Ik begon zelf ook al te twijfelen over die C's naar de ingang, zie ze namelijk in geen enkel ander schema! Morgen dan maar eens proberen. BTW ik ben net aan dat hoofdstuk begonnen, lees niet zo gek veel op het moment :)

Wat die voeding betreft, ik gebruik al een 9V blokje. Ik ga morgen de voeding wat stabieler maken met een 7806, ik denk dat dat voor een deel het verlopen van de frequentie zal opheffen, of zit dat vooral in de temperatuurdrift?
Bij de weg, 10 Gold hoor ik nu bijna niet meer sinds ik een KANK3334 ipv de 1667 spoel heb geplaatst.

Goede vraag, je gebruikt 9V blokje om een LM386 te voeden ;)
Spanning zal geleidelijk afnemen, en er is temperatuurdrift, wie is het snelste... ;) De voeding van je oscillator stabiliseren helpt altijd en je maakt meteen een scheiding tssen HF en LF.

10Gold weg? Beter! Dat wil je niet horen ;)

Over voeding gesproken. Is de voeding van de 612 wel goed ontkoppelt? Je hebt dat namelijk niet in je schets gezet.

Henry bedeankt voor de tip, nu ontvang ik amateurstations vele malen beter! Heb dr nou wel een sterkere amp (TDA1015) aan hangen, maar een beter speakertje zal ook wonderen doen :)

Ohja, wel jammer dat SSB niet te verstaan is... Stemmen klinken heel raar, is daar misschien wel iets aan te doen?

:D ok dan.

SSB niet te verstaan, dit komt nauwkeurig, ik gebruik zelf een step van 100Hz en zelfs dan is het nog even opletten.

Zelfs met een multiturnpotmeter (3x woordwaarde) is een extra potmeter voor de fijnafstemming geen overbodige luxe.

Ja ik het is net gelukt op een station af te stemmen, maar gaat niet gemakkelijk nee... Misschien toch maar een multiturn en finetune erin zetten.

Nu nog 1 probleem, ik krijg via de antenne dus blijkbaar wel een klein beetje rotzooi binnen, het zal 50Hz brom zijn en het is vreselijk irritant. Op de scoop die ik flinke pieken op de uitgang staan, en dat maakt het niet beter hoorbaar (met een koptelefoon op krijg je OORPIJN BAH).
Nu ik heb dus heel simpel 10m draad door mn kamer gehangen, in de vorm van een U, en 3m draad gaat naar de radiator. Ik heb een 100pF C tussen de antennedraad en de 50 Ohm coax (weet het het is raar, maar zo kan ik tenminste een standaard aansluiting gebruiken en ik lijk er geen verlies aan te maken).

1/(2pi*50*100*10^-12) = eeen zeeeeeeeeer hoge reactantie. Nu dit hoort toch te werken al is het heeel simpel?

// EDIT
Ik bedenkt me dat ik te simplistisch bezig ben, moet iets met een RC netwerk doen om zo'n filter te maken, maar snap niet waarom dit de 50Hz brom niet laat afnemen, is tenslotte een enorme weerstand?

[Bericht gewijzigd door Berry op ]

Is een 50Hz notchfilter een optie, of een audiobandfilter 300-3000Hz? De rest van de audio is nutteloos, en door filteren wordt de verstaanbaarheid ook stukken beter.

Op 28 december 2005 22:00:09 schreef Henry S.:
Is een 50Hz notchfilter een optie, of een audiobandfilter 300-3000Hz? De rest van de audio is nutteloos, en door filteren wordt de verstaanbaarheid ook stukken beter.

Brom in DC ontvangers is een probleem evenals AM inslag... Heeft te maken met de soort mengtrap die je gebruikt. Als je dit wilt omzeilen moet je een Poljakov mixer overwegen, die werkt met de halve oscillator frequentie. Brom en AM inslag worden o.a. veroorzaakt door het *zelf* ontvangen van de local oscillator.

Nu allemaal leuke tips krijg ik nu te horen, zo'n audiobandfilter is misschien wel wat, maar HELP ME ik weet niets van filters, een L en C in serie vormen een banddoorlaatfilter, maar hoe kan ik dat vormgeven voor dat frequentieberijk? Niet op die manier dus :)

Verder gaat ik niet veel meer aan dit ding prutsen, voor mijn eerste radio (sowieso eerste HF projectje :P) vind ik het al een aardig ding. En zo leer ik wel wat ik later wel en niet moet doen :)

Poljakov... Een diode mixer.

Even zoeken en toen kwam ik dit juweeltje tegen: http://www.qsl.net/pa2ohh/02rx.htm

Op 28 december 2005 22:18:48 schreef Berry:
Nu allemaal leuke tips krijg ik nu te horen, zo'n audiobandfilter is misschien wel wat, maar HELP ME ik weet niets van filters, een L en C in serie vormen een banddoorlaatfilter, maar hoe kan ik dat vormgeven voor dat frequentieberijk? Niet op die manier dus :)

Verder gaat ik niet veel meer aan dit ding prutsen, voor mijn eerste radio (sowieso eerste HF projectje :P) vind ik het al een aardig ding. En zo leer ik wel wat ik later wel en niet moet doen :)

http://www.circuitsonline.net/forum/view/29066/

Op 28 december 2005 22:28:55 schreef Henry S.:
Poljakov... Een diode mixer.

Even zoeken en toen kwam ik dit juweeltje tegen: http://www.qsl.net/pa2ohh/02rx.htm

Ja, Onno H. is de (Friese) qrp knutselartiest!!

Maar kijk hier ook eens voor die aparte mixer:
(De man is helaas overleden)

http://www.agder.net/la8ak/c21.htm

Op 28 december 2005 22:36:56 schreef Rd12tf:
Ja, Onno H. is de (Friese) qrp knutselartiest!!

