Het nixie/dekatron/neon etc. topic

Dit topic is gesloten

Op 3 december 2005 11:32:24 schreef henkhuitema:
hmmm, discrete logica, waarom niet helemaal met buizen????

[afbeelding]

Ben je rijk?

Verder is het wel een mooi ding, toont aan hoe verouderd buizen zijn...

[Bericht gewijzigd door Bertrix op zaterdag 3 december 2005 11:37:46

Hugo Welther

Moderator

Op 3 december 2005 11:34:16 schreef Bertrix:
[...]

Ben je rijk?

Verder is het wel een mooi ding, toont aan hoe verouderd buizen zijn...

Hier nog een foto van de onderzijde:
http://www.jogis-roehrenbude.de/Stammtisch-15-10-05/mj002.jpg

Op deze pagina staan nog meer foto's. Bijna onderaan. Ook nog ander heel leuk buizenspul op die pagina.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hee, hij heeft 'm eindelijk afgemaakt? Ik had ooit al eens een link naar dat project gepost in dit topic, maar toen was hij er nog aan bezig...

Ik denk toch dat ik het op discrete logica ga houden... Dat buizenproject van hem heeft zeven jaar in beslag genomen. Maar t'is een hobby natuurlijk...

Edit: http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Bruegmann-Digital-Roehren-… - da's de projectpagina van die klok

[Bericht gewijzigd door Dennis op maandag 5 december 2005 10:15:09

Sine

Moderator

En hij is vals gaan spelen in de decoder ...

Daar zitten namelijk stiekem diodes in :P

We zijn gister op JeT helaas vergeten een familie foto te maken ofzo maar xinix had er 30 meegenomen :P en volgende week heb ik mijn nixie's ook \o/

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Hier 2 fototjes van mijn klokje, een met IN-14 opgebouwde klok. de hoogspanning maak ik met een mc34063a uit een 9 volt adapter.

http://www.dtronics.net/foto/in14c.jpg
http://www.dtronics.net/foto/in14b.jpg

Nixie Fool !!!

Weer lekker compact! Daar ben ik jalours op met mijn mega-grote klok...

Nou goed, hij is af, ik heb nog geen foto's gemaakt met het geverfde kastje/netjes gemonteerde buizen, maar hier een paar slordige foto's:

http://img207.imageshack.us/img207/1711/p1060395medium9si.jpg

http://img207.imageshack.us/img207/8081/p1060403medium6zl.jpg

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

Klein vraagje: mijn klok met IN8-2 buisjes loopt nu al een hele tijd schitterend, op één zaak na. Eén van de buisjes slaagt er niet in zijn hele nummer te laten ontsteken. Bij mij nu het tientallen uren buisje.

Bij het cijfer 2 bijvoorbeeld, licht alleen de halve cirkel rechtsboven op (deel de twee in vier stukken). De nul en één licht het onderste deel niet op.

Ik ga meteen toegeven dat ik nog niks nagemeten heb, maar waar moet ik naar kijken? Kan dat liggen aan een slechte soldeerverbinding? Alle buisjes zijn hetzelfde, met dezelfde weerstand. Worden wel gemultiplext, maar de andere buisjes hebben geen last van dit fenomeen.

Any thoughts?

Sine

Moderator

Wat is de stroom door je buisjes ? als deze te laag is krijg je ook dit soort verschijnselen

Turbokeu

Golden Member

Op 14 december 2005 14:06:35 schreef Sine:
Wat is de stroom door je buisjes ? als deze te laag is krijg je ook dit soort verschijnselen

Inderdaad...

Ook nakijken of je anodespanning niet te laag is, nixiebuizen hebben een 'anode maintaining voltage' van rond de 140V, de voedingsspanning zou zeker 170-180V moeten bedragen.

Je buisje kan ook defect zijn. Ik heb onlangs een klok ineengestoken met 6 GR-112 buisjes waarvan ééntje ook onvolledige digits weergeeft alhoewel de anodeweerstand eerder iets te laag is (iets hogere kathodestroom dan aangeraden). De buisjes zijn wel 2x3 gemultiplext.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Toch mijn laatste aanwinst nog eens showen ...

Een DVM uit polen bouwjaar 1979 in een erg mooi kastje vind ik zelf ... hoewel '79 eigenlijk wat aan de late kant is voor nixies.

Echt een koopje, de verzendkosten waren hoger dan wat ik voor de meter heb moeten betalen :O

http://members.home.nl/guidomennen/voltmeter/KIF_1681.JPG

http://members.home.nl/guidomennen/voltmeter/KIF_1683.JPG

Op twee gerboken druktoetsen na 100% in orde ook nog :)

http://members.home.nl/guidomennen/voltmeter/KIF_1691.JPG

Turbokeu

Golden Member

Hallo Sine,
Ik herinner mij deze meter op eBay.de.
Als ik me niet vergis zijn dat 30mm digits (Z566M of ZM1040, en Z567M of ZM1041 voor de polariteit).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 14 december 2005 17:41:35 schreef Turbokeu:
[...]
Inderdaad...

