Over "rechtuitontvanger" gesproken!

Dit topic is gesloten

@fred: Dan moet je de terugkoppeling toch wat zien te verbeteren. Want je moet toch echt een piep horen. Kan je de terugkoppelspoel omdraaien? of zit er geen in jouw schema?

@RD12TF: Om zwakke zenders te horen zet ik m altijd op licht oscilleren, want dan kan ik iedere draaggolf horen. Daarna gewoon ideaal afstemmen, en dan de kijken of ie wil locken, beetje spelen met de terugkoppeling. Da's meestal mijn methode om het zwakste grut eruit te krijgen. Locken gaat overigens vrij makkelijk, omdat de mijne behoorlijk makkelijk erg licht aan het oscilleren valt te krijgen. Jammer genoeg is ie dan wel erg bromgevoelig.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Mijn procedure:
Goed afstemmen op de zender, terugkoppeling opvoeren tot net piepen, nog een keer afstemmen tot lock.
Daarna de terugkoppeling voorzichtig op maximum lawaai afstellen. Nog even controleren, boven en onder de zender, of de detector nog piept.
Werkt ook bij heel zwakke zenders, geen last van brom, maar de versterking van die buisjes is dan ook niet zo heel groot bij 12V.

@Rd12tf: nee hoor, die triode richt niet gelijk, hij gilt niet, maar AF versterken doet ie keurig... Geen paniek, ik krijg dit ding klein al zal het mijn laatste ontvanger worden! Nog een goed idee: ik had misschien eerst een paar maanden een universele buizentester moeten maken voor ik met een OV1 begon.... @#$%^&! Ik denk dat Cthulhu me te pakken heeft, zal eens wat maagden offeren of zo.
@meerdere: ja, dat locken gebruik(te) ik regelmatig, kan je ook met een super doen. Ik heb ooit (1956!) de officiële synchrodyne gebouwd met VR65 en die deed het prima, alleen is dat een gilbak van jewelste. Belangrijk is dat je terugkoppeling heel nauwkeurig is in te stellen en dan goed blijft. En fading doet de lock eruit schieten.

De Grote Hellehond Zelve.
fred101

Golden Member

Wat is dat locken, er zit toch geen pll in ofzo.
Je laat hem toch op zo'n frequentie oscilleren dat er een frequentie vermenigvuldiging plaats vind waarbij het middenfrequent gelijk is aan het laagfrequent. Een hetrodyne met MF=LF als het ware. Maar jullie noemen een sync-hetrodine, wat wordt daar dan toegevoegd. Ik heb ook ooit een regenererende (squencing als ik goed heb onthouden) gebouwd, daar heeft zweetvoetje toen nog een heel stuk uitleg over gegeven die ik toen niet snapte maar nu wel denk ik als ik het topic zou kunnen terugvinden :-)

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

@fred101: je spoeltje is onderweg. Als je nog ENIG vertrouwen in m'n radiokennis hebt, na mijn rampberichten op dit forum, is hier een verhaaltje over locken.

Als je een oscillerende detector laat piepen op een of andere frequentie kan hij ook nog eens als een mixer werken. Dat komt omdat ie niet-lineair is, iets lineairs (zoals een weerstand) doet dat niet. Dat betekent dat als je er een signaal van 1000 kHz instopt maar je stemt de oscillator op 1005 kHz af, je aan de uitgang 2005 en 5 kHz krijgt. Je krijgt overigens ook nog de originele 1000 en 1005 kHz aan de uitgang, die gaan er gewoon doorheen. Die 2005, 1005 en 1000 kHz filter je eruit door dat C'tje van 100 pF dat in de UN-42 C8 heet. Dat heeft voor HF een lage weerstand dus dat sluit ie kort, voor LF heeft ie een hoge weerstand. Zo houd je alleen de 5 kHz pieptoon over.
Maar als je de oscillator op een frequentie heel dicht bij het ingangssignaal van 1000 kHz gaat afstemmen, laten we zeggen 1000,1 kHz, en het ingangsignaal is voldoende sterk, dan wordt de oscillator gedwongen in de pas te lopen met het ingangssignaal, hij wordt ermee gesynchroniseerd. (Ze zeggen ook wel eens "locken", maar het is geen echte phase-locked loop.) De situatie is dan zo:
Ingangssignaal = 1000 kHz, oscillator = 1000 kHz. Som is 2000 kHz, maar die filter je weg. Verschil = 0 kHz, MAAR HET INGANGSSIGNAAL BEVAT OOK NOG DE MODULATIE! Laten we zeggen audio van 50 Hz tot 5 kHz. Die blijft lekker over en gaat naar je eindtrapje.
Dan heb je synchroondetectie en dat werkt fijn, je hebt bijvoorbeeld veel minder last van vervorming bij fading, zoals je 's avonds nogal eens op zwakkere omroepzenders hoort.

