Over "rechtuitontvanger" gesproken!

Dit topic is gesloten

http://www.qsl.net/kd0ar/1929/

Leuk om te zien,amateur station anno 1929.Ook hondje aanwezig;-).Ondertussen geef ik het maar op morse leren.Dat stomme computerprogramma gaat sneller dan ik kan schrijven verdomme.Hoe willen ze dan in godsnaam dat je het leert...?

Met veel geduld en heel veel oefenen Sparkman!

@De Olde: Prachtig verhaal! :)

Welja da heb ik niet meer na alle tegenslagen de laatste dagen.Moet ik dan opnieuw leren schrijven ofzo?Kom gewoon letterlijk gek van die piepjes.Na zo 1500 x de k en de m gehoord te hebben met hun dahdah en dahdidah of wat het ook mag wezen hebbek der wel genoeg van

Henry S.

Moderator

Op 12 maart 2007 16:38:01 schreef Frithjof Sterrenburg:
Henry's spoelen op CD moeten eigenlijk ook bovenop de kast, met hendeltjes voor de regeling...

Stukje pianoschanier was me al ten binnen geschoten.

Dat dempende effect van de potmeter zal wel meevallen, dat ding is meestal in de buurt van de 47 kOhm. En echt hi-tech is het niet! Meer in de geest van een verlengde c.q. verkorte Neanderthalknuppel!

Alléz, ik gebruik ook twee potjes, 5K en 1K, bijna op minimaal.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 12 maart 2007 19:29:51 schreef Rd12tf:
Met veel geduld en heel veel oefenen Sparkman!

Zucht,je hebt gelijk,morgen beter en meer geduld.Hoe lang deed jij er eigenlijk over om het een beetje onder de knie te krijgen?

rob007

Yarr, Matey!

Ik geloof dat de mensen die hier tikken.
Allemaal!
Wel het zelfde hebben gedaan, mee gemaakt, of de zelfde gekke dingen hebben gedaan!
Het verhaaltje van de @Olde
Kan ik bijna zo kopiëren alleen zat bij mij niet het draad om mijn nek.
En ook was ie niet gevallen.
Maar werd ik smorgens veel te vroeg wakker van de ruis!

Hier ik had deze link ook weer per ongeluk gevonden maar was hem weer kwijt geraakt,
Gelukkig had ik hem met wat googlen weer snel te pakken!
Kunnen we weer plaatjes kijken! naar beneden scrollen?
http://home.wxs.nl/~meuls003/books/radio.html

@FS
Ik heb het toch geprobeerd en het werkt wel!
Dus gewoon een laag oHmige koptel er tussen maar was ie dus zachter (beetje te zacht!)
Gewoon 220~ trafootje is een optie,
@RD12TF
Plano ook maar wel veel werk zeg! Ik hoopte op 1 buisje?
Kon dat niet? Het hoeft niet te knallen maar gewoon net ff iets harder?
http://members.lycos.nl/surftowesley/schemaboek/displayimage.php?album…
Als ik nu een weerstand(1Watt) met hoge waarde in plaats van de koptel. zet.
En dan van de anode een potmeter met misschien ook nog een veiligheidsweerstandje er tussen of zo en dan de loper via een Ctje aan de koptelefoon?
OF
Van af die loper naar een volgend buisje ECC of EC of EFje om het een klijn beetje te krikken?

Ja ik weet het ik ben weer vervelend!
Gr Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

@Sparkman,
Doe rustig aan, niet te snel willen, doe je methode Koch? Wissel eens af door gewoon te luisteren naar amateurs, en denk vooral om voldoende frisse lucht! Hier is het mooi weer.
Ik heb het 40 jaar geleden geleerd, maar 30 jaar niets mee gedaan. Dan moet je opnieuw beginnen...

@Rob,
Misschien toch een TV versterker, die zijn vaak met één buis en een hoogohmige speaker. Plano principe met een ECC8X? Leuke link trouwens!

