Is 10m niet heel erg lang voor slechts 3,5V?

Nee. Als je de juiste kabel gebruikt is dat helemaal geen probleem.

Wellicht kun je een 5V autolampje

Ik heb nog nooit een 5V auto gezien en betwijfel of het bestaat.

Al met al... er speelt wat anders. Zelfs met een stuk random snoer zie ik het probleem niet zo. Wellicht wil het niet omdat die 'controller' geen fatsoenlijke uitgang heeft, of die is reeds overleden door ESD (wat natuurlijk prima kan als het geen fatsoenlijke uitgang is...).

RTFM van de pomp doen. En met een scope, net gescheiden, kijken waar die pomp mee aangestuurd wordt. Dan wordt het probleem waarschijnlijk in 1 oogopslag duidelijk. Al het andere is knoeiwerk.

Je hebt de hint al gehad om de pompen eens om te wisselen. Je kunt natuurlijk ook de sturing ff versjouwen. Of de pompen op de sturing omdraaien (dan werkt het niet, maar je kunt wel ff testen of een pomp werkt...).

Toverwoord blijft 'meten'. Zodra je weet wat er gebeurt, is de oplossing 10 stappen dichterbij.

5V lampjes bestaan misschien niet maar 6V zijn er met zekerheid geweest. Mijn NSU Prinz 1000 was een 6V auto. De lampen zullen daar wel op aangepast zijn.

@ts: 4-20mA sturing is onafhankelijk van de lengte en wordt in de industrie veelvuldig toegepast.

Een ouderwets fietslampje of schaalverlichtingslampje :)

5 volt lampjes bestaan wel degelijk, maar niet gangbaar.
In audio apparatuur zaten vaak gekke spanningen.

Maar zoals gezegd, wissel de 2 PWM aansluitingen om bij de controller en kijk of de pomp dan wel werkt.
Die pompen hebben aan de ingang wel een opto coupler zitten, dat zijn duitse pompen en die zijn wel beveiligd.
Maar die controller kan van alles zijn aan de uitgang.
Dat kan ook een kloon zijn van een of ander bekend merk en dan met minder goed onderdelen zijn gebouwd.
Maar dat laatste is speculeren en kan je het beste bepalen door de PWM uitgangen gewiooj te wisslen en te kijken of het probleem dan verhuisd.

0-10 volt werkt zeer betrouwbaar over flinke lengtes, en stroomgestuurd is helemaal niet afhankelijk van de lengte, tot de spanning te laag is natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door revado op (10%)]

5 volt lampjes bestaan wel degelijk

Het ging over de 5V auto :)

Bij PWM gaat het meer over de verhouding van het hoog en laag, de spanning zelf is iets minder belangrijk. Als de flanken door de afstand of andere zaken vervormd zijn dan klopt er niets meer van de verhouding. Maar ik zou het eerst afscherming eerst aan beide kanten aan de aarde leggen.
Wat zegt de handleiding van de pompsturing er zelf over? IN een goede handleiding zou je daar een hele sectie over mogen verwachten. Als ik de handleiding van een frequentie regelaar erbij pak dan gaat er een heel hoofdstuk enkel over EMC, waarin aarding kabels en lengte besproken word.

Op vrijdag 3 april 2026 19:41:23 schreef YannDB:
Gelijkaardig, maar van een ander merk. OEG Silvertech

De Wilo pompen worden bestuurt via I-pwm, daar wordt ook informatie uit het pwm signaal zelf gehaald. Deze pompen zijn iets anders.

De standaard lengte voor de pwm kabel (voor deze pomp) geven ze 1.2 meter aan. Maar dat moet veel langer kunnen. Zelf verstuur ik pwm signalen over een lengte van +/- 100 meter zonder probleem, waarde is tussen de 0 en 5VDC.

Je zou het pwm signaal eigenlijk moeten bekijken via de scoop, maar die heb je niet zo te lezen. Om een kleine indicatie te krijgen over het signaal kun je het ook met je multimeter doen, dan weet je tenminste iets. De waarde moet dan variëren tussen de 0 en 3.5V bij een pwm signaal tussen de 0 en 100%.

