opel corsa 2024 zenderlijst verkeerde namen en logo's zowel dab+ als fm kan nergens geen scan doen

Op zondag 14 juni 2026 05:56:44 schreef deeaiwai:
Inderdaad erg vreemd. Accu loskoppelen? Paar minuten wachten en weer aansluiten.

Ik weet niet of dat wel zo verstandig is,
Er zijn auto;s waar je een hoop ellende kan krijgen met diverse instellingen die niet meer werken.
De meeste garages zetten een hulpaccu over de klemmen bij vervangen van de accu...
Zeker met een geval als Stellantis zou ik heel voorzichtig zijn.
Gewoon de importeur bellen en een oplossing afdwingen, die auto is nog geen 2 jaar oud!
Ik begreep dat je in belgie woont.

Voor NL staat het gewoon op de site zoals het hoort.
https://www.opel.nl/tools/contact.html

Zover ik het weet haalt een radio de naam van het station uit de RDS data. De radio heeft een database van logos welke hij waarschijnlijk aan de RDS data koppelt. Voor stations zonder RDS of wanneer RDS faalt is er mogelijk ook een zendernaam-frequentie tabel. Er kan iets stuk zijn waardoor hij de RDS niet leest of RDS staat uit. Geen idee of dat hier kan maar bij volgens mij kan je dat bij veel radio's aan of uit zetten.
Daar zou ik eerst naar kijken. Dat zal vast in het manual staan.

Het probleem met verkeerde zendernamen en logo's op zowel DAB+ als FM in een Opel Corsa (modeljaar 2024) is een bekend softwareprobleem binnen het nieuwste Stellantis-infotainmentsysteem, waarbij de interne database met zendergegevens (de cache) corrupt is geraakt of niet synchroniseert met de binnengekomen signalen. Omdat de fabrieksinstellingen dit niet oplossen en het systeem bij dit specifieke model de 'handmatige scan'-knop verbergt, moet u het systeem dwingen de zenderlijst op een andere manier te verversen.Zo lost u dit stapsgewijs op1. Forceer een automatische achtergrondscan (FM)Het infotainmentsysteem updatet FM-zenders continu op de achtergrond via de alternatieve frequenties (AF). Als dit vastloopt, helpt het om de regiofunctie te triggeren:Ga naar de Radio-instellingen / Opties.Zoek naar de optie RDS of Regionaal (AF).Schakel deze optie UIT, wacht een minuut, en schakel hem daarna weer AAN. Dit dwingt de tuner om de RDS-data (waaronder zendernamen) opnieuw in te lezen.
Ververs de DAB+ lijst via het 'Lijst'-menuHoewel er geen directe "Scan"-knop in het hoofdmenu staat, zit de updatefunctie verstopt in de zenderlijst zelf:Schakel de radio expliciet over naar de DAB-band.Klik onderaan of in het menu op Lijst (Station List) zodat u alle zenders onder elkaar ziet.Zoek in dit specifieke lijstscherm naar een icoontje met twee pijltjes in een cirkel (verversen) of druk op OPTIES om daar te kiezen voor Zenderlijst bijwerken.3. Voer een harde infotainment-reboot uitEen normale fabrieksinstelling wist alleen uw gebruikersdata, maar start de computer van de radio niet écht opnieuw op
Houd de fysieke aan/uit-knop (volumeknop) van het scherm minstens 10 tot 15 seconden continu ingedrukt terwijl de motor draait.Het scherm zal zwart worden en het Opel-logo verschijnt opnieuw. Dit start het radiosysteem volledig fris op en leegt de corrupte buffer.
De definitieve oplossing (Dealeractie)Als bovenstaande stappen de verkeerde logo's en namen niet herstellen, ligt het probleem bij een verouderde firmwareversie van het Smart Cockpit-systeem. Veel Opel-garages tasten hierbij in het duister omdat ze simpelweg naar de radio-instellingen kijken.Wat u moet eisen bij de garage: Vraag specifiek naar een firmware-update van de telematicabox / het infotainmentsysteem (SMEG/IVI-systeem), en niét naar een gewone controle van de radio. Er is voor de 2024-modellen een softwarepatch beschikbaar die deze synchroniseerfout tussen DAB-metadata en de display-software permanent verhelpt.

jammer dat TS niets meer van zich laat horen

Ben ook wel benieuwd.

Radio instellingen kan ik alleen maar de tonen van de muziek veranderen optie RDS staat er niet in

Ga naar de Radio-instellingen / Opties.Zoek naar de optie RDS of Regionaal (AF).Schakel deze optie UIT, wacht een minuut, en schakel hem daarna weer AAN. Dit dwingt de tuner om de RDS-data (waaronder zendernamen) opnieuw in te lezen.