Ik had vroeger een buizenradio naast mijn bed staan, zonder kast. Op een ochtend wilde ik hem aanzetten maar kwam met mijn vingers op de 220V~ contacten, auw! Gelijk wakker! :)

@Rd12tf: ja, er staat een close-up van dat stukje mechaniek in Ontvangers, ik was er zo trots op... Overigens stond ie bijna altijd op maximale koppeling omdat ik met een all-wave antenne werkte. Zou misschien wel anders zijn geweest als ik een smalband beam rond 7 MHz had gebruikt...
@rob007: ja, het werkt wel, maar door de misaanpassing is het (te) zacht. Ik zou gewoon inplaats van de telefoon een extra buisje aan de koppel-C hangen als ik jou was.
@Sparkman: hé ik wist niet dat je schrijven kon? :-) Troost je, ik kan dat niet meer, omdat ik al zo'n 50 jaar alles tik kan ik nog net mijn handtekening zetten. Wordt er meer van me verwacht dan krijg ik van de gierende zenuwen meteen schrijfkramp en kan ik het schudden...

De Grote Hellehond Zelve.

Je zou de kathodeweerstand kunnen verkleinen. Maar dat heeft wel effect op de terugkoppeling en andere dingen.

Maar eigenlijk verwacht ik niet dat er nog veel te optimaliseren valt aan dat schema. Het zijn normaal gesproken volgens mij al schema's die best goed uitgekiend zijn. Misschien dat je detectie met een diode kan doen i.p.v. de niet-lineariteit van de buis. Dat kan nog een beetje winst opleveren. Al zal het niet veel zijn.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Op 13 maart 2007 07:45:55 schreef Rd12tf:
@Sparkman,
Doe rustig aan, niet te snel willen, doe je methode Koch? Wissel eens af door gewoon te luisteren naar amateurs, en denk vooral om voldoende frisse lucht! Hier is het mooi weer.
Ik heb het 40 jaar geleden geleerd, maar 30 jaar niets mee gedaan. Dan moet je opnieuw beginnen...

Ik had vroeger een buizenradio naast mijn bed staan, zonder kast. Op een ochtend wilde ik hem aanzetten maar kwam met mijn vingers op de 220V~ contacten, auw! Gelijk wakker! :)

Jammer dat er nog zo weinig mensen precies geïntreseert zijn in morse...Ik gebruik zo'n Koch methode trainer op PC.Gisteravond op de 40 meter zitten luisteren met m'n mexicaan en daar hoorde ik precies nogal verdwaalde CW zender CQ roepen nog 10x trager dan mij.Elke letter zat er zeker een volle seconde pauze tussen.Zulke uitzendingen kan ik deels volgen.Vanavond eens m'n ouwe 40-80-160 meter Hartley in actie zetten(ouwe roestbak met een AL4 eindpentode+RGN 1064 gelijkrichter,lekker antiek nog:p)en zien of ik iemand te pakken krijg.

Nou wat jij daar mee maakt doet me aan iets denken.Ik ben reeds lang de trotse bezitter van een Graetz Topas 38W.Ook een mexicaan.Dat ding speelde bij mij vele uren per dag.De eindbuis(een AL1 in dit toestel)staat met 270V op g2 en 260V op de anode op de rand van ontploffen ingesteld wat der dus voor zorgt dat deze buis enorm heet word na enkele uren draaien.Stond dat ding op goeie dag weer te spelen en springt m'n hond op de vensterbank waar dat toestel staat.Ding stond te draaien zonder achterwand en hond begint doodleuk zonder het enigste besef van kwaad rond te snuffelen in het toestel.Kom ik net binnen en zie ik em zo z'n neus tegen die eindpit duwen waarvan ie nogal geschrokken wegliep.Ik hond eens bekeken,niks mis mee.Zou nu wel z'n lesje geleerd hebben dacht ik maar een koppigaard als het is keert ie terug naar dat toestel om der weer verder in te snuffelen,ik was wat aan het knoeien.Hoor ik ineens uit die speaker KRAAAAK gevolgt door een hond die aan een nooit geziene snelheid al jankend richting z'n mand vlucht.Blijkbaar moet dat arme dier dus tegen de 230 of 300V aansluitingen van de speaker magneet gekomen zijn...Welke lessen heb ik hieruit geleerd?Let beter op dat je huisdieren niet in je rommel zitten te snuisteren.De hond echter sinds dan loopt ie al weg als ie maar een buizenradio ziet:p

@ Allemaal:

Jongens wat zeggen jullie van het volgende idee:

