PAS OP! Fake transistors!

free_electron

Silicon Member

Op 18 augustus 2006 00:43:17 schreef Dominic:
[...]

Leuk dat de helft van de philips radios wel een EL34 of EL84 in combinatie met ECC81/82/83 gebruiken ...... :( Merk van het buisje boeit me geen reet maar ik wil wel het originele type hebben. Ik ga geen andere voetjes insolderen andere koppel C's etc omdat en een of andere getikte audio freak zonodig een EL34 wil hebben voor zijn uber versterker met vergulde contacten dubbeltegenkloksgewikkelde gouden netsnoeren en dat soort onzin.

en dan daarmee naar de AM luistert ... woehahaha . of mp3 van zijn iBrol afpeelt.

trouwens voor al die die geloven dat Steve Jobs een groot iCon is van moderne technologie ? je moet eens opzoeken wat een 'Con' is ... (con-artist) inderdaad.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

wel een el34 is dan eigenlijk nog geneens zo "audiofiel" als buis. koop maar is een 300b ofzo......
met onbekende buisjes kan je ook mooie dingen maken. ben zelf nog altijd op zoek naar miniatuur triodes die je met de aansluit pennen direct op print soldeerde. zo meen ik toch te herinneren. mini buisjes dus. naart schijnt smijten ze die letterlijk weg en eigenlijk zijn dat ook best goede triodes en het is compacter.
swat terug on topic zijn er hier mensen die nog wat info hebben over die fake transistoren.

My Tube is bigger then yours

Op 17 augustus 2006 18:36:54 schreef KT88:
[...]
2Juul: werkt die versterker nu? Hoe weet je nou dat dit wel de echte zijn? Komen ze ook van Futurlec?

Sorry, ik heb alleen Henry het laten weten.
Van + naar - lag er een rij torren aan gort. Twee fake eindtorren, een driver en de transistor die voor de bias zorgt...
Ik moet 1 tor nog kopen en dan doet hij het zeer waarschijnlijk.

Hoe ik het weet dat ze echt zijn die ik nu heb?
- Tessatronics (dus niet futur... ook nog geen antwoord gekregen) wist ervan en controleert de transistoren
- Nieuwe On semi logo bij 3/4 torren
- Vet bedrukte letters
- Geen rondje aan onderkant
- Dunnere bevestigingsplaat aan de onderkant
- Letters staan mooi recht

Ik had de eindtorren vervangen (had geen sluiting in andere torren, maar waren blijkbaar toch niet goed) en spul aangesloten. Het beestje trok een flinke stroom en koellichaam werd warm (gek he met die kapotte torren :P), ze kunnen dus iig wat aan.
Zaterdag krijg ik de ontbrekende tor en test ik verder.

(je trafo doet het nog uitstekend :D )

[Bericht gewijzigd door JuuL op vrijdag 18 augustus 2006 01:24:23

Op 18 augustus 2006 00:43:17 schreef Dominic:
Leuk dat de helft van de philips radios wel een EL34 of EL84 in combinatie met ECC81/82/83 gebruiken

Een EL34 in een Philips radio ben ik nog niet tegengekomen.
Wel zit er in mijn verzameling een Barco radio met een EL34 (SE) in de eindtrap.
zie http://users.telenet.be/on1aht1/Barco/Barco_EL34/Barco_EL34.htm
En dan nog één met een 'metal rim'. Daar worden om onduidelijke redenenen ook idiote bedragen voor betaald. Helaas is die op de foto uitgeput.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Op 18 augustus 2006 00:43:17 schreef Dominic:
[...]

Leuk dat de helft van de philips radios wel een EL34 of EL84 in combinatie met ECC81/82/83 gebruiken ...... :( Merk van het buisje boeit me geen reet maar ik wil wel het originele type hebben.

Mwoch, in de radio's die ik tot nog toe onderhanden heb gehad zaten alleen el84's. En als je d'r perse op staat om 'de originele' philips buisjes te gebruiken, ipv valvo/haltron buisjes, of desnoods een JJ, dan sta je met beide voeten op hetzelfde verdoemde pad wat de audiofiele gekken ook aflopen.

