LaStei
carpe cerevisi
Op de BBC staat er dit. Ik denk ook dat een boortje van 3 km lang genoeg is...
stecj366
Sonar is meer dan Ping...
Op 21 november 2006 15:56:15 schreef alex278:
BTw, op teletekst staat dat ze in 2009 (!) gaan beginnen aan de bouw van ITER...
Is dat dan niet later dan gepland? Ik dacht dat ze eind 2007 wouden beginnen...
Ik kijk er wel naar uit...
Op 20 november 2006 22:33:23 schreef big bang:
[...]
Daarbij werd ook voorgedaan wat er gebeurd als je een brandende blok magnesium blust met water. Puur vuurwerk in kleur. De temperatuur ligt naart schijnt zo hoog dat water chemisch ontleedt in zuurstof en waterstof, wat het een beetje 'explosiever' maakt[...]
Toch triest hoe beperkt de kennis van de chemie bij de brandweer kennelijk is.
nog even terugkomend op die mobiele telefoons.. ik heb ooit es een 7210 gekocht. de hoofdprint ging stuk.. zonde om weg te gooien tog?
ik vond op internet een nokia 6100 met defect scherm. heb er maar 1 van gemaakt. mooie simpele telefoon geen functie teveel.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 21 november 2006 13:32:15 schreef Jan klaasen:
dus:
[...]
100 meter 3 graden, dus 3km 100 graden warmer.
Oef! Die mijnwerkers van de Tau Tona goudmijn in Zuid Afrika moeten het dan wel warm hebben op 3.5-3.9km diep...
http://en.wikipedia.org/wiki/TauTona
CD 
Die mijnwerkers hebben het ook warm! Ze kunnen daar alleen werken omdat er actief veel koele lucht in wordt geblazen. Geloof dat de temperatuur daar (zonder koeling) oploopt tot zo'n 60 graden.
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Op 21 november 2006 15:56:15 schreef alex278:
BTw, op teletekst staat dat ze in 2009 (!) gaan beginnen aan de bouw van ITER...
En daarna hopen ze de eerste kernfusie powerplant te construeren "DEMO"
http://en.wikipedia.org/wiki/DEMO
Iemand nog updates over koude kernfusie?
LaStei
carpe cerevisi
Als ze daar zo diep kunnen graven, kunnen we het hier ook, pak de boormachine... (en hebben we niet eens kernfusie nodig...)
http://www.eastwestdrilling.com/oildrillrig.html
gewoon kopen zou ik zeggen. 
Op 22 november 2006 13:49:49 schreef Xenobinol:
En daarna hopen ze de eerste kernfusie powerplant te construeren "DEMO"
Op http://www.iter.org/a/index_nav_1.htm doen ze ook een aardige uitspraak:
it requires continuity of investigation and passing on of know-how across generations of physicists and engineers, requiring not only continuous levels of funding for the main research line, but also funding to attract and train newcomers to the field on supporting experiments;
En daar hebben ze natuurlijk een ontzettend punt; voor dit soort projecten moet je over generaties heen kunnen plannen. Het zou wel heel zuur zijn als je na twintig jaar moet stoppen omdat je geen fysici meer kunt vinden die in staat zijn om de specs te begrijpen, omdat je jeugd liever een pretstudie doet als bedrijfseconomie.
Anoniem
Op 20 november 2006 15:17:32 schreef free_electron:
magnesium werdt vroeger (woii) gebruik in de zuigerkoppen van vliegtuigmotoren.
als de motor warm werdt smolt het magnesium in de zuigerkop. daarbij trok het veel hitte uit de ontploffingskamer en gaf die af aan het koelsysteem.als je zo ene zuigerkop te pakken kreeg ( neergestort vliegtuig ) en je de steel afzaagde kon je ene bom maken.
En dan vond jij dat IK geobsedeerd was door WWII ':)
Ik denk dat in die tijd de mensen niet zo geinteresseerd waren in het maken van bommen, ze waren allang blij als ze er gene op hun kop kregen. Ik denk ook niet dat de doorsnee
burger toen wist van dat magnesium, want de constructie van oorlogstuig was natuurlijk strikt geheim.
In zo'n neergestort oorlogsvliegtuig waren ongetwijfeld voldoende intacte munitie en bommen aanwezig om zo'n kunstgrepen overbodig te maken.
En dan gingen de Duitsers staan toekijken hoe jij de motor van dat wrak demonteerde om er hun treinen mee te saboteren zeker?;-)
Trouwens, veel van die weerstandersverhalen mot je met een flinke klomp zout nemen. De meeste heldensdaden waren het zich wreken op de collaborateurs en soldatenliefjes van zodra men zeker was dat "ze" niet meer gingen terugkeren.
Ik denk dat onze ouders zich schaamden dat ze zich zo weinig verzet hebben tegen de aanwezigheid van de Duitsers. Tijdens de bezetting werkte iedereen voor de Duitsers, of er was geen brood op de plank.
Op 22 november 2006 14:53:19 schreef grotedikken:
Tijdens de bezetting werkte iedereen voor de Duitsers, of er was geen brood op de plank.
Nogal wiedes. Ten eerste is vijf jaar een eeuwigheid, ten tweede leek 't best mogelijk dat duitsland zou blijven.