Dus die lengte van 10 meter kabel moet totaal geen probleem zijn, het zou zomaar kunnen dat je besturing niet goed werkt.

Of op een ander topic ook behandelde insteek: vertrekken met een 0-10V signaal aan de controller (controller kan dit signaal genereren ipv PWM), en dan aan de pomp dit signaal omzetten naar PWM zodat de pomp dit kan uitlezen. Ik heb ergens gelezen dat analoge signalen verder kunnen gevoerd worden dan PWM. Ik wil nl. liever geen nieuwe pomp kopen die 0-10V aankan.

Dat moet helemaal niets uitmaken, of je nu 0 tot 5V doet of 0 tot 10V of via pwm, het moet gewoon werken.

Op zaterdag 4 april 2026 12:18:18 schreef EricP:
[...]Het ging over de 5V auto :)

Nee, dat ging het niet :)

Op zaterdag 4 april 2026 11:43:06 schreef buckfast_beekeeper:
5V lampjes bestaan misschien niet maar 6V zijn er met zekerheid geweest. Mijn NSU Prinz 1000 was een 6V auto. De lampen zullen daar wel op aangepast zijn.

@ts: 4-20mA sturing is onafhankelijk van de lengte en wordt in de industrie veelvuldig toegepast.

@ TS,

En als je pwm signaal echt te zwak mocht zijn dus rond de 3.5V zoals je zecht, (maar dat ligt dan aan een slecht ontwerp van je besturing) dan zou je zoiets kunnen proberen. Als het goed is ligt je pwm frequentie zo rond de 0.5 of 1kHz, dat is bij de meeste pwm gestuurde pompen zo.

Zie voorbeeld

De opamp is als spanningsvolger getekend en dient als buffer voor je pwm signaal.

De optocouplers kun je kopen in een behuizing en die kun je zo op een dinrail klikken. Je hebt ook optocouplers die al een buffer hebben, dan hoef je in principe zelf niets te maken.

EDIT:

Ik lees in de datasheet van de pomp heel iets anders, daar hebben ze het over een pwm spanning van 4 tot 24V. Als dat zo is dan is het niet zo vreemd dat het niet werkt.

Er zijn ook twee pwm types waar de pomp mee kan werken, dat is pwm-1 en pwm-2.

De waardes komen trouwens aardig overeen met de Wilo pompen.

Dus mijn vraag is: Stuur je de pomp echt aan met een pwm signaal van 3.5V?

Op zaterdag 4 april 2026 12:18:18 schreef EricP:
[...]Het ging over de 5V auto :)

Nee, dat ging het niet :)

Ik heb nog nooit een 5V auto gezien en betwijfel of het bestaat.

Eh... Ik dacht het wel. Hoe letterlijk wil je het hebben dan om het te begrijpen????

Dus mijn vraag is: Stuur je de pomp echt aan met een pwm signaal van 3.5V?

Daarnaast is er een PWM kabel die de pomp “aanstuurt” dit is een signaal tussen 0V en ca. 3,5V. Maar mijn eenvoudige meter kan dit niet exact meten.

Nee dus. Dit zal wel een 'gemiddelde' zijn wat die meter er van maakt. Afhankelijk van de duty-cycle en de spanning.
Maar... ook hier... en wederom... METEN. Scope eraan en kijken wat er gebeurt.

Op zaterdag 4 april 2026 17:57:07 schreef EricP:
Dit zal wel een 'gemiddelde' zijn wat die meter er van maakt. Afhankelijk van de duty-cycle en de spanning.

Uiteraard.

Maar als je pwm spanning 24VDC is en je pwm waarde staat op 50%, moet je gewoon 12VDC meten. Als je meter dat niet kan is het een waardeloos ding in mijn ogen. :) Misschien metertje van de Action. :+

Op zaterdag 4 april 2026 17:04:02 schreef Lambiek:
@ TS,

En als je pwm signaal echt te zwak mocht zijn,
Zie voorbeeld.

[bijlage]

De opamp is als spanningsvolger getekend en dient als buffer voor je pwm signaal.

