Het Grote Ets-vragen Topic!

@ timberleek:

ik gebruik de ontwikkelaar van conrad, kost geen drol, werkt perfect hoor. Ik gebruik de bungard printen van zowel conrad als dickbest. niet moeilijk gaan doen met ontstopper ofso.

@ arno:
http://www.picbasic.nl/etsen_etsmiddelen.htm

verder valt het me op dat sommigen hier een beetje liggen te zeveren over dat zwart maken van het design. Ik heb dat 1 x geprobeert met oost indische inkt, maar dus nooit meer. Ik gebruik een laserprinter, en normale lasersheets. gewoon afdrukken op 1200 dpi(of het hoogste) en dan is het goed genoeg hoor. ik belicht met 8 TL's uit gezichtsbruiners van philips. Verder ets ik met natriumpersulfaat van dickbest. zoveel duurder is het nu ook weer niet, en je kunt er echt vrij veel mee etsen. wat wel belangrijk is, is dat je je design met de bedrukte kant, en zo strak mogelijk tegen je fotolaag aan drukt. dan kan er echt weinig meer misgaan(overbelichting e.d.). Ik belicht in 2:30 min, ontwikkel in 1:30, en ets in 5 a 6 minuutjes. Ik moet wel vantevoren mijn bak opwarmen, maar die zet ik aan als ik begin met het printje zagen.

Op 27 september 2008 20:10:51 schreef arno:
Hallo,

Wat is het verschil tussen amoniumpersulfaat en natriumpersulfaat als etsmiddel? Ja duh de natrium maar heeft de ene een bepaalde voor of nadelen ten opzichte van de ander?
Groeten

Qua werking zijn ze ongeveer gelijk. Ik heb vroeger paar maal geëtst met ammoniumpersulfaat, ik heb die boel van miserie afgevoerd. De dampen hebben soms een klein beetje een javel-reukje waarop ik allergisch reageerde: volgende dag schorre zere keel, hoofdpijn.
Met natriumpersulfaat heb ik dat probleem niet, het heeft in de handel ook Seno fijnetsmiddel.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Hallo CO-ers,

Ik heb nu geprobeerd te etsen met de strijkijzer-methode. Dit werkt vrij goed na even wat te geprobeerd te hebben (ik heb niet zulke dunne sporen geetst). Alleen nu de laatste stap, hoe krijg ik de toner eraf? Met nagellakremover gaat het niet zo hard. Iemand ideeen?

Alvast bedankt.

Corné

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Met terpintine gaat het ook niet lukken?

Nog een keer met nagellakremover gedaan. Nu wat meer gebruikt, dit ging wel aardig. Hierin zit acetaat. Misschien toch nog een keertje aceton kopen (kan dit bij een drogist?).

De strijkijzer-methode is wel voor herhaling vatbaar (ik heb nu de rotzooi maar opgeruimd, zodat ik het de volgende keer zonder problemen van mn ma kan doen). Voor die paar printjes die ik maak, is het wel handig, want dan hoef ik geen rekening te houden met de belichtingstijd, die per type printkaart nog wel eens verschilt.

Bedankt voor het advies.

Aceton gewoon bij de bouwmarkt.

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Nog een keer met nagellakremover gedaan. Nu wat meer gebruikt, dit ging wel aardig. Hierin zit acetaat. Misschien toch nog een keertje aceton kopen (kan dit bij een drogist?).

Acetaat is azijnzuur (of in ieder geval een zout daarvan). Lijkt me sterk dat dat in nagellakremover zit.
Aceton kan je zelfs bij de meeste supermarkten kopen. Kleine flesjes (100 ml), staan bij de plijsters enzo, of bij de schoonmaakmiddelen.
Anders bij een goede schilder. Daar is het ook goedkoper.

Wat ook prima werkt is thinner. Bij ieder doe-het-zelf/bouwmarkt/schilder te koop.

edit:
Ik realiseer me ineens dat je misschien ethylacetaat bedoeld. Dat is een oplosmiddel wat je inderdaad wel eens in nagellakremover zit. Heeft een heel typische geur, die ik associeer met velpon-lijm (daar zal ook wel ethylacetaat inzitten). Kennelijk heb je er niks aan voor het oplossen van toner.

[Bericht gewijzigd door Phlogiston op zondag 12 oktober 2008 14:44:11 (21%)

"If a rocket goes up, who cares where it comes down." - Wernher von Braun

Ik ga morgen beginnen met etsen. en heb printen van dick best. aleen nu heb ik een vraag over het belichten. wat is ongeveer de tijd die je moet aan houden. ik gebruik een zonnenbank?

Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer

Ik denk 8 minuten. dat betekent dus ergens tussen de 1,5 en de 16 minuten in. Er is geen ongeveer zoals je waarschijnlijk gelezen hebt ergens :). Gewoon uitproberen

LED there be light

Waar moet ik op letten tijdens het belichten?

Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

een metalen pannenspons werkt prima

Just find out what you like and let it kill you

K'zit met een klein probleempje.
Ik wil binnenkort een print, groter dan A4 belichten.

Hoe moet ik dit gaan doen? ivm. niet groter kunnen printer dan A4.
Kan de copyshop misschien op A3 transparant printen?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Hou wou je die gaan etsen dan? Je kan meerdere sheets met doorzichtig plakband aan elkaar maken.

Etsen, misschien in een etsbak?
Ja, misschien met plakband.. maar of dat alles is..

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 17 oktober 2008 18:57:48 schreef Technojunk:
Ik wil binnenkort een print, groter dan A4 belichten.

Ik zal wel niet de enige zijn, die brandt van nieuwsgierigheid naar het doel...

Hoe moet ik dit gaan doen? ivm. niet groter kunnen printer dan A4.
Kan de copyshop misschien op A3 transparant printen?

Als ze daar een Postscript of PDF-bestand als input aanvaarden, lijkt me dat de eenvoudigste manier.
Ik zou niet gaan klungelen met allerlei zelfgebrouwen toestanden. Elke mislukte print staat gelijk met weggegooid geld.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik ets regelmaatig voor anderen (zakcentje he) en die had een print nodig.

Idd, dan de copyshop vragen, maar vraag me af wel bedrijf A3 laser-transparanten maakt (zullen er vast wel zijn)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Moet toch wel lukken met plakband? Niet door de afdruk heen maar onder en boven een stukje, bijft echt wel stilliggen. Moet lukken.

Ga je dan beide A4-vellen vlak naast mekaar leggen, of laat je ze overlappen?
In beide gevallen is de kans groot dat het UV-licht bij de randen rare dingen doet, waardoor de print ontsierd (of zelfs verknoeid) wordt door onderbelichte/overbelichte strepen.
Dan ga je toch liever een beetje geld spenderen bij een copycenter, dan een misbakken print te moeten afleveren, of zelfs een (grote!) print te moeten wegsmijten wegens "onbruikbaar"?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Turbokeu

Golden Member

Bij mijn 4.0" LEDklokken is de displayprint 68x14cm groot (dus A2 formaat).
De PCB-layout is met Circad'98 ontwikkeld/uitgeprint op drie horizontale A4 sheets (links/midden/rechts), de PCB zelf is uitgevoerd in twee delen van 34x14cm (links/rechts).

Waarom de PCB in twee delen? Wel, de grootste Bungard PCB die ik kan bekomen/bestellen is 57x51cm (alhoewel 115x51cm ook door Bungard geproduceerd wordt).

Telkens twee sheets (links/midden en midden/rechts) zijn boven en onder overlappend aan elkaar geplakt met stukjes doorzichtig plakband.
Met deze twee aan elkaar bevestigde sheets belicht ik dan respectievelijk de PCB.
In het midden is de PCB-layout voorzien om de twee delen proper aan mekaar te solderen (via de sporen en bijkomend kopervlak), alsmede twee gesoldeerde messing L-profieltjes (en één in elke hoek ter bevestiging van de displayprint) om mechanische stijfheid te garanderen.

In totaal heb ik zo reeds drie stuks displayprint gemaakt.

http://www.turbokeu.com/myprojects/ledclock/pict0035.jpg

Sommige leden gaan waarschijnlijk de opmerking maken dat ik zo weinig koper op de hele print overgelaten heb.
Wel, de PCB is chemisch vertind, het verschil in prijs tussen een litertje etsmiddel en een litertje vertinbad is enorm.;)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Indrukwekkend grote DIY print, Turbokeu.

In die context: eergisteren was ik in de Fry's in Irving en het is dus waar dat in Texas alles groter is: ze hadden er gigantische gaatjesprinten (meer dan een halve meter).

http://media.share.ovi.com/m1/large/0431/8a1331fc9dbf4b7395c795da1e07866c.jpg

Ik was bijna overstag gegaan, maar wat kan je in godsnaam met zo'n wasbord doen? En het in stukken zagen is helemaal zinloos want kleinere gaatjesprinten kosten minder per vierkante inch. (deze was $100)

Suffering from wiseass oneliner blackout