maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Testen ze die dop op correcte werking? Lijkt me typisch iets waar een luie garage liever gewoon uren voor schrijft.
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
hoef niet veel te testen kost omen bij 10 euro
googel eens price koeling vuldop opel corsa 2024
maar vin het nog al overdreven Diagnose 120,50, werkuren 165,60
je zie het zo dat het lek van de vuldop expansievat en niet radiator of motor komt
en nog als je weet waar de lokatie van het vatje is
en wat is de prijs van 1 l koelmidel ?? als je +-6 euro aangerekendkrijg
maar soit dit is off topic
[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op (11%)]
Op vrijdag 24 juli 2026 15:51:19 schreef Guy.v2:
maar vin het nog al overdreven Diagnose 120,50, werkuren 165,60
Dat kun je vinden, maar het is redelijk goedkoop. Bij bv veel VAG dealers in Nederland is dit veel duurder. De meeste grote dealers hebben ook maar één of twee monteurs die diagnoses stellen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als er weinig of niks mis is, verwacht ik alleen diagnosekosten (inclusief dingen als druktest dop, test koelmiddel op verbrandingsproducten, wellicht afpersen - het koelsysteem, niet de klant), eventueel een dop en een flesje extra duur koelmiddel. Niet nog een vol uur extra werk.
Of zou dat in dat uur werk zitten en bedoelen ze met diagnosekosten dat ze hem eerst aan de computer hangen en dat los aanrekenen?
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
Of zou dat in dat uur werk zitten en bedoelen ze met diagnosekosten dat ze hem eerst aan de computer hangen en dat los aanrekenen?
wel tegen die prijs wil ik ook wel mijn Diagbox lexia aansluien maar voor en lek zo als ik de foto zie en er geen motorstoring gemeld is is het inderdaad en gepeperde rekening
PS https://www.youtube.com/watch?v=MqUMXeqO9Hg
https://www.youtube.com/watch?v=9nuAKDXw13M
om er nog effen op terug te komen een gepeperde rekening maar een probleem met TS zijn Radio Niet opgelost en dit bij een OPEL Dealer daar stel ik nu ????? bij
diagnosekosten als de auto aan de computer is geweest Kom die dan ook herprogrammerend geweest zijn ??????
[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op (22%)]
Dat komt er van, de dealers hebben elkaar helemaal stuk geconcurreerd, op een nieuwe auto zit niks meer verdiend. Op de kleinere auto's mogen ze al blij zijn met 100 euro.
De winst van de dealers moet in de werkplaats gemaakt worden. Vandaar die steeds langere garantieperiodes, binnen die periode laten de mensen gewoon dure beurten uitvoeren omdat anders de garantie vervalt. Helaas worden ook de intervallen voor beurten steeds langer. Ik maar veel kilometers op langere ritten en dan begint een auto bij 50.000km een keer te vragen om een eerste beurt.
Uiteindelijk zal het er wel op uitdraaien dat de conventionele dealers helemaal verdwijnen, die worden te duur om te handhaven.
Die lange onderhouds intervallen hebben als enig doel de onderhouds/lease kosten te drukken op papier, daar verkoop je meer auto's door tenslotte. Is zeker niet bedacht door de ingenieurs maar door de boekhouders, en is wederom zo uitgekiend dat het spul die drie jaar of 100.000 km garantie/lease termijn nog net uitzingt zonder teveel uitval.
Maar als je je auto een lange levensduur gunt, beter gewoon negeren wat de fabrikant zegt en ouderwets om de 10 a 15k een oliebeurtje doen. Dat maakt het verschil tussen een motor die gaat oliezuipen/compressie verliezen/gewoon ploft en rijp is voor revisie na 100K en eentje waar je nog wel de twee ton mee kan halen.
Nog een goede reden om dat nieuwere spul niet tweedehands te willen kopen. Occasionnetje met 80k op de klok lijkt leuk totdat je je bedenkt dat het ding maar twee keer schone olie heeft gehad in z'n hele leven. Dat gaat gewoon niet goed. En feitelijk koop je dan een tikkende tijdbom.
Guy.v2
om de motor van je auto goed te smeren, te koelen en te beschermen tegen voortijdige slijtage. Gemiddeld moet de motorolie elke 10.000 tot 15.000 kilometer of minstens één keer per jaar worden vervangen. Bij moderne wagens die gebruikmaken van specifieke long-life synthetische olie kan dit interval soms oplopen tot 20.000 of 30.000 kilometer minstens één keer per jaar
Remvloeistof om de 2 jaar
koelmiddel om de 2 jaar
en er zijn er nog zoals luchtfilter ,olie filter ,pollenfilter
zie eens welke garage dit doet dit gezegd zijnde
geen idee, ik heb meerdere auto's naar de 500~700K km gereden. beurt volgens interval, gemiddeld rond de 25K km.
de laatste, een passat station diesel uit 2004 ging na 560K de deur uit. beurt elke 30K, oliegebruik een 0,5 ltr na 25K.
