De labvoeding in een nieuw jasje.

henry jij zegt dat ik heb gezegd dat hij niet beveiligd tegen overbelasting , maar dat zeg ik niet , daar hij terugkomt als de belasting opgeheven word , is gewoon een beveiliging van de lm317 , dus de helft van de onzin heb je zelf aan mij toegekend maar is niet van mij :) .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Lees je eigen post nog eens:

Op 24 december 2009 10:44:47 schreef testman:
heb deze voeding ook gebouwd een 3 jaar terug maar vanwege de uitval bij dissipatie boven 20 watt en de niet kortsluitvaste uitgang is hij vervangen door een schema van het inet van 0-30v wat ik heb geupgraded naar 6 amp uit

En als je het anders bedoelt probeer het dan eens duidelijk te formuleren ipv je reguliere vage posts.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 25 december 2009 19:38:18 (12%)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Hoihoi,

ik ben ook van plan om deze voeding te gaan maken. Na een korte zoektocht op internet ben ik dit tegengekomen:
http://www.electronics-lab.com/projects/power/003/schem.gif
Dit schema gebruikt ook een negatieve spanning (5,6V op precies te zijn), maar heeft geen middenaftakking nodig.
(R2 82R, R3 220R, C2 + C3 47uF, D7 5V6)

Nu wil het toeval dat ik en mooie trafo van 24Vac 2,4Aac heb liggen die me (behalve dat ie geen middenaftakking heeft) zeer geschikt lijkt voor het klusje.

Wat denken jullie, zou ik dit trucje kunnen gebruiken in de CO labvoeding? Willen jullie voor mij de spanning over C4 eens meten? Ik ben al 12V en 5,5V tegen gekomen in dit topic. Aangezien het schema er 5,6V van maakt komt het natuurlijk mooi uit als jullie dit ook meten.

Tom

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Henry S.

Moderator

Gewoon proberen, is in principe hetzelfde.

Edit: Ik zal dat morgen even vergelijken met de orginele schakeling, scheelt een 'moeilijke' trafo.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 29 december 2009 22:35:30 (55%)

Een negatieve hulpvoeding als deze werkt enkel, als D1 ... D4 meer stroom leveren dan het negatieve deel opneemt. Dat zal in de praktijk (zoals bij deze voeding) meestal het geval zijn, maar het blijft toch een punt om rekening mee te houden.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henry S.

Moderator

Het punt van pros is de eerste belangrijke eis, en hier is aan voldaan:

De hoofdvoeding bevat een 1k/5W bleeder, de onbelaste spanning daarover is zo'n 35V. Dat komt neer op 35mA.
Het orginele hulpcircuit trekt ongeveer 18mA bij een spanning van -11.6V met 250mV rimpel.

Dan nu de nieuwe optie:
-18V met 250mV rimpel. Hierbij gebruik ik geen weerstanden of zeners en is de 2e elco 1000µF ipv 47µF. Stroomopname is weer ongeveer 18mA, ik zeg ongeveer omdat er temperatuursinvloeden zijn.

Over de 47µF elco staat 30Vtt dus neem een 40V of 50V type (geen 35V type).
Ik laat het even een tijdje proefdraaien.

Ik ga dit in een nieuw schema opnemen.

Edit: Om de netheid komt er nog even een weerstand en 12V zener bij.

Mooi, dat klinkt alsof ik deze mod binnenkort kan gaan bouwen (na de tentamens natuurlijk) en eindelijk meer vermogen heb dan met mijn 15V 450mA voeding (die overigens nog steeds prima dienst levert).

Pros en Henry S., kunnen jullie me uitleggen waarom de negatieve hulpspanning alleen werkt als de positieve stroom groter is dan de negatieve stroom? Het schema snap ik wel, maar dat criterium kan ik er zo 1 2 3 niet bij plaatsen.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Sine

Moderator

@muddy, kijk uit met dat schema, kif heeft hem in zijn mini voeding gebruikt ... en het ding heeft toch wel een paar aanpassingen nodig om lekker te werken.

Een gevaarlijk puntje is de maximale voedingsspanning voor de opamps !