Op 22 november 2006 14:15:22 schreef LaStei:
Als ze daar zo diep kunnen graven, kunnen we het hier ook, pak de boormachine... (en hebben we niet eens kernfusie nodig...)
Ze zijn op bepaalde plaatsen allang bezig sinds kort ook in Nederland, zie hier:
http://www.refdag.nl/artikel/1282240/Tomaten+kweken+op+aardwarmte.html
las dit van de week in de krant. Alvast een stapje in de goede richting. nu nog even kijken of het hier ook goed werkt en dan massaal gaan gebruiken, en als het kan zonder politiek gezeur want dat maakt het allemaal maar lanzaam.
In zo'n neergestort oorlogsvliegtuig waren ongetwijfeld voldoende intacte munitie en bommen aanwezig om zo'n kunstgrepen overbodig te maken.
Laat staan mooie buisjes als de RV2P2000, of zendbuizen als de RS241 
Overigens een mooi verhaal (nuja mooi......)
Hans Schotanus A Steringa Idzerda, de Friesche omroeppionier, kwam zo aan zijn eerste buisjes, door ze uit een neergestort Frans vliegtuig te halen in de eerste wereldoorlog.
Dat waren TM1 Mazda lampen, die hij toen heeft willen laten namaken door Philips.
Philips wilde eerst niet, tenzij hij er 1000 tegelijk bestelde, en even de specificaties opgaf.
Dat laatste was omdat Philips al primitieve buizen fabriceerde voor oa. marine en luchtmacht, en deze kennis niet buiten bedrijfsmuren mocht komen.
Idzerda heeft toen via Middelraad, de "lampendokter", een ontwerp laten maken, en dit bij Philips ingediend in 1917.
Inmiddels liep de oorlog op zijn eind (Nederland was neutraal, dit even voor de Belgen onder ons) en kon Philips dus lampen gaan leveren aan Idzerda.
De Philips "IDEEZET" lamp was een feit, en Idzerda's "Nederlansche Radio Industrie", gevestigd in Den Haag, kon beginnen met de verkoop van buizen en complete ontvangers.
Intussen hield hij er ook nog een eigen omroep op na, nog voor de Britten, Duitsers, Russen en Amerikanen.
Wegens financiele problemen is dit in 1922 afgelopen en nam de HDO (Hilversumsche Draadloze Omroep, de latere AVRO) het over, nadat de zender nog een tijdje door de NVVR werd geexploiteerd.
Maar goed, toen Idzerda hetzelde probeerde in de tweede wereldoorlog, door uit een niet-ontplofte V-1 de elctronica te slopen, is hij in 1944 gefusilleerd.
Zo liep het dus af met 's wereld's eerste omroep-pionier ...
[Bericht gewijzigd door KT88 op ]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
[...]En dan vond jij dat IK geobsedeerd was door WWII ':)
hahaha. neen ik heb dat gezien op een programma op de BBC ooit. de engelse vliegtuigen aren zo gemaakt en aan de piloten werdt die truuk verteld blijkbaar.
Rene Zwart
Draaiwerk? Proto Type? of ander enkelstuks draaiwerk? - draaitechniek.nl
Op 21 november 2006 15:35:20 schreef shiptronic:
[...]ik wel, heb jij een boortje voor me ( ongveer een km of 3)
heb nog wel een boorkop voor je liggen
en ook nog wel wat meters boorstangen a 6 meter lengte p/st
je kan trouwen met 15 a 20 meter al leuke put maken voor in je tuin, voor de plantjes zomers en zo.
voor die 20 a 25 meter heb je geen geavanceer spul nodig zoals die boorkop
jaren geleden dik 20m gepulst bij mijn ouders in de tuin idd voor grond water, zeer simpele techniek kunje zelf maken
buis + binnen koker met een terugslag klep van rubber er in en gaan ( je moet er wrl een bok boven hebben met een katrol er in)
vraag me wel eens af hoe ze dat "sturen" voor elkaar krijgen, tevens wat doe je met torsie in een boor van 2 KM?
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op ]
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Hoeft niet eens zo spannend
Je pakt gewoon een paar lengtes 50mm pvc
Je knoopt je tuinslang eraan pijpje rechtop en hij zakt vanzelf de grond in.
aan het einde van die 5 meter buis plak je gewoon de volgende eraan en ga je weer verder.
Ben zo al eens tot 32 meter geraakt.
Wij maken trouwens bij ons aan de zaak ook warmte win instalaties die warmte uit de grond halen.
Is werk van een bedrijf genaamd ETP
staat wel wat op google (en nee dan bedoel ik niet die zonnenpaneeljes)
Rene Zwart
boorpijpen zijn zeer flexibel.
de maatschappijen waar wij de boorpijpen voor maken boren gemiddeld 20 a 25 km diep.
de krachten door het sturen worden opgevangen door een speciale laag op de buizen (zie foto)
dit vangt de warmte en wrijving op die ontstaat.
ze hebben normaal gesproken ongeveer 1 a 2 km nodig om te bochten te maken.
ze sturen dmv aanvoerkracht (druk geven) en rotatie snelheid.
Rene Zwart
Op 22 november 2006 21:51:54 schreef Jan klaasen:
Rene dan kun jij ons ook wel vertellen wat het ongeveer kost op een gaatje te boren van 5KM
ergens op het land neem ik dan aan (onshore)