Zet mij ook maar op het lijstje erbij ...

Dit is altijd beter dan de gamma boormachine waar ik nu mijn dingetjes mee boor, bij de slag die dat ding maakt heb je het niet eens meer over speling ...

maw .. waar moet ik tekenen ? :P

Ik heb je ook een mailtje gestuurd.
Wat met verzending naar Belgie ? is dat ook mogelijk?

Op 23 maart 2006 22:13:51 schreef Sweet Winter Smile:
Vraag me af welke machine pcnerd het dan over heeft?

SWSje

die eerste waar jan klaasen het over had:

Proxxon TBM 220, 85watt, 3 spindle speeds of 1,800, 4,700, and 8,500 rpm, boren van 0,5 tot 3,2mm, prijs 161 euro
alleen is ie dan ietsie goedkoper, zal nog ff kijken of 't hem werkelijk is, wssg wel.

Op 24 maart 2006 21:55:01 schreef kvdp:
Ik heb je ook een mailtje gestuurd.

Hmm bij mij werkt het niet.

Zo te zien worden er straks vele gaatjes geboord :):D

Ik voeg nog maar eens een vraag toe waar anderen ook wel bij gebaat zijn, namelijk het volgende: Is het ook mogelijk om (met de juiste frees en een X-Y tafeltje) frees werk te doen op deze machine?

SWSje

Op 25 maart 2006 17:26:15 schreef Sweet Winter Smile:
Zo te zien worden er straks vele gaatjes geboord :):D

Ik voeg nog maar eens een vraag toe waar anderen ook wel bij gebaat zijn, namelijk het volgende: Is het ook mogelijk om (met de juiste frees en een X-Y tafeltje) frees werk te doen op deze machine?

SWSje

't is een kolomboor, geen bovenfrees. nee dus, of zeer lastig.
deze is ook groot en lomp, lastig op je cnc te zetten dus.

Dit is inderdaad geen bovenfrees, maar het is volgens mij een beetje erg kort door de bocht om te zeggen dat dit niet kan. (voor kleine projectjes)

Daarnaast moet een machine waar de frees in bevestigd wordt goed stabiel zijn en mag weinig tot geen speling hebben, en dat komt in de specificaties en de uitgebreide review waarvoor dank aan KillerB The Supreme toch wel weer tot zijn recht, er komen vast nog wel meer reacties.

@pcnerd, al iets meer bekend omtrent de goedkope Proxxon?

SWSje

Ik weet niet of je de machine als frees kunt gebruiken. De as van de boorkop is wel voorzien van dubbele kogellagers, maar ik weet niet van welke kwaliteit deze zijn. Als je regelmatig grote zijwaartse krachten erop uitoefend kan het natuurlijk zijn dat er speling op komt.

Op 25 maart 2006 18:36:20 schreef Sweet Winter Smile:
Dit is inderdaad geen bovenfrees, maar het is volgens mij een beetje erg kort door de bocht om te zeggen dat dit niet kan. (voor kleine projectjes)

Daarnaast moet een machine waar de frees in bevestigd wordt goed stabiel zijn en mag weinig tot geen speling hebben, en dat komt in de specificaties en de uitgebreide review waarvoor dank aan KillerB The Supreme toch wel weer tot zijn recht, er komen vast nog wel meer reacties.

@pcnerd, al iets meer bekend omtrent de goedkope Proxxon?

SWSje

stabiel op de grond staan, niet hangen ;).
en idd, hij is er domweg niet voor gebouwd.

en nog geen verdere info, zal maandag oid vanuit school weer heen fietsen, heb van daag hele dag gewerkt.

Op 25 maart 2006 20:42:40 schreef KillerB the Supreme:
Ik weet niet of je de machine als frees kunt gebruiken. De as van de boorkop is wel voorzien van dubbele kogellagers, maar ik weet niet van welke kwaliteit deze zijn. Als je regelmatig grote zijwaartse krachten erop uitoefend kan het natuurlijk zijn dat er speling op komt.

?? Je 'duwt' een frees toch niet door het materiaal, maar laat 'm toch materiaal wegnemen? Dan heb je als 't goed is toch nauwelijks meer zijwaartse kracht dan de kracht die je uitoefent door het verplaatsen van je kruistafel?

