PAS OP! Fake transistors!

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
free_electron

Silicon Member

neen. ook dat is monolithic. ( kan niet anders .. probeert eens ene darlington te maken met 2 losse bc547 transistoren .... je komt nooit in de buurt van wat een bc517 haalt ... )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Henry S.

Moderator

Ik ben met Juul door het schema gegaan, aan de hand van wat opgerookte weerstandjes is duidelijk dat de BE-overgangen doorgeslagen zijn en die ook nog de BC-overgangen meegenomen hebben.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
KT88

Overleden

Op 16 augustus 2006 19:48:26 schreef free_electron:
stel dat free_e_silicons morgen een ic maakt voro een knipperlichtje met 2 transistoren , 4 weerstanden erin. jij moet daar extern de 2 capjes aanhangen en je ledje. en ik noem dat de fes100. dan kan morgen KT88 morgen een licentie kopen op de 555 , daarop gebaseerd een nieuw chipje maken wat pincompatible is, met dezelfde spanningen overweg kan en voor gelijke capwaardes een gelijke frequentie opwekt. hij mag dat evengoed de kt100 noemen en verkopen als een pin compatible. ik kan daar niks tegen doen.
hij mag alleen mijn circuit niet klakkeloos kopieren ( de layout kopieren ) . hij mag wel mijn schema kopieren en een compleet nieuwe layout maken ( componentne door elkaar roefelen ) , behalve als in dat schema een blok zit die een techniek implementeert waarop ik het patent heb. dat blok moet hij dan anders maken ( das hetgeen wat amd deed bij de 80286,386 en 486 . intel had microcode zitten in de sequencer. amd deed dat op andere manier. )

Ik denk dat het wat lastig wordt om 2 ECC83s in een DIL-behuizing te krijgen, maar verder staat het idee me wel aan hoor Free >:-)

Counterfeit onderdelen bestaan, en niet alleen transistoren en ICs, ook elco's (zelf meegemaakt bij bedrijf) en buizen worden "nagemaakt".
In het eerste geval waren ze zo stom om "Nippon Chemicon" te stempelen op een 4700/100 elco met de code KMG.
Nu bestaat er wel een "KMG" serie van NC, maar daar zit die waarde in die diameter niet in.
Stel nu eens dat ze "SMH" erop printen (dat is de serie die wij nu gebruiken), dan is het bedrog opsporen bij de bron al heel wat lastiger.
Je merkt het alleen maar aan de aantallen versterkers die er terugkomen na een paar maanden met doorgeblazen elco's.....

Bij buizen is het nog simpeler, met dank aan Fee-bay: iedereen wil Telefunken ECC803S met ruitjes in de bodem en vergulde pinnetjes.
Welnu, we kopen oude uitgebluste buizen op, zolang ze maar van Telefunken zijn, dus het ruitje in de bodem hebben, en dubbeltriodes zijn.
Dan maken we een mooi stempeltje "ECC803S" (het Telefunken logo staat er al op, nietwaar, en anders maken we ook daarvoor even een stempeltje).
Nu nog even de pootjes in een verguld-bad steken, en hoppekee, we kunnen $100 vragen voor een "genuine Telefunken ECC803S gold-pin".

Deze dingen zijn echt gebeurd, en gebeuren nog steeds.
Triest, maar waar geld verdiend kan worden aan een hype, vinden mensen altijd wegen om een ander op te lichten.
Via Fee-bay is dat redelijk veilig om te doen, de verkopers zitten meestal in de USA, de kopers veelal in Azië.
Fee-bay doet daar niets aan, want deze "power sellers" leveren een hoop commissie op.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

En dan blijkt die fantastische telefunken op de buizentester toch niet zo goed, dan geef je toch een negatieve feedback?

KT88

Overleden

Zie mijn antwoord in de "E-bay" thread hierover, Bertrix.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 16 augustus 2006 22:52:27 schreef KT88:
Zie mijn antwoord in de "E-bay" thread hierover, Bertrix.

Hum, ik had al gehoord dat die dingen gebeurden, maar jij hebt dus ervaring...

free_electron

Silicon Member

Op 16 augustus 2006 22:43:24 schreef KT88:
[...]
Ik denk dat het wat lastig wordt om 2 ECC83s in een DIL-behuizing te krijgen, maar verder staat het idee me wel aan hoor Free >:-)

In het eerste geval waren ze zo stom om "Nippon Chemicon" te stempelen op een 4700/100 elco met de code KMG.

