TY!
Op 1 juni 2006 11:24:58 schreef Roland van Leusden:
[...]
Nee, dat heb ik gemeten, ook op de scoop is de 9V schoon.
Zelfs als ik het convertorprintje voedde via een losse dc voeding ging het fout.
Had ik ook... Ben wat puntjes tegengekomen:
-15V was te weinig. Met 1N4148's als gelijkrichters kwam de spanning op de 10uF elco op 7V uit, belast, dan doet een 78L09 ook weinig meer dan doorlaten.
De 15V opgeschroeft naar minimaal 20V. Deze spanning via een weerstand 270Ω/2W en 1000uF afgetapt van C2 van de voeding zelf. Rechtstreeks verbinden kan niet omdat de spanning onbelast te hoog oploopt, dat geeft mooie rooksignalen van de BC's...
-1nF condensators waren te klein, met 4,7nF sloegen m'n 1N4148's lek (*3V doorlaatspanning in sper...), met 10nF's werkt het goed. Ga je hoger in capaciteit dan wordt je frequentie nog lager en moeten de 1uF's sterk vergroot worden.
-De 10uF voor de 78L09 sterk vergroot naar 150uF (heb ik toevallig een 'aantal' van), en achter de regelaar nog 10uF geplaatst.
Resultaat: Een minimaal aandeel ruis op de 9V-lijnen en met 1 astabiele multivibrator 2 voedingen gemaakt. Stroomopname is ~60mA, frequentie 23-38kHz afhankelijk van de voedingsspanning.
Mijn A-meter meet over een 0,1Ω weerstand en is 199,9mV full scale. Zelfs de laatste digit is nu stabiel terwijl zonder de aanpassingen 3 digits versprongen...
*Ondanks dat 1N4148's snel genoeg zijn, de spanning kunnen verdragen en de blokgolf geen vieze under of overshoots gaf.