Op 25 maart 2006 22:48:13 schreef alex278:
[...]?? Je 'duwt' een frees toch niet door het materiaal, maar laat 'm toch materiaal wegnemen? Dan heb je als 't goed is toch nauwelijks meer zijwaartse kracht dan de kracht die je uitoefent door het verplaatsen van je kruistafel?

Dat dacht ik ook, het zal vermoedelijk wel mogelijk zijn als je het goed aanpakt met de juiste materialen.

Waarom zou het met een relatief slap Dremeltje in statief wel werken en met deze machine niet?

SWSje

een kleine beetje isolatie frezen zal wel gaan maar boren en serieus frezen is een groot verschil. wellicht met eenpassing van de lagers kun je een heel eind komen......maarja dat gok ik.

verzenden naar belgie zal vast wel mogelijk zijn. hier heb ik nu nog geen info over. de kosten zullen waarschijnlijk wel wat hoger zijn.

d

Op 24 maart 2006 21:27:28 schreef Sine:
Zet mij ook maar op het lijstje erbij ...

Dit is altijd beter dan de gamma boormachine waar ik nu mijn dingetjes mee boor, bij de slag die dat ding maakt heb je het niet eens meer over speling ...

maw .. waar moet ik tekenen ? :P

naar mij een mailtje sturen, zie mijn profiel

@ Jan Klaasen, zou je eventueel in dit topic een lijstje kunnen plaatsen zodat een ieder kan zien dat zijn email voor deelname is binnen gekomen?

Ik heb zelf email gezonden, maar geen bevestiging gehad, en omdat sommigen aangeven niet te kunnen mailen is het misschien wel handig even een lijstje te hebben die actueel is.

SWSje

Op 25 maart 2006 22:48:13 schreef alex278:
[...]

?? Je 'duwt' een frees toch niet door het materiaal, maar laat 'm toch materiaal wegnemen? Dan heb je als 't goed is toch nauwelijks meer zijwaartse kracht dan de kracht die je uitoefent door het verplaatsen van je kruistafel?

Ik ben ook geen expert op gebied van frezen, maar de invoerrichting van materiaal ligt in ieder geval zijwaarts, ipv opwaarts. Met welke krachten dit gebeurt hangt natuurlijk af van je materiaal en freesjes. In hoe verre de lagers van de minikolomboor daarop berekend zijn weet ik niet. Misschien kunnen ze het makkelijk aan, maar het is nu eenmaal niet waarvoor de machine gemaakt is.

morgen komt een lijstje online.... en een mail naar alle betrokkenen.

voor mensen waarbij de mail niet werkt. probeer IA(bij)wavefuckers.nl

je weet wel waar @ hoort

Beste mensen,

zojuist heb ik alle deelnemers een mail verzonden. controleer of je hem hebt gekregen (over 15 minuten, want mail is immers ook niet zo snel). Als je hem niet hebt sta je bij mij niet op del ijst en is er dus iets mis gegaan laat dit dan even weten dan corrigeer is dat.

Omdat ik niet van iedereen een CO naam heb zet ik hier uit privacy overwegingen geen lijstje neer. dit zal volgen zodra ik alle CO namen heb.

Verder zie de info en instructies in de mail.

Gr,
Jan Klaasen

Sweet Winter Smile bevestigd hierbij de correcte ontvangst van de email en wenst bij deze Jan Klaasen en alle overige CO collega's nog een hele fijne en zonnige zondag toe. :D

SWSje

Jan, ik doe ook mee. Stuur je zo een mailtje! ;)

Misschien een Idee als deze inkoopactie verder wordt gehouden op inkoopacties.net of samenkopen.nl ?

Is wat overzichtelijker, makkelijker voor de organisator en misschien nog meerdere deelnemers

Op 26 maart 2006 15:11:49 schreef willyp:
Misschien een Idee als deze inkoopactie verder wordt gehouden op inkoopacties.net of samenkopen.nl ?

Is wat overzichtelijker, makkelijker voor de organisator en misschien nog meerdere deelnemers

Het idee was eigenlijk om het wat kleinschaliger te houden, binnen CO, ivm een snelle afhandeling enzo... Correct me if im wrong Jan