V70 naar de 700K, olieverbruik nihil, eens per jaar een beurt en APK.
nu een BMW 1-serie, diesel. beetje een suffe bak maar eens per 30K een beurt, rijdt 1:23.
Hier ook zo iets.
Passat TDI van 2000, die is met ruim 4 ton weggegaan.
V70 D3 ( vijfcilinder) diesel de 4 ton voorbij. ( die is wel snel trouwens als het moet).
Nu een XC60 D4 diesel van 2017, vorig jaar gekocht, in 15 maanden 50.000 er bij gereden, nadert de 325.000
Alle 3 nagenoeg geen olieverbruik, maar dat is ook een kwestie van rustig rijden en rustig warm rijden.
Aan een slopel of ander stellantis gebakje begin ik echt niet.
[Bericht gewijzigd door revado op (13%)]
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op vrijdag 24 juli 2026 02:09:23 schreef alaina:
Geen defect terug gevonden dus uit eigen zak betalen.
https://consument.acm.nl/checklists/checklist-oplossing-vragen-aan-een…
Toch nog even een mogelijke oplossing en anders een handig hulpmiddel om standaard aan te denken in dit soort situaties. Geldt dus ook voor de radio!
Op vrijdag 24 juli 2026 15:31:31 schreef Guy.v2:
[...]als je de foto bekijkt is het geen slang
maar de vuldop
https://www.circuitsonline.net/forum/file/141199
teveel koelmiddel of vuldop niet vast
Ik zie hier ook een overloopje (slang) op zitten deze koppelingen zijn ook niet best na een keer of 2 deze losgehaald te hebben wil het al niet goed meer vergrendelen beetje druk erbij en hop stomen maar.
Overigens vervangen wij de reservoirtjes ook wel die scheuren op zijn tijd nog wel eens.
Maar de vuldoppen zelf gaan ook stuk. (overdruk werkt dan niet goed meer)
Op vrijdag 24 juli 2026 20:51:16 schreef Guy.v2:
om de motor van je auto goed te smeren, te koelen en te beschermen tegen voortijdige slijtage. Gemiddeld moet de motorolie elke 10.000 tot 15.000 kilometer of minstens één keer per jaar worden vervangen. Bij moderne wagens die gebruikmaken van specifieke long-life synthetische olie kan dit interval soms oplopen tot 20.000 of 30.000 kilometer minstens één keer per jaar
Remvloeistof om de 2 jaar
koelmiddel om de 2 jaar
en er zijn er nog zoals luchtfilter ,olie filter ,pollenfilter
zie eens welke garage dit doet dit gezegd zijnde
Universele garages die hanteren die 15.000km
Waar jij het over hebt althans mijn werkgever wel die ziet het belang er van in.
Hetzelfde bij veel automaten (Bmw Vag Mercedes) tegenwoordig geven de fabrikanten op dat de automaat niet gespoeld hoeft te worden nou doe het maar wel want na wat jaren gaat zo.n bak door interne vervuiling moeilijk doen.
Superfijne oliekanaaltjes en klepjes die verstoppen gewoon.
Ik laat de automaat ook ongeveer iedere 80K spoelen en nieuw olie er in.
Heb met mijn Passat TDI een kapotte koppelomvormer gehad ( slippende lockup) door het smurfensnot wat er in zat na veel kilometers.
Sinds die tijd iedere 80K....
als je geen klachten hebt, kun je beter neit spoelen is mij verteld.
heb nu gedwongen olie wissel gehad en filter. Merk et verschil goed
spoelen is duur.
Een 5 cilinder uit een oude Volvo of een vag tdi van 10 of 15 jaar terug of eigenlijk het meeste wat qua ontwerp nog stamt uit de jaren 90 is heel andere koek. Da's niet te vergelijken met wat ze tegenwoordig maken in hun pogingen om op papier in elk geval het allerlaatste grammetje CO2 reductie eruit te persen.
Dat vaker olieverversen verhaal is vooral van belang bij dat moderne spul en dan met name de benzine motoren. Al die blokjes hebben heel veel doorblazing door gebruik van flinterdunne low friction zuigerveren met amper aanlegdruk, die door de hele lage zuigertjes ook nog eens heel hoog op de zuiger zitten en dus loeiheet worden. Tel daarbij op ethanol houdende brandstof, olieschraapveer groeven die zo klein gemaakt zijn dat de afvoer gaatjes heel makkelijk dicht gaan zitten, directe injectie met deels arm draaien en dus roetvorming in combinatie met heel veel egr om de NOx uitstoot binnen de perken te krijgen waardoor het inlaat traject en de inlaatkleppen dicht koeken en het arme ding continu ademnood heeft, heel kleine carter inhouden etc. Dat maakt allemaal dat die dingen vreselijk gevoelig zijn geworden voor oliekwaliteit. Om nog maar te zwijgen over natte riemen die niet tegen ethanol kunnen of kettinkjes die je nog niet op een kinderfietsje zou durven gebruiken en die dan ook slijten als een dolle.