Wil je nu een werkende radio of moet 't een verzamelstuk zijn?

KT88

Overleden

Op 17 augustus 2006 18:59:24 schreef Rd12tf:
Tu quoque Brutus? *)

De tijden zijn zwaar, Eat.

En Hugo, ik heb nog XF2, XF3 en XF4 paartjes, UOS maar wel goed testend, en met intact stempel.
De prijzen op MP geloof ik niet zo, eerlijk gezegd.
Een prijs van 30 euro per buis zou me nog redelijk voorkomen.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Stond ook een ;) bij! En de hobby is nu eenmaal duur, en dan kunnen kleine beetjes helpen.

Op 18 augustus 2006 19:37:59 schreef KT88:
[...]
De tijden zijn zwaar, Eat.

En Hugo, ik heb nog XF2, XF3 en XF4 paartjes, UOS maar wel goed testend, en met intact stempel.
De prijzen op MP geloof ik niet zo, eerlijk gezegd.
Een prijs van 30 euro per buis zou me nog redelijk voorkomen.

De prijzen op zowel marktplaats als ebay moet je maar met een korreltje zout nemen. Ik zie nogal eens een biedrally, waarna de winnende bieder bedacht dat-ie zich heeft laten gaan, en objecten opnieuw worden aangeboden.

Bij marktplaats wil je nog wel eens een hele berg biedingen zien verdwijnen. Blijken het allemaal fake-biedingen te zijn.

Het nadeel is wel dat mensen met een paar op zolder gevonden 'NOS' EL34's meteen dollartekens in de ogen krijgen. Die denken dat dat reele prijzen zijn, en gaan dan ook meteen 40 of 50 euro voor zo'n buis vragen.

fzwart

Golden Member

Op 18 augustus 2006 01:13:52 schreef beertje_01:
ben zelf nog altijd op zoek naar miniatuur triodes die je met de aansluit pennen direct op print soldeerde. zo meen ik toch te herinneren. mini buisjes dus. naart schijnt smijten ze die letterlijk weg en eigenlijk zijn dat ook best goede triodes en het is compacter.

Te koop bij Baco IJmuiden. Heb er zelf de 5672 en 6418 pentodes gekocht. Euro per stuk ofzo. Niet echt het groffe vermogens werk (2 mW en 65 mW output...) maar leuk om mee te experimenteren.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Hee leuk, die kleine buisjes. :)
Ga dat ook beetje in de gaten houden als ik ze tegen kom.
Nog iemand ervaring met die kleine buisjes?
Welke typen (nummers) zijn redelijk bruikbaar? (en welke totaal niet...)

En bestaan er ergens op internet schemas van ontwerpen met dergelijke buizen?

/edit
Huh, ik dacht toch echt dat ik in de buizen topic zat...
Nouja, anders vraag ik het daar ook wel even.

[Bericht gewijzigd door chipje op zaterdag 19 augustus 2006 13:11:03

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Waar gaat dit nu eigenlijk naartoe, componenten gaan faken. Ik versta dat toch allemaal niet meer, ik heb liever dat ze gaan handelen in prostitutie of zoiets dan dat ze elektronicacomponenten gaan vervalsen.

Ze schaden er enorm veel mensen mee. Niet alleen hobbyisten maar ook bedrijven zouden hier wel eens schade mee kunnen oplopen. Een hele serie producten die kapot gaan wegens valse componenten en wie mag er voor opdraaien, het bedrijf.

Hier moet iets tegen gedaan worden maar wat ??

tegenwoordig faken ze alles dus dit viel te verwachten.

onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"
fzwart

Golden Member

Precies. Bij alles waarbij de verkoopwaarde de productiewaarde ver overstijgt heb je dit. Of het nou spijkerbroeken, postzegels of torren zijn maakt die gasten niet uit.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

in de elektuur heeft ook een artikel gestaan over neptorren, kan zijn dat ik die editie hier heb staan, ben bang van niet..