Via Fee-bay is dat redelijk veilig om te doen, de verkopers zitten meestal in de USA, de kopers veelal in Azië.

boh. met een heel grote hamer moet dat wel lukken. >:)
voor een knipperlichtje kom je met 1 zo een dubbeltriode toe. alleen om de specs van mijn chippie te halen heb je problemen. de mijne werkt al vanaf 1.5 volt en verbruikt dan 1 microampere ( zonder ledstroom ). dus echt compatible wordt ie niet :p

cndensatoren zijn bekened herinner je de bartstende elcos op computer moederborden : zelfde miserie : namaak

ebay gedoe : verkopers uit china zeker ?
en dat vergulden .. er zijn stiften om te vergulden hedentendage. is een chemisch proces zoals verzilveren en vertinnen.
de kleine een half uurtje laten kleuren en tis gepiept.

en als die dingen echt voor 100$ van de hand ga wil ik ook ene namiddag klueren. als ik hier bij weirdstuff warehouse de doos lampen ga kopen voor 100$ ben ik morgen stinkend rijk ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 16 augustus 2006 23:08:02 schreef free_electron:

en als die dingen echt voor 100$ van de hand ga wil ik ook ene namiddag klueren. als ik hier bij weirdstuff warehouse de doos lampen ga kopen voor 100$ ben ik morgen stinkend rijk ...

Precies. 'Fools are there to be exploited, and this is only just'.

je hoeft daarom geen halfgeleiderfabrikant te zijn. je kan van haast elke transitor de onverpakte 'die' los kopen.
dit wordt gedaan om hybrides te maken.

Je hoeft zelfs helemaal geen dies in behuizingen te kunnen zetten of wat dan ook. Je kunt bij een fabrikant gewoon een serie transistors laten maten met inferieure specs, en die als oplichter overlabelen.

De fabrikant van de torren treft dan geen blaam, die levert netjes DXZ031A (of wat je maar wilt) transistors naar specificatie van de afnemer.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Anoniem

Op 16 augustus 2006 19:38:46 schreef JuuL:
[...]
Hier heb je zeker een punt. Maar ik geloof wel in fake torren. ESP zet dat echt niet zomaar op zijn site.

Verrek, je doet me nu ook twijfelen, de psychose grijpt om zich heen :-)
Maar ik kan moeilijk aannnemen dat dergelijke praktijken wijdverbreid zijn (Free Electron: HELP)
Om transistors te maken heb je een uitgebreid machinepark nodig van vele honderden miljoenen dollars. Dergelijke fabrieken draaien voor fabrikanten van apparaten miljoenen stuks. Ik kan me moeilijk voorstellen dat men plots zegt, we gaan een bandje van 1000 stuks draaien voor het handvol amateurs die zelf hun versterkertje willen bouwen met vintage onderdelen omdat ze in een oude Elektuur een schemaatje gevonden hebben. En dan nog neptransistoren want dan doen we 1 cent profijt per stuk.

Ik weet dat als bijvoorbeeld Philips een nieuwe tv uitbrengt ze eerst in een aparte fabriek in Brugge een prototype bouwen en daar een proefproductie maken van enkele duizenden stuks. Een aantal daarvan wordt aan de meest uiteenlopende testen onderworpen. Staat het concept op punt, dan verhuist de massaproductie naar de grote fabrieken in de lage-loonlanden. Neptransistoren vallen zo door de mand en waarschijnlijk zouden torenhoge schadeclaims en veroordelingen het gevolg zijn.
Dus de vraag is, wie, hoe en waarom doet men het dan?

Hugo Welther

Moderator

Op 17 augustus 2006 00:47:20 schreef grotedikken:
[...]
Verrek, je doet me nu ook twijfelen, de psychose grijpt om zich heen :-)
Maar ik kan moeilijk aannnemen dat dergelijke praktijken wijdverbreid zijn (Free Electron: HELP)
...

Wake up, en welkom in de nieuwe wereldeconomie die China wordt genoemd.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

Chineze maken alles na waarmee iets te verdienen is, al is het maar een paar centen, het gaat om de aantallen, meer dan 1 miljard chinezen, al koopt een promile wat...

