Over "rechtuitontvanger" gesproken!

Om niet met lege handen op de meeting te komen ga ik, ondanks tijdgebrek, ook iets maken. Het net door 4 dozen buizen gegraven en daar een EL95 opgedoken.
Het zal deze wel worden: http://www.b-kainka.de/bastel100.htm

De lol is om het zo mooi in een kastje te maken dat ie als "pronkstuk" in de huiskmaer kan staan.

Ik ben in het verleden met meer en minder succes aan het knutselen geweest met RX-jes met genererende detector.
Ik lees al vanaf het begin mee in dit topic en ga nu ook maar iets op stapel zetten met sleutelbuisjes. Ik heb hier nu 2 x EF22 en 2 x EBL21 liggen samen met een kringetje en LF moet er wel wat leuks te b(r)ouwen zijn.
Als het allemaal op tijd af is kom ik het graag laten zien/horen op jullie meeting. (Neem ik ook mijn boek mee om het te laten signeren door the-one-and-only ;))

Heeft iemand nog 'het' boek over? Vandaag helaas niet gevonden.

Ik heb 2.4kg HF-litze! Dus de spoelvormen worden gestript en opnieuw gewikkeld met 15*0.08 :)

Mail over de meeting ontvangen, 6 mei 12:00 is ok.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

zo, ik heb een nieuwe dynamotor voor het uitlaten van grote mexicaanse honden in het veld, hij levert 220Vac 50hz uit een 24v accu, en mag 180mA leveren. voldoende zelfs voor een grote omroepsuper! (als je de gloei apart voedt)

ik heb vandaag een echte griddipper gescoord. Een heathkit GD1U met een buis erin. Kan ik wat aan mijn hondje gaan meten.
Ik hoop dat de buis heel is/blijft want daar hen ik niet veel kennis van en al helemaal geen onderdelen.

Fred

Op 17 maart 2007 23:23:13 schreef fred101:
ik heb vandaag een echte griddipper gescoord. Een heathkit GD1U met een buis erin. Kan ik wat aan mijn hondje gaan meten.
Ik hoop dat de buis heel is/blijft want daar hen ik niet veel kennis van en al helemaal geen onderdelen.

Fred

D'as een leuk ding. Ik heb hem zelf gebouwd met een EC81 buisje, werkt echt als een trein. Ik heb hier het manual voor je (sorry, trage link) en een paar foto's van mijn contraptie

http://home.wanadoo.nl/mans-veldman/dip-3.jpg
http://home.wanadoo.nl/mans-veldman/dip-4.jpg

Op 17 maart 2007 23:23:13 schreef fred101:

Fred

Die EC92 of 6BA4 die er in zit heb ik eventueel nog wel.

Op 17 maart 2007 23:39:33 schreef Schimanski:
[...]
D'as een leuk ding. Ik heb hem zelf gebouwd met een EC81 buisje, werkt echt als een trein. Ik heb hier het manual voor je (sorry, trage link) ...

Waarom gooit er niemand eens wat spaanse pepers in dat qsl.net.
Ik krijg de indruk dat men daar in het 1200 baud tijdperk is blijven steken.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

[off topic]
@beertje_01. Ik heb je gemist vandaag. 19" inch kast?
[on topic]

Pas maar op, zometeen alleen BBS inlogscherm via Hyperterminal. >:)
Ik kwam tijdens een speurtocht naar ouderadioschema's idd zoiets tegen... Aanmelden via mail en dan inloggen op de BBS, ongelovelijk... Url ben ik alweer kwijt.

Op 17 maart 2007 23:47:38 schreef Henry S.:
Pas maar op, zometeen alleen BBS inlogscherm via Hyperterminal. >:)
Ik kwam tijdens een speurtocht naar ouderadioschema's idd zoiets tegen... Aanmelden via mail en dan inloggen op de BBS, ongelovelijk... Url ben ik alweer kwijt.

Het BBS van Kees van Dijke misschien? Dat gaat nog via Hyperterminal via een Fido-node.

