Op 2 maart 2006 12:51:22 schreef Henry S.:
Doe maar een tekening, snap nog niet waarom daar voor 2x8 voor nodig is.

Dan kom ik aan lengte per deel op iets meer dan 24 mtr. en kan ik de antenne voor 48 mtr. (1/8 voor MG???) op een halvegolf tunen. Met een dubbele 6-polige schakelaar zou ik dat dus net niet halen... (zie ook maandag 27 februari 09:47:45). ;)

Dat iets meer dan 24 mtr. is inclusief de open (litze-)lijn, anders zou ik er nog niet komen...

Op 1 maart 2006 21:08:23 schreef MRF-Technoligy:
@QRO-man
Het programma heb ik ook losgelaten op een door mij gebruikte inverted v en daar rekent hij op een bepaalde niet nader te noemen band een lage afstraling vertikaal naar de states. Bij mij klopt dit ook in de praktijk.

Aha, nu maak je me toch echt nieuwschierig. Ik ben altijd reuze benieuwd naar praktisch bewijs en/of resultaten. Heb je wellicht handmatig (via veldsterktebepaling) je antenne-diagram opgenomen ?. Zo ja, dan ben ik zeer benieuwd naar de hierbij gehanteerde methode. Dat je de states haalt zegt niet echt veel omdat elke antenne wel 'lage straling' afgeeft. Over het algemeen geldt echter hoe lager, hoe minder. Ook is er voor het vertikale diagram niet echt veel verschil tussen de dipool en de inverted-V, indien voor de laatste van een 'gemiddelde hoogte' wordt uitgegaan.

Ik blijf erbij dat (volgens mij!) je diagram niet geheel klopt. In elk geval voor een zo lage antenne (tov goflengte). Dit soort diagram treedt pas op bij een hoogte van 22 m of meer. Aan de andere kant echter leer ik er graag iets bij. Dus alle aanwijzingen dat ik het bij het verkeerde eind heb hoor ik graag.

Zal eens kijken of ik ter illustratie, en ook voor de overige 'toehoorders' een paar 'area coverage maps' voor 7 en 22 m hoog kan procuceren.

Op 2 maart 2006 12:39:48 schreef Hans de Swan:
[...]
Aangezien ik met zenders experimenteer die van MG 41 meter KG lopen, zoek ik een andere methode om een antenne breedbandig te (ver)krijgen.

Aha, kijk dan hebben we toch behoorlijk wat overeenkomsten. Aleen zijn de lagere freq's de laatste paar jaar bij mij wat uit het zicht verdwenen.

Ik zou helemaal afzien van schakelaars maar rolspoelen of vaste spoelen met handmatig te verstellen aftakkingen nemen. Dit omdat schakelaars je altijd (blijven) beperken in de mogelijkheden. Met name voor experimenten heb je altijd net weer een ander aantal windingen en/of capaciteit nodig.
Let wel op dat je deugdelijke verbinding(en) maakt.
Vraag me af waarom je de smalbandigheid een probleem vindt (geen antennetuner?).

Op 2 maart 2006 12:58:31 schreef Hans de Swan:
[...]
Dan kom ik aan lengte per deel op iets meer dan 24 mtr. en kan ik de antenne voor 48 mtr. (1/8 voor MG???) op een halvegolf tunen. Met een dubbele 6-polige schakelaar zou ik dat dus net niet halen... (zie ook maandag 27 februari 09:47:45). ;)

En nog snap ik 2x8 niet...Volgens mij doe je te moeilijk. Vandaar dat ik zeg van "maak een schetsje"

Heb effen zitten spelen. Voor de geinteresseerden, dipool op 7 meter (rood) en op 22 meter hoogte (blauw) bij een 'gemiddelde' aarde.

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=63dipo.gif

Area coverage jan-2006 (sunspot=21) 10:00 utc voor 7 meter hoogte:

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=63dip07.gif

Idem voor 22 meter hoogte:

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=63dip22.gif

Scheelt ongeveer 2 S-punten...

@QRO
Ik ben niet helemaal duidelijk geweest denk ik daar ik eerst voor de CO mensen een dipool op 7 mtr heb gepost en later oven mijn eigen situatie praat en in dat geval gaat het om een inverted v met een voedings punt op ongeveer 18 mtr hoogte.

Op 2 maart 2006 17:03:39 schreef QRO_man:
Heb effen zitten spelen. Voor de geinteresseerden, dipool op 7 meter (rood) en op 22 meter hoogte (blauw) bij een 'gemiddelde' aarde.

[afbeelding]

Area coverage jan-2006 (sunspot=21) 10:00 utc voor 7 meter hoogte:

[afbeelding]

Idem voor 22 meter hoogte:

[afbeelding]

Scheelt ongeveer 2 S-punten...

Wat verklaart de betere propagatie naar het (noord)westen?

@Henry s.

De te verwachten propagatie op dat tijdstip.

