De labvoeding in een nieuw jasje.

Henry S.

Moderator

Je gebruikt trage diodes, dat lijkt met geen succes op -tig kHz... maar mischien valt het mee.

Wat ik over die 10uF had was een sterk HF signaal gesuperponeerd op de restrimpel van 100Hz. Met 1000uF, en een SMD cap van 100nF (die was ik vergeten te noemen), was die restrimpel weg. Met 150uF was de HF-rimpel nagenoeg weg en de 10uF op de uitgangdoet de rest. Maar let goed op dat belast de spanning over de 150uF nooit onder de minimale spanning van de 78L09 komt want dat wordt meteen afgestraft.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

is er een demo van dat ultiboard geval zou hem graag eens op proef nemen ziet er wel een leuk prog uit.

heb al gezogd maar vond geen site.

onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"
help

Golden Member

Op 2 juni 2006 20:05:22 schreef greenghost:
is er een demo van dat ultiboard geval zou hem graag eens op proef nemen ziet er wel een leuk prog uit.

heb al gezogd maar vond geen site.

1e hit op google http://www.ultiboard.com/

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

srry maar iki heb zeker een kwartier liggen zoeken naar die demo

onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"
Henry S.

Moderator

Tja... liggend... ga eens zitten ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Zo als beloofd wat foto's van de constructie, met wat aandachtpuntjes:
-veiligheid mbt 230V.
-ongevoeligheid tov storing.
-stevige opbouw.

De kast is al meer dan 10 jaar oud, heeft meerdere bewoners gehad en heeft dus wat extra gaatjes, de trafo is steeds blijven zitten en zijn broertje komt in de tweede voeding.

http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%20con03.jpg
http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%20con05.jpg
http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%20con06.jpg
http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%20con07.jpg
http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%20con08.jpg
http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%20con09.jpg
http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%20con10.jpg

Hier mist een schroefje, die zit er nu wel in. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Heh, de bekende gatenkaas doosjes :)

Nu kun je met die flinke koelblokken en digi meters al aardig over de gaten heen werken.

Je hebt nog flink ruimte over zelfs, als je niet met de grote van je meters zat gingen zelfs beide voedingen er in.

Alleen jammer dat je die sunt er nog hebt moeten bij plakken voor de A-meter, had je bij de stroom weerstand teveel last van de stroom die het spannings gedeelte trekt ?

ben nog aan het twijfelen tussen analoge of digitale meters voor mijn co voeding(maar kmag er niet aan verder werken tot de examens gedaan zijn:'-()

onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"
Henry S.

Moderator

Op 5 juni 2006 20:44:54 schreef Sine:
Heh, de bekende gatenkaas doosjes :)

Nu kun je met die flinke koelblokken en digi meters al aardig over de gaten heen werken.

Een Leerdammer is er niks bij, onder de rechter meter zit nog een piepklein gaatje, en in de achterkant een groot vierkant gat voor een netschakelaar, achterkant was voorkant.

Je hebt nog flink ruimte over zelfs, als je niet met de grote van je meters zat gingen zelfs beide voedingen er in.

Schakelen tussen V&A was ook nog een optie, maar dan was er meer gemier om de extra potmeters en polen op het front te krijgen.

Alleen jammer dat je die sunt er nog hebt moeten bij plakken voor de A-meter, had je bij de stroom weerstand teveel last van de stroom die het spannings gedeelte trekt ?

Ik heb de gemakkelijke weg gekozen, een shuntje van 0,1Ω. Dat is 100mV/A en valt mooi in de range van de meter. De tolerantie van 5% is weg te werken.

De shunt op de print is 0,82Ω, dat geeft een kromme waarde, net niet te compenseren met de pot op de meter.

Gelukkig is de max uitgangstroom ~1,5A, en de spanningsval over de shunt max 150mV, daar valt mee te leven.
En natuurlijk meet ik de spanning over de uitgang. :)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Turbokeu

Golden Member

Proper gemaakt Henry!

Ben ook bezig met een voeding (Elektuur labvoeding uit december 82).
95% recuperatiemateriaal, alleen een mooie kast (32 Euro op marktplaats) en een 2x12V hulptrafootje gekocht.

Moet wel nog 2cm van de massieve zwartgeanodiseerde koelplaat (20x14x4cm, 0.4°K/W) afzagen naar 20x12cm, iemand een idee hoe/wie/waar?
Het moet proper gedaan zijn, dus met de hand is uitgesloten.

@ Sine: Rodan GR-1620 'buisje' van Dieter Wachter (Chronotronix) op eBay gekocht?

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 6 juni 2006 07:51:20 schreef Turbokeu:
Proper gemaakt Henry!

Ben ook bezig met een voeding (Elektuur labvoeding uit december 82).
95% recuperatiemateriaal, alleen een mooie kast (32 Euro op marktplaats) en een 2x12V hulptrafootje gekocht.

