De labvoeding in een nieuw jasje.

Henry S.

Moderator

Kleinere capaciteit is niet aan te raden ivm brom, een grotere capaciteit kan maar ga het niet overdrijven (>10.000uF), dat neemt de brugcel je kwalijk.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

En je aangesloten schakeling ook ...

Het enige doel van die gruwelijke 1k weerstand is het leeg trekken van de elco na het uitschakelen van de voedings spanning VOORDAT de negatieve spanning inzakt ( en de uitgangs spanning omhoog schiet )

ik heb nog IN4005 diodes liggen die kan ik toch ook gebruiken als ter vervanging?

spijtig dat ik geen 10.000µf condenstator mag gebruiken voor de levens duur van de voeding die had ik namelijk nog liggen

nonkel dw

Je kan die elko wel gebruiken, als je enkele voorzorgen neemt. Plaats tussen je diodebrug en de elko enkele diodes (of een vermogensweerstand) in serie. Zo verlaag je de spanning over de elko, en creëer je meteen een extra-weerstand die de stroompieken enigzins afzwakt.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henry S.

Moderator

Op 29 augustus 2006 20:32:05 schreef nonkel_dw:
ik heb nog IN4005 diodes liggen die kan ik toch ook gebruiken als ter vervanging?

ter vervanging van D1, D2, D9, D10 en eventueel ook D4,D5,D6, D7 en D8 maar wie heeft er nu geen 1N4148's, en het is rommelen met de print... ;)
De brugcel kan je niet door 1N400x's vervangen, minimaal een 4A brugcel gebruiken.

spijtig dat ik geen 10.000µf condenstator mag gebruiken voor de levens duur van de voeding die had ik namelijk nog liggen

Bewaren voor wat anders.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

nu heb ik nog een vraag,
over de uitlezing van de volt en de ampere met die paneelmeters met welke deelweerstanden heb je die uitlezing aan gesloten?

nonkel dw
Henry S.

Moderator

Stroommeting over 0,1Ω 5W weerstand. 200mV schaal, 199,9mV is 1,999A.

Spanningsmeting met een deler van 10M en 10k+1k, samen met de 10M ingangsweerstand van de meter kwam dat uit maar dat is meter afhankelijk. Even experimenteren dus.

200V schaal, ik deel dus door 1000.

Alles 'geijkt' met m'n DVM.

http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%20con06.jpg

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

moey het een ringkern transfo zijn of een gewone? en wat is eigenlijjk het verschil tussen de 2?

Henry S.

Moderator

Je mag het zelf weten. De ringkerntrafo straalt veel minder af dan de bloktrafo.

Zo als je ziet gebruik ik gewoon bloktrafo's.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb een ringkern van 2 x 12v 30 VA. Is deze goed om te gebruiken voor dit schema, of is hij te zwaar?

Henry S.

Moderator

Te krap, 30/24=1,25A Idc=0,8A max.

Je moet minimaal een trafo van 2*12V/50VA hebben (2*12V-2A).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

aah ok, ik dacht dat het 30VA was per 12v wikkeling :) stupid me |:(

ik ben er ook maar weer eens aan begonnen.
en meteen goed; met de brugcel zitten rotzooien.

+ en - uiteindelijk omgedraaid.... een potmeter is fscked (p2) en die 2 10u elco's zijn toast.

elco's zijn vervangen... (ook maar even die antieke modellen)
zou ik nog meer dingen beschadigd kunnen hebben?
brugcel is btw ook dood; kan ik een 800v bij 1.5A brugcel nemen? ik las dat je 4A moet aan kunnen.... maar ik heb het hier ook wel over aardig vermogen.

(ja even pauze genomen, ivm vacantie en begin van stage)

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
Sine

Moderator

Ja, er is zeker kans dat je meer opgestookt hebt, en die brugcel is veel te licht.

Je kunt bij een brug niet UxI doen en het dan vermogen noemen, de gegeven waardes zijn maximum waardes, en de (piek) stromen door de brugcel zijn flink groter dan de afgenomen stroom.

Als P2 weg is zou ik D7 en D8 ook niet meer vertrouwen. D4,5 en 6 zou ik ook nakijken.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 25 september 2006 14:22:16

okay.
dat wilde ik dus even weten :)

wat gebeurt er eigenlijk als je het wel doet? ik zoe verwachten dat je over de sperspanning van de diodes heengaat, maar hier is het een stroomsterkte-kwestie.....

morgen even nieuwe brugcel opvissen dus :)

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
Sine

Moderator

Om te testen kun je die brug prima gebruiken, maar niet onder vollast.

ahhh okay :)

ik wil gewoon weten wat ik gesmoked heb; anders moet ik eerst een brugcel bestellen en dan de rest.

niet lachen btw om mijn stomme acties he :P
ik kan ipv die 5k pot gewoon een 2.5k Ohm R tijdelijk (!) gebruiken neem ik aan.
5k potjes heb ik zo gauw hier niet meer liggen vrees ik namelijk.

herstel: de andere pot is stuk; geen weerstand meer tussen de pinnen.

over p2: even gemeten tussen de '2' pinnen; de weerstand is laag in een van de uiterste standen en in het midden hoog. Dus dicht is de weerstand laag tussen de 2 pinnen, en helemaal open ook. Halverwege is de weerstand hoger.

[Bericht gewijzigd door BoudewijnEctor op maandag 25 september 2006 14:29:40

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ah sorry, die was ik al weer vergeten.
prima :)

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...

Vraagje ik kan niet zelf etsen is er een etssirvice of zoww???

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Ik zou graag ook namelijk zo'n voeding willen maken! kan dit ook op rasterbord en hoegroot wordt de print?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

merk op dat er ook een edit-knopje bij je berichten zit!

je kan hem laten etsen, kost wel wat maar weet je zeker dat het goed is...

zelf maken kan ook maar kost wat meer tijd en als je dat allemaal voor 1 x moet aanschaffen is het vrij duur.

gaatjesprint kan ook mar duurd langer om op te bouwen maar kan je wel makkelijker weizigen maar is ook foutgevoeliger.

dus kies zelf maar...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Henry S.

Moderator

Op 9 oktober 2006 19:16:40 schreef Technojunk:
Vraagje ik kan niet zelf etsen is er een etssirvice of zoww???

€10 gelakt, ongeboord
€14 gelakt, geboord

Ex verzendkosten

Of iemand anders doet het even.

Op 9 oktober 2006 19:21:58 schreef Technojunk:
Ik zou graag ook namelijk zo'n voeding willen maken! kan dit ook op rasterbord en hoegroot wordt de print?

Ja, dat kan , hoe groot het wordt hangt van jou af.

En idd je post editten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.