10:00 utc

Natuurlijk, de F1 laag is die kant op nog afwezig (nacht) of in opbouw (ochtend).

Op 2 maart 2006 14:32:41 schreef QRO_man:
Ik zou helemaal afzien van schakelaars maar rolspoelen of vaste spoelen met handmatig te verstellen aftakkingen nemen. Dit omdat schakelaars je altijd (blijven) beperken in de mogelijkheden. Met name voor experimenten heb je altijd net weer een ander aantal windingen en/of capaciteit nodig.

Op 2 maart 2006 16:09:24 schreef Henry S.:
En nog snap ik 2x8 niet...Volgens mij doe je te moeilijk. Vandaar dat ik zeg van "maak een schetsje"

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest in mijn uitleg...
Elke aftakking van de vaste spoel heeft evenveel windingen als de rolspoel. De rolspoel heeft 18 windingen. De vaste spoel heeft 7 aftakkingen om de 18 windingen, dus dat wordt tesamen 7 x 18 = 126 windingen totaal. Zodoende kan ik op elke willekeurige lengte tunen. Met een dubbele 8-polige schakelaar kan ik een gebied opzoeken met de vaste spoel, waarna ik kan fijn-tunen met de rolspoel. Met een 6-polige schakelaar kan ik slechts 5 aftakkingen pakken van de vaste spoel (5 x 18 wind.) en zou ik tesamen met de open lijn en het aluminium antenne-gedeelte onder de 24 meter blijven. Met een 8-polige schakelaar heb ik 16 windingen van de vaste spoel meer en kom ik zelfs nog iets boven de 24 meter...;)

@MRF, tja, ik had al het idee dat ik ergens iets gemist had. No problem. Heb je site effen bekeken. Moet bekennen dat ik van je antenne-mast toch wel een beetje jaloers wordt...
@Henry, Het traject ligt in de nacht- of schemerzone. (in het oosten is het al licht, daar komt de zon op). S'avonds is de situatie omgekeerd.
@Hans, ik begrijp dat je een 1*8 standen (1 deck, 8 posities) nodig bent?. Welk vermogen moet ie ongeveer aankunnen ?

@HENRY: Euh... de reden dat ik nog geen schets van de antenne-tuner heb losgelaten op deze topic komt door de oplaadbare batterijen van de digitale camera. Ze zijn niet langer meer oplaadbaar... :(

Op 3 maart 2006 09:43:04 schreef QRO_man:
@Hans, ik begrijp dat je een 1*8 standen (1 deck, 8 posities) nodig bent?. Welk vermogen moet ie ongeveer aankunnen?

De 2 x 8 standen-schakelaar hoeft slechts zo'n 30 tot 40 watt aan te kunnen.

@MRF, heb de vrijheid genomen ook even een inverted-V van ca 2*20m op 18 meter hoogte en voor 18 Mhz te proberen.

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=18inv.gif

Kom tot iets andere waarden dan MMANA (7.02 tov 4.21 dBi). Ook de afstraling parallel aan het aardoppervlak (elev=0) lijkt me al te optimistisch. Vraag me af waar de verschillen vandaan komen. Kan het zijn dat je een ideaal aardoppervlak hebt gebruikt ?

Btw. gaat er nog iemand naar Rosmalen ?

Op 2 maart 2006 23:28:39 schreef Hans de Swan:
Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest in mijn uitleg...
Elke aftakking van de vaste spoel heeft evenveel windingen als de rolspoel. De rolspoel heeft 18 windingen. De vaste spoel heeft 7 aftakkingen om de 18 windingen, dus dat wordt tesamen 7 x 18 = 126 windingen totaal. Zodoende kan ik op elke willekeurige lengte tunen. Met een dubbele 8-polige schakelaar kan ik een gebied opzoeken met de vaste spoel, waarna ik kan fijn-tunen met de rolspoel. Met een 6-polige schakelaar kan ik slechts 5 aftakkingen pakken van de vaste spoel (5 x 18 wind.) en zou ik tesamen met de open lijn en het aluminium antenne-gedeelte onder de 24 meter blijven. Met een 8-polige schakelaar heb ik 16 windingen van de vaste spoel meer en kom ik zelfs nog iets boven de 24 meter...;)

Ik denk dat je met minder toekan en dat je nu veel overlappende gebieden krijgt, kijk maar hoe de zendamateurs van 160-10m schakelen zonder extra rolspoel oid met een enkelpolige 6 standen schakelaar. Iets dat je experimenteel kan vaststellen zonder eerst je een breuik te betalen aan exotische schakelaars ;)

Op 3 maart 2006 11:34:54 schreef Hans de Swan:
@HENRY: Euh... de reden dat ik nog geen schets van de antenne-tuner heb losgelaten op deze topic komt door de oplaadbare batterijen van de digitale camera. Ze zijn niet langer meer oplaadbaar... :(
[...]

Ik denk al, waar blijft hij?

Op 3 maart 2006 09:43:04 schreef QRO_man:
[...]
@Henry, Het traject ligt in de nacht- of schemerzone. (in het oosten is het al licht, daar komt de zon op). S'avonds is de situatie omgekeerd.
[...]

Toen ik de tijd 10:00 UTC zag ging bij mij het lampje branden.

Rosmalen? Jazeker!

Op 3 maart 2006 13:15:38 schreef QRO_man:
@MRF, heb de vrijheid genomen ook even een inverted-V van ca 2*20m op 18 meter hoogte en voor 18 Mhz te proberen.

Kom tot iets andere waarden dan MMANA (7.02 tov 4.21 dBi). Ook de afstraling parallel aan het aardoppervlak (elev=0) lijkt me al te optimistisch. Vraag me af waar de verschillen vandaan komen. Kan het zijn dat je een ideaal aardoppervlak hebt gebruikt ?

Klopt had per ongeluk Free Space gebruikt bij real ground kom ik ook tot soortgelijke waardes zoals je vermeld ...

Ik heb nu ook 4nec2 op de pc staan zal er eens wat mee stoeien ...

Op 3 maart 2006 14:53:48 schreef Henry S.:
Ik denk dat je met minder toekan en dat je nu veel overlappende gebieden krijgt, kijk maar hoe de zendamateurs van 160-10m schakelen zonder extra rolspoel oid met een enkelpolige 6 standen schakelaar. Iets dat je experimenteel kan vaststellen zonder eerst je een breuik te betalen aan exotische schakelaars ;)

Een enkelpolige schakelaar is handig bij b.v. langdraadantenne's, waarbij aarding vanuit de grond plaatsvindt (of door b.v. zij-radialen bij sommige verticale antenne's) met een 1:4 of 1:9 balun...
De antenne die ik gebruik is een halvegolf-dipool met een 1:1 balun, waarbij beide (zij)lengtes ongeveer even lang moeten zijn. Vandaar de dubbele schakelaar.
Heb overigens geen overlapping van gebieden. De vaste spoel is voor een grove instelling van de benodigde lengte binnen een bepaald gebied en met de rolspoel tast je dit gebied af naar de beste SWR...

Heu... 1 : 9 balun i.p.v. 1:9
;)

Je wilt in de benen van de dipool schakelen? Dat gaat je veel capacitieve problemen geven...

Ondanks de al sterke utiliteitszenders zijn er nu nog steeds een paar piraten actief: R. Scotland, R. Boemerang, en een engels station op 6295 diep in de ruis en fading.

En nog meer: Quintes Arnhem, en hoorde ik daar Rob?

In ieder geval hoor ook nog R. Mazda en het engels station op 6295 is Valuewave.

En daar komt R. westcoast nog even :) In de fading maar goed te volgen Vincent.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Ja klopt ik zat er HEEL even op!
Eerst met het buis zendertje later met 2 transistortjes.
Laag vermogen (+_1Watt)
Dus ja echt maar HEEL EVEN
Ik werd denk ik van alle kanten belaagd met groot vermogen!

Rob007.

Dus toch wel :) Het was erg onduidelijk wat er zijn condities en zenders van alle kanten, veel lawaai op de band. Je werd nog even aangeroepen maar ik kon niet meekrijgen door wie...

Hoorde nog een duitser uit N/W Frankrijk en op dit moment The Hermits (9/10 signaal)

Ahhhh, ik moet die mosfets draaiende hebben, dit jeukt!

SW Rapportje

6325 Delta Radio R5 S9-9+10
6310 Westcoast R5 S9+10
6310 Radio Fox R4 S9
6295 Radio Boemerang R5 9+30 later ook nog op 6300 S9+30
6295 Radio Quintes R4 S9
6295 Valley Wave International R5 S9+10
6305 Radio Masda R5 S9+10
6395 Radio Zoeloe Tango R5 S9 van uit Frankrijk
6300 Westcoast R5 S9+20 ( dit was later op de middag)

Ja er was weer veel te doen !!!
Ondanks de Static Snow (ruis op de band)

Westcoast en Rob leuk gebabbeld hoor.

MRF.

Een balun (un un) 1: 9 met een antenne verbonden voor het zenden en luisteren op KG.

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=DSC02572.JPG

Om een Goede ferriet staaf te selecteren voor dit freq. gebied FF de ohm meter op het ferriet zetten deze moet zeer hoogomig zijn.

De antenne kan in de coax met een tuner asym. getuned worden.
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=balun.jpg

Ps. Dit ontwerp is ook al eens met een ringkern gepost maar nu met een ferrietstaaf.
Dit ontwerp kwam ik tegen op het NAT te Groningen.
Bij verkeerde ferriet keuze zal de balun warm worden bij zenden en is dan ongeschikt.

MRF

Jongens,
Ik ga beginnen met bouwen.
De print heb ik net even geetst.
Ben benieuwd wat hij doet.
Ik laat het weten.
http://home.wanadoo.nl/bertnijholt/74hc240.jpg