Ook nakijken of je anodespanning niet te laag is, nixiebuizen hebben een 'anode maintaining voltage' van rond de 140V, de voedingsspanning zou zeker 170-180V moeten bedragen.

Je buisje kan ook defect zijn. Ik heb onlangs een klok ineengestoken met 6 GR-112 buisjes waarvan ééntje ook onvolledige digits weergeeft alhoewel de anodeweerstand eerder iets te laag is (iets hogere kathodestroom dan aangeraden). De buisjes zijn wel 2x3 gemultiplext.

CD :)

Gisteren niet thuis geweest, dus nog niet kunnen meten, maar ik zal het eens nameten.

Vind het vooral vreemd dat het aan stroom en/of spanning zou kunnen liggen aangezien de buisjes 2x3 muxed zijn en allemaal dezelfde anodeweerstand en voedingsspanning hebben - en dat dan maar één buisje met problemen zit.

Hoe kan zo'n buisje eigenlijk kapot zijn? Uiteindelijk zijn dat toch gewoon twee electroden die beiden onder spanning worden gezet, en zolang er geen draadbreuk is moet dat toch werken? Of kan een buisje op nog andere manieren defect zijn (buiten natuurlijk een gebroken buisje)?

Turbokeu

Golden Member

Op 15 december 2005 09:14:23 schreef Dennis:
[...]
Gisteren niet thuis geweest, dus nog niet kunnen meten, maar ik zal het eens nameten.

Vind het vooral vreemd dat het aan stroom en/of spanning zou kunnen liggen aangezien de buisjes 2x3 muxed zijn en allemaal dezelfde anodeweerstand en voedingsspanning hebben - en dat dan maar één buisje met problemen zit.

Hoe kan zo'n buisje eigenlijk kapot zijn? Uiteindelijk zijn dat toch gewoon twee electroden die beiden onder spanning worden gezet, en zolang er geen draadbreuk is moet dat toch werken? Of kan een buisje op nog andere manieren defect zijn (buiten natuurlijk een gebroken buisje)?

Welk schema gebruik je? (of is het een kit van Claus Urbach?)
Deze Russische buisjes zijn toch wel van een lagere kwaliteit (én prijs) dan hun Europese, Japanse of Amerikaanse tegenhangers...
Ik heb voor mijn zus ook een Claus Urbach 1.08 kit met IN-8-2 buizen ineengestoken (en een Klök K8 behuizing).
Op de 6 IN-8-2 buisjes was er één (de seconden) waarvan het '2' digit ook niet helemaal oplichtte.
Op de hoogste 'DIM' setting (4) ging het nog maar als ik een lagere intensiteit instelde (1-3) werdt het probleem erger (helft van digit verdween).
Gelukkig koop ik altijd één of meerdere reservebuisjes dan nodig ter vervanging.

Wat is dus je voedingsspanning? Meet deze 'warm', dus nadat de klok al een dagje gedraaid heeft, de spanning van eenvoudige SMPS'en (switched mode power supply) kan tussen koude toestand en normale bedrijfstemperatuur aardig zakken, zeker de schema's gebaseerd op een NE555.
Ter voorbeeld: Bij de kit van Claus moet je de spanning in koude toestand afregelen op een +190V om in normale werking een spanning te bekomen van een +170V. Voor mijn IN-18 buizen regelde ik zelfs af op 200V om daarna een goede +180V over te houden.

Wat is de waarde van je anodeweerstanden?
Gezien de 2x3 muxing mag (of moet) je voor sommige buizen dikwijls een iets lagere E12-waarde kiezen.
Claus levert 10K anodeweerstanden bij zijn kits.
Voor mijn IN-18 klok heb ik deze moeten verlagen naar 8K2 bij +180-185V om in de laagste DIM setting een correcte uitlezing en helderheid te bekomen.
Voor mijn 2 kits met NEC CD66A buisjes is 12K bij 170-175V een geschikte waarde.
Voor mijn kit met Rodan GR-112 buisjes is 12K eigenlijk iets te laag (15K zou beter zijn), ze zijn iets te helder in de hoogste DIM setting (alhoewel het uren buisje maar een gedeeltelijke '5' en '9' toont, zie hogere post). Gelukkig heb ik nog een 5-tal GR-112 buisjes in reserve.

Dus: Anode voedingsspanning controleren (beter te hoog dan te laag) en anodeweerstanden controleren.
Indien alles OK zit er niets anders op dan het betreffende buisje te vervangen.