En zoals free al aangaf kan je de productie uit besteden, stel ik wil 2N2219's in TO3... dan kan dat, stempel er zelf wel MJ15004 op. Zet het hele dorp er op met stempelen, de rijstoogst is toch klaar... Sambal bij?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 17 augustus 2006 01:11:19

KT88

Overleden

Op 17 augustus 2006 01:14:21 schreef KT88:
Zei ik 100 dollar?

Ziehier het winnende bod:
http://cgi.ebay.com/ECC803s-TELEFUNKEN-Diamond-Bottom-West-Germany_W0Q…

Ik ben zelf ook weg van buizen maar als je dit koopt ben je gewoon ziek in je kop , sorry. Maar dit slaat werkelijk nergens op.

Geef mij er maar een van Pope of Philips of Siemens ofzo. Klinkt net zo goed. Deze klinken alleen maar beter omdat je wil dat ze beter klinken omdat je er zoveel voor hebt betaald. Zit puur tussen de oren.

[Bericht gewijzigd door Dominic op donderdag 17 augustus 2006 01:23:33

Henry S.

Moderator

Op 17 augustus 2006 01:24:19 schreef Henry S.:
Totaal van de pot gerukt! :P

Tja, als je het zo bekijkt.
Wat doet ASML eigenlijk in Nederland :)
Hangen er werkelijk hoge pieten boven Philips ?

klein is fijn

Moderator

kif rommelt even achter in z'n kast, waar is die tijdmachien ook alweer gebleven? Miljoentjes, ik kom eraan!

free_electron

Silicon Member

het piraterne van componenten wordt gedaan voor componenten waar aardig wat poen mee te vangen is.
der is tekort aan xyz. plotseling wordt een 'restpartij' gevonden en aangeboden . jaja...

en tegen dat je kan tracen vanwaar ze komen is dat bedrijfje al terug ontbonden

om componentne te herstempelen is niet vele nodig hoor.
allen de nodig inkt en ene polijstwiel en drukker.

vandaar dat men voor ic's ook van inkt is afgestapt en sedert jaren nu alles lasergraveert. veel moeilijker om dat weg te slijpen ( wegslijpen zie je ogenblikkelijk aan chips : de behuizing is dan dof. ook met polijsten komt dat niet meer goed. je ziet duidelijk het verschil tussne injection molding en ene gepolijste ...

ga maar naar de website van maxim en lees hun waarschuwing voor gepirateerde componenten !.

Vreemd dat futurlec nu fakes levert, de laatste keer dat ik MJ torren bij hun bestelde kreeg ik MOSPEC. Zo kwam ik er achter dat de MJ torren dus door verschillende fabrikanten worden gemaakt, en bij futurlec is het dus niet duidelijk wat je krijgt....

MJ11016 Central Semiconductor
MJ11016 Mospec
MJ11016 ON Semiconductor

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 16 augustus 2006 23:08:02 schreef free_electron:
[...]

boh. met een heel grote hamer moet dat wel lukken. >:)
voor een knipperlichtje kom je met 1 zo een dubbeltriode toe. alleen om de specs van mijn chippie te halen heb je problemen. de mijne werkt al vanaf 1.5 volt en verbruikt dan 1 microampere ( zonder ledstroom ). dus echt compatible wordt ie niet :p

Ooh zeker wel,, gewoon de voeding er tussen uit en zet het geheel gewoon op 230 >:)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Op 17 augustus 2006 01:14:21 schreef KT88:
Zei ik 100 dollar?

Ziehier het winnende bod:
http://cgi.ebay.com/ECC803s-TELEFUNKEN-Diamond-Bottom-West-Germany_W0Q…

Ik kan de persoon die ze gaat namaken geen ongelijk geven... Als je er een paar maakt ben je al rijk...

Sodeju, $488 voor een vrij normale buis?

Als die dingen voor honderden dollars over de toonbank gaat lijkt het me lonend om ze gewoon nieuw te gaan produceren - dat moet onderhand uitkunnen.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Op 17 augustus 2006 10:52:32 schreef Ben_:
Sodeju, $488 voor een vrij normale buis?

Als die dingen voor honderden dollars over de toonbank gaat lijkt het me lonend om ze gewoon nieuw te gaan produceren - dat moet onderhand uitkunnen.

Dan is natuurlijk de hype over, en zakt de prijs.