hoe meet ik een kabel tv signaal?

Zoals mijn naam al zegt: ik weet hoegenaamd niets van electronika, maar leer graag iets bij. Het kabel tv signaal wat uit de muur komt, gaat naar het toestel beneden in de woonkamer, en via een signaalversterkertje met meerdere uitgangen, door naar de boven verdieping.Een aansluiting op de 1e verdieping en op zolder nog een aansluiting voor mijn zoontje. 1e etage is redlijk, maar de ontvangst op zolder is slecht: ruis. Signaal verlies wellicht, alleen het probleem is dat het eerst goed was. Waarom zou de ontvangst slechter worden, als er niets gebeurt is met de aansluitingen, kabel? Kan het zijn dat de kwaliteit van de afgifte (sterkte signaal) vanaf de distributeur verminderd is? Kan ik de signaal sterkte meten aan de coaxiaalkabel met een multimeter? Wat is dan de meetinstelling (AC of DC spanning), en wat zijn gebruikelijke waarden die ik zou moeten meten?
Alvast bedankt voor jullie reakties!

Kabelsignalen kun je niet met een multimeter meten.

Hiervoor heb je een spectrum analyser nodig, dit zijn apparaten die ook de gemiddelde elektronicus niet op zak heeft.

Wat de signaalkwaliteit betreft, of het signaalnivo, dat is lastig te beoordelen, en sterk afhankelijk van het gebruikte materiaal. (goedkope bouwmarkt coax en dito versterker of goede kwaliteit materiaal)

Je kan ff aan met de aansluting kloten. Goed opletten dat alles goed zit. Dit wil wel is beetje helpen.

Wat je ook zou kunnen helpen is ergens in de kabel een video speler plaatsen. Dit zou je kunnen doen op de eerste verdieping waar het signaal nog wel goed is. Er is mij namelijk ooit gerleerd dat een video recorder het signaal versterkt. Ik weet dit niet zeker, maar wordt vast snel genoeg geflamed door mede co'ers als dit niet waar is :)

veel suc6!

Als je kabelinternet hebt kun je e.e.a. over het signaal vinden in je modem, maar of dit betrouwbaar is?

Mijn posts dienen u in perfecte staat te bereiken. Mocht u op wat voor wijze dan ook ontevreden zijn, stuur dan de site, met post en leesdatum, naar: ongeldig@dres.nl

Op 11 mei 2006 09:39:18 schreef Goeievraag:
Als je kabelinternet hebt kun je e.e.a. over het signaal vinden in je modem, maar of dit betrouwbaar is?

lijkt me dat dat over het kabel-modemsignaal gaat en niet over het kabel-TV-signaal. Die hebben doorgaans weinig met elkaar te maken.

Je kan met een hulpschakeling de uitgangsspanning wel meten
Je neemt een snelle (bat)diode de anode is de testpen.
tussen de meetpunten een con.>1uf en een R van 100K.de meter op dc volt berijk en je kunt het begin signaal met het eindsignaal vergelijken.

Evarist

Golden Member

Op 11 mei 2006 19:11:42 schreef Willem van Wanum:
Je kan met een hulpschakeling de uitgangsspanning wel meten
Je neemt een snelle (bat)diode de anode is de testpen.
tussen de meetpunten een con.>1uf en een R van 100K.de meter op dc volt berijk en je kunt het begin signaal met het eindsignaal vergelijken.

Dat lukt niet denk ik. Het signaal is maar een paar mV. Beter is ergens in de agc lijn van de tv te meten.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Anoniem

Op 11 mei 2006 19:33:01 schreef evarist:
[...]
Dat lukt niet denk ik. Het signaal is maar een paar mV. Beter is ergens in de agc lijn van de tv te meten.

Dat is ook zo, een normaaltv signaal is 60 dBµV-75 dBµV
dat is 1 tot 7mV. Om dat te meten heb je minimaal een
clamping detector probe en een mVmeter nodig.
Een goeie multimeter zoals fluke 83/87 heeft een mV bereik.
Een detector is makkelijk te maken met een snelle diode, ekele weerstandjes en een condensatortje. Dan zou je het geheel nog moeten kunnen ijken bij iemand die een echte geschikte meter heeft. En dan heb je nog een probleem.
Je meet alleen een globale waarde.
Stel je hebt een lange kabel, 20-50 m. Het frequentiegebied voor tv loopt van zo'n 180 MHz tot 680 MHz en soms tot 900 MHz. Op het einde van die kabel zullen de hogere frequenties veel meer verzwakt zijn dan de lagere. Het kan dus zijn dat je op de lage band heel goed signaal hebt en op de hoge zeer slechte ontvangst.

Op 11 mei 2006 09:23:35 schreef domkop:
Zoals mijn naam al zegt: ik weet hoegenaamd niets van electronika, maar leer graag iets bij.