Exact! http://www.radiocollection.net/

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

hoi schimanski,

Ik heb gisteren avond via een link op een forum over antieke radio's het manual gevonden en volgens mij stond daar ook een foto van jouw dipper en was het jouw link. Daar stond gelukkig tot in detail in hoe je zo'n ding moet gebruiken.

Hugo,

Ik vind een reserve buisje wel een veilig idee, ik kom alleen niet dagelijks in zoetermeer, hoe kunnen we dat regelen. Zag dat je aan paardensport doet, ik ook.

Fred

Op 18 maart 2007 09:23:22 schreef fred101:

Hugo,

Ik vind een reserve buisje wel een veilig idee, ik kom alleen niet dagelijks in zoetermeer, hoe kunnen we dat regelen. Zag dat je aan paardensport doet, ik ook.

Fred

Ik ook niet dagelijks in Waardenburg, maar we regelen wel wat. Neem maar via mail contact op.

@FAS. 6 mei 12.00 uur is genoteerd.

Nou, nou, wat een explosie van activiteit! Maar goed dat ik 6 mei heb geprikt, dan kan iedereen nog nervieus wat klaarstomen...
@fzwart: perfect, kerel, dat moeten we hebben. Iets met glanzend politoer en messing enzo... Pas wel op met koper, dat wordt tegenwoordig zelfs uit kerken gestolen...
@schimanski: met de 21 serie is helemaal mooi, dat zie je bijna nooit en een ECH21 is geloof ik onbetaalbaar. Als je 2 stuks EF22 en 2 stuks EBL21 hebt kan je een stereo-Mexicaan maken :-) Signeren kan ik nog net, zie een eerder berichtje op dit forum... Mooie dipper! Nou duikt dát onderwerp weer op, kun je ook lang mee zoet zijn. Die spoelen op DIN luidsprekerplugjes zijn handig!
@fred101: gefeliciteerd met de dipper, als je problemen hebt neem hem dan maar mee naar de meeting. Controleer even welk buisje er in moet, als iemand hem heeft kan hij hem ook naar de meeting meenemen.
@Henry S.: ik vind dat je die 2,4 kg litze allemaal op moet maken in één spoel, dan kunnen we op ELF naar radio Betelgeuze luisteren. Gaat de isolatie er af als je soldeert of moet je branden? Daar is misschien een beter alternatief voor.
@ledlover: je hebt een hoogstaand karakter (dankzij die dynamotor). Kan daar gewoon een netstekker in en hoe doe je het met die 24V accu? Of rijd je zelf in een Humvee?

@allemaal:
Twee opmerkingen:
1) ik boek in het hotel onder de naam van de vereniging De Mexicaanse Hond. Nou hoop ik toch zo dat iemand van het hotel zegt dat ze geen honden toelaten...
2) mijn vriendje PA3FVQ herinnerde me er aan dat er bij eenkringers ook gesproken werd over het "Zuster Buitenhuis Effect". Die zuster zou een soort Jomanda van voor de oorlog zijn meende hij. Weet iemand meer? Ik denk dat we juffrouw Buitenhuis maar tot beschermvrouwe van de vereniging moeten benoemen...

ik heb 2 (gebruikte) 7AH 12v loodaccutjes gekocht, ik zit even te kijken wat ik moet doen om die dynamotor op te frissen zodat ie niet vastloopt of doorbrandt of wat dan ook...
er staat op dat ie 4,2a bij 24v gebruikt, op 2 autoaccu's zal hij dus wel een aantal uur blijven draaien :) echter kan ik me voorstellen dat die sleepringen en commutator vrij veel vonken en dus een ratel in de ontvangst veroorzaken.
ik heb al een topic gestart over hoe aan te sluiten, misschien kan iemand daar nog even kijken, waar ik de + en - op aansluit (maakt dat nog wat uit, die draairichting? bij mijn vorige wel...

Ik heb een 800W 220V generator, kan ik ook meenemen. Is alleen niet echt stil.