Mijn oorspronkelijke idee was om de Frithjof Wunderhorn als synchroondetector in te zetten om jullie allemaal tot diepe eerbied te dwingen, maar die flop kennen jullie al. Overigens synchroniseert dat type oscillator lekker.

Mijn oscillator synchroniseert ook fijn. MAAAAAAAAR dat synchroniseren is alleen maar fijn wanneer je AM wil ontvangen. Voor SSB niet. Dan gaat de oscillator een beetje mee lopen brommen met de stem van de operator. Dat schiet natuurlijk voor geen meter op. Je moet dan de amplitude van de oscillator wat verder opvoeren om dat te vermijden. Dat zorgt dan weer voor ietsje minder gevoeligheid. Maar goed, dat zijn toch allemaal maar dingetjes die ergens in de marge meespelen. Zodra ik de oscillator op een zodanige amplitude instel dat het geluid onvervormd doorkomt, dan is locken bij SSB al lang geen probleem meer.

@frithjof: moest jij nou eigenlijk nog een keertje een bevestigingsmailtje van me hebben, voor de strijd der eenkringers?

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Rond 25 april, dus nog even.

@Henry S.

Dat synchrodyne effect hier is goed merkbaar, helaas ook die chinees die de laatste paar uren over alles heen zat...

Zit die Chinees soms rond de 4 MHz? Die heeft QTH Engeland of Duitsland, zend ook op de middengolf uit. Niet te verwarren met de Koreaan, net onder de Deutsche Welle.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op vrijdag 20 april 2007 14:29:57

Henry S.

Moderator

Geen idee op welke frequentie... al hoorbaar zonder afstemkring... :(

Ik heb hem niet vergeleken met de engelse Koreaan.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

@(Z)weetvoetje: klopt, voor goed synchroniseren moet ie een lekkere draaggolf zien. Bevestiging kom ik jullie a.s. Dinsdag of zo vragen.
Passen jullie wel op met Koreanen, die zijn nog wel eens vreemd...
Het blijkt dat maagden tegenwoordig zeldzaam zijn, zal kijken of Cthulhu ook met een paar kippen tevreden is....

De ontvanger (Pluto) draait! Het bleek dat dat @#$%^&*! spoeltje op de ferrietantenne onderbroken was middenin ergens, maar dat hadden jullie natuurlijk allemaal allang door, vuile boeven dat jullie zijn. Eén van de 6AW8's was gaar, de andere Mexicaant als een gek. Komt door de hoge steilheid van dat triodedeel van het pitje. En als KT88 meeleest: ik zag op internet dat die 6AW8 massaal in jukeboxen is toegepast kennelijk, bijna alle referenties zijn daarnaar. Als synchronisatiescheider??? Jij weet daar alles vanaf als jukeboxfan...

MAAR ER IS IETS MIS! Ik stemde over de MG af en kreeg toen achtereenvolgens:
Een verslag van een voetbalwedstrijd door Han Hollander ; "naar de bollen" door Louis Davids ; koning Kaskoeskielewan met Johan Jong op het theaterorgel; de Bonte Dinsdagavond trein en tot slot een toespraak van de minister-president zijne Excellentie Colijn waarin hij zegt dat we rustig kunnen gaan slapen. Zou ik een negatieve zelfinductie gemaakt hebben?

Serieus: de selectiviteit (nu met een 402N) is VEEL hoger dan ik me van vroeger herinner, met terugkoppeling op het randje kan ik al het hoog wegsnijden en krijg dan een hol boemerig geluid, het lijkt wel een kristalfilter. Ik ga in hetzelfde kastje nu eens de originele UN-42 maken (met ECC82) om te zien of daar voldoende power op een speaker uitkomt. Geloof het nooit, die 6AW8 moet veel meer leveren maar hard is het niet. Heb overigens maar een kort draadje als antenne. Fred101: wees dus niet ongerust als het niet hard is, je kunt op de uitgang een modern koptelefoontje aansluiten.
O ja, ik vond hier toch nog wat maagden rondlopen, die zijn dus geofferd.

Henry S.

Moderator

Ai, zit Heiloo weer zonder maagden...

Ik heb op dit moment een 0V3, ik had nog een ECC helft over, en de PCL versterkt net wat te weinig icm zwakke stations.
meer versterking levert een heleboel gegil op...

Alleen heb ik een brom die ik maar niet kwijt raak en deze komt uit de audion ECC helft zelf...

@Henry S.: o wat fijn dat er bij jou ook vreselijke dingen gebeuren! Ik vind de power van een enkelvoudige AF versterker ook totaal onvoldoende, die detector kan veel meer leveren dan de AF versterker nu produceert.

@allemaal: nou kan ik jullie weer onder de ogen komen en voor de liefhebbers komt hier een verklaring van mijn probleem.
Doordat het antennespoeltje onderbroken was ontstond er een sterk Glen Miller effect. Als gevolg daarvan werd de negatieve roosterruimte vergroot tot µ maal de steilheid (9,5 mA/V) in het kwadraat. Dat betekent natuurlijk dat de fasehoek van het I en Q signaal geheel scheef komt te liggen ten opzichte van het Bode-Nyquist diagram. Dat zal iedere radiojongen toch duidelijk moeten zijn.
Ombouw naar UN-42 geschiedt in het weekend, ben benieuwd.

@Frithjof, mooi man! Toch nog een rode leiding? ... Ahum.
Dat filter effect is mooi, doet mijn Telefunken ELK639 ook met z'n mechanische filters alleen is daar de top natuurlijk veel vlakker dan bij Tuppie, en superbas effect op het randje, gaat de detector echter genereren en synchroniseren dan komt het hoog weer terug!

Nog even over je negatieve inductie. Het eerste wat ik op Tuppie ontving waren de Kilima Hawaiians, ik schrok me een hoed... Dat kan niet,dacht ik. Vandaar die ranzige kitchnaam!

@Henry,
Gloeidraad aan één kant aan massa?
Heb je een smoorspoel met ferriet in gebruik bij het audion deel?

fred101

Golden Member

Frithjof, er is niks mis, je zit gewoon op de verkeerde frequentie, je hebt nu de ellelange golf en die frequentie is zo traag dat ze er wat langer over doen. dat kun je als volgt berekenen.

De frequentie is 700EHz dan krijg je 300/0,7=428 dan daar de wortel van dat is 20, dit natuurlijk maal 2x pi is 129 en daar de omkeerwaarde van dan kom je op een golfsnelheid van 0,00775 m/uur. Dan een remmingsfactor van afgerond 17,67565174 graden, dit ivm de vele files die de grondgolf in de weg zitten. De golfsnelheid wordt 0,137 m/u. Oftewel 3,28 m/etmaal. De afstand jou naar hilversum is ongeveer 60 km dus dat betekend dat het signaal ongeveer 18250 dagen en dat is ongeveer 50 jaar nodig heeft gehad.

Ben blij dat ik de meester nog iets kan leren

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hugo Welther

Moderator

Op 20 april 2007 17:26:19 schreef Rd12tf:
Nog even over je negatieve inductie. Het eerste wat ik op Tuppie ontving waren de Kilima Hawaiians, ik schrok me een hoed... Dat kan niet,dacht ik. Vandaar die ranzige kitchnaam!

Zal het je nog sterker laten horen. Met mijn ontwerpje kreeg ik dit te horen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

Op 20 april 2007 17:26:19 schreef Rd12tf:
@Henry,
Gloeidraad aan één kant aan massa?

Uiteraard, en de PCL is zo stil als wat...

Gloeidraden van de ECC82 en PCL86 staan parallel, alle draden getwist en bij de trafo op de nul gezet zodat er geen gloeistromen door de print lopen.

Zou het omwisselen van de twee aansluitingen op de ECC nog wat uitmaken?

Pas op fred, de radiogolven kunnen ook in de aardkorst opgeslagen zijn, daar blijven ze soms vele tientallen jaren zitten tot een groot kwaad (Cthulhu verering, offeren van maagden) ze losmaakt. Tja.

@Hugo, :) dat moet iets betekenen!

@Henry, geen ferriet? Omwisselen zou kunnen helpen. Brom blijft lastig op te sporen.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op vrijdag 20 april 2007 17:39:21

Henry S.

Moderator

Ferriet?
Verklaar u nader!

Edit: Gloeivoeding een paar keer door een ferrietkern?
Maar... ik heb al op DC gegloeid en dat maakte geen lor uit...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 20 april 2007 17:45:39

Nee, mijn ervaring met ferriet in een "bromveld" is niet zo goed, de zelfinductie veranderd sterk onder invloed van het externe veld, maar dat merk je vooral bij een oscillator met een inductie met ferrietkerntje.

Misschien een open deur die ik ga intrappen, maar je brugcel is ontrateld?

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op vrijdag 20 april 2007 17:50:30

Henry S.

Moderator

Ik gebruik geen ferrieten, allemaal luchtspoelen.

Hmmm, voeding ontratelen... Daar zeg je wat, een extra elco gaf 0,0 resultaat en de diodes zijn idd niet ontrateld.

Ik gebruik enkelzijdige spanningsverdubbeling btw.

*gooit de bout op het vuur*

Op 20 april 2007 16:43:13 schreef Frithjof Sterrenburg:
Zou ik een negatieve zelfinductie gemaakt hebben?

Een condensator? Ja, zeer waarschijnlijk. Een paar pF aan parasitaire capaciteit ontkom je niet aan.

Op 20 april 2007 16:43:13 schreef Frithjof Sterrenburg:
O ja, ik vond hier toch nog wat maagden rondlopen, die zijn dus geofferd.

Hmm, als natuurkunde-nerd kon ik ze waarschijnlijk beter (mis)/ge-bruiken.>:)

Op 20 april 2007 17:07:27 schreef Frithjof Sterrenburg:
Doordat het antennespoeltje onderbroken was ontstond er een sterk Glen Miller effect. Als gevolg daarvan werd de negatieve roosterruimte vergroot tot µ maal de steilheid (9,5 mA/V) in het kwadraat. Dat betekent natuurlijk dat de fasehoek van het I en Q signaal geheel scheef komt te liggen ten opzichte van het Bode-Nyquist diagram.

Er is geen fase-hoek tussen het I en Q signaal. Bij een AM signaal wordt er slechts een I-signaal uitgezonden. (na eliminatie van het faseverschil). Ga je mixen met een oscillator Fo, dan is het fase-verschil lineair tijdsafhankelijk, en veranderd met (Fo-Fz)/2Pi. Dus ik weet niet of er niet-lineare bewerkingenallemaal roet in het eten gooiden, maar waarschijnlijk bedoel je gewoon te zeggen dat ie oscilleerde. Ook best lastig.

@Hugo, dat klinkt meer als een WC die doorgetrokken wordt, dan een soepele terugkoppeling die zachtjes fluit tot synchronisatie bij de draaggolf van de volgende zender.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 21 april 2007 16:09:57

@ (Z)weetvoetje: quote: "Er is geen fase-hoek tussen het I en Q signaal. Bij een AM signaal wordt er slechts een I-signaal uitgezonden. (na eliminatie van het faseverschil). Ga je mixen met een oscillator Fo, dan is het fase-verschil lineair tijdsafhankelijk, en veranderd met (Fo-Fz)/2Pi. Dus ik weet niet of er niet-lineare bewerkingenallemaal roet in het eten gooiden, maar waarschijnlijk bedoel je gewoon te zeggen dat ie oscilleerde."
Nee, ik denk dat je me nu verkeerd begreep... ;-)

Henry S.

Moderator

Op 20 april 2007 19:13:54 schreef (Z)weetvoetje:
[...]
@Hugo, dat klinkt meer als een WC die doorgetrokken wordt, dan een soepele terugkoppeling die zachtjes fluit tot synchronisatie bij de draaggolf van de volgende zender.

Ze waren toen nog niet zo bedreven in het maken van geluidseffecten ;)

Net wat DRotzooiM gedecodeerd met mijn laptop en Tuppie, gaat redelijk goed, alleen zou de carrier hoger moeten, je hoort die nu door het audiosignaal heen.

BBC op 1296 kHz.

Die gloeispanning brom wordt ook wel tegengegaan of vermindert door tussen beide gloeispanning aansluitingen een laag ohmige (vermogens) potmeter te plaatsen, de loper komt dan aan het chassis en een van de trafo aansluitingen dus niet.
Door het verdraaien van de potmeter wordt de brom vermindert.
De brom kan echter ook voort komen uit een kapotte buis :'-(.
Wil je de brom helemaal kwijt dan zul je de gloeispanning via gelijkspanning moeten voeden (accu).
Edit: niet goed gelezen |:( , bromde nog steeds, is de buis misschien gevoelig voor een magnetische veld (TL buis boven de werkbank ?), blik hem eens in.

[Bericht gewijzigd door jan w op vrijdag 20 april 2007 20:46:03

Dit topic is gesloten