De labvoeding in een nieuw jasje.

Op 17 april 2006 01:10:53 schreef Henry S.:

Een print onder test:
http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%20test.jpg

Gooi je daar dan gewoon 220V op die draadjes aan de rechterkant??

Want ik zie op die onderdelenlijst wel TR1 staan, maar nergens op de foto's noch de print tekeningen/layout's.

Dit wilde ik even weten voordat ik direct 220V op m'n (dan gemaakte) bordje gooi en de hele zooi doorfikt.

Alvast bedankt.

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

Dus het bordje moet gevoed worden met 12V - 2A of 24V 2A?

Oja, en dan staat er ook in de materialen lijst nog 'SW1A' en 'SW1B' met een waarde 'SW DPST'.

Kan iemand mij hier verduidelijking over geven?

Alvast bedankt.

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

Je hebt een trafo nodig van 2 X 12V 2A.
Sw 1A en 1B is een dubbelpolige net-schakelaar.

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!

dan is het dus één switch ( beiden een), en een dpst.
dpst staat door dual pole single throw, dacht ik.
dus een simpele dubbele wisselschakelaar.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Oké bedankt, dan kan ik weer even vooruit, tot ik weer een andere vraag tegen kom ;-)

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!
Henry S.

Moderator

Op 11 augustus 2009 10:59:42 schreef Technicum:
Gooi je daar dan gewoon 220V op die draadjes aan de rechterkant??

Kijk eens op tafel! ;)
En in het schema staat een trafo...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op het moment druk bezig deze voeding te maken :)
hij word alleen iets uitgebreider:

  • 0-25V 1.5A Regelbaar (CO-labvoeding dus ;))
  • 5V 4.0A Vast dmv een geschakelde voeding
  • 12V 3.25A Vast dmv een geschakelde voeding

De twee vaste spanningen gebruik ik het meest dus is wel makelijk om deze zo aan te leggen :)
Verder hebben jullie natuurlijk mijn zelf gebouwde Volt-&Stroommeter al voorbij "zien" komen door verschillende vragen van mij ;)

Deze laatste is nu bijna af, wacht nog op 4 onderdelen.
Als die binnen zijn zal ik eens een paar plaatjes schieten en ze hier in het o zo bekende show you projects! plaatsen ;)
Voor de regelprint van de CO-voeding heb ik ook nog een aantal onderdelen nodig en wacht hiervoor op een nieuwe actie van
Niels (van SA), moet nog meer spul daar vandaan hebben ;)

Edit: Wat is eigenlijk het doel van de LED op de regelprint? Zit er een stroombegrenzer/clipprotection op?
(weet niet hoe ik het moet noemen)

Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||

Die LED vormt, samen met T2, R6 en R7, een stroombron. D4 zorgt er voor, dat de spanning op de collector niet lager kan worden dan -0.6V.
T3 is óók een stroombron, al zou je dat niet meteen zeggen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

dus deze zou net zo goed vervangen kunnen worden voor een diode??? de led zou (als ik het goed heb) constant staan te branden... of niet?

of gaat deze alleen branden als er stroom getrokken word??
zie het nut van die LED op die positie niet helemaal zoals je het nu uitlegt Pros... dan zou een diode volstaan...

Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||

Over een doorsnee rode LED blijft een klemspanning van ±1.5V staan. Bij een diode is dat maar 0.6V. T2 gaat niet of bijna niet geleiden.
Nu kan je twee of drie dioden in serie plaatsen (en de emitterweerstand aanpassen) om dezelfde stroom te bekomen. Maar als je een LED gebruikt heb je maar 1 PN-overgang, net zoals de basis-emitterdiode van de transistor. Dat levert een kleinere temperatuurafhankelijkheid op, dan wanneer je meerdere dioden in serie plaatst.
En je kan de LED meteen als indicatie-LED gebruiken om aan te geven dat de voeding ingeschakeld is.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

oke... bedankt voor de heldere uitleg pros :)
was ee totaal niett dduidelijk waarom dat dingg daar zit :( maar nu zo klaar als een klontje :)

[Bericht gewijzigd door Red-E op woensdag 19 augustus 2009 22:15:15 (11%)

Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||
Anoniem

Sorry als ik iets heel doms zeg, maar hoe kun je instellen hoeveel V eruit komt? En je kunt m toch op het stopcontact aansluiten???