//Offtopic

hé als je iets niet weet hoef je niet per se dom te zijn,, iedereen kan iets leren,, hier ben je aan het juiste adres;)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Henry S.

Moderator

Alle plugjes controleren. De haakse pluggen met schroefverbindingen en plastic kapjes vervangen door betere met metalen kapjes of voor nood de schoefjes goed aandraaien.

Het kan ook dat het signaal gewoon zwakker geworden is, als je UPC hebt kan je daar eigenlijk van op aan.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
DE OLDE

Overleden

Misschien een open deur intrappen, maar controleer of er geen mieserig draad van de afscherming van de coax contact maakt met de ader

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Hoi Domkop (klinkt alsof ik loop te schelden :-))
Wat ik niet direct uit je verhaal kan opmaken, is of je signaal over het hele frequentiegebied minder is geworden, of alleen een aantal zenders.
Anders gezegd: is de ene zender beter te ontvangen dan de ander?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

er bestaan metertjes voor, maar die zitten toch snel rond een 200 euro. Ik zou je eerder aanraden (indien mogelijk):
- controleer de kwaliteit van de kabel zelf. Al te vaak wordt er met van die goedkope bricôllage-coax gewerkt die je zo kapot trekt. Vergelijk dat eens met goedgekeurde kabel of bvb hirschmann koka799, die zijn dubbel afgeschermd en de centrale geleider heeft een serieuze diameter. Natuurlijk is het niet altijd gemakkelijk om die kabel "zomaar even" te vervangen in een bestaande installatie.
- controleer de aansluitingen. Idealiter werk je met krimp-f-connectoren en verloopstukken, en niet met die schroef-coax-aansluitingen - maar als het echt niet anders kan: kijk zeker na of ook de afscherming van de kabel goed contact maakt met het metaal van je coax plug, dat is een veel gemaakte fout... met stript de kabel en meteen ook de afscherming mee, zodat die geen contact meer maakt met de massa. De afscherming MOET contact maken met de massa van je stekker.
- idem voor je aansluitdozen. Zit de afscherming aan de massa... en zijn het aansluitdozen van goeie kwaliteit? In geval van twijfel: aansluitdoos vervangen door een stekkertje, en zien of er verbetering optreedt. Vergeet ook niet dat rijgdozen een grotere aansluitdemping hebben dan enkelvoudige aansluitdozen.
- gebruik een GOEIE versterker. Versterkertjes uit de 20 euro-prijscategorie geven vaak meer ruis dan signaal uit, bij vele verslecht het beeld zelfs tov het origineel. Kubler en Hirschmann hebben goeie versterkers, die zitten wel zo rond een €100.
- let op met het gebruik van splitters en al die toestanden. Zeker die oude plastic gevallen die al jaren in een schuif liggen en waarvan de aansluitingen al opengewrongen zijn door er het kabeltje verkeerd in te proberen wringen, gooi je beter weg. Als je dan toch met een splitter wil werken ben je beter met een splitter met f-connectoren, of in het ergste geval toch een metalen splittertje.

Een veel gemaakte fout is dat men een sterk signaal direct van de kabeldoos in de versterker stuurt. Hierna wordt dan 30 of 40 meter kabel er aan gehangen en verwacht men nog een goede ontvangst. Huis tuin en keuken versterkers hebben een hekel aan een sterk signaal en zullen dan ook niet werken. Professionele versterkers hebben een instelbare ingang en een regelbare AGC. Wat er gebeurt is dat het signaal niet wordt versterkt, maar alle spiegel frequenties en harmonischen wel, zodat het beeld er niet meer uit ziet. De beste remedie is op de plaats waar signaal verlies optreedt de versterker te plaatsen zodat deze een duidelijk onderscheid kan maken tussen signaal en ruis. Ook zijn de harmonischen een stuk zwakker zodat deze worden onderdrukt. Neem een goede coaxkabel van de kabeldoos en voer deze naar de eerste etage, plaats daar dan de versterker en ik denk dat dan het probleem is opgelost.

Wat de opmerking betreft over het plaatsen van een videospeler kan ik kort zijn, dit werkt niet. Een antennebooster van een videorecorder versterkt 1:1 dus een ruis signaal wordt er niet beter van aangezien ook de ruis mee wordt versterkt en niet onderdrukt zoals een goede antenne versterker wel doet.

Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op vrijdag 12 mei 2006 01:19:05

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Niet alle video's zijn gelijk, sommige leveren wel degelijk gain over het hele RF bereik... wel wat omslachtig als antenneversterker, maar het kan soms helpen.

Meestal is het problem echter geen gebrek-aan-gain maar een overschot-aan-rommel, en op dat punt maakt een versterker het eerder erger dan beter.