24 V gelijkgericht en afgevlakt komt op zo'n 33V uit ... daar nog eens 5.6V bij, dan zit je al ruim boven de 34V waarbij de meeste opamps het zwaar beginnen te krijgen.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 30 december 2009 22:31:59 (27%)

dit schema is waar ik er ook 2 van gemaakt heb , en eentje van 6 amp max uit , let ook op oscillatie bij de opamps die zijn er erg gevoelig voor .met een vinger op de opamps verandert er al veel ineens , ik heb er een mkt overgezet . de spanning op de opamps dacht ik ook raar te vinden maar bij symetrische voeding is dit geen 18 volt maar het dubbele ( zoek eens de datasheet van de opamp op )

hier zijn de mijne , tegenwoordig nog weinig gebruikt , door 2ehands merkvoedingen die ik betrouwbaarder vind .hoewel deze 100% ed hebben en prima werken .

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_1825.jpg

de linker kan 6 amp aan en de rechter de originele 3 amp .

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_1827.jpg

deze werkt gewoon op de 30v uit van de trafo , wel met auto fan on en off .

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_1828.jpg

deze heeft drie trafo's en schakelt bij 17 volt een tab bij waardoor er bij dubbele stroom toch maar 2 torren nodig zijn , ook auto fan on and off en uitlezing , het kastje was een automatische oorwaxverwijderaar van een dokter die wat te heet werd met de watertemp . maar is erg geschikt voor deze toepassing .

er zit een bos draad in maar ik vind het bij reparatie wel makkelijk dat de print omhoog kan met de draden lang zat .

Sine

Moderator

dat zeg ik ... +-18 = 36 absolute max.

33+5.6 = 41.6

Als je geluk hebt ... onbelast doet de gemiddeldetrafo nog wat meer.

Ik ken de details niet meer, maar om die schakeling lekker werkend te krijgen hebben we er flink wat aan versleuteld.

Op 30 december 2009 22:18:23 schreef muddy:
Pros en Henry S., kunnen jullie me uitleggen waarom de negatieve hulpspanning alleen werkt als de positieve stroom groter is dan de negatieve stroom? Het schema snap ik wel, maar dat criterium kan ik er zo 1 2 3 niet bij plaatsen.

Misschien verduidelijkt dit de situatie:
http://prosje.be/CO/Schemas/NegatieveHulpvoeding.png

Als de onderste ingang positief is tov. de bovenste, wordt de elco opgeladen. De stroom vindt zijn weg door de gelijkrichterbrug.

Edoch als de bovenst ingang positief is, kan de elco zich enkel ontladen als de diodebrug belast wordt. Neem "LOAD" weg, en de stroomkring is onderbroken.
Een LOAD die weinig verbruikt, beperkt tevens de stroom door RL.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Wat een prachtige toelichting.

If you want to succeed, double your failure rate.

Kijk eens, chapeau! Duidelijk nu.

@Sine, ik ben van plan de CO labvoeding te gebruiken, maar dan met bovenstaande schakeling voor de negatieve hulpspanning.

Henry S.

Moderator

Op 31 december 2009 00:42:13 schreef Sine:
dat zeg ik ... +-18 = 36 absolute max.

33+5.6 = 41.6

Als je geluk hebt ... onbelast doet de gemiddeldetrafo nog wat meer.

Ik meet al 35V belast, en in dat schema wordt de trafo ook altijd belast.
Er waren veel meer fouten, oa R10 zit fout maar kif heeft er nog een rits andere dingen aangepast. Het is zo een waardeloos ontwerp.

@testman: Met zoveel bedrading zou het altijd moeten oscilleren. ;)

@pros: Mooi grafisch weergegeven.

En @all: Gelijkrichters combineren is altijd wat lastig, teken het voor je zelf uit en volg de stromen (twee keer).

Henry S.

Moderator

Kleine aanpassing: De 47µF elco verhoogd naar 100µF en in serie daarmee een 100Ω/½W weerstand.

Nu staat er nog maar 5Vtt over de elco, wat de keuze vermakkelijkt want de minimum spanningseis is nu 10V, en de elco wordt zo minder belast.