Er zijn 2 potmeters aanwezig. Met de ene stel je de spanning in van 0 tot 25V, met de andere kan je de stroom instellen van 0-1,5A.
Als je een meter voorziet dan kan je aflezen op welke spanning je hebt ingesteld.

En @ Technicum kan je een andere afbeelding zetten voor je profiel, krijg telkens een pop-up dat een username/wachtwoord vraagt, om je afbeelding te kunnen zien...

Door aan de potmeter te draaien.

Je sluit de transfo aan op het stopcontact. 220 of 230 V dus. Die transfo verlaagt de spanning dan naar een meer geschikte spanning voor je voeding.

Anoniem

@flush:
okee... ik ben nieuw hier, vandaar..

maar de stroom hangt toch af van de weerstand en de spanning??
en hoe kom ik aan zo'n meter, waar haal je die en wat voor een moet t zijn??

@T-baev:
oke, dank :)

Anoniem

maar waar zou je die dan moeten opnemen in het stroomschema?

De voltmeter hang je gewoon parallel over de uitgang. Een ampère meter zet je in serie.
Dus de + van de voltmeter met de + van de voeding
de - van de voltmeter met de - van de voeding.
En voor de ampèremeter:
(+ voeding) -----[A-meter]--(+)

(-voeding)--------------------(-)
Om die meter van dick te gebruiken als ampère/voltmeter moet je hem wat aanpassen maar daar is een duidelijke handleiding over :)

heb deze voeding ook gebouwd een 3 jaar terug maar vanwege de uitval bij dissipatie boven 20 watt en de niet kortsluitvaste uitgang is hij vervangen door een schema van het inet van 0-30v wat ik heb geupgraded naar 6 amp uit

heb de lm317 ook vervangen door een lt1085 maar dan werkte de begrenzing niet , is dit al opgelost of is dit meer een lm317 probleem ?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 december 2009 10:19:36 schreef knome:
maar de stroom hangt toch af van de weerstand en de spanning??

Zeer juist. In feite stel je de maximale spanning (U in V) in met de ene potmeter, en de maximale stroom (I in A) met de andere potmeter.

Komt nu de door de gevoedde schakeling gevraagde stroom boven het maximum uit, dan zal de voeding de spanning omlaag brengen (lager dan de ingestelde spanning) zodat de maximale stroom niet overschreden wordt.

If you want to succeed, double your failure rate.
Anoniem

okee... dan heeft mijn natuurkundedocent voor het eerst iets nuttigs gezegd :)

Henry S.

Moderator

Op 24 december 2009 10:44:47 schreef testman:
heb deze voeding ook gebouwd een 3 jaar terug maar vanwege de uitval bij dissipatie boven 20 watt en de niet kortsluitvaste uitgang

Je hebt dus de boel fout opgebouwd.
-De voeding is kortsluitvast
-De voeding is beveiligd tegen overbelasting.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ik heb het schema met aantekeningen nagezien en er blijft met sluiting stroom lopen en de 20watt dissipatie is wel zo als je 30 volt voeding hebt en 5volt uit met 1 amp .dit doet een lm317 gewoon als beveiliging dit staat in de datasheet.

zoals veel mensen denken is een voeding van 30v uit goed voorzien met een trafo van 25vac uit , nee dus het werkt wel maar dan is het regelbereik gewoon 22v max bij 1,5 amp .

dat komt hier erg veel terug , en als je er een schakeling opmaakt met een tabwisseling bij ong 14volt dan is de 20 watt uitval geen probleem verder .of een serietor erachter miss.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Op 24 december 2009 14:38:05 schreef testman:
ik heb het schema met aantekeningen nagezien en er blijft met sluiting stroom lopen en de 20watt dissipatie is wel zo als je 30 volt voeding hebt en 5volt uit met 1 amp .dit doet een lm317 gewoon als beveiliging dit staat in de datasheet.

In de datasheet staat ook dat de LM317 zichzelf terugregelt bij overbelasting.

En het begrip kortsluitvast is je ook niet duidelijk: Dat hoeft helemaal niet te betekenen dat een voeding bij sluiting geen stroom meer levert.

Ooit van CC mode gehoord?

Dus je zit weer eens onzin te blaten (en ook niet de eerste keer deze week):
-De voeding is wel kortsluitvast.
-De voeding is wel beveiligd tegen overbelasting.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.