Ik heb hier 2 ringkerntrafo's van 12V / 8A kan ik deze ook gebruiken, of gaan de lm's er dan aan
Ik heb hier 2 ringkerntrafo's van 12V / 8A kan ik deze ook gebruiken, of gaan de lm's er dan aan
Banned
kan in principe wel, als je ze in serie zet. maar je kunt beter zoeken naar een ander schema (a la elektuur 82) waar je de volle 5 ampere die je trafos kunnen leveren (als je ze in serie zet) met dit schema en lm350 kom je niet verder dan 3A, das zonde.
Ik heb de labvoeding nu gebouwd , maar zou iemand mij kunnen uitleggen hoe dit ontwerp prcies werkt , met name de werkingvan de schakeling en waarde's van de onderdelen?
Ik begrijp bv wel de van de LM's maar niet de werking en doel van de andere transistors.
De 1e lm317 regelt de stroom, de 2e de spanning. De rest is om alles goed werkend te houden. Negatieve spanning om tot 0V te regelen, ledje voor stroombegrenzing etc.
Dus als ik een deze 2 trafo's 12V /8A gebruik en de print aanpas met de lm350 en de andere onderdelen kan ik tot 3 A komen ?
Dan kan ik dus met deze 2 trafo's ook 2 x deze voeding kunnen voeden?
Deze 2 kan ik wel parallel zetten lijkt me
[Bericht gewijzigd door 19roland70 op 21 juni 2009 22:17:58 (10%)
Moderator
met die trafo's kun je een mooie 4,5A ( met een beetje vals spelen 5 A ) voeding maken, maar daar is dit ontwerpje niet ideaal voor ...
Moderator
Op 21 juni 2009 22:16:00 schreef 19roland70:
Dus als ik een deze 2 trafo's 12V /8A gebruik en de print aanpas met de lm350 en de andere onderdelen kan ik tot 3 A komen ?
Nou, dat zal niet helemaal lukken, zie datasheet.
@ Henry S waarom gaat dit niet ,de lm350 kan toch 3A hebben?
En de trafo's kan ik toch in serie zetten dan dat is toch hetzelfde als 1 met een middenaftakking.
[Bericht gewijzigd door 19roland70 op 22 juni 2009 16:48:06 (45%)
Ik heb 1 print van de Labvoeding klaar ,nu ben ik een 2de aan het maken voor een dubbele voeding .
kan ik de spanning van dezelfde trafo gebruiken/aftakken?
Ik had al van 1 wikkeling een bruggelijkrichter aangesloten met een 5volt voeding voor de uitlezing , maar de gelijkrichter begon spontaan te roken .
En ik ben bang dat ik anders de hele print opblaas
Moderator
Op 22 juni 2009 16:42:13 schreef 19roland70:
@ Henry S waarom gaat dit niet ,de lm350 kan toch 3A hebben?
En de maximale dissipatie van de regelaar?
Stel dat je 5V/3A nodig hebt: Over de spanningsregelaar valt zo'n 25V, keer 3A is 75W, vergeet dat maar.
Daar is dit ontwerp niet geschikt voor.
En de trafo's kan ik toch in serie zetten dan dat is toch hetzelfde als 1 met een middenaftakking.
Dat zeker.
Op 5 juli 2009 13:56:03 schreef 19roland70:
Ik heb 1 print van de Labvoeding klaar ,nu ben ik een 2de aan het maken voor een dubbele voeding .
kan ik de spanning van dezelfde trafo gebruiken/aftakken?
Dat kan, zijn ze niet 100% onafhankelijk en kan je niet gaan stapelen.
Ik had al van 1 wikkeling een bruggelijkrichter aangesloten met een 5volt voeding voor de uitlezing , maar de gelijkrichter begon spontaan te roken .
En ik ben bang dat ik anders de hele print opblaas
Heb je verkeerd gedaan, teken eens.
Moderator
Ergens heb je de gnd's weer gekoppeld en dat geeft rook, kan zo echt niet.
5V voor je meting kan je wel enkelzijdig gelijkgericht doen, diode op de tap, met daarachter een elco, stroomverbruik is laag.
Dan kan ik dus beter een 7805 na de bruggelijkrichter van de Labvoeding zetten , ik moet de gnd's wel koppelen voor de meting
Moderator
Op 5 juli 2009 22:08:38 schreef 19roland70:
Dan kan ik dus beter een 7805 na de bruggelijkrichter van de Labvoeding zetten
En van ruim 30V naar 5V gaan... niet handig.
Daarom enkelzijdig gelijkrichten op de tap, moet genoeg zijn voor de 5V regelaar.
@henry ,dit enkelzijdig gelijkrichten op de tap werkt nu , ook de uitlezing van de spanning.
Nu zou ik ook graag de stroom willen meten ,zelf had ik dit gedacht:
spanning meten tussen Vuit (ic1)en R3 naar massa ,uitgangsspanning heb ik .
U verschil = U uitgang - U ic1.
I = U verschil / R3.
Of kan ik beter een shunt weerstand van 0,1 Ω in de - maken .
je kan een gewone paneel meter pakken deze moet wel een aparte voeding hebben. of je moet dit topic even door spitten dan staat er nog ergens een schakeling zodat 2 paneel meters op een voeding kunnen worden aan gesloten, maar goed je laat deze paneel meter gewoon in zijn 200mV bereik staan die zet je in serie met met een weerstand van 0,1 Ω 5W en dan in serie met de plus lijn.
Edit: typos
@tinus016 het is eigenlijk de bedoeling dat ik 2 x de spanning en 2 x de stroom op het display krijg .( dubbele voeding).
Ik heb het meter gedeelte met de pic al voor 90 % klaar
O heb je dan zo iets wat KIF ook in zijn lab voeding heeft?
Moderator
Op 6 juli 2009 22:56:14 schreef 19roland70:
Of kan ik beter een shunt weerstand van 0,1 Ω in de - maken .
Dat is handiger icm je PIC-meter, scheelt een gescheiden voeding of extra opamps (differentiële meting).
@ tinus016 ongeveer hetzelfde als KIF alleen dan een 4 x 20 karakters display, ook met temperatuur meting op het koelblok
Kan ik dit zo gebruiken om een spanning te versterken voor een stroommeting?
Er van uitgaande dat de spanning max 30 V kan zijn en de stroom 3A.
De spanning word gemeten over een weerstand van 0,1 Ω
De uitgang gaat naar een adc van een 16f877.
[Bericht gewijzigd door 19roland70 op 12 juli 2009 12:58:06 (10%)
Moderator
Maak de versterking regelbaar zodat je de ADC optimaal benut, en waarom een TL072? (zie je andere topic).
@henry S
Die 072 had ik nog liggen ,maar ik heb nu een tlc272 besteld ,deze heeft geen symmetrische voeding nodig .
Het regelbaar maken en optimaal benutten van de adc kan dan door bij de 10k nog een potmeter van 10k in serie te zetten ?
Moderator
Je maakt de versterking natuurlijk op maat met de juiste waarden.
A=1+(10k/1k) geeft 11 keer versterking
A=1+(20k/1k) geeft 21 keer versterking
Als je referentie 5V is dan kan je die met de potmeter bereiken, is je referentie lager dan 3V dan moet de 10k weerstand regelbaar maken.
Maar nogmaals, dat is in je andere topic uitgebreid aan bod geweest en dit topic is niet de plaats daar verder op door te gaan.