.
Na nu bijna 400 uur printen, was er 1 printje wat niét lukte. En dat lag m.i. niet aan de printer.
De Creality werkt ook goed, maar is wat moeilijker in te stellen.
Neem daarvoor de tijd, en dan komt dat wel goed.
nonius
set SCE to AUX.
'Een' Bambulabs is inderdaad het apparaat wat ik ook in gedachte heb om te kopen in de toekomst.
Nadat een collega een nieuwe voet had geprint voor m'n Scopemeter was ik helemaal om! (het CAD-ontwerp van de voet stond kant-en-klaar op het internet). Geprint in PETG op een Prusa, en de sterkte en stijfheid zijn uitmuntend. Doet niet onder voor het origineel. De citroengele kleur bleek achteraf alleen wel flink af te wijken van het Fluke goudgeel, maar enfin, de voet werkt er niet minder om en het blijft een stuk gereedschap, geen sierstuk voor op de salontafel 
Sinds dat projectje ben ik helemaal overtuigd van het gemak en nut van een goede 3D-printer.
Bij een recente electronicaverkoping hier in de buurt bood iemand een Ender 3 aan voor 50 euro. Ik zat erover te twijfelen om hem te nemen. Te lang getwijfeld want toen had iemand anders hem al gekocht, helaas. Sowieso heb ik momenteel eigenlijk volstrekt de tijd niet om me erin te verdiepen, maar het is wel één van de dingen die ik in de toekomst wil gaan doen.
[Bericht gewijzigd door nonius op (36%)]
Arco
Special Member
Op vrijdag 27 maart 2026 23:24:52 schreef Vonkentrekker:
Omdat ik zo graag printjes maakte heb ik na lang nadenken toch de portemonnee getrokken en een Bambu P2S gekocht.
Dat was bijna €800, en dat deed wel even pijn.
Maar wát ben ik blij met deze printer.
De Creality werkt ook goed, maar is wat moeilijker in te stellen.
Ik heb de Creality K1Max (was €600), daar hoef je niks aan in te stellen, file erin schieten en wachten...
Heb die mede gekozen omdat die Klipper draait standaard, en Bambu niet...
Op zaterdag 28 maart 2026 00:32:49 schreef Bavelt:
Nou, het houdertje is fantastisch gelukt!
Die ga ik morgen mooi aan de wand bevestigen...
[bijlage]
Mooi!
Maar zit dat kabeltje dan niet in de weg? (of boor je die door de wand heen?)
Op zaterdag 28 maart 2026 05:27:26 schreef Arco:
Mooi!
Maar zit dat kabeltje dan niet in de weg? (of boor je die door de wand heen?)
Ja, dat kabeltje gaat door de muur waar de houder op komt. En ik positioneer hem zo dat het muurgat er pal voor staat. Heeft meteen het voordeel dat niemand het los kan halen.. 
Arco
Special Member
Deze 'cheatsheet' is handig om bij de hand te hebben als je Openscad gebruikt:
https://openscad.org/cheatsheet/
Ja, is een instelling in je slicer : "Infill" (in procenten), zal default opiets van 10% of zo staan ?
Op zaterdag 28 maart 2026 16:02:05 schreef bprosman:
Ja, is een instelling in je slicer : "Infill" (in procenten), zal default opiets van 10% of zo staan ?
Maar dat geldt dan voor alles neem ik aan? Je kunt niet alleen de opstaande randjes vullen?
HarmP
Golden Member
Er zijn een aantal dingen die je makkelijk kunt doen:
- Een 3d print is het sterkst ‘langs” de lagen, jouw print heeft de interface op een laagovergang. Je kunt deze bracket op zijn kant printen (de ‘L’ op het printbed). Daarmee worden de ronde kanten waarschijnlijk minder mooi, maar is de ‘L’ sterker.
- de parameter waar je naar zoekt is ‘infill percentage’.
- meestal werkt een grotere wall thickness beter, dat voegt sterkte toe aan de buitenkant.
- zoals bij alle hoek-beugels: schetsplaten (aan de zijkant) of verstevigingsribben toevoegen in de hoek.
- bij 3D printen is het vaak zinvol om dingen ‘dik’ te printen. Maak de hele houder zo dik als de achterkant, alleen waar de camera zit haal je materiaal weg. Omdat de print van binnen grotendeels hol is scheelt dat niet eens zo veel materiaal.
Een beetje puzzelen in welk deel van de code de ruimte tussen de opstaande randjes wordt bepaald.
Zijn het nu 2 aparte vlakjes of één vlak met een blok ertussen zonder vulling?