Tekening kan schematisch zijn, maar bij de tweede optokoppelaar mis ik een trekweerstandje naar de +12V

Op zaterdag 4 april 2026 20:07:29 schreef ohm pi:
[...]Tekening kan schematisch zijn, maar bij de tweede optokoppelaar mis ik een trekweerstandje naar de +12V

Is een foutje ja, zal het morgen aanpassen.

Is aangepast.

Maar als je pwm spanning 24VDC is en je pwm waarde staat op 50%, moet je gewoon 12VDC meten. Als je meter dat niet kan is het een waardeloos ding in mijn ogen. :) Misschien metertje van de Action. :+

Die zou ook best wel eens aardig kunnen zijn. Ik heb eigenlijk geen idee wat een RMS meter zou doen? Vast geen 12V - dat is te makkelijk (en klopt wiskundig ook niet). Dat RMS meters meestal ook nog wel een beperking in de frequentie hebben, maakt het niet makkelijker.

Al met al denk ik dat de 'soucrce' gewoon met 5V staat te PWMen. Tevens is het dan nog ff de vraag of het spul wel 'laag' genoeg komt.

Dus... het wordt een herhaling... hang er nou eens een scope aan... Dit gissen brengt niemand verder. 1 scope plaatje sluit in elk geval 90% van de theorieën uit.

Op zaterdag 4 april 2026 21:21:32 schreef EricP:
hang er nou eens een scope aan... Dit gissen brengt niemand verder. 1 scope plaatje sluit in elk geval 90% van de theorieën uit.

Mee eens, maar als je die niet hebt.

Even een hele andere vraag aan TS.
Welk soort kabel heb je gebruikt?

Edit:
Nog een leuk item in de gebruiksaanwijzing gelezen, en dat kan wel eens heel belangrijk zijn in dit geval.
De pomp in modus PWM 1 zetten betekent dat de pomp bij een 0-10 % PWM voluit draait!
Hoe hogetr de PWM, hoe langzamer de pomp,eEn bij 100 % zelfs uit.

In modus PWM 2 is dat precies omgekeerd, dan tussen de 9 en 15% laagste stand en is tussen de 91 en 100% voluit.

Dus heel belangrijk wat jouw controller afgeeft, ik denk dat je modus 2 moet hebben.

https://api.oeg.net/webshop/product/file/62842/download/545315?languag…

Op zaterdag 4 april 2026 21:21:32 schreef EricP:
Al met al denk ik dat de 'soucrce' gewoon met 5V staat te PWMen. Tevens is het dan nog ff de vraag of het spul wel 'laag' genoeg komt.

Bij twijfel kan je een piekdetector (diode -> afvlakcondensator) aan je PWM-kabel zetten. Bij zuiver onbelast PWM meet je in de ene situatie (bijna) 5V onafhankelijk van de pulsverhouding en in de andere situatie (bijna) 0V, afhankelijk van de richting van de diode. Wordt het uitgangssignaal te zwaar belast, dan haal je de plus 5V en/of de 0V niet en dat zie je op de piekdetector.

Sorry voor delay in reactie, maar er is een andere hoogdringendheid boven gekomen. Ook vandaag zal er niets gebeuren.
Ik wil alvast iedereen bedanken die wil meedenken en mogelijke oplossing wil bieden.
Ik hou jullie verder op de hoogte één van komende dagen.

Mee eens, maar als je die niet hebt.

Tsja... Ik wil planten in de tuin zetten, maar ik heb geen schep...

Nou... eh... regel er ergens eentje...

Op zaterdag 4 april 2026 17:04:02 schreef Lambiek:
Zie voorbeeld.
[bijlage]

De opamp heeft een 'oneindige' ingangsweerstand. Zoals nu getekend zal hij dus waarschijnlijk altijd een hoog signaal geven: de opto kan gewoon niet hoogohmig genoeg worden.
Het makkelijkste is het, de opto te belasten met een weerstandje naar de massa. Dan zal de spanning wél voldoende richting nul gaan.