Dat sealed for life verhaal bij automaten is ook zo iets inderdaad. Als je onder life de garantietermijn plus wat marge verstaat, klopt het wel. Maar een paar keer een paar tientjes atf is echt veel goedkoper dan een bak revisie. Voor het niet spoelen bij geen klachten verhaal geldt hetzelfde. Als er zoveel verontreiniging is opgehoopt in de bak dat het mis gaat bij spoelen was het zonder spoelen ook wel op korte termijn misgegaan en dan was je dus gewoon véél te laat met onderhoud. Gewoon om de 50-100k verversen die hap.
10 of 15 jaar geleden? Zo modern? Mijn daily driver is van 1999
op de wagen van mijn vrouw na (die idd de 5 cilinder volvo motor heeft) is alles ouder
owh heb ook nog een ford focus hier die nieuwer is: die was ik al bijna vergeten...
Op zaterdag 25 juli 2026 11:03:53 schreef 90000006:
Een 5 cilinder uit een oude Volvo of een vag tdi van 10 of 15 jaar terug of eigenlijk het meeste wat qua ontwerp nog stamt uit de jaren 90 is heel andere koek. Da's niet te vergelijken met wat ze tegenwoordig maken in hun pogingen om op papier in elk geval het allerlaatste grammetje CO2 reductie eruit te persen.Dat vaker olieverversen verhaal is vooral van belang bij dat moderne spul en dan met name de benzine motoren. Al die blokjes hebben heel veel doorblazing door gebruik van flinterdunne low friction zuigerveren met amper aanlegdruk, die door de hele lage zuigertjes ook nog eens heel hoog op de zuiger zitten en dus loeiheet worden. Tel daarbij op ethanol houdende brandstof, olieschraapveer groeven die zo klein gemaakt zijn dat de afvoer gaatjes heel makkelijk dicht gaan zitten, directe injectie met deels arm draaien en dus roetvorming in combinatie met heel veel egr om de NOx uitstoot binnen de perken te krijgen waardoor het inlaat traject en de inlaatkleppen dicht koeken en het arme ding continu ademnood heeft, heel kleine carter inhouden etc. Dat maakt allemaal dat die dingen vreselijk gevoelig zijn geworden voor oliekwaliteit. Om nog maar te zwijgen over natte riemen die niet tegen ethanol kunnen of kettinkjes die je nog niet op een kinderfietsje zou durven gebruiken en die dan ook slijten als een dolle.
Dat sealed for life verhaal bij automaten is ook zo iets inderdaad. Als je onder life de garantietermijn plus wat marge verstaat, klopt het wel. Maar een paar keer een paar tientjes atf is echt veel goedkoper dan een bak revisie. Voor het niet spoelen bij geen klachten verhaal geldt hetzelfde. Als er zoveel verontreiniging is opgehoopt in de bak dat het mis gaat bij spoelen was het zonder spoelen ook wel op korte termijn misgegaan en dan was je dus gewoon véél te laat met onderhoud. Gewoon om de 50-100k verversen die hap.
Ik heb nu een 4 cilinder VEA blok.
Loopt prima, zuinig (1:20 kan makkelijk) en geen olieverbruik.
Dat is bij de modernere mototen wel anders idd met regelmaat als ik hoor dat vag 1 liter op de 800 kilometer olie verbruik nog accepteert...
Ook al is het de vertrouwde 5 pitter diesel niet meer, ik ben er zeer tevreden.
Op vrijdag 24 juli 2026 15:51:19 schreef Guy.v2:
hoef niet veel te testen kost omen bij 10 euro
googel eens price koeling vuldop opel corsa 2024maar vin het nog al overdreven Diagnose 120,50, werkuren 165,60
je zie het zo dat het lek van de vuldop expansievat en niet radiator of motor komt
en nog als je weet waar de lokatie van het vatje is
en wat is de prijs van 1 l koelmidel ?? als je +-6 euro aangerekendkrijgmaar soit dit is off topic
Bij Van Mossel hebben ze die nagekeken in sint-truiden en geen enkel defect gevonden dus moest aan de klant doorgerekent worden ik heb mijn garagist direct gebeld die zegt dat Van Mossel me in het zal heeft gezet en dat ik dat niet moest betalen omdat de auto onder garantie is. Nu of nooit meer een stellantis auto binnen een maand heb ik een andere en ik denk dat ik nu wel goed gekozen heb suzuki swift tot 150.000 km fabrieksgarantie en levenslange pechbijstand in europa. Radio van die voertuig werkt ook prima mogen uittesten. Zoek eens op AI de naam van mossel sint-truiden en klachten die staan daar precies bekend voor om de klanten duur te laten betalen.
RAAF12
Golden Member
Ietswat rumoerig bandengeluid op cruisesnelheid maar verder een probleemloze auto. De diverse sites oa. de ANWB zijn er ook lovend over.
Je hebt zelfs Carplay en Android Auto!
c/p
Het laatste model van de Suzuki Swift (vanaf bouwjaar 2024) is standaard uitgerust met een groot 9-inch HD touchscreen dat volledig ondersteuning biedt voor draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Dus eigen muziekjes streamen of Spotify ect. maar ook recente wegenkaarten van bijv. Maps en Tomtom.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (12%)]