Meten van het signaal, met diode-detectors of hoe dan ook, heeft meestal weinig zin. Je kunt evt het inkomende signaal wel controleren door direct 1 tv aan te sluiten met een stuk goede coax.

Als je ontvangst plotseling slechter is geworden kan dat liggen aan minder signaal van de kabelboer, maar ook aan een breuk of sluiting in je eigen kabels. Een andere oorzaak is instraling door een nieuw (radio)station in de buurt - op dat moment merk je opeens hoe slecht de afscherming van consumenten splitters en -pluggen is.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Bedankt allemaal voor jullie interessante en bruikbare reacties. Ik heb eerst es gekeken naar de kwaliteit van de connectoren. Het zijn idd el cheapo dingetjes van plastic met een klemmetje aan de afscherming. Verbeter je in principe de afscherming tegen instraling door de behuizing van de connector af te dekken met aluminiumfolie? Over het meten van het signaal: een meetschakeling met diodes bouwen is voor mij op dit moment nog geen optie, meten in de TV zelf al helemaal niet.
Er is inderdaad verschil in ontvangstkwaliteit tussen de zenders, maar twee jaar geleden was de overall kwaliteit beter. Kwaliteitsverschil is op de TV op de begane grond, vlak bij de aansluiting al te zien. De kabelboer is idd UPC.
Ik zal de truuk met de video op 1 hoog als signaal versterker es proberen. Als de signaalversterker het probleem zou zijn (omdat een te hoog ingangs signaal wordt versterkt), zou het signaal op 1 hoog toch ook slecht moeten zijn?
off topic:
Ik vind mezelf een domkop omdat ik me al 30 jaar wil verdiepen in elektronica, maar dat nu pas aan het doen ben.
Maar beter laat dan nooit. En mijn gebr. naam is helaas niet meer te veranderen, dus ik blijf op dit forum voor altijd een domkop :o)

Hugo Welther

Moderator

Op 12 mei 2006 07:31:29 schreef domkop:
.....
En mijn gebr. naam is helaas niet meer te veranderen, dus ik blijf op dit forum voor altijd een domkop :o)

Dat kunnen wij voor je doen. Stuur maar een mailtje.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

in theorie zou je wel een betere afscherming krijgen als je je connectortjes in alu folie wikkelt, maar als je een slecht signaal hebt zal dat niet de oplossing zijn.

Nou.. wat dat alufolie betreft: Ik had hier last van grondige instraling van een omroepzender aan de overkant. Een paar kanalen strepen door het beeld, de hele bups.

Uiteindelijk de CAI doos inclusief consumer plug ingepakt in alufolie, en problem solved... de rest van de bekabeling was al wel in orde (F-pluggen, hirschmann splitter etc.).

Aan een zwak inkomend signaal zal het niets helpen natuurlijk, maar je kan ook andere problemen hebben :)

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Ik zou zeggen, probeer gewoon lekker alles. En leer ervan. Maybe lijkt iets in eerste instantie een heel ander probleem, je weet maar nooit. Maybe leer je nieuwe dingen, nieuwe bevindingen etc etc. Als je dus tijd heb gewoon DOEN.

Hugo Welther

Moderator

Op 12 mei 2006 07:35:21 schreef Hugo Welther:
[...]
Dat kunnen wij voor je doen. Stuur maar een mailtje.

Nickname gewijzigd in: Analog _Forever!

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Anoniem

Op 12 mei 2006 01:01:30 schreef Zoef de Haas.:
Een veel gemaakte fout is dat men een sterk signaal direct van de kabeldoos in de versterker stuurt. Hierna wordt dan 30 of 40 meter kabel er aan gehangen en verwacht men nog een goede ontvangst. Huis tuin en keuken versterkers hebben een hekel aan een sterk signaal en zullen dan ook niet werken. Professionele versterkers hebben een instelbare ingang en een regelbare AGC. Wat er gebeurt is dat het signaal niet wordt versterkt, maar alle spiegel frequenties en harmonischen wel, zodat het beeld er niet meer uit ziet. De beste remedie is op de plaats waar signaal verlies optreedt de versterker te plaatsen zodat deze een duidelijk onderscheid kan maken tussen signaal en ruis. Ook zijn de harmonischen een stuk zwakker zodat deze worden onderdrukt. Neem een goede coaxkabel van de kabeldoos en voer deze naar de eerste etage, plaats daar dan de versterker en ik denk dat dan het probleem is opgelost.

Wat de opmerking betreft over het plaatsen van een videospeler kan ik kort zijn, dit werkt niet. Een antennebooster van een videorecorder versterkt 1:1 dus een ruis signaal wordt er niet beter van aangezien ook de ruis mee wordt versterkt en niet onderdrukt zoals een goede antenne versterker wel doet.

Groetjes Hans.