Op zondag 5 april 2026 10:48:48 schreef Frederick E. Terman:
De opamp heeft een 'oneindige' ingangsweerstand. Zoals nu getekend zal hij dus waarschijnlijk altijd een hoog signaal geven: de opto kan gewoon niet hoogohmig genoeg worden.
Het makkelijkste is het, de opto te belasten met een weerstandje naar de massa. Dan zal de spanning wél voldoende richting nul gaan.

Ja, een pull-down zou er nog bij moeten.

Maar het heeft waarschijnlijk toch geen zin omdat het pwm signaal nooit 3.5V kan zijn. Die pompen werken met een pwm signaal van minimaal 4 tot 24VDC en negen van de tien keer is dat echt 24V.

Maar zoals gezegd, de TS moet met een scoop kijken naar het signaal. Dan weet hij wat er echt aan de hand is.

@ Lambiek;

Hoewel ik mij er zelf bij deze natuurlijk niet aan houdt. Ik zie vaak dat je overloopt van goede bedoelingen.
De kunst van het dingen doen of hier mensen helpen is wat mij betreft vaak echter ook afstand te nemen en niet te reageren. Om af te wachten welk zetje en in welke richting precies nodig is.
Het gaat in beginsel om het probleem van de TS, niet om ons vermaak. De TS wordt vooral verward.

De kans dat de pomp simpelweg verkeerd is ingesteld lijkt groot.
De kans dat het signaal niet passend is lijkt klein. De kans dat de 3,5 V een artefact is van het meten groot.
De kans dat er een probleem met de kabel of verbinding zou zijn verwaarloosbaar.
De kans dat twee extra scheidingen, met de complicatie van twee extra gescheiden voedingen daar dan iets aan verbeteren ...

[edit]
Daarbij heeft u de voorgestelde wat vreemde schakeling nu voor een derde (?) maal fout getekend. Alweer, Ik zie de goede bedoeling en maak zelf minstens zoveel fouten. Maar toch geeft het milde ergernis.
Prik het eerst liefst zelf even in breadboard.

Op zondag 5 april 2026 11:04:14 schreef Aart:
Hoewel ik mij er zelf bij deze natuurlijk niet aan houdt. Ik zie vaak dat je overloopt van goede bedoelingen.

Is daar iets mis mee dan?

De kunst van het dingen doen of hier mensen helpen is wat mij betreft vaak echter ook afstand te nemen en niet te reageren. Om af te wachten welk zetje en in welke richting precies nodig is.

Daar staan we dan anders in denk. :) Als iedereen afstand neemt komt er helemaal geen oplossing uit.

Het gaat in beginsel om het probleem van de TS, niet om ons vermaak.

Dus ik vermaak de TS. Nou ja, dan heeft hij ook een leuke Pasen. :)

De kans dat de pomp simpelweg verkeerd is ingesteld lijkt groot.
De kans dat het signaal niet passend is lijkt klein.
De kans dat er een probleem met de kabel of verbinding zou zijn verwaarloosbaar.

Mee eens, daarom moet hij ook meten.

De kans dat twee extra scheidingen, met de complicatie van twee extra gescheiden voedingen daar dan iets aan verbeteren ...

Het gaat hier niet om de scheidingen maar om de afstand, mocht het signaal echt te zwak zijn.

Een gedeeltelijke update en antwoorden op enkele suggesties/opmerkingen:

Voor alle duidelijkheid, de 2 pompen die ik heb zijn identiek. De ene pomp (die juist functioneert) is gemonteerd in een solar warm water systeem en werkt in PWM2 modus (Solar setting). De andere pomp (die niet PWM gestuurd werkt, maar enkel via on/off-regeling werkt) is gemonteerd in een CV installatie met een CV-kachel als warmtebron. Bij de poging om deze laatste PWM gestuurd te laten werken, kon ik deze enkel manueel in PWM modus zetten (PWM1 modus = CV setting)
Hier duikt al de eerste probleem op. Normaal moeten deze pompen automatisch het PWM signaal detecteren dat gegenereerd wordt door de controller en dan automatisch overschakelen van manuele instelling naar PWM-instelling, en kan je enkel nog pwm1 of pwm2 setting selecteren.
Bij de solar pomp gebeurde dit correct. Bij de CV pomp niet.
Hier ligt dan ook de basis van mijn vraag: waarom komt het PWM signaal niet correct tot bij de pomp.
(Niet te snel reageren… ik kom hier nog op terug…)