Onno zit net aan de verkeerde kant van de grens in het groninger land.

Op 28 december 2005 22:46:11 schreef Henry S.:
[...]
Onno zit net aan de verkeerde kant van de grens in het groninger land.

Oei!!!!!!! :o

(zal het nooit meer doen! Ik wist niet dat Sebaldeburen in Groningen ligt, nu wel. )

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

Over het algemeen kan je een goede mixer maken door twee identieke mixers te gebruiken.

Je moet dan beide te mixen signalen omdraaien. (dit kan vrij simpel door een FET in te zetten met 100 Ohm in de sourceleiding, en een 200 Ohm instelweerstand in de drainleiding). Op de gate gewoon een goede bias-spanning, met het signaal. Dan krijg je op de source precies het tegenovergestelde signaal van wat er op de drain staat.
Beide signalen keer je zo om. (dus antenne en osc. signaal).
In mixer 1 mix je dan de beide niet omgekeerde signalen, en in mixer 2 de wel omgekeerde signalen.
De uitgang van beide mixers moet je dan weer optellen (d.m.v. 2 weerstandjes), en dan houd je alleen het mengproduct over. Als beide mixers goed genoeg overeenkomen, dan vallen de andere signalen precies tegen elkaar weg.
Ik heb een dergelijk systeem gebruikt in een SSB-modulator, en ik kreeg een draaggolfonderdrukking van zo'n 70dB. Maar dan moet je wel beide potmeters zeer nauwkeurig afstellen.

Op 28 december 2005 22:52:34 schreef Rd12tf:
[...]

Oei!!!!!!! :o

(zal het nooit meer doen! Ik wist niet dat Sebaldeburen in Groningen ligt, nu wel. )

Hij zit net 4-5km aan de verkeerde kant :P

Op 28 december 2005 23:25:59 schreef zweetvoetje:
Over het algemeen kan je een goede mixer maken door twee identieke mixers te gebruiken.

Je moet dan beide te mixen signalen omdraaien. (dit kan vrij simpel door een FET in te zetten met 100 Ohm in de sourceleiding, en een 200 Ohm instelweerstand in de drainleiding). Op de gate gewoon een goede bias-spanning, met het signaal. Dan krijg je op de source precies het tegenovergestelde signaal van wat er op de drain staat.
Beide signalen keer je zo om. (dus antenne en osc. signaal).
In mixer 1 mix je dan de beide niet omgekeerde signalen, en in mixer 2 de wel omgekeerde signalen.
De uitgang van beide mixers moet je dan weer optellen (d.m.v. 2 weerstandjes), en dan houd je alleen het mengproduct over. Als beide mixers goed genoeg overeenkomen, dan vallen de andere signalen precies tegen elkaar weg.
Ik heb een dergelijk systeem gebruikt in een SSB-modulator, en ik kreeg een draaggolfonderdrukking van zo'n 70dB. Maar dan moet je wel beide potmeters zeer nauwkeurig afstellen.

De oude methode voordat de DBM's populair waren, mooi resultaat.

Op 28 december 2005 23:36:37 schreef Henry S.:
[...]
De oude methode voordat de DBM's populair waren, mooi resultaat.

Volgens mij doelt hij (zeer onduidelijk) hierop:
http://www.hanssummers.com/electronics/gallery/4/index.htm

Nee, want dat heeft een fazedraaier erin, en is voor SSB modulatie. Wat ik bedoel is het maken van een mixer d.m.v. twee mixers waar je beide de tegenovergestelde signalen in stopt. Alle niet gemixte componenten van het signaal, bijvoorbeeld AM-zenders die heel hard (dwars door de mixer heen) doorkomen, die vallen tegen elkaar weg. Terwijl de gemixte componenten juist elkaar versterken.

Het is gewoon wat simpele goniometrie...

de resultaten hangen vooral af van de kwaliteit instelpotmeters die je gebruikt. Ik was niet in staat om ze beter dan zo'n -70dB in te stellen. en na een paar meppen tegen het printje werd het vaak weer iets slechter. Maar dan gebruikte ik ook wel instellers van zeer lage kwaliteit. Met een goede kwaltiet zal het nog wel wat beter kunnen werken.

[Bericht gewijzigd door zweetvoetje op ]

Dus een *dubbel* gebalanceerde mixer?

Ja, als jij zegt dat dat zo heet, dan zal dat wel :)
kheb m zelf bedacht, dus wat het naampje van het beestje precies is zou ik nie weten...

Op 29 december 2005 00:37:12 schreef zweetvoetje:
Ja, als jij zegt dat dat zo heet, dan zal dat wel :)
kheb m zelf bedacht, dus wat het naampje van het beestje precies is zou ik nie weten...

Ok! :)

Op 29 december 2005 00:13:54 schreef Rd12tf:
Dus een *dubbel* gebalanceerde mixer?

Yep, had ook met een diode ringmixer gekund :P

Ik denk dat m'n volgende radio zónder IC's gaat werken! :D

Nu wel nog 1 vraag: wat is het voordeel van een actief filter tegen een passief filter? Passief lijkt me simpeler/compacter...

//EDIT
Bedacht me: waarom niet gewoon een low-pass en een high-pass achter elkaar zetten? Lekker simpel zonder spoeltjes.

[Bericht gewijzigd door Berry op ]

Actief: betere Q mogelijk, en sneller op te zetten. Reken maar eens een simpel passiefbandfilter (hi-pass + lo-pass) uit, rekening houdende met de afsluitweerstanden. Goed, dan heb je 6dB flanken... dat schiet op.

Nu het zelfde met een opamp('s) en een kookreceptje, steile flanken zonder extra werk...

Blz 170/171 gezien?