De negatieve spanning is bijna -10V.

die met de vele bedrading heeft geen problemen , het is diegene die 6 amp is en met weinig draad .

als ik hem aanzet dan gaat de ampmeter in max en loopt dan terug , en dit heeft al een meter gekost . ze hebben beide gescheiden voeding op de dpm's en gezien er achter de meetweerstand weinig zit lijkt het oscillatie .

edit , ik heb het opgelost , het bleek toch zo te zijn dat de v en a meter een gezamelijke voedingsspanning hadden , en daar zijn ze niet tegen bestand , ik had al een 2x 12v trafo erin dus is er een 7808 bijgekomen met 4x in4148 en het probleem is weg , ook het veranderen van de voltmeter ineens ( reactie op het lichtnet ) is weg dit kwam door het missen van een mkt over de gelijkrichter .

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 3 januari 2010 10:59:05 (38%)

mischien klinkt dit als een hele domme vraag maar ik geraak er echt niet uit, ik heb een trafo die er zo uitziet:

code:

|----------|---------      
  220 v   |    12v   |---------
  --------|          |
  --------|    12v   |----------
          |          |---------
          |          |
          |    110v  |---------
          |----------|---------

kan ik deze trafo gebruiken voor de labvoeding, zo ja hoe moet ik hem dan aansluiten ?

dank bij voorbaat Hans

De twee 12v in het midden aan elkaar hangen, de 110v negeren. Dan ziet het er precies zo uit als in de startpost van dit topic.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Henry S.

Moderator

Beide 12V wikkelingen in serie zetten, meet je dan 0V dan moet je van een wikkeling de draden omwisselen.

Je hebt dan 24V met en aftakking op 12V, zoals in het orignele schema staat.

Nieuw schema en layout voor 24V trafo zonder aftakking komen straks online.

Grote kans dat de 110V niet galvanisch gescheiden is van de 220V.
Wees voorzichtig

nu heb ik dit

code:

|----------|------------------  1    
  220 v   |    12v   |---------| 
  --------|          |         |--------  2
  --------|    12v   |---------|
          |          |------------------  3 
          |          |
          |    110v  |---------
          |----------|---------

gemeten tussen 1 en 2 = 12v
tussen 2 en 3 = 12v
tussen 1 en 3 = 0v

volgensmij klopt dit niet, of wel ?

dank bij voorbaat hans

Henry S.

Moderator

Nee klopt niet. Lezen:

Op 4 januari 2010 21:38:49 schreef Henry S.:
Beide 12V wikkelingen in serie zetten, meet je dan 0V dan moet je van een wikkeling de draden omwisselen.

En volgens mij staat dat ook ergens op een van 18 pagina's van dit topic.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 4 januari 2010 22:05:06 (14%)

ik had vorige keer ook al geprobeerd de draadjes om te wisselen maar blijkbaar was er iets verkeerd gegaan, nu is het denk ik gelukt, enkel, waar moet ik het draadje voor de middenaftakking aansluiten.

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/01/04/1262634703-860.jpg

sorry voor de lage kwaliteit foto.

dank bij voorbaat Hans en bedankt voor alle hulp totnogtoe.

Henry S.

Moderator

Op 4 januari 2010 22:31:18 schreef hans_4:
ik had vorige keer ook al geprobeerd de draadjes om te wisselen maar blijkbaar was er iets verkeerd gegaan, nu is het denk ik gelukt,

Ik zie slechte solderingen, kijk je uit met losschietende 230V?

enkel, waar moet ik het draadje voor de middenaftakking aansluiten.

2 of 4 maakt niet, dat zit aan elkaar vast.

ah juist stom van me, bedankt voor alle hulp en het geduld met mij.
morgen de onderdeeltjes bestellen en dan bouwen :D de slechte solderingen zijn de 110v, die heb ik niet gedaan en worden toch losgesoldeert als ik de trafo echt ga gebruiken.

ps. nog iemand een goede tip voor de onderdelen te bestellen want ik vind Conrad wat duur en in het onderdeel "shops" staan zoveel winkels dat ik door de bomen het bos niet meer zie (ik woon in België)

grtz Hans