Om te controleren of de kabellengte een invloed heeft, heb ik op suggestie van jullie een “verlengkabel” van 10m tussen de sturing en de juist werkende pomp geplaatst (op de PWM kabel, niet de voedingskabel). Deze (solar) pomp herkende nog steeds correct het PWM signaal en bleef functioneren met de langere PWM kabel.
Dus de vraag van de lengte van de PWM kabel lijkt hiermee van de baan.

Echter, toen ik dezelfde verlengkabel gebruikte om het PWM signaal tot bij de andere pomp (CV-pomp) te brengen (in plaats van de 10m shielded cable die tot nu toe gebruikt werd) lukte het niet om deze pomp PWM gestuurd te laten werken.
Vraag is nu dus: is het PWM signaal voor deze pomp (gegenereerd door de controller) “fout” of ligt het aan de pomp (signaal ontvangst)

PS: Het wisselen van de pomp is me niet gelukt op deze korte tijd die ik had.

Ik heb nog iets anders eigenaardig gemerkt dat ik niet begreep. Misschien zijn er andere slimme geesten die me kunnen uitleggen.
Ik dacht, laat ik eens de spanning en duty cycle van de PWM signalen meten. En waarom ook niet de ingangsspanning op de controller. Waarom ??? Omdat heel m’n huis op een autonoom photovoltaisch systeem draait. Zonnepanelen, charge controller, 15kWh batterijen en omvormer, alles aangesloten op een normaal binnenshuis electriciteitsnet. Nog nooit problemen mee gehad, maar nu denk je natuurlijk misschien is dit een bron van “problemen” op de controller.
Netspanning nagemeten dus (zonder de controller aangeschakeld); mooi 240V/50Hz zoals het hoort (en 50% duty cycle)
Eigenaardig nu wanneer de controller is aangeschakeld en de solarpomp begint te draaien en ineens verandert de meetwaarde op de ingangsspanning van de controller naar 0,80 à 0,85 kHz en 50% duty cycle ?????
Waar is mijn 50Hz naar toe ????

Is dit “normaal” of is dit mogelijks een verklaring van de problemen en is er iets fout in de controller ?

Waardes afgelezen op deze meter:
https://aneng.co/products/2004260

Mijn clamp-meter is:
https://tameson.nl/products/t23g4-uni-t-ut210e-stroomtang

Ik zie graag jullie reacties tegemoet.

Allereerste vraag, heb je de uitgang van de werkende , dus de solar, pomp via de 10 meter kabel op de cv pomp gezet? ( of gewoon de PWM uitgangen even wisselen bij de controller).
Dat zou ik ( is al meerdere keren gesuggereerd) eerst proberen.
Als de CV pomp dat wel herkent en zich instelt dan is het dus zeker de controller.

2e, waarom zet je die cv pomp niet handmatig op PWM2?

Dat die 50 Hz "verdwijnt" lijkt mij onmogelijk.
Dat is een meetfout door een hoop storing verwacht ik.

Hier ligt dan ook de basis van mijn vraag: waarom komt het PWM signaal niet correct tot bij de pomp.

Je lijkt het botweg niet te willen begrijpen, maar HANG ER EEN SCOPE AAN. Dit blijft gissen, moeilijk doen, experimenteren en doorzeuren.

Waar is mijn 50Hz naar toe ????

Dat kan die scope je zo vertellen.Maar het lijkt voor jou een vies woord ofzo te zijn. Voorlopig gebruik je de verkeerde spullen om te meten en blijft maar hangen in het interpreteren van meetwaarden die in het gunstigste geval onbetrouwbaar zijn. Als je wilt weten wat er gebeurt, begin dan eens met iets om dat te meten. Nee, een multi meter is daar niet geschikt voor.