Take a parachute, and jump!

Op 19 augustus 2006 14:20:13 schreef Mathieuke:
Waar gaat dit nu eigenlijk naartoe, componenten gaan faken. Ik versta dat toch allemaal niet meer, ik heb liever dat ze gaan handelen in prostitutie of zoiets dan dat ze elektronicacomponenten gaan vervalsen.
...

|:( Je weet niet waar je het over hebt.

Kijk maar uit, straks gaan ze die ook nog vervalsen... >:-)

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Op 19 augustus 2006 17:26:51 schreef chipje:
[...]
|:( Je weet niet waar je het over hebt.

Kijk maar uit, straks gaan ze die ook nog vervalsen... >:-)

Ik hoop dat dit enige vorm van sarcasme is ? Ik weet heel goed waarover ik het heb, beide zijn vuile en illegale pratijken. Toch heb ik liever dat ze zich bezig houden met die ene praktijk dan elektronica componenten te gaan vervalsen. Hoe moet je als beginner op den duur nog je weg vinden in deze wereld als je al met valse componenten start ?

Op 19 augustus 2006 19:21:22 schreef Mathieuke:
[...]
Hoe moet je als beginner op den duur nog je weg vinden in deze wereld als je al met valse componenten start ?

door van je fouten te leren, en door tips van andere mensen.

Take a parachute, and jump!

Die lui moeten keihard aangepakt worden!

Als er straks van die nep-torren in de vliegtuigindustrie opduiken, dan zijn de rapen gaar....

Henry S.

Moderator

Voordat een onderdeel in een vliegtuig komt is het grondig getest. Als los component, als module en als komplete unit, inclusief duur- en stresstesten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
klein is fijn

Moderator

En dan nog, ik denk niet dat fabrikanten voor vliegtuigen bij futurlec oed shop bestellen. ;)

Henry S.

Moderator

Ohnee? Goh! :+

Reken maar dat het rechtstreeks van fabrikant komt die ze stuk voor stuk getest heeft, zit een stevig prijskaartje aan want normaal worden componenten proefgewijs getest.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 19 augustus 2006 20:16:03

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Jullie hebben gelijk, maar het was eigenlijk om aan te geven dat zoiets misschien niet tot hobby niveau beperkt blijft.

Hier op het forum kunnen we misschien wel een beetje lollig erover doen, maar die namaak gaat van kwaad tot erger.

Ik hoop niet dat iemand een verdachte mrf245 oid heeft en 'm eens lekker open gaat vijlen om eens te kijken of dat zo is....

KT88

Overleden

Op 19 augustus 2006 14:20:13 schreef Mathieuke:
Ze schaden er enorm veel mensen mee. Niet alleen hobbyisten maar ook bedrijven zouden hier wel eens schade mee kunnen oplopen. Een hele serie producten die kapot gaan wegens valse componenten en wie mag er voor opdraaien, het bedrijf.

Als je de hele thread hebt gelezen, dan heb je gezien dat er al veel bedrijven problemen hebben gehad met elco's.
Denk maar aan fabrikanten van motherboards, maar ook een kleine PA fabrikant hier in de buurt heeft ermee te maken gehad.

Zoals Free al aangaf, licht de leverancier *en* de fabrikant in, je wordt zeker schadeloos gesteld wbt. de onderdelen, maar "collateral damage" kan niet vergoed worden helaas.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 19 augustus 2006 21:23:57 schreef KT88:
Zoals Free al aangaf, licht de leverancier *en* de fabrikant in, je wordt zeker schadeloos gesteld wbt. de onderdelen, maar "collateral damage" kan niet vergoed worden helaas.

niet in elk geval ik heb weleens contact gehad met leverancier over schade door componenten en ook van de componenten door een productiefout en ik kreeg niet thuis.

@mathieuke niet alle prostitutie is illegaal

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide