Hehe, 't is gelukt ... eindelijk geluid uit een zelfbouwsel ....
En de muziek is zowaar nog verstaanbaar ook.
Dit topic is gesloten
Golden Member
Hehe, 't is gelukt ... eindelijk geluid uit een zelfbouwsel ....
En de muziek is zowaar nog verstaanbaar ook.
Overleden
@fzwart: tof, man! Ik zie geen spoel, heb je een NULkringer uitgevonden?
@fred101: ik stuur het spoeltje op! Kijk hier nog maar even: http://www.pa3esy.nl/zelfbouw/PP11/theekist_body.html
voor de controle van de aansluitingen! Volumeregeling in de UN-42 is heel simpel: vervang R6 (achter C9) door een potmeter van 500 kOhm of 1 MOhm logarithmisch. Het lopercontact dan naar pin 2 van de ECC82.
P.S.: nou heb ik weer wat... @#$%&^!!
Golden Member
Er is wel een spoel. Hij staat aan de achterkant in het midden in IC-voet-pennen om te kunnen wisselen.
Met 33 uH tot nu toe het meeste succes.
Yarr, Matey!
HAHAHAaaaaaaaaaa Leuk is dat!
@F is helemaal gelukkig! Mooi gedaan F
Ja het is ook altijd erg leuk he als het werkt.
Het ziet er ook erg leuk uit moet ik even tikken.
Mag ik vragen welk schema dit is?
(zag ook geen spoel, later wel de smoorspoel lekker makelijk!)
En nog even wat anders, de vorige keer kwam @Vinb met deze link:
http://www.mikroe.com/en/books/rrbook/chapter3/chapter3f.htm
bron:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/47192
hier stonden vind ik best leuke schema's ook leek mij zo.
misschien leuk om in de aandacht te brengen?
Rob007.
Golden Member
Yep, ben blij dat er nu eindelijk iets werkt. Het is anders zo om moedeloos van te worden. Alles zit perfect in elkaar maar doet niks. Gelukkig nu wel.
De link is ergens op de eerste pagina al genoemd maar hier is ie weer een keer: http://www.techlib.com/electronics/regen.html
Yarr, Matey!
Ja ik moet zeggen vroeger,
in het begin toen ik met de hobby begon mislukte er erg veel.
En dat was best demotiverend! (had ik er flink de pest in!)
Gelukkig kreeg ik toen de experimenteer dozen van Philips.
Als die er niet waren gekomen had ik de soldeerbout misschien wel in de vuilnisbak gegooid.
Na die dozen mislukte wel meer wat maar kreeg hoe langer hoe meer alles aan het werken.
Maar nu is het soms zo dat er mensen B.V. mailen dat het niet werkt,
En of de duivel er mee speelt ze wonen altijd ver weg!
Dan krijg ik de neiging zo van ik stap zo in die auto en zet de bout dan maar aan!!!
Je kunt dan aan de manier van tikken zien dat ze de moet opgeven,
Waardeloos is dat!
Rob007.
Overleden
Flip, denk er wel aan dat dit soort spoeltjes een Q van niks heeft.
Ik gebruik ze oa. in DAC voedingen omdat ze de spanning amper opslingeren.
Een mooie luchtspoel zal zeker betere resultaten geven.
idd, dat zijn flutspoeltjes. Het schema lijkt me ook niet al te best, maar misschien werkt het toch heel goed. Het is in ieder geval wel redelijk gewaagd... Ik heb zelf geen ervaring met dergelijke schema's. Verder een mooie opbouw. Maar waarschijnlijk heb je nog wel een fijnafstemmer nodig. ff een touwtje rond die afstemknop ofzo, en dan lukt het wel. (zie bijv. hoe ik het oplostte op pag 2 van dit topic)
Hoe soepel is de terugkoppeling? Indien soepel genoeg kan je overwegen er nog een aantal audiotrappen achter te zetten. Dit levert waarschijnlijk maar erg weinig geluid bij zwakke zenders. Als de terugkoppeling soepel genoeg is, dan loont het de moeite om de gevoeligheid heel ver op te voeren.
Golden Member
Het geluid is met de huidige spoel toch behoorlijk goed. De terugkoppeling verloopt wel iets als hij een tijdje op dezelfde zender afgestemt staat maar dat is met zo'n eenvoudige opzet ook te verwachten. De afstemming is zonder een aanwezige vertraging ook nogal kritisch.
Maar ach, het is ook meer als geintje bedoelt dan als serieus ontvangststation.
Nu nog even wat behoorlijke connectors er aan en met luchtspoelen gaan experimenteren.
Golden Member
Zo, het chassis is bijna af, natuurlijk het een en ander vergeten te boren of op de foute plaats. De afstem C heeft een dubbele vertraging en de afstemknop is gelagerd. De trafo zet ik er toch maar boven op ipv eronder te hangen. Dan maak ik er wel iets omheen.
Nu de onderdelen monteren en verbindingen solderen. Dan kan ie gelijk aan als de spoel er is. Moet ik alleen nog een voetje draaien waar de spoel op kan en welke in een buisvoetje kan. Maak ik van nylon en dan 8 printpennetjes als pin denk ik.
Fred
Overleden
@Allemaal:
@#$%^&! Als jullie soms denken dat je het moeilijk hebt:
Ik heb twee 6AW8A triode-pentodes.
1) Het binnenwerk van beide buizen ziet er TOTAAL ANDERS uit!!
2) Ze trekken volkomen andere stromen als ik ze in de schakeling prik!!
3) O ja, en ze versterken allebei prima AF maar detecteren voor geen stuiver. Het zijn overigens steile HF pitten...
Welke GEK is ooit met dit forum begonnen vraag ik me af??
Wijsheid verdwijnt met de jaren...
Overleden
6AW8 is een TV-buis, een syncscheider-triode en een videoeindpentode.
Lijkt me dat de eerste niet steil hoeft te zijn, en de tweede een hoge impulsspanning kan verdragen zodat de lineariteit bij lage spanningen in die toepassing wel eens onder de maat kan zijn.
Komt bij dat het Amerikaantjes zijn, onder het motto: "Knal er maar wat in, werkt het niet dan vervangen we die buis gewoon".
In jouw toepassing dus wel, helaas.
ECL82 of 86 lijkt me beter geschikt, bij de laatste wel oppassen voor grote Millers vanwege de hoge Gm.
Golden Member
Als de meester het al niet voor elkaar krijgt dan begin ik me nu serieus af te vragen waar ik aan begonnen ben. Ik heb al 1 buisvoet gemold (gelukkig is hij nog bruikbaar)
Fred
Moderator
Op 18 april 2007 20:32:17 schreef KT88:
[...]
ECL82 of 86 lijkt me beter geschikt, bij de laatste wel oppassen voor grote Millers vanwege de hoge Gm.
Ah vandaar dat m'n buisje begon te 'zingen'...
Overleden
@KT88: als AF werkt het helemaal niet gek, flink veel volume en goed gaaf, dus dat valt mee. Zou best kunnen als eindtrapje in een grotere super of zo.
Die triode doet niks en dat is krankzinnig, elke triode moet in deze schakeling gelijkrichten, je gebruikt tenslotte het rooster als diode... Ik moet wel zegggen dat het "pull outs" zijn, daar zal het wel aan liggen.
@fred101: maak je geen zorgen, de "meester" wilde met alle geweld nu eens die 6AW8A gebruiken, omdat zo'n ECL al tientallen malen aan het Mexicanen is gekregen. Die ECC van jou doet het gegarandeerd.
Om met president Bush te spreken: "stay the course"! Ik laat me niet piepelen door wat stomme electronen!
Yarr, Matey!
@Fzwart
Ben je nu niet nieuwsgierig als je dat aanpassinkje zou doen op die site?
http://www.techlib.com/electronics/regen.html
@FS
Ik ben er gelukkig niet mee begonnen!
Rob007.
Overleden
@rob007: geluk zit soms ook in het je suf piekeren!
Zeg nou eerlijk, zouden we gelukkig zijn als alles in een keer werkt? (Ik niet, ik wil lekker frutten!)
Piept die triode wel Frithjof?
@fzwart
Geweldig! Ik krijg zin om ook een torren Mexicaantje te maken!
Met chique torren dan: Fets, ik heb nog bergen J310 liggen.
Welke GEK is ooit met dit forum begonnen vraag ik me af??
We zullen een passende kwelling voor hem/haar bedenken ...
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op donderdag 19 april 2007 17:28:56
Golden Member
Op 19 april 2007 16:11:55 schreef rob007:
@Fzwart
Ben je nu niet nieuwsgierig als je dat aanpassinkje zou doen op die site?
http://www.techlib.com/electronics/regen.htmlRob007.
Je bedoelt dat onderste schema met de extra potmeter en varco? Ik zal eens kijken of die nog op de print erbij passen.
Wie heeft met zijn éénkringer/audion al geëxperimenteerd met het synchrodyne effect? Dat wil zeggen, je stemt af op een station met genererende detector tot deze 'locked' op de ontvangstfrequentie, het signaal is dan nog harder dan met de detector op het randje van genereren.
Tuppie is daar goed in, door de lage Ua?
Golden Member
Als ik met mijn transitormexicaantje afstem op een station dan draai ik tot het signaal max wordt maar hij is nog nooit gaan oscilleren. Hij wordt gewoon ineens erg hard en even later weer zacht. Is er dan iets fout gebouwd ?, moet hij echt gaan fluiten ?
Fred
Hoor je geen piep, als je naast het station gaat 'staan'?
Moderator
Dat synchrodyne effect hier is goed merkbaar, helaas ook die chinees die de laatste paar uren over alles heen zat...
Golden Member
Op 19 april 2007 23:21:17 schreef Rd12tf:
Hoor je geen piep, als je naast het station gaat 'staan'?
Nee, ik hoor niets, het signaal wordt sterker en verzwakt weer.
fred
Dit topic is gesloten