Hans, ik geloof dat je een beetje je pedalen kwijt bent.
Een TVversterker komt altijd best zo dicht mogelijk bij de signaalbron. uit een signaal dat slecht is kun je door versterking nooit meer een goed signaal maken want je versterkt de ruis mee met het signaal en de S/N blijft gelijk en wordt zelfs slechter want de versterker heeft ok een ruisfactor bijdrage.
Het is niet zozeer de absolute signaalsterkte die van belang is maar de signaal/ruisverhouding. Je plaatst dus je versterker waar die best is en dat is direct aan de invoer. De versterking van een goede kwaliteitsversterker is 6 a 10 dB. Dat is net voldoende om de verliezen in een splitter of een 30 m lange kabel op te heffen. Die overstuur je niet met het catv signaal.
Dat een goede antenneversterker ruis zou onderdrukken, dat ga je toch eens moeten uitleggen, want volgens mij is dat niet zo.

Henry S.

Moderator

Ik kan grotedikken alleen maar gelijk geven, antenneversterkers voor VHF/UHF zitten ook niet voor niets boven in de mast bij de antenne.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

men heeft mij toch ook altijd op het hart gedrukt om de versterker in het begin te plaatsen, laatst nog op een technische sessie van Hirschmann.
Een probleem kan zich wel stellen als het inkomend signaal al sterk is en de versteker overstuurt ofwel zelf ofwel overstuurt hij de tv. Maar eer je zoveel verlies krijgt dat je van een heel sterk ingangssignaal een te zwak signaal maakt moet er toch al heel wat meter kabel tussenzitten.

Inderdaad zo direct mogelijk uit je WCD naar de versterker.
Mede omdt je van de kabelaar mag verwachten dat ze goed signaal leveren op hun eerste aansluitpunt. Heb je daar minder inferieure kabel tussen zitten, kan dit (bij een slechte montage) de Signal-to-Noice-Ratio (SNR) verlagen.
Dwz dat de signaalsterkte moeite heeft boven het ruisnivo uit te komen. Daar komt bij dat de Versterker ook de ruis versterkt.
Maar vooropgesteld het volgende:
In principe heb je geen versterker nodig voor een acceptabel beeld. Goede kabel is een Pre, Goed(e) (afgemonteerde) connectoren zijn dat ook!
Investeer daar eerst eens in.
Daar komt bij dat je TV ook een defect kan hebben. Heb je de televisies al eens van plek verwisseld?
Sommige TV's hebben een eigen versterkertje, heb ik het idee soms. Is het signaal ietwat te zwak, kan hij hem net over het randje van een acceptabel beeld tillen.
Maar haalt hij dta minimale nivo niet, blijft het bagger.
Daarom kan een kleine verandering in je installatie al een wereld van verschil leveren.

Wat ik nog steeds niet van TS weet is of het probleem zich over de hele band voordoet of over een x aantal zenders.
Reden dat ik dat vraag is dat je daaruit een mogelijke fout in de installatie kunt speculeren.
*alvast wat basiselectronica voor je :-)*
-Een condensator zijn twee oppervlakten die tegenover elkaar staan met een dunne niet geleidende scheiding ertussen. Hij laat geen gelijkspanning door.
-Een condensator laat een frequentie steeds beter door n
naar mate de frequentie hoger wordt.

Heb je een stekker gemonteerd waarbij de kern te ver doorsteekt en te dicht bij de buitenmantel komt, heb je een "condensator effect" en zullen je hogere frequenties gemakkelijker hun weg vinden naar massa. Dus hoe hoger de frequenties hoe slechter het beeld.

Zit er tussen de bus van de stekker en het montageplaatje enige speling, waardoor je de bus rond kan draaien, kan het zijn dat deze slecht contact maken en zelfs gaan oxideren. Resultaat een slechte massa waar nu de lagere frequenties last van hebben. Hogere frequenties hebben minder moeite met dit soort opstakels.

Klein breukje door een iets te hard aangedraaide schroef waardoor de kern is gebroken, geeft hetzelfde effect.
Hogere frequenties "springen" gemakkelijker over breukjes dn lagere frequenties. Hogere freqs komen dus beter aan.

Dit zijn veel voorkomende fouten die te beredeneren zijn aan de hand van de symtomen.

Daarom nogmaals: Hoe verhouden de laag frequente zenders (Ned 1, Ned 2 etc ) zich tenoverstaande van de hoger Freqs als (SBS6, NET5 etc)
Hier kun je wel even mee voorruit.

Dat verhaal over het versterkende effect van een videomodulator ga ik morgen even uitvogelen. Leuke uitdaging.
Heb ik al op lopen scheppen dat ik CAI monteur ben en ik dit leuke vraagstukken vind?

Waar in UPC gebied woon je TS??

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)