Eind April, begin Mei is het honderd jaar geleden zullen we maar zeggen dat mijn Opa de Eiffeltoren ontving, zie het begin van de discussie op dit forumpje.
Om dat te vieren organiseer ik het Grote Internationale Mexicaanse Symposium, dat zich diepgaand met de theorie en praktische realisering van de één(of meer...)kringer zal bezighouden. Ik tracteer op een zaaltje met fatsoenlijke accommodatie voor onze techniek (stopcontacten en tafeltjes) en op koffie. Hier bij mij in Heiloo (onder Alkmaar) is een prima Golden Tulip. Ik stel voor op een Zondag, dan hebben de gehuwden geen huishoudelijke verplichtingen. Er is achter het motel een groot open terrein, daar kunnen we batterij-gevoede spullen demonstreren.
Ik neem aan dat vrijwel iedereen mobiel is, maar eventueel kun je vanaf station Alkmaar met een bus voor het motel uitstappen, moet alleen even kijken of dat ook op Zondag is.
Speciaal @Sparkman: ik wou jou er ook graag bijhebben met een kleine demo vonkzender maar omdat jij in de binnenlanden van het buitenland woont weet ik niet hoe je met vervoer zit?
Laat me allemaal even weten hoe jullie er over denken en wie er komt?

Een woord: Geweldig!

//edit: Paar woorden meer, ik ben van de partij, al moet ik op de fiets vanaf Baarn! :)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op donderdag 15 maart 2007 09:42:07

Hugo Welther

Moderator

@Frithjof

Dat lijkt mij een heel leuk idee. Noteer mij maar alvast als deelnemer.
Nu nog een rechtuit....

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

@ Allemaal: ik wacht even de reacties af, misschien surft niet iedereen herhaaldelijk naar dit forum. Dan stuur ik de eerdere deelnemers die ik vind nog wel even een privé e-mailtje als reminder. Zou het leuk vinden als we een man of 8-10 hadden.
Overigens: "een MAN of 8-10": niks sexistisch bedoeld hoor, maar waarom is er nu nooit eens een boek
"Meisjesradio" gemaakt?

DE OLDE

Overleden

Op 15 maart 2007 11:30:58 schreef Frithjof Sterrenburg:
@
Zou het leuk vinden als we een man of 8-10 hadden.
Overigens: "een MAN of 8-10": niks sexistisch bedoeld hoor, maar waarom is er nu nooit eens een boek
"Meisjesradio" gemaakt?

Mensjesradio :)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

ik zou graag komen, maar het een en ander hangt van de datum af, als ik kan kom ik desnoods op de fiets... :) vanaf Zaandam is het niet zo erg ver.
wie regelt eigenlijk de antennes en hoe zorg je dat je in de zaal niet alleen het brommen van de TV's en de tl verlichting en of dimmers hoort op de mexicaan?
tot nu toe heb ik in geen enkel hotel een fatsoenlijke ontvangt gehad (met een 'normale' radio, dat wel)
indien nodig kan ik voorzien in een vonkzender van enkele watts, ik ben in het bezit van een kleine rhummkorf inductieklos, maar ik ben niet bepaald goed in het bouwen van vonkzenders...
misschien een beter idee, wel weerafhankelijk, in de openlucht doen. hier in Zaandam, in het jagersveld, is een mooi veldje met een heuveltje met ruimte voor ca. 50 a 100m antennedraad op 3 a 4m hoogte :) mastje de grond in en luisteren (en zenden?) maar!
er zal dan wel op batterijen gewerkt moeten worden, of iemand moet een omvormer/generator meenemen (spijtig, mijn 600v 60mA dynamotor is overleden :()
misschien moet je eerst eens met je radiootje het zaaltje instappen voordat je iets gaat organiseren...

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 15 maart 2007 13:24:16

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 15 maart 2007 09:27:29 schreef Frithjof Sterrenburg:
@ Allemaal:

[..geweldig idee..]
Laat me allemaal even weten hoe jullie er over denken en wie er komt?

Daar wil ik graag bij zijn!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Even een mooie anecdote: ik zei tegen mijn trouwe echtgenote: "ik moet controleren hoe de ontvangst in het hotel is" en zij bekende even later dat haar eerste gedachte was: "nou het zijn allemaal heel voorkomende mensen, dat hoort bij het beroep"...