Misschien eens een video of zo opnemen en tonen maar ik kan alleen geluid enz regelen opties voor rds staat er niet in en zenderlijst rond wieltje om te verversen staat er ook niet in radio doet dat allemaal automatisch en geen instelling voor dat uit te schakelen wil een film zelf ook maken ben vandaag nog naar een opel dealer geweest alles werkt zegden ze ik heb gezegd nee en er is iemand mee gekomen naar de auto kijken dat is normaal zegde hij want hij had een porche en die radio deed dat ook zegde hij dat hangt gewoon in de lucht zegde hij. Ik ben naar een Hyundai garage geweest vandaag veel informatie gehad van die dealer mocht een radio op de auto testen en die radio had het probleem niet hij wist me ook te vertellen dat mijn auto een riem heeft in olie pure tech motor en hij die niet zelf overnam wegens problemen heeft zelfs de motorkap van de wagen open gedaan en me erop gewezen nu mijn besluit staat voor 70 procent al vast dat het een andere wagen gaat worden en nooit iets van stellantis en bijhorende auto's meer hoef te hebben.

Op zondag 14 juni 2026 15:06:05 schreef Guy.v2:
Het probleem met verkeerde zendernamen en logo's op zowel DAB+ als FM in een Opel Corsa (modeljaar 2024) is een bekend softwareprobleem binnen het nieuwste Stellantis-infotainmentsysteem, waarbij de interne database met zendergegevens (de cache) corrupt is geraakt of niet synchroniseert met de binnengekomen signalen. Omdat de fabrieksinstellingen dit niet oplossen en het systeem bij dit specifieke model de 'handmatige scan'-knop verbergt, moet u het systeem dwingen de zenderlijst op een andere manier te verversen.Zo lost u dit stapsgewijs op1. Forceer een automatische achtergrondscan (FM)Het infotainmentsysteem updatet FM-zenders continu op de achtergrond via de alternatieve frequenties (AF). Als dit vastloopt, helpt het om de regiofunctie te triggeren:Ga naar de Radio-instellingen / Opties.Zoek naar de optie RDS of Regionaal (AF).Schakel deze optie UIT, wacht een minuut, en schakel hem daarna weer AAN. Dit dwingt de tuner om de RDS-data (waaronder zendernamen) opnieuw in te lezen.
Ververs de DAB+ lijst via het 'Lijst'-menuHoewel er geen directe "Scan"-knop in het hoofdmenu staat, zit de updatefunctie verstopt in de zenderlijst zelf:Schakel de radio expliciet over naar de DAB-band.Klik onderaan of in het menu op Lijst (Station List) zodat u alle zenders onder elkaar ziet.Zoek in dit specifieke lijstscherm naar een icoontje met twee pijltjes in een cirkel (verversen) of druk op OPTIES om daar te kiezen voor Zenderlijst bijwerken.3. Voer een harde infotainment-reboot uitEen normale fabrieksinstelling wist alleen uw gebruikersdata, maar start de computer van de radio niet écht opnieuw op
Houd de fysieke aan/uit-knop (volumeknop) van het scherm minstens 10 tot 15 seconden continu ingedrukt terwijl de motor draait.Het scherm zal zwart worden en het Opel-logo verschijnt opnieuw. Dit start het radiosysteem volledig fris op en leegt de corrupte buffer.
De definitieve oplossing (Dealeractie)Als bovenstaande stappen de verkeerde logo's en namen niet herstellen, ligt het probleem bij een verouderde firmwareversie van het Smart Cockpit-systeem. Veel Opel-garages tasten hierbij in het duister omdat ze simpelweg naar de radio-instellingen kijken.Wat u moet eisen bij de garage: Vraag specifiek naar een firmware-update van de telematicabox / het infotainmentsysteem (SMEG/IVI-systeem), en niét naar een gewone controle van de radio. Er is voor de 2024-modellen een softwarepatch beschikbaar die deze synchroniseerfout tussen DAB-metadata en de display-software permanent verhelpt.

Die stapppen verschijnen niet kan alleen radiozender volgen aanvinken op fm en automatisch dab+ overschakeling aanvinken maar dat helpt niet verversen gaat ook niet maak een film dan van systeem de radio moet ook de correcte radio zijn geen ander toestel 2024 heb ik met gps ingebouwd

Zolang Peugeot de boordcomputers ontwikkelt voor veel Stellantismodellen hoef je daar in elk geval niet veel van te verwachten; die kunnen al 20 jaar de bediening van de claxon niet in orde krijgen (merkbare vertraging) dus een radio zal echt te ingewikkeld voor ze zijn.

Toch denk ik dat een serieuze garage jou anders behandeld had en mee was gaan zoeken naar het probleem. Als ze je niet eens hebben gewezen op het strenge onderhoudsschema dat bij de natte riem hoort, dan hadden ze je daar dus ook mee laten zitten als die geknapt was of het oliefilter dichtgeslibd.

EDIT: Begrijp ik nu dat het gaat om een radio die niet bij de auto hoort? Dat verandert de zaken, daar hoeft en kan je dealer waarschijnlijk geen ondersteuning op leveren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]

https://www.youtube.com/watch?v=Q6uV5VarpUk

[Bericht gewijzigd door alaina op (11%)]

Op zondag 14 juni 2026 14:05:22 schreef revado:
[...]