Moet wel nog 2cm van de massieve zwartgeanodiseerde koelplaat (20x14x4cm, 0.4°K/W) afzagen naar 20x12cm, iemand een idee hoe/wie/waar?
Het moet proper gedaan zijn, dus met de hand is uitgesloten.

@ Sine: Rodan GR-1620 'buisje' van Dieter Wachter (Chronotronix) op eBay gekocht?

CD :)

Wat is er mis met een ijzerzaag c.q. slijptol? :)

Turbokeu

Golden Member

Op 6 juni 2006 10:02:16 schreef Ectholian:
Wat is er mis met een ijzerzaag c.q. slijptol? :)

Als ik zeg 'massief' is dat echt massief (0.4°K/W is niet niks).
Met een handijzerzaag-handslijptol kan je niet perfect haaks in alle richtingen zagen/slijpen, en om dan nog achteraf 1-2mm overtollig alu te moeten wegvijlen/slijpen...nee, dank u ;)
Daarbij moet het er een beetje 'professioneel' uitzien.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Op 6 juni 2006 07:51:20 schreef Turbokeu:

@ Sine: Rodan GR-1620 'buisje' van Dieter Wachter (Chronotronix) op eBay gekocht?

CD :)

Hee, inderdaad :)

Ik had niet verwacht als hoogste uit die bieding te komen eerlijk gezegd.

Turbokeu

Golden Member

Inderdaad, de prijs is nog redelijk...
Zou zo'n buis ook wel in mijn verzameling willen, maar over het algemeen gaan de prijzen hoger dan dat (zelfs voor een licht 'verzwarte' GR-1620)

CD :)

PS: Ik heb via het Neonixie-forum vernomen dat Dieter nog ongeveer een goede 70stuks CD47/GR-414 liggen heeft!
$$$$!!! :-p

[Bericht gewijzigd door Turbokeu op dinsdag 6 juni 2006 10:44:44

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

[offtopic]
Hmmm ... als ik er daar eens vier van kon krijgen :9~

Ik ben alleen bang dat dieter er nog eventjes op vlijft broeden, geen idee wat die dingen op de markt doen tegenwoordig, maar +300$ / stuk zou me niks verbazen.

Die opmerking van dieter had ik nog niet gezien trouwen, ik probeer neonixie te volgen, maar het is gewoon veel te veel om te verwerken.
[/]

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 6 juni 2006 12:07:30

Turbokeu

Golden Member

[nog steeds offtopic]
Beter nog: zes stuks!

Volgens de laatste verkopen op eBay moet je rekenen op een 500$/stuk...

Correctie: De bewering komt van Nick de Smith.
Dieter zou genoeg CD47's bezitten om een 10-tal 6-digit CD47 klokken van te maken.
Aan 500$/buis...:9~
[weer ontopic]

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Weet iemand waar ik een leuke behuizing kan halen voor deze voeding?

Ik ben van plan om ook deze voeding te bouwen :).

Hieper de piep!

Ik heb ook de voeding van co gebouwd, maar als hij met 1,5 ampere wordt belast slaat hij af om dat de koel plaatjes dan te heet worden.
ik heb zo'n standaart koelvin. moet ik dan een grotere koelvin nemen?
hij wordt zelfs zo heet dat een druppel water verdampt. ik kan er bijna een ei op bakken (figuurlijk).

Je zal inderdaad een grotere koelvin moeten nemen. Of je zorgt ervoor dat het verschil tussen de afgevlakte en de geregelde spanning lager wordt maar toch steeds minstens drie volt.

[Bericht gewijzigd door Wim P. op dinsdag 13 juni 2006 16:51:46

Henry S.

Moderator

Op 13 juni 2006 16:34:36 schreef ICtje:
Ik heb ook de voeding van co gebouwd, maar als hij met 1,5 ampere wordt belast slaat hij af om dat de koel plaatjes dan te heet worden.
ik heb zo'n standaart koelvin. moet ik dan een grotere koelvin nemen?
hij wordt zelfs zo heet dat een druppel water verdampt. ik kan er bijna een ei op bakken (figuurlijk).

Zie de foto's, deze zijn iets te royaal (maar gratis slopertjes), worden bij volle stroomsterkte en lage uitgangspanning iets warmer dan handwarm. De benodigde koeling is te berekenen met http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/10

Op 13 juni 2006 16:09:00 schreef Roel:
Weet iemand waar ik een leuke behuizing kan halen voor deze voeding?

Ik ben van plan om ook deze voeding te bouwen :).

Ik ben dol op de Velleman kastjes.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

kmag er maar na de examens aan beginnnen:(

onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"

kun je eventjes eens alles samenvatten in een verslagje?
Dat zou je een heel groot plezier doen en mms nog andere

Vooral met de metertjes

Naja, het schema en bouwfoto's van de labvoeding staan in dit topic. De aanpassingen van de DVM's ook dus die kan je zelf doorvoeren in het schema :)