PS: De kits van Claus kunnen kwa SMPS opgewaardeerd worden:
Ik vervang diode D5, een BYV95C (Trr=250nsec) door een BYV27-400 (Trr=50nsec) of zelfs een BYT03-400 (Trr=25nsec), de IRF730 MOSFET (Q7) (Rdson=1 Ohm) vervang ik door een IRFB9N30A (Rdson=0.45 Ohm) of 2SK3772-01 (Rdson=0.13 Ohm), de waarde van C4 (1µF-350V) vervang ik door 2.2µF-350V, spoel L1 door een 100µH-2.5Amp model i.p.v. 1Amp (alhoewel Claus bij mijn laatste kits zelf al 2.5A spoelen meegeleverd heeft). Zelfs de 1K carbon trimpot (R24) vervang ik door een cermet model.
Deze mods hebben tot gevolg dat mijn hoogspanning veel stabieler blijft en er minder opwarming plaatsvindt (L1 en Q7).
Bijkomstig is dat de maximale uitgangstroom van de SMPS gevoelig omhoog gaat (belangrijk bij grotere buizen zoals de IN-18).
Met de originele componenten stuikt de hoogspanning in elkaar (door saturatie van de spoel) bij een 15mA uitgangstroom.
Met mijn mods ben ik tot 50mA geraakt.
Ik heb nog een 4-tal IXYS IXFX55N50 MOSFETs liggen die ik eens moet testen (Rdson=0.080 Ohm!).
Wel dure jongens deze IXYS (22 Euro/stuk zonder BTW) maar ze zouden perfect zijn voor een CD47/GR-414 nixieklok...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Op 15 december 2005 07:10:58 schreef Turbokeu:
Hallo Sine,
Ik herinner mij deze meter op eBay.de.
Als ik me niet vergis zijn dat 30mm digits (Z566M of ZM1040, en Z567M of ZM1041 voor de polariteit).

CD :)

Klopt helemaal :) voor hele 9 euro's :D

En een mosfetje van 22 euro maakt ook niets meer uit bij de prijzen van die CD47's

JoWi

Special Member

Ignorance is bliss

Hello,
ben nieuw op dit forum, alhoewel ik het al een hele tijd in't oog hield...

Heb een paar ouwe B-5750 van Burroughs in rommelbak gevonden, wil er een nifty klokje mee in mekaar knutselen maar zoek een paar driverchips 74141 of gelijkaardig aan een goede prijs. Iemand enig idee waar ik die kan vinden? Ik heb geen zin 100 stuks in Rusland te bestellen.

Jakke

Sine

Moderator

Ze zijn op verschillende plaatsen te krijgen,

Ik heb ze zelf hier al meerdere keren besteld ( incl wat buisjes ) http://www.die-wuestens.de

in NL zijn ze ook nog te vinden hier oa : http://www.franktechniek.nl/catalog/

kijk bij nixie onderdelen en dan naar de K155ID1, dat is een russische 74141 met betere specs zelfs ( 100V ipv 60 )

Turbokeu

Golden Member

Op 23 december 2005 00:24:49 schreef Jakke_T:
Hello,
ben nieuw op dit forum, alhoewel ik het al een hele tijd in't oog hield...

Heb een paar ouwe B-5750 van Burroughs in rommelbak gevonden, wil er een nifty klokje mee in mekaar knutselen maar zoek een paar driverchips 74141 of gelijkaardig aan een goede prijs. Iemand enig idee waar ik die kan vinden? Ik heb geen zin 100 stuks in Rusland te bestellen.

Jakke

eBay, zoek naar verkoper minifux1, heeft er altijd in aanbieding tussen 2-4 Euro/6 stuks (+verzendkosten +- 2.50 Euro).
Voordeel: het betreft de betere Russische (en keramische) KD155D1 uitvoering van de 74141.

Heb al een paar dozijn van hem gekocht...

CD :)

Edit: Oeps, Sine was me voor...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

De "germanium transistor " shop

Ook een bekende idd

Of kijk in de Tubehobby store. Er zijn ook leuke nixies en numitroms verkrijgbaar! :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Thanks guys,

ik heb nu wel voldoende keuze! Met wat geluk kan ik er binnenkort aan beginnen, ik hou het forum wel op de hoogte.

prettige feesten nog.

Jakke

effe wat zitten prutsen met Neon's :

Neon effects (Groen en geel)

deze is gestuurd via een Velleman-Kit

maar wordt later gestuurd door een PIC
waar nu een topic van mij over loopt :)

Een goedemorgen allen tesamen,

Ik heb mijzelf net aangemeld op dit forum vanwege onze gemeenschappelijke interesse ...nixie klok.
Ik heb van Claus Urbach een klok van hem met zes IN8/2 buizen erop gekocht echter deze geeft het volgende probleem. De laaste drie buizen blijven permant de 7 aangeven en daarmee is dus de tijd eigenlijk niet af te lezen. De klok heeft het een 12uur goed gedaan en toen trad dit probleem op.

Heeft iemand een idee wat hiermee aan de hand is, cq. een idee hoe dit op te lossen is?

Zou jullie zeer dankbaar zijn.

Dit topic is gesloten