Ik weet niet of dat wel zo verstandig is,
Er zijn auto;s waar je een hoop ellende kan krijgen met diverse instellingen die niet meer werken.
De meeste garages zetten een hulpaccu over de klemmen bij vervangen van de accu...
Zeker met een geval als Stellantis zou ik heel voorzichtig zijn.
Gewoon de importeur bellen en een oplossing afdwingen, die auto is nog geen 2 jaar oud!
Ik begreep dat je in belgie woont.

[bijlage]
Gebeld naar dat Belgisch nummer is voor leningen en contracten en enkel automatische stem niemand bereikbaar

Voor NL staat het gewoon op de site zoals het hoort.
https://www.opel.nl/tools/contact.html

Nieuwe video wel raar dat als ik op afspelen klink op dab+ er wel de juiste logo bij komt en naam en normaal moet het wel nostplus zijn niet nostalgieplus Joe Gold heb ik als naam Joe 60 & 70's wat ook niet correct is

Op donderdag 25 juni 2026 20:15:34 schreef maartenbakker:
Zolang Peugeot de boordcomputers ontwikkelt voor veel Stellantismodellen hoef je daar in elk geval niet veel van te verwachten; die kunnen al 20 jaar de bediening van de claxon niet in orde krijgen (merkbare vertraging) dus een radio zal echt te ingewikkeld voor ze zijn.

Toch denk ik dat een serieuze garage jou anders behandeld had en mee was gaan zoeken naar het probleem. Als ze je niet eens hebben gewezen op het strenge onderhoudsschema dat bij de natte riem hoort, dan hadden ze je daar dus ook mee laten zitten als die geknapt was of het oliefilter dichtgeslibd.

EDIT: Begrijp ik nu dat het gaat om een radio die niet bij de auto hoort? Dat verandert de zaken, daar hoeft en kan je dealer waarschijnlijk geen ondersteuning op leveren.

Het is een originele radio met gps van opel kan geen andere radio in zie maar naar de film

Sorry dan las ik het verkeerd. Blijft over dat je naar mijn idee de dealer niet kunt vertrouwen (die sturen je met kluitjes in het riet) en misschien nog eens elders kunt informeren.

Ondertussen heeft de wagen 3 dagen in de garage gestaan en continu in verbinding gestaan met fabriek voor updates enz maar helaas is het probleem nog steeds niet verholpen het word wachten op een softwareupdate zeggen ze.

zoal reeds vermeld
Opel-garages tasten hierbij in het duister omdat ze simpelweg naar de radio-instellingen kijken.Wat u moet eisen bij de garage: Vraag specifiek naar een firmware-update van de telematicabox / het infotainmentsysteem (SMEG/IVI-systeem), en niét naar een gewone controle van de radio. Er is voor de 2024-modellen een softwarepatch beschikbaar die deze synchroniseerfout tussen DAB-metadata en de display-software permanent verhelpt.

Op donderdag 2 juli 2026 20:12:53 schreef Guy.v2:
zoal reeds vermeld
Opel-garages tasten hierbij in het duister omdat ze simpelweg naar de radio-instellingen kijken.Wat u moet eisen bij de garage: Vraag specifiek naar een firmware-update van de telematicabox / het infotainmentsysteem (SMEG/IVI-systeem), en niét naar een gewone controle van de radio. Er is voor de 2024-modellen een softwarepatch beschikbaar die deze synchroniseerfout tussen DAB-metadata en de display-software permanent verhelpt.

Mijn radio is geupdate zeggen ze files enz daarmee dat hij 3 dagen in de garage gestaan heeft het is wachten tot een update zeggen ze tegen me. De vraag is wanneer.

Ik denk dat er een spraakverwarring is.

Voor zover ik dit soort systemen begrijp, gaat het niet om dezelfde update.

Nog naar iemand gebeld die autoradio's doet die zegt eisen voor nieuwe module erin of nieuwe radio probleem zal anders nooit opgelost geraken

?? Bekende problemen en oplossingenMocht u problemen ervaren met het display, radio-ontvangst (DAB+), navigatie of wegvallende bluetooth-verbindingen, dan helpt de volgende aanpak:Firmware-update bij de garage: Vraag bij de merkdealer specifiek naar een firmware-update van de telematicabox / het infotainmentsysteem. Dit lost vaak softwarefouten op, zoals verkeerde zendernamen of haperende schermen. Noteer dat dit iets anders is dan een simpele kaartupdate.

De firmware van de telematicabox vereist in dat geval een herprogrammering via de Opel-diagnoseapparatuur (DiagBox/SPS) bij de Opel Service Partner.

[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op (14%)]

Je hebt het al een paar keer geschreven, maar Alaina leest eroverheen of de garage snapt het niet (zoek een andere!!!!!!).

Vandaar mijn opmerking dat er spraakverwarring is.