$fs = 0.1;
$fa = 2;module steun ()
{
mt = 6;
cd = 77; // camera diameter + speling
hh = 30;
rr = 10;
hd = 6.2; // gat voor 6mm bout + speling
hp = 45;
ss = 10;difference () {
hull () {
translate([0,cd/2,0]) cylinder(d=cd, h=mt);
translate([-cd/2,0,0]) cube([cd,mt,mt]);
}
translate ([0,cd/2,-1]) cylinder(d=hd, h=mt+2);
translate ([0,cd/2,-1]) cylinder(r2=1,r1=(hd+5)/2,h=mt+2);
}difference () {
hull () {
translate([ cd/2-rr,0,hh-rr]) rotate([-90,0,0]) cylinder(r=rr,h=mt);
translate([-cd/2+rr,0,hh-rr]) rotate([-90,0,0]) cylinder(r=rr,h=mt);
}
translate([hp/2,-1,hh/2]) rotate([-90,0,0]) cylinder(d=hd,h=mt+2);
translate([-hp/2,-1,hh/2]) rotate([-90,0,0]) cylinder(d=hd,h=mt+2);
translate([-ss/2,-1,mt]) cube([ss,mt+2,hh]);
translate([-hp/2,0,hh/2]) rotate([-90,0,0]) cylinder(r1=1,r2=(hd+5)/2,h=mt+2);
translate([ hp/2,0,hh/2]) rotate([-90,0,0]) cylinder (r1=1,r2=(hd+5)/2,h=mt+2);
}
}// <-- module aanroepen
steun();
Arco
Special Member
Deze regel 'wist' het gleufje voor de kabel...
translate([-ss/2,-1,mt]) cube([ss,mt+2,hh]);Voor een sterke print moet je de infill inderdaad liefst op 100% zetten...
Ik zie het, De opstaande vlakjes zijn dus 1 geheel en er wordt een stuk weggesneden..
Als ik in de code ss=12 maak (ipv 10) wordt de afstand idd ook groter.
Maar waar wordt nu bepaald hoe lang het geheel is? Bij montage blijkt dat het handiger is als het rechte stuk (richting de opstaande randen) 1cm langer is.
Arco
Special Member
Ik begrijp het niet goed: wil je de 'cut-out' 1cm hoger (verder van het plateau) hebben?
Als je de 'cut-out' 10mm hoger wilt, dan:
translate([-ss/2,-1,mt]) cube([ss,mt+2,hh]);veranderen in
translate([-ss/2,-1,mt+10]) cube([ss,mt+2,hh]);
Nee, de opstaande randjes moeten verder weg van het begin. ofwel de totale lengte van de print wordt iets langer.
Ik heb al een aardige truc ontdekt: als ik iedere commandoregel als commentaar maak (//) dan kan ik zien wat die regel doet en hoe het is opgebouwd. Ik heb hem groter gekregen, maar nu staan de opstaande randjes nog niet aan het einde.
$fs = 0.1;
$fa = 2;module steun ()
{
mt = 6;
hh = 30;
rr = 10;
hp = 45;
ss = 12;difference () {
hull () {
translate([-cd/2,-2,0]) cube([cd,mt,mt]);
}
}difference () {
hull () {
}
translate([hp/2,-1,hh/2]) rotate([-90,0,0]) cylinder(d=hd,h=mt+2);
translate([-hp/2,-1,hh/2]) rotate([-90,0,0]) cylinder(d=hd,h=mt+2);
translate([-hp/2,0,hh/2]) rotate([-90,0,0]) cylinder(r1=1,r2=(hd+5)/2,h=mt+2);
translate([ hp/2,0,hh/2]) rotate([-90,0,0]) cylinder (r1=1,r2=(hd+5)/2,h=mt+2);
}
}// <-- module aanroepen
steun();
Arco
Special Member
Nee, de opstaande randjes moeten verder weg van het begin. ofwel de totale lengte van de stuk wordt iets langer.
't Is me helaas nog steeds niet duidelijk... 
fotootje zegt meer dan woorden..
Hier twee 3D-prints. de rechter is langer dan de linker. Maar ik wil hem nóg een cm langer. en de diameter gelijk houden.
Ik heb dat wel voor elkaar, maar de opstaande randjes zijn nu niet meer gelijk met de achterkant.
$fs = 0.1;
$fa = 2;module steun ()
{
mt = 6;
hh = 30;
rr = 10;
hp = 45;
ss = 12;difference () {
hull () {
translate([-cd/2,-2,0]) cube([cd,mt,mt]);
}
}difference () {
hull () {
translate([-cd/2,0,0]) cube([cd,mt,mt]); // afstand steunen - vlak
}
translate([hp/2,-1,hh/2]) rotate([-90,0,0]) cylinder(d=hd,h=mt+2); // linker gat
translate([-hp/2,-1,hh/2]) rotate([-90,0,0]) cylinder(d=hd,h=mt+2); // rechtergat
translate([-hp/2,0,hh/2]) rotate([-90,0,0]) cylinder(r1=1,r2=(hd+5)/2,h=mt+2); // rechter gat verzinken
translate([ hp/2,0,hh/2]) rotate([-90,0,0]) cylinder (r1=1,r2=(hd+5)/2,h=mt+2); // linker gat verzinken
}
}// <-- module aanroepen
steun();