Ik controleer vooraf hoe het daar hoogfrequentmatig is, dat is het voordeel dat het bij me in de buurt is, ik kan dingen persoonlijk regelen en controleren. Er is vast en zeker veel storing, maar voor degenen die met een ferrietantenne werken is dat geen bezwaar.

Wat de netvoeding betreft (van de forumbezoekers zijn er een aantal die daarvan afhankelijk zijn): volgens mij is het mogelijk dat ik een haspel met 10 meter snoer uit het zaaltje (of misschien huur ik een kamer) naar buiten voer, en dan zorg ik wel voor een lang stuk draad dat we buiten ophangen.

Voor de batterijvoeders is er geen probleem, ik schreef al dat erachter een enorm terrein is. Een openlucht gebeuren durf ik niet aan, dat wordt gegarandeerd janken.

@ledlover: je kan contact opnemen met Sparkman voor die vonkzender met je Ruhmkorff! Vanaf Zaandam is inderdaad niet ver maar openbaar vervoer gaat ook goed zoals ik schreef. Datum prikken we samen met elkaar, ik stelde dus voor eind April - begin Mei, kunnen we alvast plannen.

Ik controleer vooraf hoe het daar hoogfrequentmatig is,[...]

Ik zie het al voor mij: Frithjof met een voor 'gewone' mensen onherkenbare contraptie, die al mompelend en commentaar gevend het hotel onderzoekt.
Het personeel zal denken dat er een genootschap van geestenjagers op bezoek gaat komen!

;)

Henry S.

Moderator

Op 15 maart 2007 09:27:29 schreef Frithjof Sterrenburg:
@ Allemaal:

[...]

Noteert u mij maar. :)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Goed zo, de wormen komen uit het houtwerk, ik heb er nu 6 mezelf meerekenend. De man van Betelgeuze moet zich ook maar verwaardigen voor deze keer met de Neanderthalers op te trekken... Verder hoop ik op Sparkman, dat maakt er al 8.

Zomaar wat mededelingen:
1) denk erom dat de netvoeding randaarde heeft. Daar passen geen nostalgische stekkers in zoals ik regelmatig tot mijn schande ervaar.
2) wie heeft een bos draad voor antenne? Ik vind zelf alleen maar coax (dat werkt niet zeggen ze) en bosjes montagedraad.
3) mogelijk heeft iedereen wonderlijke antenne-pluggen, ik neem een krokodillenklem mee, zorg dat die op je ingang kan vastbijten.
4) weten de batterijvoeders zeker dat ze met een batterij werken en niet stiekum op een laagvolt netvoeding? Ha!
5) ik heb nog een PP11 spoeltje voor een liefhebber en een grote (470 pF schat ik) enkelvoudige afstem-C, ook voor de arme stakker die zonder zit. Misschien hebben jullie ook nog overtollig spul, kunnen we elkaar helpen.
6) voor de mensen met bonussen die in voitures rondrijden: een "echte" Mexicaan uit 't fabriek meenemen zou leerzaam kunnen zijn ter vergelijking met onze eigenbouwsels. Helemaal mooi als iemand een werkende TornEb kan opstellen!

Ik vind in de genoemde periode de volgende Zondagen:
22 April, 29 April, 6 Mei. 13 Mei is Moederdag dus dan weet je het wel.

Gaat Rob ook? Zonder Rob is het natuurlijk een stuk minder goed!
Ik neem wel een bos (netwerk patch) draad mee en een magnetic UnUn. Voor de armlastigen zet ik ook een PP11 in.

O ja, en dat beeld dat Rd12tf oproept (rondwarende geestenjager F.A.S.S.) spreekt me enorm aan zoals jullie kunnen bedenken. Moet een kastje zijn met een raam erop en enge fluittonen. Misschien een Mexicaanse Hond?? Heb ergens een plaatje staan zoals het er uit moet zien, zal eens zoeken.
Ik mis nog in ieder geval uit mijn hoofd gesproken een berichtje van:
fred101, rob007 en natuurlijk die meneer van Betelgeuze.

[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op donderdag 15 maart 2007 18:51:58

even tussendoor, die boeken over jongensradio, zit daar goud in verwerkt ofzo: http://sharon.esrac.ele.tue.nl/verkopen/boeken/boeken.html
hier staan ze voor 35 euro per stuk

Dit topic is gesloten