Fred

ik denk niet dat dat nodig is als we in een zaal zitten, alleen als je buiten nog wat gaat spelen met radio's ;)

Eat neemt zijn Retex-kit (Spaanse Heathkit!) trimzender mee, kan handig zijn.
@Frithjof,
Pas op met die naam De Mexicaanse Hond, het trekt misschien opgedirkte joffers met evenzo opgedirkte Chihuahua's aan!

whaha :D dat zou geweldig zijn

Leuk is dat wel, maar zij zullen zich de koffie en de koekjes toe-eigenen.

Hemelse goedheid, nou krijgen we nog een verzameling dieselgenerators van 1000 pk ook als we niet oppassen. Binnen moet een ferrietantenne storingsvrij zijn, als we buiten een draad ophangen zou het meeste van de storing wel weg moeten zijn maar het terrein erachter is ver van de bebouwing af en moet rustig wezen.
Een goeie dynamotor moet HF behoorlijk stil zijn, ik had er met mijn ARC-5 setjes geen problemen mee. Wel de goeie draairichting nemen, heeft niks met de AC te maken maar is puur mechanisch (ingelopen borstels).
Ja, voor meiden met of zonder schoothondjes kan ik niet zorgen, helaas...
Zuster Buitenhuis staat niet op internet trouwens.

Op 18 maart 2007 12:23:38 schreef Frithjof Sterrenburg:
...
Zuster Buitenhuis staat niet op internet trouwens.

Frithjof, zuster Buitenhuis (haar effect tenminste) wordt beschreven door PA0SE in zijn boek "100 Jaar Radio, 50 Jaar Veron" blz. 108.

In 1922 zou een zich "zuster Buitenhuis" noemende dame in Den Haag spreken over "psychometrie en het verband tussen persoonlijk magnetisme en draadlooze telegrafie"
Corver beschrijft het in Radio Nieuws van 1 maart 1922: "het bleek één der vele helderziende juffrouwen in Den Haag te zijn, die er een spreekuur op na houden. De juffrouw had een medewerker den heer Witkamp, die vroeger een tijdje assistent is geweest op het laboratorium der Ned. Radioindustrie te Den Haag. Hij had een groot raam opgesteld een toestel met terugkoppelvariometer en een paar lampen. De "Zuster" deelde mede, dat zij door ingaande proeven met den heer Witkamp het bewijs had gevonden dat "het fluïdum" dat straalt uit de menschelijke hand precies dezelfde electromagnetische golven verwekt die ook die ook draadlooze berichten door muren doet komen. Dat bewees Witkamp door te laten hooren, dat in de telefoon van het ontvangtoestel toonveranderingen optraden als hij, of een ander, met den hand bij de variometer kwam.
Het was Corver welletjes en hij richtte zich tot de zuster. "dat zij natuurlijk van de draadlooze geen draad afwist en dus ook niet van bewust bedrog kon worden beschuldigd, maar dat het optreden van den heer Witkamp, die zeer goed weet, dat het vertoonde capaciteitsverschijnsel niets te maken heeft met een "fluïdum" of met "persoonlijk magnetisme", hoogst laakbaar was en schandelijk."

@Schimanski: je bent een pronkstuk van de beschaving! Heb dat boek natuurlijk ook zelf, misschien was daar dus wat vaag van blijven hangen maar nou weet iedereen op dit forum tenminste het naadje van de kous.
Mooi dat je even exact specificeert "Zuster Buitenhuis (haar effect tenminste)...".
Dat fluïdum moeten we overigens ook vasthouden in ons vocabularium... (Z)weetvoetje als aankomend fysicus en Alien moet hiervan meer afweten!
Maken fred101 en ledlover even uit wie van hen een krachtcentrale meeneemt?

Even iets anders: weet iemand of Foreman nog leeft?
Die zou bij deze nostalgische gelegenheid niet mogen ontbreken vind ik.

Ik zorg in ieder geval voor passende versterking (nee, mijn Philips pannekoek blijft thuis, veel te veel risico!).

fred mag de zijne wel meenemen, die van mij draait op batterijen en knettert aanzienlijk op de radio (en mag nog wel onderhoud hebben, ik vind dat hij nogal stroef loopt, al draait een 2x 15w versterker er prima op)
maar ik neem toch aan dat we binnen zitten?